Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Slettes ikke, som det allerede har vært påpekt flere ganger her så jobber allerede rundt 20% av arbeidsstokken på søndager. Ved fjerning av dagens forbud så vil dette øke til kanskje 25%. Det er heller ikke slik at de som allerede jobber fulltid ellers i uken vil bli pålagt å jobbe ekstra på søndager da dette vil være i strid med arbeidsmiljøloven.

 

Men du skriver her "butikkeierne". Hvem er det? Er det en homogen gruppe hvor alle mener det samme? Kan du vise til en butikkeier som har sagt det du her påstår?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er 5% forskjell. Mest sannsynlig så vil jo disse 5% være i form nyansettelser. Du kan vel heller ikke uten videre anta at alle må forandre sin arbeidsavtale?

 

Forresten ganske belelig avsporing fra din side her, du unnlater beleilig nok å svare på mitt spørsmål:

 

"Men du skriver her "butikkeierne". Hvem er det? Er det en homogen gruppe hvor alle mener det samme? Kan du vise til en butikkeier som har sagt det du her påstår?"

 

Kan du svare?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Haha okei, konkluder med hva du vil. Tror ikke jeg trenger å diskutere mer med deg, du klarer jo helt fint selv å svare på mine vegne. Fortsett monologen din du så lenge. Dersom du likevel skulle finne det for godt å svare mitt direkte spørsmål så kanskje vi kan fortsette.

Lenke til kommentar

Stråmannsargumentasjon:

 

1. Ta et argument ut av sin sammenheng, gjerne ved å tolke den til det ekstreme.

2. Ved å kun svare på noen av flere argumenter og så gi inntrykk av at alle argumentene til motstanderen er tilbakevist.

3. Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist.

4. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert.

 

Hva jeg gjorde:

 

1. Påpekte at total arbeidsstokk ikke er det samme som andel butikkansatte

2. Påpekte at andel butikkansatte er de som blir berørte

3. Fulgte konklusjonen om at dette er en red herring

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten: Ny måling viser flertall mot søndagsåpne butikker

 

Nå regner jeg ikke med at dette vil være i nærheten av å overbevise den harde kjerne her i tråden som har bestemt seg veldig for sitt standpunkt på forhånd. Linken er mer en slags, statusoppdatering på hva andre enn de to harde kjernene mener.

 

Apropos det har nok de fleste vanlige folk for lengst ramlet av lasset i denne snart 2000 innlegg lange tråden og det bare er de to harde kjernene som gjenstår. Hva med å forsøke å myke opp tråden? For eksempel legge til et spørreskjema? Selvsagt ikke-ledende spørsmål. Jeg ser for meg en anonym undersøkelse som er delt inn i flere spørsmål med 2 eller flere svar til hvert spørsmål. Har dere noen forslag til gode ikke-ledende spørsmål?

 

Hensikten med undersøkelsen må vel være å sjekke to ting:

- I hvilken grad meningene til de mest ivrige i tråden samsvarer med forummedlemenes meninger

- I hvilken grad forummedlemenes meninger samsvarer de nasjonale undersøkelsene som refereres i media

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten: Ny måling viser flertall mot søndagsåpne butikker

 

Nå regner jeg ikke med at dette vil være i nærheten av å overbevise den harde kjerne her i tråden som har bestemt seg veldig for sitt standpunkt på forhånd. Linken er mer en slags, statusoppdatering på hva andre enn de to harde kjernene mener.

Må nesten bare påpeke at det vel er irrelevant hva flertallet mener om saken for å skille mellom hva som er rett eller galt.

 

En slik argumentasjon, som man kunne få inntrykket av at du fører selv om jeg ikke tror det var det du prøvde å fremstille, ville være en tankefeil lkjent som

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...