Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Fordi en slik fremstilling av frihet er svært mangelfull og misvisende. For det første snakker vi bare om negativ frihet: Eksistensen eller ikke-eksistensen av en begrensning av frihet. Men fraværet av én begrensning (lovverket) kan fort erstattes av en annen (sjefen bestemmer at du må jobbe). Da er søndagen din like ufri som før, sett fra perspektivet av negativ frihet. Og så er det den friheten liberalister aldri snakker om: Positiv frihet. En regulering av søndagen som generell fridag, kan åpne for veldig mange grader av frihet som ellers ikke ville vært tilstede.

- Du må jobbe når det er behov for deg, det er en del av hva det vil si å ha en jobb. Er du ikke komfortabel med det så står du helt fritt til å prate med din sjef for å finne en annen løsning, evt finne deg en annen jobb. Dette går helt fint for yrkesgrupper som sykepleiere, politi, brannmenn o.l. Det er ingen som tvinger deg til noe som helst her.
 
Det var en kreativ beskrivelse av motpartens argumenter. Skal man tro dere liberaliseringstilhengere, snakker motparten deres kun om Gud og følelser, men i virkeligheten er det jo bare dere som kommer drassende med dette. Overdreven bruk av stråmenn er svært avslørende.
- Hvor er stråmannen? Hvor har jeg forsøkt å tilegne deg meninger du ikke har? Det jeg spurte deg om er hvorfor det er rasjonelt å tillate brustabuer, søndagsåpne kiosker, bensinstasjoner, resturanter, barer o.l å ha åpent på søndager, samtidig som man nekter dagligvarebutikke som er på over 100kvm å holde åpent? Jeg stilte deg en rekke spørsmål, og det er ikke stråmannsargumentasjon.
 
Ja, og jeg kjenner ikke til bakgrunnen for dette påbudet, og synes heller ikke det trenger å være relevant. 
- Helt riktig, det er ikke relevant i det store og det hele; religiøse argumenter er sjeldent det. :)
 
Fordi det er en helt misforstått bruk av konsekventhet. Hvorfor insisterer du på en konsekventhet som ingen ønsker? Vi trenger noen i arbeid på søndager. Dette er ikke veldig vanskelig å forstå.
- Trenger du søndagsåpne butikker, bensinstasjoner, resturanter, hagebutikker; men ikke matbutikker? Er resturantmat og planter viktigere enn mat? Jeg prøver bare å forstå her. :)
 
Hva er mer rasjonelt enn å lovregulere søndagsstengt dersom man ønsker søndagen som en generell fridag? Konsekventhets-argumentet har jeg besvart. Det er et meningsløst villspor. 
- Hvor er rasjonaliteten? Hvorfor er det bare dagligvarehandler som er større enn 100kvm som må holde stengt da, og ikke hageland, Narvesen, Egon-resturanter, osv.?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler det blir mange ønskede «misforståelser» her som jeg ikke gidder å besvare.

 

- Hvor er rasjonaliteten? Hvorfor er det bare dagligvarehandler som er større enn 100kvm som må holde stengt da, og ikke hageland, Narvesen, Egon-resturanter, osv.?

Er det slik å forstå at rasjonalitet og konsekventhet er det samme? Uten å ønske å tegne deg som en stråmann, så virker det nesten som at det er oppfatningen din.

 

Igjen, det er veldig enkelt: Ved å tillate noen steder å holde åpent, dekker man et nødvendig behov. En god ting! Ved å nekte mange andre steder å holde åpent, bevarer man i stor grad søndagen som en generell fridag. Også en god ting, i manges øyne. 100m²-regelen kan virke arbitrær, men løser på en enkel måte følgende problem: Hvordan kan man sørger for at de fleste dagligvareforretninger holder stengt, men at noen få butikker holder åpne for å dekke et mindre behov? Å bruke butikkareal som terksel, fremstår for meg som en meget naturlig og god løsning: Den sørger for omtrent passende antall åpne butikker, og begrensningens karakter samsvarer med behovets karakter. Sylvia Brustad er et misforstått geni, for å trekke det litt langt.

 

Man kan alltids diskutere justeringer av lovverket. Trenger virkelig hagesentre å være et unntak fra regelen? Jeg tror ikke noen vil påstå at alle detaljer ved dagens regelverk er perfekte. Behov for endringer vil alltid oppstå. Det var nettopp en slik endring brustadbuen var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er det slik å forstå at rasjonalitet og konsekventhet er det samme? Uten å ønske å tegne deg som en stråmann, så virker det nesten som at det er oppfatningen din.

- Sukk. Nei de er selvsagt ikke det samme, men de kan gå over i hverandre. Dersom man er tilhenger av en lov som tvinger butikk A til å holde stengt men ikke butikk B; selv om det i prinsippet ikke er noe forskjell på de to (bortsett fra at den ene er på 99kvm mens den andre er på 101kvm), da er man inkonsekvent (mener nå jeg da). MEN: dersom man ikke kan redgjøre for hvorfor loven skal være slik, men i stedet baserer sine argumenter på følelser; da er man på grensen til å være irrasjonell.
 
Igjen, det er veldig enkelt: Ved å tillate noen steder å holde åpent, dekker man et nødvendig behov. En god ting! Ved å nekte mange andre steder å holde åpent, bevarer man i stor grad søndagen som en generell fridag. Også en god ting, i manges øyne. 100m²-regelen kan virke arbitrær, men løser på en enkel måte følgende problem: Hvordan kan man sørger for at de fleste dagligvareforretninger holder stengt, men at noen få butikker holder åpne for å dekke et mindre behov? Å bruke butikkareal som terksel, fremstår for meg som en meget naturlig og god løsning: Den sørger for omtrent passende antall åpne butikker, og begrensningens karakter samsvarer med behovets karakter. Sylvia Brustad er et misforstått geni, for å trekke det litt langt.
- Bingo. Det er et behov for varehandel også på søndager, så hvorfor har man da lagd en lov som gjør det forbudt å holde butikken åpen om den er større enn 100kvm? Hvorfor får Hageland lov å ha åpent på søndager selv om de er større enn 100kvm? Hvorfor får resturanter lov å ha åpent på søndager? Har man behov for resturantmat og hageplanter på en dag som skal være fridag? Jeg har ennå ikke fått høre et eneste godt argument her annet enn at "det i manges øyne er fint å ha fri på søndager". Fordi at du eller andre synes dette er fint og flott gjør ikke arugmentet mer rasjonelt. Størrelsen på 100kvm er tatt ut av luftet og kunne like så godt vært 200kvm, 150kvm eller hva det enn måtte være. 
 
Glem heller ikke at mange av de større kjedene, for eksempel Kiwi, har satt av et helt eget lokale som de kun har åpent på søndager. Det er jo fullstendig tullete når de heller kunne brukt sitt vanlige lokale, noe de ikke får lov til pga en tåpelig lov.
 
Man kan alltids diskutere justeringer av lovverket. Trenger virkelig hagesentre å være et unntak fra regelen? Jeg tror ikke noen vil påstå at alle detaljer ved dagens regelverk er perfekte. Behov for endringer vil alltid oppstå. Det var nettopp en slik endring brustadbuen var. 
- Hageland, kiosker, bensinstasjoner, kinoer, resturanter, osv, osv får alle lov til å ha åpent, men strengt tatt er det ikke behov for at disse skal være åpne heller. Menneskene som jobber her burde vel også få en fridag hvor de kan være sammen med familie og venner, men de "må" jo jobbe da. Forbudet mot å ha åpent på søndager burde jo da også gjelde disse. Man MÅ ikke gå på kino på søndager, man kan gjøre det ellers i uken.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Det er lange køer på min lokale søndagsåpne Kiwi hver eneste søndag, så mange har jo tydeligvis et behov for å kunne handle mat på en søndag også. Ellers skriver du "vi har klart oss uten", "jeg trenger ikke...", osv. Dette er kun personlige preferanser, andre har andre behov enn deg. :)

Lenke til kommentar

så hvorfor har man da lagd en lov som gjør det forbudt å holde butikken åpen om den er større enn 100kvm

Fordi man med en slik løsning oppnår at de fleste butikker holder stengt, men noen få holder åpent. Dette er noe mange ønsker. En fridag, men mulig for å handle ved spesielle behov. En løsning som oppnår det man ønsker å oppnå, vil jeg si er langt inne i domenet av rasjonelle løsninger. De som insisterer på en helt unødvendig konsekventhet er de som pusher irrasjonalitet. Jeg føler jeg gjentar meg litt, her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Det er lange køer på min lokale søndagsåpne Kiwi hver eneste søndag, så mange har jo tydeligvis et behov for å kunne handle mat på en søndag også. Ellers skriver du "vi har klart oss uten", "jeg trenger ikke...", osv. Dette er kun personlige preferanser, andre har andre behov enn deg. :)

 

 

Jeg skulle til å skrive det samme. Vi hadde også "klart oss" om butikkene holdt åpent kun en dag i uka, uten at det er noe argument for noe som helst. Hvorfor velge en dårligere og mindre fleksibel løsning, når man kan velge noe bedre? Selv så "klarer jeg meg" uten både vann og elektrisitet når jeg er på hyttetur, men det er bedre å leve med vann og elektrisitet så derfor velger jeg stort sett det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi man med en slik løsning oppnår at de fleste butikker holder stengt, men noen få holder åpent. Dette er noe mange ønsker. En fridag, men mulig for å handle ved spesielle behov. En løsning som oppnår det man ønsker å oppnå, vil jeg si er langt inne i domenet av rasjonelle løsninger. De som insisterer på en helt unødvendig konsekventhet er de som pusher irrasjonalitet. Jeg føler jeg gjentar meg litt, her.

Jamen hvorfor er det en god løsning? Det å si at "mange ønsker det" er da slettes ikke noe bra argument, det er nesten det samme som å si "det bare er sånn". Hvorfor er det bra med et forbud? Hvorfor er det så negativt at mennesker har friheten til å velge dette selv? Maten blir IKKE dyrere, man må IKKE jobber mer, man må IKKE holde butikken sin åpen selv om konkurrenten holder åpent; så hva er egentlig problemet? Alle argumtente mot søndagsåpne butikker jeg har sett så langt bunner kun ut i en ting: nemlig personlige preferanser. 

  • "Jeg synes ikke noe om at butikkene skal ha åpent, derfor må vi forby det".
  • "Vi har alltid hatt stengt på søndag, derfor synes jeg at vi må fortsette med det."
  • "Jeg synes folk skal få lov å ha fri på søndager".
  • Osv.
  • Det at man erstatter "jeg" med "vi" gjør ikke argumentene mer gyldig.

Dette er ikke rasjonelle argumenter i det store og det hele.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg skulle til å skrive det samme. Vi hadde også "klart oss" om butikkene holdt åpent kun en dag i uka, uten at det er noe argument for noe som helst. Hvorfor velge en dårligere og mindre fleksibel løsning, når man kan velge noe bedre? Selv så "klarer jeg meg" uten både vann og elektrisitet når jeg er på hyttetur, men det er bedre å leve med vann og elektrisitet så derfor velger jeg stort sett det.

Nettopp. Jeg har ennå til gode å lese et eneste bra argument for hvorfor vi trenger dette forbudet. Alle argumentene jeg hører er "jeg liker det ikke...", "jeg synes ikke noe om...", "mange synes...", osv,osv. Man kan ikke forby ting bare fordi man ikke liker det selv.

Lenke til kommentar

Vi hadde også "klart oss" om butikkene holdt åpent kun en dag i uka, uten at det er noe argument for noe som helst.

Du har rett i at det ikke er noe argument for noe som helst. At vi «klarer oss» er ikke et argument for søndagsstengt, annet enn i det helt trivielle, dvs som et minimumskrav for alle ting i politikken: Vi må i det minste overleve.

 

To kan leke den leken: Vi hadde også «klart oss» med fullstendig liberalisering av så godt som alle aspekter ved lovverket. Samfunnet hadde blitt et dårligere samfunn, men vi samfunnet hadde fortsatt å eksistere. Vi hadde «klart oss». Hva var poenget med denne øvelsen, igjen? Intet, så vidt jeg kan se.

 

Hvorfor velge en dårligere og mindre fleksibel løsning, når man kan velge noe bedre?

Fordi det du sier er bedre, ikke er bedre. Man får ikke en «mer fleksibel» søndag når sjefen setter deg opp for en søndagsvakt. Det er ikke «noe bedre» når foreldre har fri når barna er på skolen, og barna har fri når foreldre er på jobb. Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du har rett i at det ikke er noe argument for noe som helst. At vi «klarer oss» er ikke et argument for søndagsstengt, annet enn i det helt trivielle, dvs som et minimumskrav for alle ting i politikken: Vi må i det minste overleve.

- Hva mener du med overleve?
 
To kan leke den leken: Vi hadde også «klart oss» med fullstendig liberalisering av så godt som alle aspekter ved lovverket. Samfunnet hadde blitt et dårligere samfunn, men vi samfunnet hadde fortsatt å eksistere. Vi hadde «klart oss». Hva var poenget med denne øvelsen, igjen? Intet, så vidt jeg kan se.
- Hvorfor skal man frata mennesker muligheten til å bestemme selv? Hvorfor blir samfunnet dårligere når vi får mer frihet?
 
Fordi det du sier er bedre, ikke er bedre. Man får ikke en «mer fleksibel» søndag når sjefen setter deg opp for en søndagsvakt. Det er ikke «noe bedre» når foreldre har fri når barna er på skolen, og barna har fri når foreldre er på jobb. 
- Om du ikke liker å jobbe søndager så bør du ikke søke på en stilling der du kan måtte jobbe på søndager. Ang. foreldreargumentet: hvorfor bruker ikke motstanderne dette argumentet når det kommer til andre yrkesgrupper som må jobbe på søndager? Har ikke kioskansatte, de som jobber i serviceyrket, helsearbeidere o.l. rett til å ha fri samtidig som sine barn?
Tro det eller ei: folk klarer fint å organisere hverdagen og fritiden sin selv.
Lenke til kommentar
Ang. foreldreargumentet: hvorfor bruker ikke motstanderne dette argumentet når det kommer til andre yrkesgrupper som må jobbe på søndager? Har ikke kioskansatte, de som jobber i serviceyrket, helsearbeidere o.l. rett til å ha fri samtidig som sine barn?

 

Fordi det er viktigere å ha helsearbeidere, politi og brannmenn på jobb på søndager, enn frisører, lærere og hundre tusen dagligvareansatte. Hvis du forstår at det er en årsak  til at man gjør forskjell på disse yrkesgruppene, kan du slutte å spørre om hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi det er viktigere å ha helsearbeidere, politi og brannmenn på jobb på søndager, enn frisører, lærere og hundre tusen dagligvareansatte. Hvis du forstår at det er en årsak  til at man gjør forskjell på disse yrkesgruppene, kan du slutte å spørre om hvorfor?

La du merke til at jeg skrev serviceansatte og kioskarbeidere også? Hva med ansatte på Hageland og på kinoer, på restunanter og barer? Det jobber tusenvis av mennesker hver dag innenfor disse yrkene, hva med de? Er det kjempeviktig å gå på resturant og kinoer på søndager? Bør ikke disse også få mulighet til å være med sine barn?

 

Og nei, jeg kommer ikke til å spørre om hvorfor før jeg får et skikkelig svar. "Jeg synes..." og "Vi klarer oss uten..." er ikke bra argumenter.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg egentlig har noe imot søndagsåpent. Det er bare at argumentasjonene for søndagsåpent er ofte helt høl i huet. Folk sier at det gir frihet fordi da kan man handle når man vil og at butikkene kan velge selv, og det gir ingen konsekvenser. Sannheten er at som regel kan ikke butikkene velge selv. Er det tøff konkurranse mellom butikkene i et lokalt område som det som regel er, og den ene butikken velger å ha søndagsåpent. Så er de andre butikkene tvunget til å ha åpent selv. Hvorfor er de tvunget? Jo fordi markedskreftene er å såpass sterke, så om de andre butikkene velger å ha stengt på søndager. Så vil de tape markedsandeler, det vil si markedsandeler de ikke ha råd til å tape. Dermed er de tvunget til å ha åpent på søndager ellers så vil de dø.

 

Matvarebutikker har igrunn ikke noe behov for å ha det åpent på en søndag, du spiser ikke mer vanlig mat av den grunn. Det er grenser på hvor mye mat man trenger i løpet av dagen. Du kjøper sikkert mer dritt som godteri og brus om det er åpent på søndager. Noe som ikke vil gagne samfunnet vårt akkurat. Folk er feite nok som de er. Derimot kunne det kanskje vært en fordel å innskrenke åpningstidene slik at folk må planlegge. Planlegger man blir det mindre impulsive kjøp. Noe som vil gjøre at samfunnet blir mer kostnadseffektiv. Mtp at man ikke trenger å bruke penger at butikkene er åpne unødvendig lenge og lavere helserelaterte trygdekostnader fordi folk vi bli mindre overvektige.

 

Like mye valg som dama deres hadde hatt om jeg rettet en pistol mot hode hennes og sagt at hun kan velge om å dø eller gi meg en bj.  Mulig at hun hadde sagt ja frivillig, men poenget er at mange blir tvunget til å ta et valg man ikke ønsker. Ved å tillate søndagsåpent vil man også tvinge butikker til å ha åpent på søndager. Flere småbutikker, bensinstasjoner med butikker og kiosker vil forsvinne da de ikke lengre kan overleve da de mister trumfkortet sitt som var at de kunne ha søndagsåpent. I tillegg til det vil det medføre at minst 300 000 mennesker må ut i arbeid på en søndag. Med tiden vil det selvsagt gi ringvirkninger noe betyr at søndagen ikke lengre vil være en dag man får ekstra tillegg, og alle andre må også jobbe søndager. Det lengre ikke gitt at vennene dine har fri på søndager. Kjipt om du ville ut på lørdag og må jobbe på søndag eller at du ville finne noe på en søndag, men vennene dine jobber.

 

Hadde jeg styrt landet, hadde jeg lagt opp det slik at man kunne ha jobbet hver eneste dag. Hvorfor vil jeg at folk skal jobbe hver eneste dag? Blir ikke det altfor mye for folk? Nei, jeg tror ikke det.  Skal vi tro nyere studier så slutter folk å være produktive etter 6 timer. Så arbeidsdagen trenger ikke å være lengre en 6 timer. Hadde vi jobbet hverdag, kunne vi kanskje ha redusert arbeidsdagen helt ned til 5 timer. 37.5 er "normalen" på hvor lenge folk jobber i uka. Deler du det på 7 dager vil du ha 5.3 timer. Hadde vi hatt en slik ordning kunne vi ha jobbet 9:00-14:00 eller 8:00-13:00 hver dag. Har ikke tatt høyde for pause nei, men trenger kanskje ikke pause i det hele tatt. Selv om det beste er å ha matpause midt i på kanskje 15 min. Med det tror jeg vi kunne ha økt produktiviteten i flere yrker, men også følt at folk hadde hatt mye fritid hver dag.

 

EDIT: Det gir også lettere rom for overtid, eller fleksible arbeidsdager.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Bør ikke disse også få mulighet til å være med sine barn?

Jeg har jo også vært åpen for at detaljer i regelverket må være åpent for diskusjon. Men ikke prøv å bruke én mulig feiljustering i regelverket som argument for at hele regelverket må forkastes. Det holder ikke som argument. Det er det som kalles å kaste barnet ut med badevannet. Altså, dette er ikke et godt argument: De ansatte ved kiosker må jobbe på søndager, det mååå jo bare bety at alle dagligvarebutikker må holde åpent, for ellers er vi inkonsekvente!!!!! Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Du har misforstått fullstendig.

 

Dette handler ikke om en gitt rett for folket til å få handle på søndager, og det er helt totalt irrelevant hvordan vi klarer oss uten det. Det bør falle ned på hvorvidt en bedrift tjener eller taper på å åpne butikken på søndager. Taper den på det, er det fordelaktig for denne bedriften å bidra til å nekte andre konkurrenter å ha søndagsåpent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...det mååå jo bare bety at alle dagligvarebutikker må holde åpent, for ellers er vi inkonsekvente!!!!!

Hvem er det som holde åpent? Avviklingen av et forbud er ikke det samme som et påbud. Det er snakk om gå butikkeiere frihet til å velge selv.

Lenke til kommentar

 

Ok. Men hvorfor går ikke søndagsåpent-motstandere inn for å nekte brustadbuer og butikker som Maxbo og Plantasjen å holde åpent på søndager? Kan ikke skjønne at argumentasjonen blir noe særlig annerledes for denne typen butikker enn vanlige matbutikker.

 

Det er det faktisk en god grunn til, og veldig enkelt å skjønne.  Hvis man skal åpne for full liberalisering (som den «konservative» regjeringen vår har foreslått), så vil søndagen som en generell fridag i stor grad forsvinne. Hvis man gjør som beskrevet i innlegget ditt og forbyr alle fra å holde åpent på søndager, så blir det veldig vanskelig å gjøre nødvendige innkjøp på en søndag. Skulle tro at det var ganske opplagt, men tydeligvis ikke. Dagens tilstand er en fin mellomting som både bevarer søndagen som en spesiell dag der de fleste av oss har fri samtidig, men også gjør at det er mulig å gjøre innkjøp av dagligvarer dersom du er villig til å akseptere mindre vareutvalg og lengre reiseavstand.

 

Må si meg enig i at noe av argumentasjonen som finner sted her, hører hjemme på barneskolen.

 

 

Sukk. Så utrolig flaks at akkurat dagens tilstand er perfekt da, i og med at den er et sammensurium av tilfeldigheter om hvem som får lov til å holde søndagsåpent. Noen steder i landet er det for øvrig umulig å finne noe som helst som er søndagsåpent og man kan IKKE gjøre nødvendige innkjøp. Andre steder kan man velge å vrake, så denne ordningen du skryter sånn av fungerer ikke på den måten. Det er også komisk at folk som jobber i store butikker skal fortjene søndagsfri mer enn folk som jobber i små butikker og på Plantasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke det at jeg egentlig har noe imot søndagsåpent. Det er bare at argumentasjonene for søndagsåpent er ofte helt høl i huet. Folk sier at det gir frihet fordi da kan man handle når man vil og at butikkene kan velge selv, og det gir ingen konsekvenser. Sannheten er at som regel kan ikke butikkene velge selv. Er det tøff konkurranse mellom butikkene i et lokalt område som det som regel er, og den ene butikken velger å ha søndagsåpent. Så er de andre butikkene tvunget til å ha åpent selv. Hvorfor er de tvunget? Jo fordi markedskreftene er å såpass sterke, så om de andre butikkene velger å ha stengt på søndager. Så vil de tape markedsandeler, det vil si markedsandeler de ikke ha råd til å tape. Dermed er de tvunget til å ha åpent på søndager ellers så vil de dø.

- Er det høl i huet at man ønsker å gi folk friheten til selv å velge? Ellers kjører du på med den vanlige myten om at "Alle må holde åpent", men disse argumentene har ingen rot i virkeligheten. Jeg har allerede svart på det her.
 
Matvarebutikker har igrunn ikke noe behov for å ha det åpent på en søndag, du spiser ikke mer vanlig mat av den grunn. Det er grenser på hvor mye mat man trenger i løpet av dagen. Du kjøper sikkert mer dritt som godteri og brus om det er åpent på søndager. Noe som ikke vil gagne samfunnet vårt akkurat. Folk er feite nok som de er. Derimot kunne det kanskje vært en fordel å innskrenke åpningstidene slik at folk må planlegge. Planlegger man blir det mindre impulsive kjøp. Noe som vil gjøre at samfunnet blir mer kostnadseffektiv. Mtp at man ikke trenger å bruke penger at butikkene er åpne unødvendig lenge og lavere helserelaterte trygdekostnader fordi folk vi bli mindre overvektige.
- Hvorfor skal man tvinge butikkeiere til å holde stengt om de vil holde åpent? Hvorfor skal man tvinge folk til å planlegge? Og hvorfor er dette med feit mat og impulsive kjøp relevant for diskusjonen?
 
Like mye valg som dama deres hadde hatt om jeg rettet en pistol mot hode hennes og sagt at hun kan velge om å dø eller gi meg en bj.  Mulig at hun hadde sagt ja frivillig, men poenget er at mange blir tvunget til å ta et valg man ikke ønsker. Ved å tillate søndagsåpent vil man også tvinge butikker til å ha åpent på søndager. Flere småbutikker, bensinstasjoner med butikker og kiosker vil forsvinne da de ikke lengre kan overleve da de mister trumfkortet sitt som var at de kunne ha søndagsåpent. I tillegg til det vil det medføre at minst 300 000 mennesker må ut i arbeid på en søndag. Med tiden vil det selvsagt gi ringvirkninger noe betyr at søndagen ikke lengre vil være en dag man får ekstra tillegg, og alle andre må også jobbe søndager. Det lengre ikke gitt at vennene dine har fri på søndager. Kjipt om du ville ut på lørdag og må jobbe på søndag eller at du ville finne noe på en søndag, men vennene dine jobber.
- Pistol mot hodet? Seriøst? Kommer noen til å bruke vold for å tvinge butikker til å holde åpent bare fordi man fjerner et forbud?
 
Hadde jeg styrt landet, hadde jeg lagt opp det slik at man kunne ha jobbet hver eneste dag. Hvorfor vil jeg at folk skal jobbe hver eneste dag? Blir ikke det altfor mye for folk? Nei, jeg tror ikke det.  Skal vi tro nyere studier så slutter folk å være produktive etter 6 timer. Så arbeidsdagen trenger ikke å være lengre en 6 timer. Hadde vi jobbet hverdag, kunne vi kanskje ha redusert arbeidsdagen helt ned til 5 timer. 37.5 er "normalen" på hvor lenge folk jobber i uka. Deler du det på 7 dager vil du ha 5.3 timer. Hadde vi hatt en slik ordning kunne vi ha jobbet 9:00-14:00 eller 8:00-13:00 hver dag. Har ikke tatt høyde for pause nei, men trenger kanskje ikke pause i det hele tatt. Selv om det beste er å ha matpause midt i på kanskje 15 min. Med det tror jeg vi kunne ha økt produktiviteten i flere yrker, men også følt at folk hadde hatt mye fritid hver dag.
- Hva er relevansen her? Butikkene holder åpent når de har potensiale for å tjene penger, kundene handler når de føler at de trenger varer. Hva mer trenger man egentlig? Det er ingen grunn til at politikerne skal blande seg i disse tingene.
 
EDIT: Det gir også lettere rom for overtid, eller fleksible arbeidsdager.
- Hvordan vet du det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...