Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et behov for å handle på søndager, og et ønske om det.

Sikkert flere i samme båt.

Jeg óg! Men det er hovedsakelig på grunn av dårlig (les: totalt fraværende) planlegging fra min side. Og det løses som regel vha. Joker'n nede i gata.

Men hvorfor kan ikke denne Joker'n være en fullverdig matbutikk? Det burde da være unødvendig for en butikk, som vil holde søndagsåpent, at de må gå til anskaffelse av nye lokaler i nærområdet (brustadbu)? Det blir jo uansett en ekstra utgift i form av leie av nye lokaler, forsikringer (?), ekstra utstyr ++? Og når de likevel er omtrentlig like mange på jobb på disse små butikkene, som de er i den vanlige butikken?

Skulle likt å se kostnaden av å drifte en brustadbu, kontra å ha den vanlige butikken med akkurat nok ansatte til å drifte butikken..

I går kveld kom jeg hjem fra ferie. Da var det ganske greit å dra ned til den lokale brustadbuen og handle det mest nødvendige. Ironisk nok var det en jevn strøm av kunder og tendenser til kø, og flertallet av oss er imot søndagsåpne butikker? :hmm:

Lenke til kommentar

En av de mest brukte argumentene mot søndagsåpent er at "folk flest" ikke ønsker det. Det er helt irrelevant, når butikkene holder åpent burde være opp til eieren. Hvis det ikke er et kundegrunnlag, så holder de stengt. Og hvis alle disse motstanderne, som påstås å være brorparten av Norge, faktisk lar være å handle på søndager, og ikke er hyklere, så får de trolig viljen sin uansett.

Nordmenn er redde for forandringer, men det går seg nok til skal du se.

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører.

Hvis det likevel er søndagsåpent, så kommer nok mange å benytte seg av det også. Det betyr ikke at det var et behov i utgangspunktet.

Det vil også være et stort skritt på veien for å viske ut søndagen som hviledag totalt. Blir det søndagsåpent, vil flere og flere bedrifter ha søndag som en vanlig arbeidsdag, så de fleste ansatte i Norge vil etter hvert måtte belage seg på å jobbe søndager. Det ironiske er at mange av de som er for søndagsåpent, er sterkt i mot å jobbe søndager selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi?

Hva mener du?

Du mener at lover skal basere seg på kristendom her i landet? At vi skal ha lover som er helt tilfeldige, at butikker under 100kvm kan ha åpent f.eks?

Nei, jeg spør deg hvorfor det er "på tide å kaste disse lovene på søppeldyngen". Istedenfor å angripe lovens funksjon sitter du deg fast på ting som er helt irrelevant for lovens funksjon, slik som opprinnelse og arbitræritet. Alle lover har et filosofisk problem i disse størrelser om man bare er villig til å være konsekvent nok, lover som opplagt har gode samfunnsfunksjoner. En lov som har funksjon å innskrenke mengde arbeidsdager og samtidig øke antall felles fridager gir loven god samfunnsfunksjon. Enda mer vil jeg hevde at det er fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Jo, det er også synd i disse. Det er en overveldende mening blant butikkansatte at søndsagsåpent er en u-ting. Disse trenger ikke å være "brorparten av Norge", som du forsøker å snu innholdet til å være, for at det fremdeles fremstår som en ufattelig ugunstig forandring. Og at du ikke har hørt noen klage, forteller meg bare om din ignoranse.

SIFO påstår at "folk flest" ikke ønsker søndagsåpent.

Morsomt at du påstår at jeg er ignorant :lol:

Jeg har ikke hørt om butikkarbeidere som klager høylydt på at de må jobbe på søndager nei. Det har eksistert søndagsåpne butikker i en årrekke allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg SIFO? ....

Jeg anser det som et faktum at du er ignorant til tema, dersom du ærlig mener at ansatte eksempelvis på Meny som er ombygget til å holde åpent på søndager ikke er misfornøyde med det. Personlig kjenner jeg mer enn et dusin.

Edit: For å klargjøre, så kjenner jeg også personer som er fornøyde med å jobbe på søndager. Jeg poengterer kun at din avvisning av problemet ikke er legitim.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hvis det likevel er søndagsåpent, så kommer nok mange å benytte seg av det også. Det betyr ikke at det var et behov i utgangspunktet.

Det vil også være et stort skritt på veien for å viske ut søndagen som hviledag totalt. Blir det søndagsåpent, vil flere og flere bedrifter ha søndag som en vanlig arbeidsdag, så de fleste ansatte i Norge vil etter hvert måtte belage seg på å jobbe søndager. Det ironiske er at mange av de som er for søndagsåpent, er sterkt i mot å jobbe søndager selv.

Tre spørsmål:

1. Er lørdagen blitt en vanlig arbeidsdag, generelt sett? Jeg spør fordi butikkene er åpne på lørdager.

2. Finnes søndag (som i fenomenet søndag, ikke dagen) i utlandet? Jeg spør fordi søndagsåpent er veldig vanlig rundt om.

3. Ref. tall tidligere i tråden jobber rundt 20 % av arbeidsstyrken søndager i dag, men søndagsåpne butikker vil dette bli omtrent 25 %. Er det denne forskjellen som ødelegger helgen?

Lenke til kommentar

Fordi?

Hva mener du?

Du mener at lover skal basere seg på kristendom her i landet? At vi skal ha lover som er helt tilfeldige, at butikker under 100kvm kan ha åpent f.eks?

Nei, jeg spør deg hvorfor det er "på tide å kaste disse lovene på søppeldyngen". Istedenfor å angripe lovens funksjon sitter du deg fast på ting som er helt irrelevant for lovens funksjon, slik som opprinnelse og arbitræritet. Alle lover har et filosofisk problem i disse størrelser om man bare er villig til å være konsekvent nok, lover som opplagt har gode samfunnsfunksjoner. En lov som har funksjon å innskrenke mengde arbeidsdager og samtidig øke antall felles fridager gir loven god samfunnsfunksjon. Enda mer vil jeg hevde at det er fremtidsrettet.

Det er lovens funksjon jeg angriper. Det finnes ingen god grunn til at staten skal blande seg opp i når butikkene skal holde åpent.

Fremtidsrettet, den var god. Ingen av landene som det er naturlig å sammenligne oss med har lover mot søndagsåpent. Men det er typisk norsk å være god, vi vet best ikke sant?

Lenke til kommentar

Du skriver at du angriper lovens funksjon, i samme åndedrag poengterer du selv at det er lovens årsak du har problemer med. Du motsier deg selv.

At andre land gjør andre ting enn vi har gjort så langt, betyr ikke at vi er mindre fremtidsrettet, eller at vi lever dårligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det står i forhold at vi skal forkludre ansattes i varehandelen generelle søndagfri sammen med egen familie, fordi noen av oss kanskje tidvis er slendrian.

Jeg syns ikke man ikke skal fortelle andre når de skal og ikke skal kunne jobbe. 

Du fratar ansatte i varehandelen mer fleksibilitet. 

Jeg syns hele tanken på at det du mener skal frata folk retten til å holde åpent når en selv vil er litt absurd. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

En av de mest brukte argumentene mot søndagsåpent er at "folk flest" ikke ønsker det. Det er helt irrelevant, når butikkene holder åpent burde være opp til eieren. Hvis det ikke er et kundegrunnlag, så holder de stengt. Og hvis alle disse motstanderne, som påstås å være brorparten av Norge, faktisk lar være å handle på søndager, og ikke er hyklere, så får de trolig viljen sin uansett.

Nordmenn er redde for forandringer, men det går seg nok til skal du se.

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører.

Hvorvidt det er et behov eller ikke, skal ikke være opp til staten å bestemme. Hvis butikkene ser muligheter for å tjene mer penger ved å ha åpent, så får det være opp til dem å bestemme.

Det der skal du få lov til å dokumentere. Bare synsinger det der.

Lenke til kommentar

Du skriver at du angriper lovens funksjon, i samme åndedrag poengterer du selv at det er lovens årsak du har problemer med. Du motsier deg selv.

At andre land gjør andre ting enn vi har gjort så langt, betyr ikke at vi er mindre fremtidsrettet, eller at vi lever dårligere.

Hva snakker du om? Hele poenget er at loven ikke har noe funksjon, utover å sikre at tradisjonen lever videre og for å verne om det gudstjenestelige liv.

Flere i denne tråden påstår at det går utover helsen, familielivet osv. Hundretusener av nordmenn jobber allerede på søndager, uten at samfunnet lider av det.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede påpekt noen av lovens funksjoner. Du må gjerne være uenig, men du har gjort lite i form av å demonstrere hvorfor.

Edit: Jeg begynner også å bli litt lei av at hvert eneste sidespor mellom meg og deg i denne debatten er hva "noen andre sier". Jeg er ingen andre. Siter meg på mine ord om du vil diskutere med meg eller motsi det jeg sier. Noe annet er en kombinasjon av red herring og stråmenn.

Når det kommer til kilder angående butikkansattes forhold til søndagsåpent, så er disse i stor grad representert gjennom sine organisasjoner. Jeg har fått med meg at mange her inne plent overser disses uttalelser, men jeg for min del kommer til å forholde meg til dem enn den tid ingen kan demonstrere noe annet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg har allerede påpekt noen av lovens funksjoner. Du må gjerne være uenig, men du har gjort lite i form av å demonstrere hvorfor.

Edit: Jeg begynner også å bli litt lei av at hvert eneste sidespor mellom meg og deg i denne debatten er hva "noen andre sier". Jeg er ingen andre. Siter meg på mine ord om du vil diskutere med meg eller motsi det jeg sier. Noe annet er en kombinasjon av red herring og stråmenn.

Du må gjerne sitere deg selv, tråden beveger seg veldig raskt her, lett å gå glipp av noe.

Jeg begynner også å bli litt lei av at du editerer innleggene etter at jeg har svart på dem, gidder ikke å gå tilbake for å se om du har lagt til flere kommentarer i dine tidligere innlegg. Du sier ikke akkurat så mye, bare kverulerer. Fint om du er mer tydelig på hva du mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hundretusener av nordmenn jobber allerede på søndager, uten at samfunnet lider av det.

Hvordan kan du være så sikker på at dette ikke har sosiale konsekvenser?

Har enda til gode å se en uavhengig undersøkelse som er gjort her til lands som hevder slike ting. At søndagsjobbing har betydelige sosiale konsekvenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...