Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jeg gjør en sammenligning, og beskriver hvordan det for de ansatte det måtte gjelde ikke spiller noen rolle om det er et påbud eller ei.

De ansatte har fint muligheten til å prate med sin sjef og si at de helst ikke vil jobbe på søndager. Dersom det ikke går så kan de prøve å bytte innbyrdes med andre ansatte. Om det ikke går så får de vurdere å finne seg en annen jobb. 

Se der, så enkelt kan det gjøres: intet påbud, ingen tvang (eller "tvang" da som noen her liker å skrive).

Søndagsjobbing er som dovask. Noen må gjøre skitjobben selv om det hadde vært bedre for X om noen andre gjorde det.

 

"- Du sjef, kan vi ikke du stenge butikken så vi ansatte slipper å jobbe på søndager?"

 

eller

 

"- Du sjef, kan ikke du redusere åpningstidene til for eksempel 10-18 mandag-fredag så vi ansatte slipper å jobbe på ugunstige tidspunkter?"

 

Hvor sannsynlig tror du det er at sjefen svarer ok? Gi oss et prosentanslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Folk er ofte ikke så single og uavhengige som du skal ha det til. Hva om den ene ektefellen vil shoppe og den andre gå på tur? Det blir ofte et kompromiss der man velger en av delene, eller får bestemme hver sin gang.

Selvsagt innebærer et ekteskap at man inngår kompromiss, og dette er noe de aller fleste ektefeller selv klarer å finne ut av uten at staten skal måtte blande seg inn. Klarer ikke ektefellene å bli enige så må de vurdere om de kanskje bør skille lag. Sånn fungerer det også i det fleste seriøse bedrifter jeg har vært bort i.
 
Noen må også stå i kassa, fylle hyller, motta ferskvarer, overvåke, produsere ferskvarer, osv. Det betyr at mange vil få endrede arbeidstider. I praksis få ultimatumet jobb x antall søndager i året eller finn deg ny jobb. Mange som jobber i butikker har ikke så lett for å skaffe seg ny jobb, særlig på mindre plasser. De kan praktisk talt bli nødt til å svelge kamelen og jobbe på søndag selv om de helst ville brukt den til noe annet.

 

Som arbeidstaker må man akseptere å stå til disposisjon for arbeidsgiver mot at man får utbetalt lønn i retur.

Som arbeidsgiver må man behandle sine ansatte rettferdig, gjør man ikke det ender man opp med at ingen dyktige mennesker vil jobbe for en.
 
Er man som arbeidsgiver eller arbeidstaker misfornøyd så får man vurdere å avslutte forholdet.
Det er faktisk ikke slik at et arbeidsforhold er et forhold hvor arbeidsgiver har all makt.
 
Forøvrig: det å ha en jobb her i Norge er IKKE tvang. Man står helt fritt til å ikke jobbe om man vil, men man må da akseptere at ens levestandard kanskje blir en helt annen. Jeg skulle gjerne helst sluppet å jobbe, men jeg gjør det likevel for å kunne betale regningene. Er jeg da utsatt for tvang?
 
Hvorfor skulle folkehelse være et vikarierende argument? Det er bare en av mange argumenter på ulempe-siden. At du personlig ikke synes det er noen ulempe for deg, betyr ikke at andre synes det samme for seg. Svært mange er uenige med deg og det synes jeg du skal respektere. Mange vil beholde forbudet mot søndagsåpent og da bør også deres mening vektes deretter.
Det er helt fjasete å si at man har et forbud mot søndagsåpne butikker mtp folkehelsen. Hvorfor? Jo fordi at man tillater alt mulig annet å holde åpent på søndager: kiosker, kebabsjapper, kinoer, bensinstasjoner, osv.
 
Men nå skal jeg slenge ut en påstand: 
Forbud mot å holde åpent på søndager er dårlig for folkehelsen. Dagens forbudet fører til at sofagrisene heller ligger hjemme på sofaen fremfor å være på arbeid og svette bort fettet. Ergo: forbudet bør oppheves for å forbedre folkehelsen. Husk: arbeid er bra for kropp og sjel.
 
Se der, jeg kan også slenge ut påstander uten rot i virkeligheten.
 
EDIT: ang. respekt. Respekterer de som vil beholde forbudet ønskene til de som ønsker å holde åpent? Hvem er det som egentlig taler for å bruke statens makt for å hindre butikkeiere muligheten til å bestemme over egen butikk, de som ønsker å beholde forbudet eller de som ønsker å få det fjernet?
Dersom forbudet fjernes så kan fortsatt de butikkeierne som ønsker å holde stengt gjøre det. Dersom forbudet beholdes så kan ikke de som ønsker å holde åpent på søndager gjøre det.
 
Det har jeg forklart så mange ganger i tråden at dette først og fremst viser at du ikke følger med. Du er mer interessert i å holde monolog og med lukkede ører og øyne.
Argumentene du har lagt frem i denne debatten er personlige preferanser, gjetting, skremselspropaganda og ikke sjeldent regelrett tøv fra ende til annen.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Søndagsjobbing Mandagsjobbing er som dovask. Noen må gjøre skitjobben selv om det hadde vært bedre for X om noen andre gjorde det.

There, I fixed it for you.
"- Du sjef, kan vi ikke du stenge butikken så vi ansatte slipper å jobbe på søndager?"
 
eller
 
"- Du sjef, kan ikke du redusere åpningstidene til for eksempel 10-18 mandag-fredag så vi ansatte slipper å jobbe på ugunstige tidspunkter?"
Eller: sjefen kan ansette noen studenter som er villige til å jobbe på søndager så kan de andre ha fri. Vanskelig?
 
Hvor sannsynlig tror du det er at sjefen svarer ok? Gi oss et prosentanslag.

 

Hvorfor det? Skal jeg komme med et vilt gjett som ikke har rot i virkeligheten? Det å komme med grunnløse påstander og synsing klarer forbudstilhengerne fint å fikse selv.

Lenke til kommentar

Trenger ikke Norge litt jobber om dagen da? Selv sitter jeg på huggestabben i min jobb, mister den vel til høsten med mindre jeg får tilslag på noe annet først. 

 

Seriøse undersøkelser i fra Europa viser at liberalisering av åpningstider på søndager skaper flere jobber, lavere priser og det blir ikke noen konkursbølger osv. Kan selvfølgelig oppgi en kilde, om noen er interessert. Tok for seg 30 land. 

 

Det kan sikkert være noen føler de må jobbe en søndag fordi sjefen spør om det, men det er altså ikke tvang og man må ha bein i nesa for å si hva man mener. Noe som igrunn bare skulle mangle. Jeg syns ikke dette er noe godt argument for å forby søndagsåpne butikker å gå glipp av alle de samfunnsmessige godene, som vi virkelig trenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke motstanden. Det er uansett ulovlig å drive rovdrift på sine ansatte i Norge, så man kan ikke sette folk til å jobbe seks dager i uken. Skal man ha åpent lengre man ansette flere folk. Flere i jobb, samt at folk med litt mer spesielle ønsker (og krav) rundt sin arbeidstid får det oppfylt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke motstanden. Det er uansett ulovlig å drive rovdrift på sine ansatte i Norge, så man kan ikke sette folk til å jobbe seks dager i uken. Skal man ha åpent lengre man ansette flere folk. Flere i jobb, samt at folk med litt mer spesielle ønsker (og krav) rundt sin arbeidstid får det oppfylt.

De aller fleste ikke ønsker å jobbe på søndag, og flere skal bli misfornøyd med det. Det endrer også samfunn generelt, hva folk gjør på søndag endrer seg og flere frykter hva dette fører til

Jeg har sett flere endringer her i USA når mer og mere fylker begynte å åpne seg på søndager. Noe endringer var bra mens andre ikke så bra

Lenke til kommentar

Eller: sjefen kan ansette noen studenter som er villige til å jobbe på søndager så kan de andre ha fri. Vanskelig?

Det er ikke nok studenter til å fylle opp søndagsvaktene enkelte steder i så urbane områder som Bergen Sentrum, så jeg tror du er i overkant naiv i forhold til "løsningen" din. Vi har også gått over dette med at de ansatte "bare" kan si opp et par ganger også, og du vet at vi er helt uenige i at arbeidsmarkedet trenger å være slik.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skiargumentet er jo latterlig, har man fri onsdag går man på ski da istedet. Det er hvertfall ingen grunn til å anta at man skal gå mindre på ski bare fordi fridagen blir flyttet. I tillegg er det da MANGE som faktisk benytter muskelkraft til og fra, noe som vil BEDRE folkehelsen dersom de fikk en ekstra dag hvor det ga mening å traske en tur ned til matbutikken.

Lenke til kommentar

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Søndag blir den farligste dagen til å jobbe i USA

 

 

While there is a growing body of research on the impact of work schedules on the risk of occupational injuries, there has been little investigation into the impact that the day of the week might have. The present research was completed to explore day of the week trends, reasons for such trends and the corresponding implications for work scheduling. Data for the number of injuries and illnesses involving days away from work (lost time; LT) in 2004 were provided by the US Bureau of Labor Statistics Office of Safety and Health Statistics. Data from the American Time Use Survey database were used to estimate work hours in 2004. From these two data sources, the rate of LT injuries and illnesses (per 200 000 work hours) by day of the week, industry sector and gender were estimated. The analysis revealed clear differences by day of the week, gender and major industry sector. Sundays had the highest rate overall--nearly 37% higher than the average of the remaining days, Monday to Saturday. Mondays had the next highest rate followed closely by Saturdays.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536779

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke nok studenter til å fylle opp søndagsvaktene enkelte steder i så urbane områder som Bergen Sentrum, så jeg tror du er i overkant naiv i forhold til "løsningen" din. Vi har også gått over dette med at de ansatte "bare" kan si opp et par ganger også, og du vet at vi er helt uenige i at arbeidsmarkedet trenger å være slik.

Hva vet du om det egentlig? Er du klar over hvor mange studenter det er i Bergen? Da jeg studerte i Bergen så var det ikke lett å finne deltidsjobber hvor man kunne jobbe i helgene, og ihvertfall ikke på søndager.

Men la oss si at det ikke er nok studenter, da får butikkene finne noen andre i stedet. Sesongjusterte tall viser at arbeidsledigheten i april var på 4,2 prosent, så det bør være mulig å finne noen som er interessert i å jobbe litt også på søndager.

 

Butikkene har altså ikke anledning til å pålegge ansatte å jobbe flere timer pr uke enn det loven tilsier.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Søndag blir den farligste dagen til å jobbe i USA

 

 

While there is a growing body of research on the impact of work schedules on the risk of occupational injuries, there has been little investigation into the impact that the day of the week might have. The present research was completed to explore day of the week trends, reasons for such trends and the corresponding implications for work scheduling. Data for the number of injuries and illnesses involving days away from work (lost time; LT) in 2004 were provided by the US Bureau of Labor Statistics Office of Safety and Health Statistics. Data from the American Time Use Survey database were used to estimate work hours in 2004. From these two data sources, the rate of LT injuries and illnesses (per 200 000 work hours) by day of the week, industry sector and gender were estimated. The analysis revealed clear differences by day of the week, gender and major industry sector. Sundays had the highest rate overall--nearly 37% higher than the average of the remaining days, Monday to Saturday. Mondays had the next highest rate followed closely by Saturdays.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536779

Da må man se på årsakene til disse tallene og ikke bare trekke konklusjoner ut av luften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

Herre Jesus.

 

Skigåing har ingenting i denne debatten å gjøre, det er kun et dårlig forsøk på å avspore hele diskusjonen.

 

Men siden vi er så godt i gang så kan vel jeg også slenge ut en påstand, bare sånn for å understreke hvor tåpelig denne type retorikk er:

Dagens forbud mot søndagsåpne butikker fører til at de som liker å gå på ski andre dager enn på søndag ikke får gjort det, dette da de må jobbe på disse andre dagene. Disse kan også ha famile og venner som også liker å gå i løypa på dager der ikke alle andre gjør det, men siden de må jobbe på <INSERT VILKÅRLIG UKEDAG HER> fremfor søndager så har de ikke den muligheten. Dette fører til at de heller blir sittende hjemme i sofaen. Dagen forbud innskrenker altså <INSERT VILKÅRLIG UKEDAG>skigåerne sin frihet til å gå på ski den dagen de vil, hvilket går utover folkehelsen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndagsonsdags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

 

Tenk også på alle de med dårlig helse og som ikke har noen stor omgangskrets, de kunne hatt godt av å jobbe på søndager; både med tanke på den fysiske og psykiske helsen. Kanskje de ved å jobbe på søndager blir venner med noen som drar de med på skitur? Med andre ord så er dagens forbud stigmatiserende overfor de med dårlig fysisk og psykisk helse.

 

Se, så enkelt er det å slenge ut vilkårlige tulleargumenter. Skal 'vi' forbudsmotstandere begynne å kjøre på med samme type retorikk tilbake mot 'dere' forbudstilhengere, eller skal vi heller forsøke å legge oss av med tåpelige vikarierende argumenter og heller holde oss til saken!?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

De aller fleste ikke ønsker å jobbe på søndag, og flere skal bli misfornøyd med det. Det endrer også samfunn generelt, hva folk gjør på søndag endrer seg og flere frykter hva dette fører til

De aller fleste trenger heller ikke jobbe søndager. Man kan rett og slett ikke få et arbeidsliv som passer ypperlig inn i resten av livet til enhver tid. Og det å låse arbeidslivet til at det passer "de fleste" gjør fortsatt at det ikke passer for veldig mange.

Man kan rett og slett ikke gjøre alle til lags, men man har bedre sjanser om man gir flere alternativer. Og så lenge man har, som i Norge, lover om lovlige antall timer per uke og måned, så er man fortsatt beskyttet mot rovdrift.

 

Jeg har sett flere endringer her i USA når mer og mere fylker begynte å åpne seg på søndager. Noe endringer var bra mens andre ikke så bra

Her hvor jeg bor er nesten alt åpent hver eneste dag. Jeg var selv på byggvarehuset forrige søndag. Det er klart at det sikkert kan være negative følger av slik politikk, men jeg ser ikke at de følgene skal være noe værre enn følgene av å bli nektet å jobbe eller handle.

 

Dette blir først "farlig" om beskyttelsen rundt arbeidstid og lønn forsvinner.

Lenke til kommentar

Du har da kjørt samme type tulleargumenter hele tiden selv, Grimnir.

 

- Ingen må holde åpent på søndager -> ingen må jobbe på søndager -> folk kan bare slutte i jobben sin -> Bedriften kan bare ansette noen studenter -> Bedriften kan bare ansette noen andre

For min del er det helt absurd hvordan du bagatelliserer stabiliteten rundt andres levekår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men onsdag er ikke noen vanlig dag å dra på skitur med familie og venner fordi folk flest jobber, går på skole osv da. Om søndagsjobbere som egentlig vil være med familien på søndagsskitur må nøye seg med å gå alene på onsdag i stedet for så vil nok de fleste si det var et dårligere alternativ. En innskrenkning av ikke bare deres frihet, men også familie og venners frihet til å være sammen med søndagsjobberen på en felles søndagsskitur.

 

Mister vi vår siste koordinerte fridag så er det et stort tap for friheten til nettopp det å kunne gjøre heldagsaktiviteter sammen.

 

Nei, 4 dager * 3 timers skiturer på hverdagskvelder er ikke en fullgod erstatning for én 12-timers sammenhengende søndags-skitur. Hverken i form av lengde, mål for turen, dagslyset, måten man pakker på eller utfordrer seg selv.

Vi er ikke like. Vi har ikke samme behov. Vi har ikke samme krav til livet. Vi har ikke samme ønsker om livet.

 

At alle blir tvunget til å ha fri så de kan gå på ski enten de vil eller ikke gir ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søndag blir den farligste dagen til å jobbe i USA

 

 

While there is a growing body of research on the impact of work schedules on the risk of occupational injuries, there has been little investigation into the impact that the day of the week might have. The present research was completed to explore day of the week trends, reasons for such trends and the corresponding implications for work scheduling. Data for the number of injuries and illnesses involving days away from work (lost time; LT) in 2004 were provided by the US Bureau of Labor Statistics Office of Safety and Health Statistics. Data from the American Time Use Survey database were used to estimate work hours in 2004. From these two data sources, the rate of LT injuries and illnesses (per 200 000 work hours) by day of the week, industry sector and gender were estimated. The analysis revealed clear differences by day of the week, gender and major industry sector. Sundays had the highest rate overall--nearly 37% higher than the average of the remaining days, Monday to Saturday. Mondays had the next highest rate followed closely by Saturdays.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536779

Det jeg tenke når jeg så det du skrev var at dagene som løftes frem som problematiske er dagene folk er fyllesyke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du har da kjørt samme type tulleargumenter hele tiden selv, Grimnir.

 

- Ingen må holde åpent på søndager -> ingen må jobbe på søndager -> folk kan bare slutte i jobben sin -> Bedriften kan bare ansette noen studenter -> Bedriften kan bare ansette noen andre

 

For min del er det helt absurd hvordan du bagatelliserer stabiliteten rundt andres levekår.

Jaja du cuadro, hva kan man si som ikke allerde er sagt?  :)

 

EDIT:

Hvor er bagateliseringen?

  • Nei man må ikke holde åpent på søndager om forbudet fjernes, man står helt fritt til å holde stengt om man ønsker det. Fjerning av et forbud er ikke det samme som et påbud.

    Dersom butikken din blir å slite fordi at naboen din holder åpent på søndager og du selv velger å holde stengt, da er det ditt problem; ikke hans.

  • Ingen MÅ jobbe på søndager, og da mener jeg "må" som i at man blir utsatt for reell tvang; ikke denne liksomtvangen som du snakker om. Jeg for eksempel skulle heller ønsket at jeg hadde sluppet å jobbe, så er jeg da utsatt for tvang/"tvang" fordi at jeg "må" gå på jobb hver dag?
  • Ja folk kan faktisk bare slutte om de ikke liker arbeidsforholdene, men de må da kanskje akseptere at de kan ende opp med ingen jobb.
  • Selvsagt kan bedriften ansette studenter eller andre, hvorfor skal den ikke kunne gjøre det?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...