Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Jada, alt har med eiendomsrett å gjøre. Absolutt alt i samfunnsdelen kan vinkles til diskusjonen om staten er legitim, og om folk i et demokrati har rett til å bestemme over andre. Absolutt alle tema. Men, det er ikke alle som er interessert i å måtte gjennom titalls sider med politisk filosofi og moral for å kommentere hver eneste minste filleting. Det fyller tråder, og ødelegger de. Jeg forlater denne til det er ferdig.

Nei, ikke alt. Men lov om søndagsstengte butikker er brudd med eiendomsretten til butikkeier.

Eiendomsrett innebærer at den som eier eiendommen kan disponere denne som han eller hun selv måtte ønske.

Eiendomsretten er ikke det samme som liberalisme. Lov som forbyr søndagsåpne butikker er altså et inngrep i eierens rett til å disponere sin eiendom som han eller hun selv ønsker, dermed blir spørsmålet om søndagsåpent, et spørsmål der eiendomsretten er sentral. Sosialister/sosialdemokrater/kristendemokrater mener gjerne at de har en rett på andres eiendom: Rett til å bestemme over andres eiendom. Selv når det gjelder slike småting som å tilby varer og tjenester på søndager.

Alt har noe å gjøre med Guds vilje, skal vi diskutere det i alle tråd også? Bibelen sier mye om hva skal skje på søndag og hva som er moralsk riktig. Skal religion diskuteres i alle tråd?

Gud er et fantasifoster, som ikke har noe med den virkelige verden å gjøre.

Men ja, du kan si at tråden åpner opp for å snakke om Gud, i det søndag er regnet som hviledag, og den kommer fra bibelen. Så man burde ikke forby mennesker eller forsøke å hindre mennesker i å beskrive det. Grunnen til ata Kristelig folkeparti ønsker å ha søndagsstengte butikker, er vel hovedsakelig på grunn av han oppi der...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støttes. Det er jo motstanderne som typisk prater om kristen kulturarv og lignende. Vi kan godt fjerne det som et argument, for særlig holdbart er det objektivt sett ikke.

Du kan fjerne det som et argument men bare fordi du er uenige og ikke stemmer med politiske synet ditt. For andre kan det være et holdbart og viktig argument.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du kan fjerne det som et argument men bare fordi du er uenige og ikke stemmer med politiske synet ditt. For andre kan det være et holdbart og viktig argument.

Dette er allerede diskutert: Norge er et sekulært land hvor religion ikke skal ha innvirkning på politikken.

Lenke til kommentar

Støttes. Det er jo motstanderne som typisk prater om kristen kulturarv og lignende. Vi kan godt fjerne det som et argument, for særlig holdbart er det objektivt sett ikke.

Å opprettholde en tradisjon kun fordi det er en tradisjon er objektivt sett ingen god ide. Da kunne vi jo betalt tiende, holdt slaver og bedrevet blodhevn i samme slengen.

Lenke til kommentar

Dette er allerede diskutert: Norge er et sekulært land hvor religion ikke skal ha innvirkning på politikken.
Det kan du godt mene, andre kan bli uenige, særlig når skattepenger samles for kirkene
Lenke til kommentar

Å opprettholde en tradisjon kun fordi det er en tradisjon er objektivt sett ingen god ide. Da kunne vi jo betalt tiende, holdt slaver og bedrevet blodhevn i samme slengen.

Hvis tradisjonen har fordeler, selv om hovedgrunnlaget forandrer seg er det en god ide.
Lenke til kommentar

Da blir det dog ikke på grunn av at det er tradisjon, men fordi det faktisk har et reelt poeng. Å henvise til "kristen kulturarv" er ikke et slikt poeng. Massedød blant søndagsarbeidere kunne vært det, om det var reelt.

Uenig-fordelene stammer fra faktumet at det er en tradisjon som flertallet følger. Kulturarven har sekulære fordeler.

Så lenge du mener det eneste grunnen til å forby noe er fordi det blir "massedød", blir vi aldri enige

Lenke til kommentar

Da blir det dog ikke på grunn av at det er tradisjon, men fordi det faktisk har et reelt poeng. Å henvise til "kristen kulturarv" er ikke et slikt poeng. Massedød blant søndagsarbeidere kunne vært det, om det var reelt.

Uenig-fordelene stammer fra faktumet at det er en tradisjon som flertallet følger. Kulturarven har sekulære fordeler.

Så lenge du mener det eneste grunnen til å forby noe er fordi det blir "massedød", blir vi aldri enige

Den første setningen må du gjerne utdype - jeg kan ikke se at en tradisjon som følges kun for tradisjonens skyld nødvendigvis er en fordel, for eksempel å ikke ha sex før ekteskapet. I dag stiller de fleste seg hoderystende til hele konseptet, og ikke minst greia med uekte/ekte barn - en gammel (religiøst begrunnet?) tradisjon ble utradert fordi den var tåpelig og uten nytteverdi.

Lenke til kommentar

Den første setningen må du gjerne utdype - jeg kan ikke se at en tradisjon som følges kun for tradisjonens skyld nødvendigvis er en fordel, for eksempel å ikke ha sex før ekteskapet. I dag stiller de fleste seg hoderystende til hele konseptet, og ikke minst greia med uekte/ekte barn - en gammel (religiøst begrunnet?) tradisjon ble utradert fordi den var tåpelig og uten nytteverdi.

Tradisjonen etablerte en felles fridag og en slags rytme som flertallet følger. Det er faktumet at det er "felles" som gir det de største fordelene, ifølge noe forskere. Ble det aldri etablert et par felles fridager ville psykiske og fysiske fordelene som kommer fra å slapp av sammen med mere venner og slekt bli mindre.

Andre tradisjoner har ikke nødvendigvis de samme fordelene bare fordi folk gjør det samtidig.

Lenke til kommentar

Hva med oss som slapper best av helt alene? Noe jeg vil anslå er ganske mange, kan du ærlig talt si at du slapper av med masse folk rundt deg? Og forøvrig, dersom det å chille er argumentet så har vi vel aldri vært latere enn det vi er nå. Jeg har på følelsen at du mener noe annet enn å slappe av når du sier slappe av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tradisjonen etablerte en felles fridag og en slags rytme som flertallet følger. Det er faktumet at det er "felles" som gir det de største fordelene, ifølge noe forskere. Ble det aldri etablert et par felles fridager ville psykiske og fysiske fordelene som kommer fra å slapp av sammen med mere venner og slekt bli mindre.

Andre tradisjoner har ikke nødvendigvis de samme fordelene bare fordi folk gjør det samtidig.

Selv om forbudet oppheves så kan jo fortsatt flertallet beholde søndagen som en fridag om de ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...