Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Venstre har vel snudd, så nå er det ikke engang stortingsflertall for å forandre loven.

 

case closed?

Da kan man legge ned et stort antall saker i så fall. Hva som er oppe for debatt er heldigvis ikke diktert av Stortingets oppslutning. Lovverk er stadig oppe for vurdering, og selv om de ikke trer i kraft før Stortinget vedtar dette så ville vi hatt et mye mer statisk samfunn enn det vi har. For å ta en ekstrem: dersom slaveri var lov og det ikke var flertall i Stortinget for å endre dette, ville det også vært "case closed"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

dersom slaveri var lov og det ikke var flertall i Stortinget for å endre dette, ville det også vært "case closed"?

 

 

ja? (iallefall inntil det fantes et flertall til å evt. forandre på det)

Tror du misforstår. Ja, selvfølgelig ville ikke loven blitt endret i det tilfellet. Men ville debatten omkring temaet vært død? Betyr det at slaveri hadde vært riktig fordi man ikke får nok Stortingsoppslutning til å endre loven?

 

Med andre ord, jeg anser ditt utsagn som et non-argument. Og ikke i seg selv noen "case-closer".

Lenke til kommentar

Venstre har vel snudd, så nå er det ikke engang stortingsflertall for å forandre loven.

 

case closed?

 

edit, link

Venstre sier tvert nei til forslaget om søndagsåpent

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/06/23/1506/Venstre/venstre-sier-tvert-nei-til-forslaget-om-sndagspent

 

Nei. Venstre har ikke snudd. Om du faktisk leser artikkelen ser du at de mener det samme som de har sagt hele veien, og at det ikke har skjedd noe dramatisk i det hele tatt. Slike utspill er bare politikernes måte å sette seg i posisjon foran forhandlinger.

Lenke til kommentar

 

 

dersom slaveri var lov og det ikke var flertall i Stortinget for å endre dette, ville det også vært "case closed"?

 

ja? (iallefall inntil det fantes et flertall til å evt. forandre på det)

Tror du misforstår. Ja, selvfølgelig ville ikke loven blitt endret i det tilfellet. Men ville debatten omkring temaet vært død? Betyr det at slaveri hadde vært riktig fordi man ikke får nok Stortingsoppslutning til å endre loven?

 

Med andre ord, jeg anser ditt utsagn som et non-argument. Og ikke i seg selv noen "case-closer".

 

 

Jeg mente ikke at diskusjon om tema søndagsåpent var "closed" men at saken i seg (altså mulig lovendring) kanskje var død for en stund fremover.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

Nei. Venstre har ikke snudd.

 

Så du garanterer her og nå at Venstre vil stemme ja til til lovendringen når det snart skal avgjøres i Stortinget?

 

 

Eh, nei, selvsagt ikke. Venstre har aldri vært helt enig med regjeringen i denne saken. De har, i motsetning til H og FRP, alltid ønsket at kommunene skal velge selv om de vil tillate søndagsåpent, og det gjør de som du ser fortsatt.

Lenke til kommentar

Ni av ti Høyre-styrte kommuner sier nei til en generell adgang til søndagshandel

 

Åtte av ti Høyre-styrte kommuner sier også nei til alternativet, om å overlate avgjørelsen til den enkelte kommune

 

https://www.dn.no/nyheter/2015/07/02/2011/Handel/ni-av-ti-hyrekommuner-sier-nei-til-sndagshandel

 

Virker å være nesten større motstand innad i regjeringspartiet, enn i Venstre

 

Det må/bør jo være et paradoks for Erna  :hmm:

Lenke til kommentar

Ni av ti Høyre-styrte kommuner sier nei til en generell adgang til søndagshandel

 

Åtte av ti Høyre-styrte kommuner sier også nei til alternativet, om å overlate avgjørelsen til den enkelte kommune

 

https://www.dn.no/nyheter/2015/07/02/2011/Handel/ni-av-ti-hyrekommuner-sier-nei-til-sndagshandel

 

Virker å være nesten større motstand innad i regjeringspartiet, enn i Venstre

 

Det må/bør jo være et paradoks for Erna  :hmm:

 

 

Nok en tullesak med feil i overskriften. Det er ikke ni av ti Høyrekommuner som sier nei, men fire av ti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er 124 Høyrekommuner i Norge. 51 av disse har svart nei. 51 av 124 er fire av ti.

 

 

Og hvor mange Høyrekommuner har svart ja ?

 

 

Jeg husker ikke i farta, men det var veldig få. Det var 58 som svarte på høringsrunden til sammen, noe som er utgangspunktet for "9 av 10"-overskriftene. Hovedgrunnen til at den vinklingen er så spekulativ er at det selvsagt er kommunene som er negative til liberaliseringen som har insentiver til å sende inn høringssvar.

Lenke til kommentar

Vel, 9 av 10 står ved lag. (kun 7 av 58 høyrekommuner svarte ja)

 

"Tirsdag 30. juni gikk høringsfristen om søndagsåpne butikker ut og NRK har gått gjennom høringssvarene som var registrert på Kulturdepartementets nettsider. 58 Høyre-kommuner er registrert med svar, og 51 av dem sier nei til søndagsåpne butikker."

 

Det er forøvrig ikke bare Høyrekommuner som ikke har svart. Det kom inn 181 høringssvar totalt fra kommunene, uavhengig av politisk farge. Med andre ord kan man ikke tillegge de kommunene som ikke har svart, hverken ja eller nei mening, eller at dette rammer ja-Høyre spesielt.

 

"NRK har totalt svarene til 181 kommuner. 96 prosent av dem svarer nei til søndagsåpne butikker."

 

http://www.nrk.no/norge/9-av-10-hoyre-kommuner-sier-nei-til-sondagsapne-butikker-1.12438070

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...