Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi behandle søndag som en helligdag? 

Hvorfor er det bare noen som kan jobbe søndager, mens andre må pakkes inn i bomull?

Morforestillingen mot generelt søndagsarbeide er vel ikke rundt "helligdag" men formålet er felles hviledag i samfunnet. Altså, argumentet er politisk/folkehelse-aspektet, ikke religiøst begrunnet.

På samme måte som at skiftarbeid og nattarbeid, er regulært og tildels forbudt med mindre det er helt nødvendig av virksomhetens karakter. Og søndagsarbeid nå, begrenses til minimum, av samme motiv.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat det som er greia. Det er ikke en felles hviledag for folk. Det eneste er at enkelte yrker ikke får lov til å jobbe på søndager (because reasons, that's why), og at vi ikke får bruke gressklipperen. Det er så bak mål at det er flaut å vitne.

Hvorfor skal er det nødvendig å ha fri på søndag?  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er greia. Det er ikke en felles hviledag for folk. Det eneste er at enkelte yrker ikke får lov til å jobbe på søndager (because reasons, that's why), og at vi ikke får bruke gressklipperen. Det er så bak mål at det er flaut å vitne.

Når folk flest ikke kan jobbe blir det en felles hviledag. Veldig vanskelig å planlegge ferie med familie f eks når noe medlemmer må jobbe på helligdager og søndager
Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er greia. Det er ikke en felles hviledag for folk. Det eneste er at enkelte yrker ikke får lov til å jobbe på søndager (because reasons, that's why), og at vi ikke får bruke gressklipperen. Det er så bak mål at det er flaut å vitne.

Når folk flest ikke kan jobbe blir det en felles hviledag. Veldig vanskelig å planlegge ferie med familie f eks når noe medlemmer må jobbe på helligdager og søndager

Over 600 000 nordmenn jobber allerede på søndager i dag, går helt fint det. Det er en betydelig andel av arbeidstakerne i Norge. At noen flere innen butikknæringen kommer til å måtte jobbe på søndager av og til, vil ha lite å si i den store sammenhengen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Over 600 000 nordmenn jobber allerede på søndager i dag, går helt fint det. Det er en betydelig andel av arbeidstakerne i Norge. At noen flere innen butikknæringen kommer til å måtte jobbe på søndager av og til, vil ha lite å si i den store sammenhengen.
Det blir sikkert flere som ikke mener det går "helt fint" å jobbe på søndag, men heller at det er flere som tåler det eller føler seg tvunget til å gjøre det.

At det ikke ødelegger samfunnet er jeg enig. At det forbedrer samfunnet tviler jeg på. Jeg mener det er helseskadelig å ikke hvile sammen med familier og venner ofte selv om negativ effekten er liten og vanskelig å måle.

Lenke til kommentar

Hvis problemet er ferieplanlegging så kan man vel si at arbeidsgiver må sette opp timeplaner for den enkelte som er fast per uke i en skiftordning. Og at dersom denne endres må arbeidstaker gjøres klar over dette en tid i forveien, eventuelt midlertidige endringer mot økonomisk kompensasjon.

Det er slik det fungerer ellers i arbeidslivet, blant annet hos oss. Min ordinære arbeidstid er fastsatt til å være innenfor 07:00-17:00 på hverdager. Dersom min arbeidstid av en grunn skulle falle utenom disse tidspunktene har jeg så vidt jeg vet krav på økonomisk kompensasjon i form av lønnstillegg selv om timeantallet for uken ikke overgår 37,5.*

Og ja, endringer i arbeidstiden vil da koste butikken penger som igjen fører til at det er økonomisk lønnsomt å ha faste arbeidstider for den enkelte så langt det lar seg gjøre. Dersom det eventuelt blir et slikt helvete som det fremstilles så er det enda en gang greit å påminne at det ikke er snakk om et søndagspåbud. Butikken vil da selv kunne ta stilling til om de vil ha søndagsåpent eller ei, noe som ikke er tilfellet i dag for vanlige matvarebutikker.

Med andre ord: jeg er for en regulering, men ikke etter dagens standard, og jeg ser ikke helt hvorfor matbutikker skal spesialbehandles da det finnes andre reguleringsformer som funker ellers i arbeidslivet. Mulig at det må sterkere fagforbund til for akkurat denne gruppen arbeidere for å sørge for at flest mulig som har behov for arbeid har mulighet for dette samtidig som man passer på arbeidstakernes rettigheter.

* Tas med noe forbehold da jeg ikke er alt for belest om akkurat disse kravene/rettighetene, men jeg er forholdsvis sikker.

Lenke til kommentar

Det blir sikkert flere som ikke mener det går "helt fint" å jobbe på søndag, men heller at det er flere som tåler det eller føler seg tvunget til å gjøre det.

At det ikke ødelegger samfunnet er jeg enig. At det forbedrer samfunnet tviler jeg på. Jeg mener det er helseskadelig å ikke hvile sammen med familier og venner ofte selv om negativ effekten er liten og vanskelig å måle.

Jeg synes jeg får hvilt aller best når jeg er helt aleine. Dersom alle i min familie og vennekrets jobbet på søndager mens jeg hadde fri ville jo det vært optimalt for meg. Har du noe tall på at det er helseskadelig å ikke hvile med familie og venner?

Lenke til kommentar

Du kan mene hva du vil for min del, bare ikke bruk dine antagelser til å argumentere mot søndagsåpent. Jeg har helsearbeidere i familien som ikke har helseplager av å jobbe på en søndag istedenfor en mandag, utrolig nok så tilbringer de mye kvalitets tid med både barn og familie, man skulle ikke tro det var mulig, basert på hva enkelte sier i denne tråden.

Lenke til kommentar

Det kunne selvsagt vært en annen dag også, men at det er søndag har historisk bakgrunn.

Men siden skolebarn og arbeidstakere flest har lørdagsfri, måtte "ny" felles hvile/fridag i så tilfelle blitt fredag, slik at man oppfyller arbeidsmiljølovens krav om et visst antall sammenhengene timer fri. Dette har altså i utgangspunktet til hensikt å gi folk såpass disponibel tid at de kan reise bort, dra på hytta, osv.

Det vil selvsagt alltid være individer som synes slike reguleringer er tøv eller "jeg vil gjerne jobbe søndager" osv. Et industristed jeg jobbet en gang, var det en "snåling" som byttet til seg kveldsskift i stedet for å jobbe dagskiftet. Men når staten skal lage overordnede regler for hvordan samfunnet skal se ut, så må de ta hensyn til majoriteten først og fremst.

Lenke til kommentar

Ja, sånne snålinger som studenter som kunne trengt en ekstra slant.

Nei, vedkommende var nok ikke student.

Men du mistet jo poenget, -man kan ikke gjøre om hele systemet for alle arbeidstakere (i ytterste konsekvens) pga. av studenter.

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig i at regulering er på sin plass, men er her det snakk om forbud som er en rimelig ekstrem form for regulering, i så måte at det finnes ingen strengere kategori. Vi lever i et land der man planlegger kriminalitet dersom man har lyst til å jobbe i en matbutikk på over 100 kvadrat på søndager. Denne bransjen krever forholdsvis liten opplæring og er passe for de aller fleste, som er hvorfor det er et populært valg for studenter.

Min reaksjon var snarere på ditt ordvalg om at de som ønsker å jobbe søndager eller utenfor vanlig arbeidstid er alle "snålinger".

Lenke til kommentar

Denne bransjen krever forholdsvis liten opplæring og er passe for de aller fleste, som er hvorfor det er et populært valg for studenter.

Min reaksjon var snarere på ditt ordvalg om at de som ønsker å jobbe søndager eller utenfor vanlig arbeidstid er alle "snålinger".

Hvis du kikker på høringssvarene som er kommet inn, er det utrolig mange butikk-eiere som er imot søndagsåpent. Det med lite behov for opplæring er kanskje gyldig for matbutikker, men gullsmeder, møbelbutikker, gardin- og utstyrs forettninger, sportsbutikker, etc. må du ha mer peiling i møte med kunder. For de som er lokalisert i kjøpesentra blir dette en ekstrautgift som de tvinges til, de andre tvinges evt. av at en aktør begynner med åpent.

Jeg brukte egentlig ikke "snåling" i nedsettende betydning om fyr'n, men den generelle oppfatningen blant skiftarbeiderne var at kveldsskift er noe dritt, siden man går hjemme på formiddagen og "tvinner tommeltotter" inntil en kan dra på jobb. Det ødelegger dagen for å si det sånn. Det er få eller et mindretall som foretrekker kveld eller nattjobbing, men kan gjerne kalle de individer i stedet.

Lenke til kommentar

De eneste som postulerer tvang i denne diskusjonen er forbudstilhengerne vil jeg si. Markedspress kanskje, ja, men ikke tvang på lik linje som tvang med trussel om politivold (siden vi først snakker om ytterste konsekvenser) ved lov.

Poenget mitt var bare at slik du skrev det virket det som nedlatende i forhold til de som kan/ønsker å jobbe søndager eller utenfor vanlig arbeidstid ellers. Dersom du skal kalle noen snål for sine egne preferanser er vi alle snåle med unntak av deg alene, for du er den eneste som har ditt sett med preferanser.

Lenke til kommentar

De eneste som postulerer tvang i denne diskusjonen er forbudstilhengerne vil jeg si.

Det kan umulig defineres som tvang å slippe å jobbe? Det motsatte derimot, at en pålegges å jobbe søndag, er tvang.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det er det ingen som postulerer. Et statlig forbud vil si at man tvinges til å holde stengt på søndager. At forbudet fjernes betyr ikke at et påbud oppstår. Jeg tvinges heller ikke til å jobbe som elektriker 5 dager i uken, men det er meget økonomisk hensiktsmessig for meg. Men jeg tvinges ikke ved lov. Dersom det hadde vært forbudt for meg å jobbe i helg absolutt hadde jeg også vært tvunget ved lov til å gå glipp av de ekstra kronene.

Lenke til kommentar

Du kan mene hva du vil for min del, bare ikke bruk dine antagelser til å argumentere mot søndagsåpent. Jeg har helsearbeidere i familien som ikke har helseplager av å jobbe på en søndag istedenfor en mandag, utrolig nok så tilbringer de mye kvalitets tid med både barn og familie, man skulle ikke tro det var mulig, basert på hva enkelte sier i denne tråden.

Det er godt at dine slekt er i god helse. men det var ikke bare en antagelse, men en antagelse basert på noe forskning som jeg har allered postet.

23.493 europeiske arbeidere fra 31 land ble intervjuet i 2005 som ble spurt flere spørsmål om deres helse og jobb, blant annet.

Forskerne så en korrelasjon mellom økte risiko for helseproblemer, dårlig work life balanse og ulykker for de som jobbet minst en søndag per måned.

Her er linken igjen

e results indicated that working one or more Sundays/month was associated with increase both in the risk of reporting one or more health impairments (odds ratio [OR]: 1.17, 95% confidence interval [CI]: 1.06-1.29) and poorer work-life balance (OR: 1.15, 95% CI: 1.02-1.28). These effects remained after controlling for potentially confounding factors, such as other work schedule attributes, intensity of physical and mental workload, and individual characteristics. Furthermore, working Sundays was also related to increased risk of occupational accidents within the last year (OR: 1.34, 95% CI: 1.03-1.73). Controlling again for individual, workload, and working-time characteristics, a significant association with accident risk, however, remained only in work sectors with low a priori risk of occupational accidents (OR: 1.40, 95% CI: 1.02-1.91), although the increased risk could be observed for both medium and high a priori risk sectors working Sundays (without controlling for additional confounders). The results thus indicate that the detrimental effects of working Sundays on safety, health, and social well-being should be taken into account when designing work schedules. The potential hazards to employees' safety, health, and work-life balance, in particular, should be considered in discussions concerning extending work on Sundays in certain sectors, e.g., retail.

Working on Sundays-Effects on Safety, Health, and Work-life Balance. Available from: http://www.researchgate.net/publication/51095330_Working_on_Sundays-Effects_on_Safety_Health_and_Work-life_Balance[accessed Aug 21, 2015].

Lenke til kommentar

Vel, byggebransjen er preget av mye langtids-slitasjeskader. Selv kan jeg sikkert se frem til dårlige skuldre, nakke og knær. Skal vi forby byggearbeider? Altså, tømrer/snekkerfaget, elektrikerfaget og rørleggerfaget for å nevne hovedgruppene.

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Vel, byggebransjen er preget av mye langtids-slitasjeskader. Selv kan jeg sikkert se frem til dårlige skuldre, nakke og knær. Skal vi forby byggearbeider? Altså, tømrer/snekkerfaget, elektrikerfaget og rørleggerfaget for å nevne hovedgruppene.

Edit: skrivefeil.

Nei, samfunnet trenger de som reparerer og bygger og jobber på sykehus. Søndagsåpne butikker? Ikke så sikkert
Lenke til kommentar

Så det er greit at jeg og flere sliter ned rygg, skuldre, nakke og knær for en gevinst, men ikke at studenter og vanlige ansatte står opp til vanlig tid på søndager nå og da eller fast for en noe mindre samfunnsmessig gevinst men en potensielt god personlig økonomisk gevinst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...