Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg synes det er et vesentlig poeng det mises skriver: at det ikke er verken moralsk eller etisk riktig å nekte fredelige mennesker råderett over sin egen eiendom. Er det forøvrig problematisk at vi har andre holdninger og meninger?

Lenke til kommentar

 

 

Uten å ha lest hele tråden kaster jeg meg på her.. Er det ikke slik at søndagsåpne butikker vil resultere i høyere priser for forbrukere? Pr. nå har vi seks dager for å dekke hele konsumet. Om vi skulle ha sju dager, vil vel konsumet fortsatt være det samme?

Nei, dette er en myte media (NRK/TV2) har kjørt hardt på med det siste året. De har kjørt en rekke reportasjer der de hevder at prisene vil øke. Grunnlaget for dette, er en "undersøkelse" utført av Norsk institutt for landbruksforskning, på vegne av bla. Coop og Norgesgruppen. I denne "undersøkelsen" har de gjort endel antakelser, og brukt kalkulatoren på grunnlag av dette. At det feks. er Norgesgruppen som står bak dette, som jo har gigantiske investeringer i brustadbuer, burde få varselslampene til å blinke sterkt, men her var nok journalistene blendet av sine egne meninger.

 

OECD kom med en rapport på dette der de bla. så på prisutviklingen i 30 europeiske land der det har blitt tillatt å ha søndagsåpent, uten å finne noe bevis på at prisene ble høyere.

 

"Despite higher employment and hence higher labour costs, we find no significant impact on prices, which can be partly explained by the positive impact of deregulation on the number of firms competing in the market. "

 

Undersøkelsen har blitt linket til en rekke ganger tidligere i tråden, men her har du linken igjen:

http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF%2FCOMP%2FWP2%282014%291&docLanguage=En

Prisene ble høyere, men kioskprisene ble lavere og derfor får du resultatet i OECD-rapporten

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje økonomiske argumenter kun overbeviser økonomer. En apell til moral og sunn fornuft fungerer bedre.

 

La oss skru tiden 100 år tilbake og diskutere om vi skal oppheve lovene som opprettholder slaveri. Her er det åpenbart at økonomiske konsekvenser som f.eks. at prisen på bomull vil stige er totalt urelevant. Slaveri er uetisk feil fordi hvert menneske eier sin egen kropp og derfor har full råderett og bestemmer selv bruk av den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har vi som borgere full råderett over vår egen kropp og vår egen eiendom i dag? Svaret bør egentlig si seg selv: nei.

Det er ganske enkelt å se når selv noe så banalt enkelt som skulle få lov til å ha sin egen butikk åpen på søndager møter massiv motstand. Andre eksempler er jo kjøp/salg av sex samt bruk av narkotiske stoffer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

La oss skru tiden 100 år tilbake og diskutere om vi skal oppheve lovene som opprettholder slaveri. Her er det åpenbart at økonomiske konsekvenser som f.eks. at prisen på bomull vil stige er totalt urelevant. Slaveri er uetisk feil fordi hvert menneske eier sin egen kropp og derfor har full råderett og bestemmer selv bruk av den.

200 hundre år. Ikke 100.

Lenke til kommentar

200 hundre år. Ikke 100. 

 

Det var pinlig. Takk for korreksjonen.

 

Jeg vil gjenta argumentet mitt i lyst av slaveri analogen.

 

Økonomiske konsekvenser er urelevant fordi personer har medfødt eiendomsrett. Personer har har full råderett og bestemmelse over sin kropp og sin eiendom.

Endret av mises101
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, alt har med eiendomsrett å gjøre. Absolutt alt i samfunnsdelen kan vinkles til diskusjonen om staten er legitim, og om folk i et demokrati har rett til å bestemme over andre. Absolutt alle tema. Men, det er ikke alle som er interessert i å måtte gjennom titalls sider med politisk filosofi og moral for å kommentere hver eneste minste filleting. Det fyller tråder, og ødelegger de. Jeg forlater denne til det er ferdig.

Lenke til kommentar

 

Vær så snill å ta dette til en relevant tråd. Det er ingen som er interessert i å diskutere eiendomsrett eller statens legitimitet i hver eneste tråd om politiske tema. Den store liberalisme-tråden er stedet for slikt.

Søndagsåpent har veldig mye med eiendomsrett å gjøre. Eiendomsrett er ikke liberalisme.
Alt har noe å gjøre med Guds vilje, skal vi diskutere det i alle tråd også? Bibelen sier mye om hva skal skje på søndag og hva som er moralsk riktig. Skal religion diskuteres i alle tråd?
Lenke til kommentar

Jada, alt har med eiendomsrett å gjøre. Absolutt alt i samfunnsdelen kan vinkles til diskusjonen om staten er legitim, og om folk i et demokrati har rett til å bestemme over andre. Absolutt alle tema. Men, det er ikke alle som er interessert i å måtte gjennom titalls sider med politisk filosofi og moral for å kommentere hver eneste minste filleting. Det fyller tråder, og ødelegger de. Jeg forlater denne til det er ferdig.

 

Da tror jeg vi kan si farvel for godt (i denne tråden), for det er vitterlig et sentralt poeng hvorvidt en butikkeier selv bør bestemme over åpningstidene, fremfor at staten skal leke besserwisser og overkjøre de (få?) som genuint ønsker dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...