Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Denne 12-timersturen legger man til fridagen, uansett. Dessuten har man da faktisk TO fridager man kan benytte til dette. Lengden blir den samme, og man kan holde høyere intensitet når turen blir kortere - og så gjenta to ganger til. Vinn-vinn.

Dette skal du altså tvinge alle til å synes? Ingen skal få lov til å verdsette turer med mål som er litt lengre unna fordi alle skal synes det er like greit med ørten korte runder? Mon tro hvorfor folk i det hele tatt gidder å gå i skog og fjell, hvis de kan oppnå samme tall på skrittelleren sin ved å ta ørten runder huset i stedet for? (ja, sarkasme)

 

Det er da bare kos å gå på ski også når ikke lyset er all verden? Lysløyper er også opplyste. Med temperaturene her i landet kan fort føret være bedre på kvelden, også. Man bytter også et mål med et annet, det er jevnbyrdig.

Ja du har helt rett i at lysløyper er opplyste og ikke-lysløyper er ikke opplyste. (No shit!)  Med den innstillingen at antall skritt eller km er målet, samme hvor de måtte være så skulle man vel ikke ha behov for å gå i ikke-lysløyper heller. Du må gjerne ha den innstillingen selv (jeg vil ikke frata deg den friheten), men ikke tving den innstillingen over på andre. Tvang og ufrihet om lengde på skiturer, gåturer, kjøreturer etc er en ulempe og ikke likegyldig for folk flest.

 

 

Du tvinger like mye innstilling på andre selv, ved å lage et stort nummer ut av hvilken sort tur som er å foretrekke:

 

Sitat fra forrige "runde":

 

"Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv."

 

Du kritiserer altså meg for å prakke min innstilling på andre, mens du her gjør det samme selv?!? Det er bra vi har flinke debattanter som har fasiten for hva folk flest skal føle er det beste alternativet. Du hadde blitt en god statsråd i en sosialistregjering...

 

Begge deler er fullt gjennomførbart også om andelen søndagsansatte øker med 15% eller deromkring (fra ~21% til ~25%, eller hva det var av arbeidsstokken i landet tilsvarer den reelle økningen om jeg husker riktig fra tidligere poster). Hva med alle de som IKKE har noen familie de besøker ofte, og som gjerne tar fri en onsdag fremfor søndag? Vi har da en stemme, vi, også - og jeg kan passere enhver løgndetektortest når jeg svarer bekreftende på at søndagsstengte butikker har forringet søndagens verdi for meg i allefall de siste 25 årene av mitt liv (nærmer meg 30, for å ha det klart). Familieverdier kan ikke trumfe alt her i verden, det ER praktisk mulig å organisere vakter ut fra vaktlister osv, i tillegg til at de fleste som er eksponert for søndagsarbeid faktisk har fri en tilfeldig søndag også. Sannsynligvis snakker vi om EN vakt som må byttes en gang iblant i en typisk familie, med mindre et ungt familiemedlem har klort til seg en 40% helgestilling (det er dog til dennes fordel, og et gode - ikke et onde).

 

Sålenge det er mulig (og ofte gjennomførbart) for butikkansatte å bytte bort en søndag i ny og ne hvis de er satt opp utgjør innskrenkingen langt mindre enn friheten det faktisk er for en som har fri søndag å kunne ta seg en tur til byen uten å bli møtt med stengte dører nesten overalt er frihetsinnskrenkingen for disse dyrebare familiene ganske så minimal. Jeg antar at man ikke mister nattesøvnen av frykten for å jobbe en søndag annenhver måned, den ene gangen man ikke får byttet vakt. Derimot øker friheten mye for den som vil benytte søndagen til å ta for seg av det nærmiljøet har å by på.

 

Det må uansett kunne gå an å møtes et sted hvor man må gi og ta. Pr idag er dog vekten skjevfordelt mot de som vil holde søndagen hellig - det trengs ikke mer enn å gå ut døren i Oslo en søndag for å se den realiteten. Brustadbuene kan godt ofres, men jeg vil da kunne handle på Meny istedet, og gjerne ha mulighet til å handle litt utover dette også, hvis jeg tilfeldigvis er i godt handlehumør den dagen - noe som ikke nødvendigvis er en selvfølge etter å ha jobbet åtte timer i en slitsom jobb på en av de fem hverdagene butikkene ellers har åpent. Da er man i praksis tvunget (tvang! fydda!) til å gjøre dette på lørdag. Her lukter det mangel på frihet lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2. Om det finnes noe nordmenn er mer kjent for en skigåing er det flatfylla. Om folk ikke lenger kan gå på tur fordi det nå går an å handle melk, da kan de i alle fall ikke ligge halvdøde i sengen etter lørdagens fyllekule. Om søndagsturen forsvinner bør altså lørdagsfylla gjøre det samme, og jeg har en anelse om hva som påvirker folkehelsen mest.

Dette går på folks frihet til å velge. Er det mer ønskelig at de tar fyllakula en annen dag? Eller vil du helst at folk jobber alle dagene sånn at fyllekulene må reduseres? I så fall, vil ikke sistnevnte gå vesentlig ut over folks frihet til å kunne velge? Hva om folk vil ha en fyllekule, skal 7-dagers jobbuker tvinge folk til å ikke gjøre som de vil? (Inkludert skiturer..)

 

Herregud. For noen svimete argumenter. Folk tar seg like gjerne ei fyllekule på fredagen som lørdagen, og lørdag er en dag butikkene har åpent. Det ser faktisk ut som om samfunnet klarer seg likevel. Kan vi derfor droppe dette svadaet om felles fridag? Eller er det slik at folks alkoholkonsum skal diktere arbeidstida?

Endret av unik42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De setter ikke ansattes liv og helse i fare med viten og vilje og bryter ingen lover. Det blir faktum at det blir de yngre arbeidere og yngre ledere som jobber på søndag fordi de ligger laveste på rangstigen og er minste erfarne Eldre arbeidere og ledere ikke ønsker å jobbe på søndag og har større muligheter til unngå søndagsarbeid

Yngre arbeidere har mer ulykker, det kan man ikke unngå og de konsentreres på søndager

 

Som sagt, da er selve problemet at arbeidstakerne er yngre sett i kombinasjon av at lederne er fraværende; ikke selve søndagsjobbingen. Man må lære seg til å se årssakssammenhenger her og ikke trekke forhastede konklusjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En liten oppfordring til alle dere som kommenterer: kan dere unngå å legge ved "hele tråden" når dere svarer på et innlegg, det gjør tråden veldig uoversiktlig og fører til at alle som leser må scrolle unødvendig. Dvs: når dere siterer, legg kun ved de sitatene som er relevante og ikke alt som har blitt sagt før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du tvinger like mye innstilling på andre selv, ved å lage et stort nummer ut av hvilken sort tur som er å foretrekke:

Sitat fra forrige "runde":

 

"Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv."

 

Du kritiserer altså meg for å prakke min innstilling på andre, mens du her gjør det samme selv?!? Det er bra vi har flinke debattanter som har fasiten for hva folk flest skal føle er det beste alternativet. Du hadde blitt en god statsråd i en sosialistregjering...

Nettopp, argumentente bunner ut i personlige preferanser og et ønske om å tvinge sine personlige referanser på andre mennesker. Argumentet går omtrent slikt:

 

"Jeg synes søndag er den beste dagen å ha fri på pga <INSERT VILKÅRLIG ARGUMENT HER>, derfor skal alle andre også ha denne dagen som påtvungen fridag. Jeg vet best og det skal alle andre bare måte forholde seg til.".

 

Dette er sosialisttankegang på sitt aller best/verste: mennesker er for dumme til å tenke selv, derfor trenger de en opplyst elite som kan tenke for de. /end rant

 

Uansett: det er jo faktisk forbudstilhengerne som taler for å bruke statlig makt for å tvinge alle til å ha samme fridag her, ikke de som ønsker å oppheve forbudet. "Vi" som ønsker å oppheve forbudet ønsker kun at folk og fe skal få friheten til å styre disse tingene selv, men likevel klarer altså mange av forbudstilhengerne (ikke alle) å si at det er vi som er tilhengere av tvang. Go figure.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Slik idyllisering fungerer ikke. Først må du skrive under på en avtale som binder deg til å jobbe eksempelvis hver andre eller hver tredje søndag. Deretter vil arbeidsgiver/bemanningssjef i prinsippet om "likhet for alle" sørge for at denne avtalen blir overholdt: Byttes det vekk en lørdag, så skal den jobbes inn igjen. Du kan ikke bytte vekk lørdager i hytt og pine, har du byttet vekk en for den måneden så må du jobbe resten.

Det var ikke et forsøk på å idyllisere. Snarere var det å påpeke at dersom man har behov for å dekke flere arbeidstimer så kan ikke dette gjøres bare ved å tvinge folk til å jobbe mer. Øker man åpningstiden med 16% i uka så kan man ikke pålegge arbeiderene å bytte til 46,4 timers uke. Og det eneste alternativet til å gjøre dette er å ha flere folk innom jobben per uke. Hvordan logistikken ordnes er en helt annen sak.

 

Og du tar feil i at man ikke kan bytte i hytt og pine. Dersom man helst ikke vil jobbe søndager mens en annen på jobben helst vil jobbe hver søndag, så er det ikke noe i veien for at de gjør dette permanent seg imellom selv om de "automatiske" arbeidslistene roterer jevnt gjennom alle arbeiderene. Det er ingen lov som sier at alle må ha likt belegg for hver ukedag. Arbeidsplassen setter opp en turnus, og om man vil avviske så er dette typisk helt uproblematisk for arbeidsplassen (og loven) så lenge hver vakt blir dekket.

 

Ikke nok med det, så er det nesten umulig å finne studenter eller noen som helst som takker ja til ekstra helgarbeid, selv ved sykdom. Dette selv om arbeidsstokken har en populasjon som er i forholdet 12:1 av skiftbehovet - folk vil ikke jobbe helg, tross en og annen her inne som hevder annet. Og ansatte flere for å dekke søndagsbehovet? For noe vås! Butikker i Norge er en av de arbeidsstedene med størst sykdomsfravær og med det det største reservet av ekstrahjelp og lavprosentstillinger. En ekstra åpningsdag for mitt arbeidssted gir knapt rom for en ekstra ansatt, faktisk er det mer trolig at de totale skift per uke reduseres. Hvilken stillingsprosent skal tilbys i annonsen? 0-5%?!

Ok. Hva er poenget ditt? At man helst skulle stenge lørdag også for å gjøre skiftarbeid enda enklere?

Jeg ser ikke noe av dette som noe argument for å hindre folk å jobbe en spesifikk dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er allerede vanskelig å få tak i folk som kan vil jobbe på lørdager, studenter eller ei. Om du finner det vanskelig å ta butikker på ordet på dette, så har du et tillitsproblem.

Ja og hva så om det er vanskelig? Det er strengt tatt butikken sin jobb å få denne kabalen til å gå, så det er ingen vits at staten skal blande seg inn med mindre butikken faktisk bryter loven ved å for eksempel innføre 46,4 timers arbeidsuke for sine ansatte.

 

Klarer ikke butikken å finne noen som er villige til å jobbe på søndager så har den tre (kanskje flere) mulige tiltak:

  1. La være å holde åpent på søndager.
  2. Høre om noen av de eksisterende ansatte kunne tenke seg å jobbe på søndag mot at de får fri en annen dag i uken.
  3. Tilby høyere lønn for søndagsjobbing, for på den måten tiltrekke seg søkere.

Med andre bord: butikken kan ikke pålegge de eksisterende ansatte å jobbe mer enn det loven tilsier mtp allminnelig arbeidstid.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

De setter ikke ansattes liv og helse i fare med viten og vilje og bryter ingen lover. Det blir faktum at det blir de yngre arbeidere og yngre ledere som jobber på søndag fordi de ligger laveste på rangstigen og er minste erfarne Eldre arbeidere og ledere ikke ønsker å jobbe på søndag og har større muligheter til unngå søndagsarbeid

Yngre arbeidere har mer ulykker, det kan man ikke unngå og de konsentreres på søndager

 

Som sagt, da er selve problemet at arbeidstakerne er yngre sett i kombinasjon av at lederne er fraværende; ikke selve søndagsjobbingen. Man må lære seg til å se årssakssammenhenger her og ikke trekke forhastede konklusjoner.
Ingen trakk forhastede konklusjoner unntatt kanskje deg. Søndagsjobbing tillatelse skaper dette problem, fordi det er en felles fridag for flertallet og erfarne arbeidere ikke ønsker å jobbe på søndag. Slik problem ikke eksisterer til like stor grad andre dager fordi det blir mindre uønskelig
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen trakk forhastede konklusjoner unntatt kanskje deg. Søndagsjobbing tillatelse skaper dette problem, fordi det er en felles fridag for flertallet og erfarne arbeidere ikke ønsker å jobbe på søndag. Slik problem ikke eksisterer til like stor grad andre dager fordi det blir mindre uønskelig

Det å si "søndagsjobbing fører til flere ulykker" blir for enkelt. Man må se på hvorfor det blir flere ulykker for de som jobber på søndag, og som du jo påpeker så har det med en kominasjon av fravær av sjefer og yngre arbeidstakere å gjøre. Med andre ord så er det arbeidsrutinene som det jo da virker til å være noe galt med, ikke selve søndagsjobbingen i seg selv. Dersom ledelsen i bedriften legger opp til en bemanningssituasjon på søndager som fører til at det blir flere ulykker, da bør de få konsekvenser for ledelsen. Dette må jo gjelde uansett hvilken dag det er snakk om.

 

...men det er på engang bare mine tanker om saken.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Ingen trakk forhastede konklusjoner unntatt kanskje deg. Søndagsjobbing tillatelse skaper dette problem, fordi det er en felles fridag for flertallet og erfarne arbeidere ikke ønsker å jobbe på søndag. Slik problem ikke eksisterer til like stor grad andre dager fordi det blir mindre uønskelig

Det å si "søndagsjobbing fører til flere ulykker" blir for enkelt. Man må se på hvorfor det blir flere ulykker for de som jobber på søndag, og som du jo påpeker så har det med en kominasjon av fravær av sjefer og yngre arbeidstakere å gjøre. Med andre ord så er det arbeidsrutinene som det jo da virker til å være noe galt med, ikke selve søndagsjobbingen i seg selv.

 

...men det er på engang bare mine tanker om saken.

Hovedpoenget er at søndagsåpne lover fører til flere ulykker. Uten loven til å jobbe på søndag ville det bli mindre ulykker.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hovedpoenget er at søndagsåpne lover fører til flere ulykker. Uten loven til å jobbe på søndag ville det bli mindre ulykker.

Beklager, men å bare trekke den slutningen uten å også ta med årsakene blir for meg alt for enkelt. Man må se på årsakene og ikke bare symptomene, og årsken er jo fravær av kompetent personell og ledere (dersom jeg forstod deg riktig). Kanskje årsaken også er at de som jobber på søndager er fyllesyke etter lørdagens festing? Kan være mye rart som fører til disse tallene.

 

Som sagt så er det kanskje et helt annet regelverk i USA hva arbeidsmiljø angår, men jeg synes det høres veldig "fishy" ut at det ikke får noen konsekvenser for ledelsen dersom de legger opp til en bemanningssituasjon som fører til at flere skader seg på jobb.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

En ekstra åpningsdag for mitt arbeidssted gir knapt rom for en ekstra ansatt, faktisk er det mer trolig at de totale skift per uke reduseres.

Legge til minimum ett fulldekket skift (6+ timer på søndag?) til den ordinære åpningstiden gir redusert antall skift per uke? Du må nesten ha meg unnskylt for ikke å finne dette spesielt intuitivt.

 

Hvilken stillingsprosent skal tilbys i annonsen? 0-5%?!

Er virkelig utforming av stillingsannonse et problem? Det stiller omtrent på linje med at man ødelegger skiturene, som var nevnt tidligere.

Man tilbyr timebasert skiftarbeid med hovedvekt på helg. Det kan helt fint skrives noe lignende dèt i stillingsannonsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvilken stillingsprosent skal tilbys i annonsen? 0-5%?!

Dette er bare en fiktiv problemstilling som jeg vanskelig kan se for meg har noe rot i virkeligheten.
 
Men la oss si at det faktisk stemmer, dvs at det dukker opp en annonse der det tilbys en stillingsprosent på 5%; hvorfor skal det være et problem? Dersom det er dette butikken trenger, og det faktisk er noen som kunne tenke seg å jobbe 5% (et par timer i uken), da må jo være bra at disse to partene finne hverandre!? 
 
Men for meg virker ikke dette spesielt effektivt. En ansatt trenger en del opplæring, og da virker det ikke spesielt lurt å bruke mye tid og ressurser på å lære opp en person som kun kan jobbe 2-3 timer i uken.
 
Nei du, denne problemstillingen virker bare oppkonstruert.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Dette er bare en fiktiv problemstilling som jeg vanskelig kan se for meg har noe rot i virkeligheten.

 

Men la oss si at det faktisk stemmer, dvs at dukker opp en annonse der det tilbys en stillingsprosent på 5%; er det da et problem? Dersom det er dette butikken trenger, og det faktisk er noen som kunne tenke seg å jobbe 5% (et par timer i uken), da må jo være bra at disse to partene finne hverandre!? 

 

Men for meg virker ikke dette spesielt effektivt. En ansatt trenger en del opplæring, og da virker det ikke spesielt effektivt å bruke mye tid og ressurser på å lære opp en person som kun kan jobbe 2-3 timer i uken.

Det er nok langt mellom de som vil godta så lite jobb, men de finnes. På jobben hos meg (kontorjobb) har vi en student som kommer innom cirka tre søndager i måneden og jobber da 5-6 timer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er nok langt mellom de som vil godta så lite jobb, men de finnes. På jobben hos meg (kontorjobb) har vi en student som kommer innom cirka tre søndager i måneden og jobber da 5-6 timer.

 

Det må jo være kjempebra for denne studenten at han får jobbet litt på en dag i uken hvor det faktisk ikke er forelesninger. Dessuten får jo da jobben din dekket et av sine behov. Win-win.

Kan ikke skjønne hvorfor dette ikke også skal kunne fungere for vanlige butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...