Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del er det helt absurd hvordan du bagatelliserer stabiliteten rundt andres levekår.

Om jeg skal få pirke litt så skal det være sagt at stabilitet og konformitet ikke er det samme. Hvis noen jobber hver eneste søndag og har fri hver eneste mandag så er dette å regne for en stabil tilstand. En tilstand de kan planlegge og innrette livet sitt etter. Om dette er et problem så er det fordi man ikke er lik nok alle andre. Om man ser det nødvendig å - ved lov - tvinge alle til å være så like som mulig, da mistenker jeg problemer med å planlegge hverdagen på egne premisser mer enn problemer med at man blir overkjørt av arbeidslivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dagens forbud fører til at mindre butikker med lav inntekt sliter. Disse butikkene kunne fått en kjærkommen ekstrainntekt om de kunne fått holde åpent på søndager, men det har de ikke muligheten til i dag. Eierne av disse butikkene har også en annen livssituasjon som gjør at det passer bedre for de å gå på ski på torsdager og jobbe på søndager, men på grunn av dagens forbud så får de ikke benyttet torsdagen til å gå på tur. Dette fører til at de heller blir sittende hjemme på søndagene å se film og spise snop, noe som fører til at de pådrar seg livsstilssykdommer. Dagens forbud er altså ødeleggende for små bedrifter og folkehelsen generelt. Jeg kan ikke skjønne det dersom noen vil bagatelisere mine slagkraftige argumenter.

 

/ kjør debatt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

..

Bagatelliseringen din er å finne i punkt 1, 2, 3 og 4.

 

 

Men du bagatelliserer jo like mye angående de som ønsker å jobbe utenfor kjernetiden. Som studenter grunnet studiene. Som barnefamilier som kunne kortet ned barnehagen fra fem til fire dager i uken.

 

Det er positiver og negativer med begge løsningene. Ikke bagatelliser negativer ved dine egne preferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er positiver og negativer med begge løsningene. Ikke bagatelliser negativer ved dine egne preferanser.

Det er vel egentlig friheten til å velge som jeg er opptatt av. Det og at man må kunne respektere at andre kan ha andre behov enn det en selv har, en respekt ihvertfall jeg føler at "forbudstilhengerne" ikke har overfor de som faktisk ønsker å jobbe på søndager.

 

For igjen å sitere en stor økonom og nå avdød tenker: Milton Friedman:

"In judging relations between people, I do not believe that the fundamental value is to do good to others whether they want you to or not. The fundamental value is not to do good to others as you see their good. It's not to force them to do good. As I see it, the fundamental value in relations among people is to respet the dignity and individuality of fellow man, to treat your fellow man, not as an object to be manipulated for your purpose, but to treat him as a person with his own values and his own rights, a person to be persuaded, not coerced, not forced, not bulldozed, not brainwashed. That seems to me to be a fundamental value in social relations.

Så ut i fra det Friedman sier: Hvor er forbudstilhengerne sin respekt for de som ikke synes at søndag er den beste dagen å ha fri på? For det er jo faktisk forbudstilhengerne som taler for å bruke statlig makt og tvang her, ikke de som ønsker å fjerne forudet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

For min del er det helt absurd hvordan du bagatelliserer stabiliteten rundt andres levekår.

Om jeg skal få pirke litt så skal det være sagt at stabilitet og konformitet ikke er det samme. Hvis noen jobber hver eneste søndag og har fri hver eneste mandag så er dette å regne for en stabil tilstand. En tilstand de kan planlegge og innrette livet sitt etter. Om dette er et problem så er det fordi man ikke er lik nok alle andre. Om man ser det nødvendig å - ved lov - tvinge alle til å være så like som mulig, da mistenker jeg problemer med å planlegge hverdagen på egne premisser mer enn problemer med at man blir overkjørt av arbeidslivet.

 

Selvsagt ville det vært en annen stabil tilstand. Det er derimot arbeidsvilkårene for de som allerede arbeider i det markedet som vil bli påvirket av dereguleringen jeg velger å legge fokus på. Den stabilitet mange av disse har opparbeidet seg vil bli utfordret. Jeg er ikke enig i deg i at jeg bagatelliserer andres preferanser ift. søndagsåpent, ei heller arbeidsmarkedet som åpner seg av dette. Med det tror jeg du tok et skudd i blinde, da jeg har reflektert over dette ved flere anledninger. Jeg finner det ganske så betenkelig dog at nyansen bak "alle" forsvinner med en gang argumentene snus på hodet - nei, jeg argumenterer ikke for å - ved lov - tvinge alle til å "være så like som mulig", eller, "ikke jobbe på søndager". Jeg argumenterer for å, ved lov, fortsette å regulere et arbeidsmarked på en slik måte at stabiliteten rundt ansattes arbeidstid blir ivaretatt - som et hovedpoeng. En felles fridag er en viktig søyle for mange av disse, evident i den store motstanden til forslaget av nettopp butikkannsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av alle argumenter så langt så må dèt være av de mest søkte.

Spesielt ettersom:

 

1. Det er et ganske vanlig fenomen at folk tar seg fri eller går fra jobb tidligere på fredag for å slippe køen til hytten. Dette selv om både fredag og lørdag er "shoppingdager".

 

2. Om det finnes noe nordmenn er mer kjent for en skigåing er det flatfylla. Om folk ikke lenger kan gå på tur fordi det nå går an å handle melk, da kan de i alle fall ikke ligge halvdøde i sengen etter lørdagens fyllekule. Om søndagsturen forsvinner bør altså lørdagsfylla gjøre det samme, og jeg har en anelse om hva som påvirker folkehelsen mest.

Lenke til kommentar

Selvsagt ville det vært en annen stabil tilstand. Det er derimot arbeidsvilkårene for de som allerede arbeider i det markedet som vil bli påvirket av dereguleringen jeg velger å legge fokus på.

Det er jo en overgangsperiode, og kan knapt ses på som noe mer turbulent enn hvilke som helst andre endringer i arbeidsdagen. For eksempel det å få ny sjef kan i mange tilfeller ha større innvirkning på hver eneste dag i stedet for denne som vil endre null til åtte dager per måned. For min egen del ligger det på en til tre dager per måned som ikke er "A4".

 

Den stabilitet mange av disse har opparbeidet seg vil bli utfordret. Jeg er ikke enig i deg i at jeg bagatelliserer andres preferanser ift. søndagsåpent, ei heller arbeidsmarkedet som åpner seg av dette. Med det tror jeg du tok et skudd i blinde, da jeg har reflektert over dette ved flere anledninger.

Javel. Det får jeg ta ditt ord for da jeg ikke har lest absolutt alle dine innlegg.

 

Jeg finner det ganske så betenkelig dog at nyansen bak "alle" forsvinner med en gang argumentene snus på hodet - nei, jeg argumenterer ikke for å - ved lov - tvinge alle til å "være så like som mulig", eller, "ikke jobbe på søndager".

Du argumenterer vel for at så mange som mulig (alle?) skal ha så lik arbeidstid som mulig slik at man har en gitt garantert felles fritid. Og om det er arbeidsforbud, da er det vel strengt tatt felles fritid ved lov.

 

Jeg argumenterer for å, ved lov, fortsette å regulere et arbeidsmarked på en slik måte at stabiliteten rundt ansattes arbeidstid blir ivaretatt - som et hovedpoeng.

Det å gjøre en endring er ikke å destabilisere arbeidsdagen. Destabilisere og forandre er ikke det samme. Om du sier dette gjør at arbeidsdagen blir uforutsigbar så skal jeg være enig med deg (mn det er jo langt ifra gitt at er tilfellet), men du virker til å bekymre deg mer for overgangsperioden for de som blir berørt av dette. De som får jobb etterpå merker jo ingenting til forandringen i seg selv.

 

En felles fridag er en viktig søyle for mange av disse, evident i den store motstanden til forslaget av nettopp butikkannsatte.

Det er vel en søyle for de fleste vil jeg tro. Jeg vil også ha fri når familien min har fri. Jeg tar likevel en økt en eller to søndager i måneden for å tjene litt ekstra penger. Eller så tar jeg det ut i avspasering for å ha litt fri når ikke alle andre har fri så jeg kan sysle med mine ting i fred for en gangs skyld.

Vi er alle forskjellige, og jeg tror man kommer langt med flere alternativer å velge imellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

Vi er ikke like. Vi har ikke samme behov. Vi har ikke samme krav til livet. Vi har ikke samme ønsker om livet.

 

At alle blir tvunget til å ha fri så de kan gå på ski enten de vil eller ikke gir ingen mening.

Ski er bare en av tingene man kan bruke den koordinerte fridagen til. Folk er ulike. Andre vil bowle, invitere venner på langtidsstekt stek, ha maledugnad på hytta eller noe annet. Folk er forskjellige. Jeg hadde håpet at det var innlysende at skitur bare var et eksempel på hva en koordinert fridag kan tilby som er mye vanskeligere med ukoordinerte fridager.

Lenke til kommentar

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

Herre Jesus.

 

Skigåing har ingenting i denne debatten å gjøre, det er kun et dårlig forsøk på å avspore hele diskusjonen.

 

Men siden vi er så godt i gang så kan vel jeg også slenge ut en påstand, bare sånn for å understreke hvor tåpelig denne type retorikk er:

Dagens forbud mot søndagsåpne butikker fører til at de som liker å gå på ski andre dager enn på søndag ikke får gjort det, dette da de må jobbe på disse andre dagene. Disse kan også ha famile og venner som også liker å gå i løypa på dager der ikke alle andre gjør det, men siden de må jobbe på <INSERT VILKÅRLIG UKEDAG HER> fremfor søndager så har de ikke den muligheten. Dette fører til at de heller blir sittende hjemme i sofaen. Dagen forbud innskrenker altså <INSERT VILKÅRLIG UKEDAG>skigåerne sin frihet til å gå på ski den dagen de vil, hvilket går utover folkehelsen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndagsonsdags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

 

Tenk også på alle de med dårlig helse og som ikke har noen stor omgangskrets, de kunne hatt godt av å jobbe på søndager; både med tanke på den fysiske og psykiske helsen. Kanskje de ved å jobbe på søndager blir venner med noen som drar de med på skitur? Med andre ord så er dagens forbud stigmatiserende overfor de med dårlig fysisk og psykisk helse.

 

Se, så enkelt er det å slenge ut vilkårlige tulleargumenter. Skal 'vi' forbudsmotstandere begynne å kjøre på med samme type retorikk tilbake mot 'dere' forbudstilhengere, eller skal vi heller forsøke å legge oss av med tåpelige vikarierende argumenter og heller holde oss til saken!?

Skigåing har noe i denne debatten å gjøre, og som nevnt i innlegget over, det har også bowling, maledugnad på hytta og mange andre ting. Lange gruppeskiturer er bare et eksempel på en aktivitet det er gunstig å ha en koordinert fridag til.

 

Jeg ser du kommenterer det meste i innlegget mitt, men "glemmer" å kommentere det med koordinert fridag og heller velger å hakke på navnet på den koordinerte fridagen. Hvorfor gjør du det?

 

Hvilke helsemessige fordeler er det du tenker på når du skriver at inaktive sofasøndagsfolk kan komme seg på jobb på søndag og heller ta fridagen sin en annen ukedag?

 

Om den koordinerte fridagen heter søndag, onsdag eller noe annet spiller egentlig ingen rolle. Men når vi først har en koordinert fridag, hvorfor rokkere om på uka og bruke en annen? Det gir jo ingen mening å bruke masse tid og energi på å få samme resultat som i dag, bare med et annet dagsnavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir nok neppe de som allerede jobber i butikken som også må stå der på søndag.

Studenter får med søndagsåpne butikker en hel dag ekstra å tjene penger på hvis de ønsker.

 

Ja! Butikkene/eierne får på mange måter også 1 ekstra dag å utnytte sine ressurser/kapital på. Mer vekst, mer jobber! 

 

Husker selv når jeg var student for noen år siden. Skulle gjerne likt å jobbet på kiwi f.eks istedenfor bensinstasjon som jeg gjorde. Det ble dog ikke nok timer til å dekke inn de pengene jeg trengte, så jeg måtte jobbe på bensinstasjonen, selv om det var mye lavere timelønn. 

 

At noen av de faste av og til må jobbe en helgevakt for å støtte de mer uerfarne ser jeg ikke på som et problem. Slik er det for mange yrker allerede. En liten pris å ofre for alle fordelene vi oppnår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste ikke ønsker å jobbe på søndag, og flere skal bli misfornøyd med det. Det endrer også samfunn generelt, hva folk gjør på søndag endrer seg og flere frykter hva dette fører til

De aller fleste trenger heller ikke jobbe søndager. Man kan rett og slett ikke få et arbeidsliv som passer ypperlig inn i resten av livet til enhver tid. Og det å låse arbeidslivet til at det passer "de fleste" gjør fortsatt at det ikke passer for veldig mange.

Man kan rett og slett ikke gjøre alle til lags, men man har bedre sjanser om man gir flere alternativer. Og så lenge man har, som i Norge, lover om lovlige antall timer per uke og måned, så er man fortsatt beskyttet mot rovdrift.

At man ikke kan gjøre alle til lags er ikke et argument for at vi bør gjøre færre til lags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Søndag blir den farligste dagen til å jobbe i USA

 

 

While there is a growing body of research on the impact of work schedules on the risk of occupational injuries, there has been little investigation into the impact that the day of the week might have. The present research was completed to explore day of the week trends, reasons for such trends and the corresponding implications for work scheduling. Data for the number of injuries and illnesses involving days away from work (lost time; LT) in 2004 were provided by the US Bureau of Labor Statistics Office of Safety and Health Statistics. Data from the American Time Use Survey database were used to estimate work hours in 2004. From these two data sources, the rate of LT injuries and illnesses (per 200 000 work hours) by day of the week, industry sector and gender were estimated. The analysis revealed clear differences by day of the week, gender and major industry sector. Sundays had the highest rate overall--nearly 37% higher than the average of the remaining days, Monday to Saturday. Mondays had the next highest rate followed closely by Saturdays.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536779

Da må man se på årsakene til disse tallene og ikke bare trekke konklusjoner ut av luften.
Forskere mener søndag blir farligste fordi lederne til firmaene ikke ønsker å jobbe på søndag og arbeiderne passer på reglene til mindre grad, de blir mindre "supervised".

Konklusjone trekkes ikke ut av lufta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Søndag blir den farligste dagen til å jobbe i USA

 

While there is a growing body of research on the impact of work schedules on the risk of occupational injuries, there has been little investigation into the impact that the day of the week might have. The present research was completed to explore day of the week trends, reasons for such trends and the corresponding implications for work scheduling. Data for the number of injuries and illnesses involving days away from work (lost time; LT) in 2004 were provided by the US Bureau of Labor Statistics Office of Safety and Health Statistics. Data from the American Time Use Survey database were used to estimate work hours in 2004. From these two data sources, the rate of LT injuries and illnesses (per 200 000 work hours) by day of the week, industry sector and gender were estimated. The analysis revealed clear differences by day of the week, gender and major industry sector. Sundays had the highest rate overall--nearly 37% higher than the average of the remaining days, Monday to Saturday. Mondays had the next highest rate followed closely by Saturdays.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536779

Det jeg tenke når jeg så det du skrev var at dagene som løftes frem som problematiske er dagene folk er fyllesyke.

Det tenkte jeg også, men tror du det blir bedre av å flytte den koordinerte fridagen til en annen dag? Flytter man ikke bare problemet da? Alternativt, hvis vi ikke flytter men avvikler den koordinerte fridagen, tror du ikke mange vil se det som en ulempe at ikke venninnegjengen/guttegjengen ikke lengre kan dra i samlet flokk på byen?

Lenke til kommentar

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

 

Hva om man ønsker å gå fort på ski og da slipper å tenke på å gå i samme tempo som de øvrige? Det er dermed en oppgradering. Som nevnt kan man jo ofte også bytte vakter slik at vennegjengen likevel kan gå på ski onsdag om de vil det.

 

Denne 12-timersturen legger man til fridagen, uansett. Dessuten har man da faktisk TO fridager man kan benytte til dette. Lengden blir den samme, og man kan holde høyere intensitet når turen blir kortere - og så gjenta to ganger til. Vinn-vinn. Det er da bare kos å gå på ski også når ikke lyset er all verden? Lysløyper er også opplyste. Med temperaturene her i landet kan fort føret være bedre på kvelden, også. Man bytter også et mål med et annet, det er jevnbyrdig.

 

Vet ikke om jeg gidder lage "punktlister" hver gang, men slik jeg ser det er det mye synsing som kan bli besvart med det samme her.

Lenke til kommentar

Problemet skyldtes ikke at selskapet hadde søndagsstengt og når problemet først hadde oppstått så hadde ikke søndagsstengt løst problemet. De kunne selvsagt ikke kaste ut andre betalende passasjerer for å få inn denne familien. Så hva var poenget ditt igjen? Forsøket på å vri dette til anti-søndagsstengt mislyktes.

Lenke til kommentar

Bagatelliseringen din er å finne i punkt 1, 2, 3 og 4.

Noen ser på det som bagatelisering, andre ser på det som sunn fornuft.

At du ser på den spesifikke bagatelliseringen som sunn fornuft endrer ikke det faktum at det er bagatellisering. Cuadro fikk frem sitt poeng. Du bagatelliserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...