Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi nordmenn er i mange tilfeller svært konservative. Eksempler; Nei til fargefjernsyn, nei til å oppheve NRK monopolet, nei til å tillate åpningstider etter kl 16. Alle disse tingene ser vi i dag tilbake på med et smil om munnen og lurer på hvorfor vi var så dumme.

 

Det samme kommer vi til å gjøre om noen år når det gjelder søndagsåpent, akkurat som danskene nå gjør.

 

PS. Kan vi vennligst slutte å diskutere HMS idiotien?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

4. Bedre sjanse at yngre arbeidere har fått mindre søvn på søndag pga for mye fester på lørdag

Virkelig? Trodde ikke argumentene kunne bli noe mer krampaktige og usaklige, men joda. Kudos for den, og takk for fliret jeg fikk.
Det var min, ikke Brogmus sitt papir. Resten er fra Brogmus

Jeg er ikke imot søndagsåpne butikker, men det er intersannt data og ikke "krampaktig og usaklige"! Går det ann å diskutere ulemper og fordeler uten å bli "dumme motstandere mot oss velinformerte støttere" ?

Vet ikke hvem Brogmus er.

 

Og ja, det er helt mulig å ha en nøktern debatt, men når folk kommer med dumme argumenter så er det ikke feil av meg å peke ut det. Kall meg gjerne dum tilbake, helst med grunn hvorfor.

 

Akkurat det punktet jeg nevnte har ingenting å gjøre i en saklig debatt angående søndagsåpent. Faktisk bør du være helt for søndagsåpent, for da er det mindre sjangs for at ungdommen drikker seg dritings på lørdagen.

 

Det er måte på hvor detaljstyrt man skal være av staten. At folk ikke sørger selv for å være i fysisk/mental stand til jobben sin er da ikke noe statens ansvar. Det er bedriften og den enkeltes ansvar, uansett ukedag. Altså, ikkeno med søndag å gjøre.

Det var ingen motargument, det var en mulig forklaringsvariabel til dataen fra Brogmus forskningrapporten som viste at søndag er den farligste dagen til å jobbe i USA(høyeste antall ulykker/arbeide).

 

Vanskelig å diskutere med noen som ikke leser innleggene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

4. Bedre sjanse at yngre arbeidere har fått mindre søvn på søndag pga for mye fester på lørdag

Virkelig? Trodde ikke argumentene kunne bli noe mer krampaktige og usaklige, men joda. Kudos for den, og takk for fliret jeg fikk.
Det var min, ikke Brogmus sitt papir. Resten er fra Brogmus

Jeg er ikke imot søndagsåpne butikker, men det er intersannt data og ikke "krampaktig og usaklige"! Går det ann å diskutere ulemper og fordeler uten å bli "dumme motstandere mot oss velinformerte støttere" ?

Vet ikke hvem Brogmus er.

Og ja, det er helt mulig å ha en nøktern debatt, men når folk kommer med dumme argumenter så er det ikke feil av meg å peke ut det. Kall meg gjerne dum tilbake, helst med grunn hvorfor.

Akkurat det punktet jeg nevnte har ingenting å gjøre i en saklig debatt angående søndagsåpent. Faktisk bør du være helt for søndagsåpent, for da er det mindre sjangs for at ungdommen drikker seg dritings på lørdagen.

Det er måte på hvor detaljstyrt man skal være av staten. At folk ikke sørger selv for å være i fysisk/mental stand til jobben sin er da ikke noe statens ansvar. Det er bedriften og den enkeltes ansvar, uansett ukedag. Altså, ikkeno med søndag å gjøre.

Det var ingen motargument, det var en mulig forklaringsvariabel til dataen fra Brogmus forskningrapporten som viste at søndag er den farligste dagen til å jobbe i USA(høyeste antall ulykker/arbeide).

Vanskelig å diskutere med noen som ikke leser innleggene.

Og jeg sier at denne forklaringsvariabelen er absurd. Jeg leser innleggene, men for min del er det vanskelig å bli overbevist når det kvernes på dette allerede utslitte poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ingen motargument, det var en mulig forklaringsvariabel til dataen fra Brogmus forskningrapporten som viste at søndag er den farligste dagen til å jobbe i USA(høyeste antall ulykker/arbeide).

 

Vanskelig å diskutere med noen som ikke leser innleggene.

Hvis det er en forklaringsvariabel så impliserer det at enten så drikker jenter mer enn gutter dagen før arbeidsdager, eller så er gutter flinkere enn jenter til å møte på jobb dager etter de har drukket.

 

For gutter var det tross alt ikke farligere å jobbe på søndager enn andre dager, bortsett fra mandag.

Lenke til kommentar

 

Det var ingen motargument, det var en mulig forklaringsvariabel til dataen fra Brogmus forskningrapporten som viste at søndag er den farligste dagen til å jobbe i USA(høyeste antall ulykker/arbeide).

 

Vanskelig å diskutere med noen som ikke leser innleggene.

Hvis det er en forklaringsvariabel så impliserer det at enten så drikker jenter mer enn gutter dagen før arbeidsdager, eller så er gutter flinkere enn jenter til å møte på jobb dager etter de har drukket.

 

For gutter var det tross alt ikke farligere å jobbe på søndager enn andre dager, bortsett fra mandag.

Gutter gjør farligere arbeid som få jenter gjøre ø(bygningsarbeid f eks) og som endrer statistikkene
Lenke til kommentar

..

absurd blir det ikke og jeg synes du minimiserer data som ikke passer ditt livssyn Du klarer ikke å vise hvorfor dette poenget er absurd som en faktor som bidrar til ulykker på søndager. Faktumet at du har gitt ingen grunnlag for din mening gjør det usaklig Endret av Simen1
Sitatpyramide fjernet av moderator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Vær så snill: SLUTT Å LEGGE VED HELE TRÅDEN NÅR DU SVARER. Gjelder ikke bare jjkoggan, men dere andre også. Det er slitsomt å lese tråden på mobil når 90% av teksten er tidligere sitater.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

..

absurd blir det ikke og jeg synes du minimiserer data som ikke passer ditt livssyn Du klarer ikke å vise hvorfor dette poenget er absurd som en faktor som bidrar til ulykker på søndager. Faktumet at du har gitt ingen grunnlag for din mening gjør det usaklig

Det har jeg gjort. Man har selv ansvar for å være skikket til å arbeide uansett dag. Ergo, har det ikke noe med søndagsåpent å gjøre. Hva om folk begynner å feste hardere på søndager? Skal vi da forby mandagsåpent?

 

Det å kalle dette mitt livssyn er å ta i litt hardt. For min del personlig er det ikke noe vits i å handle på søndag. Men jeg synes det bør være opp til den enkelte bedrift.

Lenke til kommentar

 

 

..

absurd blir det ikke og jeg synes du minimiserer data som ikke passer ditt livssyn Du klarer ikke å vise hvorfor dette poenget er absurd som en faktor som bidrar til ulykker på søndager. Faktumet at du har gitt ingen grunnlag for din mening gjør det usaklig
Det har jeg gjort. Man har selv ansvar for å være skikket til å arbeide uansett dag. Ergo, har det ikke noe med søndagsåpent å gjøre. Hva om folk begynner å feste hardere på søndager? Skal vi da forby mandagsåpent?

 

Det å kalle dette mitt livssyn er å ta i litt hardt. For min del personlig er det ikke noe vits i å handle på søndag. Men jeg synes det bør være opp til den enkelte bedrift.

Igjen, du klarer ikke å vise hvorfor det blir absurd å mene at festing kan bidra til søndagsulykker. At du mener denne faktoren ikke blir en saklig grunn til å ikke eliminere forbudet er irrelevant.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, du klarer ikke å vise hvorfor det blir absurd å mene at festing kan bidra til søndagsulykker. At du mener denne faktoren ikke blir en saklig grunn til å ikke eliminere forbudet er irrelevant.

Det at du vil at staten skal detaljstyre er irrelevant. Sånn, da er vi skuls. Det er opp til den enkelte å være skikket til å utføre ditt arbeide, uavhengig av ukedag og spesielt uavhengig av hva som skjedde dagen før. Dette poenget ditt er derfor irrelevant i forhold til søndagsåpent.

 

Med andre ord: poenget er ikke absurd i seg selv. Men i forhold til hva staten skal regulere så mener jeg det er det. Det aller tryggeste ville være å forby alt av åpningstider, og alt av transport. Ingen skader grunnet dette lenger.

 

Skal vi forby søndagskjøring av samme årsak? Joda, ingen ville blitt skadd i trafikken på søndager, men er det fornuftig lovgivning generelt? Man skal være skikket til jobb/kjøring uansett, og det er den enkeltes ansvar, og bedriften også i jobbsammenheng. Et forbud basert på ukedager er derfor unødvendig, med mindre man da vil åpne luka for å stenge alle dager hvis samme argumentasjon brukes konsekvent.

 

Ja, staten må regulere arbeidslivet. Men hva folk bedriver i fritiden bør da ikke ha noen innvirkning på lovgivning. Det eneste som bør være krav er at man er skikket til a jobbe/kjøre.

Lenke til kommentar

 

Igjen, du klarer ikke å vise hvorfor det blir absurd å mene at festing kan bidra til søndagsulykker. At du mener denne faktoren ikke blir en saklig grunn til å ikke eliminere forbudet er irrelevant.

Det at du vil at staten skal detaljstyre er irrelevant. Sånn, da er vi skuls. Det er opp til den enkelte å være skikket til å utføre ditt arbeide, uavhengig av ukedag og spesielt uavhengig av hva som skjedde dagen før. Dette poenget ditt er derfor irrelevant i forhold til søndagsåpent.

 

Med andre ord: poenget er ikke absurd i seg selv. Men i forhold til hva staten skal regulere så mener jeg det er det. Det aller tryggeste ville være å forby alt av åpningstider, og alt av transport. Ingen skader grunnet dette lenger.

 

Skal vi forby søndagskjøring av samme årsak? Joda, ingen ville blitt skadd i trafikken på søndager, men er det fornuftig lovgivning generelt? Man skal være skikket til jobb/kjøring uansett, og det er den enkeltes ansvar, og bedriften også i jobbsammenheng. Et forbud basert på ukedager er derfor unødvendig, med mindre man da vil åpne luka for å stenge alle dager hvis samme argumentasjon brukes konsekvent.

 

Ja, staten må regulere arbeidslivet. Men hva folk bedriver i fritiden bør da ikke ha noen innvirkning på lovgivning. Det eneste som bør være krav er at man er skikket til a jobbe/kjøre.

Jeg er for søndagsåpent. Jeg ønsker ikke at staten skal regulere fritiden. Noe annet har jeg aldri sagt

Jeg ble spurt om hvilke faktore kunne forklare hvorfor kvinner som jobber på søndag har 2X mer ulykker enn andre dager. Jeg presenterte mulige faktorer.

Forstår du meg nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stråmannen din til side, så er det tydelig at mange av Hellas innbyggere ser på dette som et gode som de nå mister av økonomiske grunner.

 

Hva er poenget ditt?

 

Slapp av, det var ment som en spøk, ikke et argument. Grekerne kan forresten glede seg over at når de blir vant til søndagsåpent, kommer de til å se på det som et gode og ikke en byrde, som man gjør i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo lage en ordentlig stråmann når vi først er i gang, ved å blande sammen utsagn fra forskjellige folk i denne tråden.

 

- Butikkene vil tape på dette, fordi omsetningen ikke vil øke nok til å dekke ekstra kostnader.

- Ansatte vil tape på dette fordi de får en mer ugunstig arbeidstid uten høyere lønn som kompensasjon, i tillegg til at de vil få løfteskader hvis sjefer ikke er på jobb.

- Kundene vil tape pga. høyere priser.

- Samfunnet vil tape fordi helgen forsvinner, og med den ting som turer og organisert idrett.

 

Kort sagt gir ikke grekerne fra seg et gode av økonomiske grunner, de gir fra seg et gode for et økonomisk onde.

Lenke til kommentar

Det kan godt mulig være at det stemmer, men jeg har min tvil om at denne opinionen deles av dagligvarebransjen i Danmark - eller annen butikkvirksomhet, både på et arbeidsnivå og et administrativt nivå. Hva Ola og Kari (i Danmark eller Norge) mener om dette er noe jeg i alle fall driter i.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...