Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Ikke spill dum.

 

Hvis man f.eks. opphevet forbudet mot øl-salg i vareandelen etter kl. 20.00, så nytter det ikke å si "det er ikke et påbud om å selge øl etter kl. 20.00"

 

når vi alle vet at det selvsagt ville medført at ALLE kjedene da hadde begynt å selge øl hele kvelden.

 

Med andre ord, når "konsekvensen" av et gitt tiltak er så åpenbar på forhånd, som f.eks. søndagsåpent, så er det i praksis et "påbud" for de ansatte i varehandelen.

 

Jeg spiller ikke dum, jeg er konkret. Det du prater om er altså et markedspress og ikke et statlig påbud ved lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg merke til at forbud ikke var på den listen din. Forbud er et ekstremt tiltak, og krever ekstrem rettferdiggjøring. Det er ikke tilfellet her, etter min mening.

 

Det kan jeg være enig i, men det er vanskelig å forestille seg noen type reguleringer uten et eller annen forbud som er siktet på å gjøre noe med problemene jeg har forsøkt å argumentere frem i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ikke spill dum.

Det er du som spiller dum. At et forbud blir fjernet er ikke det samme som et påbud på noen som helst måte.

Snakk om å gripe etter halmstrå, når dere "søndagsåpen butikk motstandere" er nødt til å prøve å omdefinere ord for å kunne konstruere et argument.

 

 
påbud
 
på|bud n1 ordre, befaling
Lenke til kommentar

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Lenke til kommentar

Ikke spill dum.

 

Hvis man f.eks. opphevet forbudet mot øl-salg i vareandelen etter kl. 20.00, så nytter det ikke å si "det er ikke et påbud om å selge øl etter kl. 20.00"

 

når vi alle vet at det selvsagt ville medført at ALLE kjedene da hadde begynt å selge øl hele kvelden.

 

Med andre ord, når "konsekvensen" av et gitt tiltak er så åpenbar på forhånd, som f.eks. søndagsåpent, så er det i praksis et "påbud" for de ansatte i varehandelen.

 

Selvsagt vil alle selge øl så lenge de har lov til å selge øl. Det har utelukkende positive konsekvenser for dem, derfor er det en veldig dårlig sammenligning. Og hvis det er sant som du sier at dette "i praksis er et påbud", hvorfor er det så mange butikker i Sverige som har søndagsstengt selv om de har lov til å holde åpent?

Lenke til kommentar

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.

 

Du kan forsøke å lese en gang til. Jeg hevded aldri at "det er et påbud".

Lenke til kommentar

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.
Er det bare "et valg" når et av valgene fører til straffelser fordi en kunne tape penger?
Lenke til kommentar

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.
Er det bare "et valg" når et av valgene fører til straffelser fordi en kunne tape penger?

Korrekt. På samme måte som at det hadde lønt seg for meg å videreutdannet neg for høyere lønn. Men har ingen planer om det per nå. Men jeg står fritt til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det kan jeg være enig i, men det er vanskelig å forestille seg noen type reguleringer uten et eller annen forbud som er siktet på å gjøre noe med problemene jeg har forsøkt å argumentere frem i denne tråden.

 

Og jeg mener at "problemene" du har forsøkt å argumentere frem på ingen måte rettferdiggjør opprettholdelsen av et forbud, selv om jeg skulle være helt enig med deg i handlingsforløpet.

 

Dermed koker vel det hele ned til en uforenlig verdivurdering for vår del.

Lenke til kommentar

Syns det skal bli søndagsåpent for de som ønsker det. Mulighetene for handel i dette landet er altfor preget av sosialistisk tankegang. 

 

Dette og en del andre sektorer/markedet kunne hatt godt av en aldri så liten liberalisering for å få opp konkurransen, prisene ned og skaffet flere jobber til Norge som virkelig trenger vekst utenom offentlig sektor. Arbeidsledigheten blant unge stiger såvidt meg bekjent og det er de som straffes hardest med de sterke markedsbegrensningene som kommer i fra myndighetene.

Lenke til kommentar

Det er Arbeidsmiljøloven vedtatt av Stortinget som regulerer (bl.a.) søndagsarbeid, og den er i aller høyeste grad viktig...

"Arbeidsmiljølovens hovedregel er at det er et generelt forbud mot søndagsarbeid...

 

What?? Hvilken planet bor du på? Mener du at det er BARE matvare-detaljhandelens ansatte som trenger beskyttelse av den loven?

Hva med alle bussjåførene, taxisjåførene, fergeansatte, bensinstasjonfolkene, servitørene, kioskbetjeningene, politiet, brann, sykehus, omsorg, prester, osv., trenger ikke de beskyttelse av denne viktige loven da?

 

Skulle liksom noen butikkansatte i tillegg gjøre noe forferdelig med landet vårt?

 

Du er virkelig ikke interessert i søndagsåpne butikker!

Ikke bare på egne vegne, men på mine også, det skal du ha...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

 

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.

Du kan forsøke å lese en gang til. Jeg hevded aldri at "det er et påbud".

Nei, du sier at det er det samme som om det skulle vært et påbud, noe det ikke er.
Lenke til kommentar

 

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.
Er det bare "et valg" når et av valgene fører til straffelser fordi en kunne tape penger?
Korrekt. På samme måte som at det hadde lønt seg for meg å videreutdannet neg for høyere lønn. Men har ingen planer om det per nå. Men jeg står fritt til å gjøre det.
Uenig, de butikkene som ikke overlever hvis de ikke "velger" å åpne seg på søndager erfare dette som "tvang". For andre butikker blir det mer valg enn tvang men det blir sjelden bare et valg

Det samme gjelder ditt "valg". Dersom du sultet uten videreutdanning ville du erfare det mer som tvang enn valg

Lenke til kommentar

Akkurat da jeg begynte å tro at folk ikke klarte å grave dypere for å finne argumenter mot søndagsåpne butikker, dukket denne fantastiske artikkelen opp.  :)

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Landslagssjefen-i-langrenn-skriver-Derfor-onsker-jeg-sondagsstengte-butikker----8078614.html

 

 - Derfor ønsker jeg søndagsstengte butikker: "Norge er best tjent med at folk aktiveres gjennom skiturer, ikke bilturer til butikken. (...) Vi vet at syv av ti voksne ikke beveger seg nok. I en slik situasjon trenger vi flere skiturer og færre bilturer."

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.

Du kan forsøke å lese en gang til. Jeg hevded aldri at "det er et påbud".

Nei, du sier at det er det samme som om det skulle vært et påbud, noe det ikke er.

 

Selv i sitat-treet ditt er det opplagt at du stråmannsargumenterer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte er nok heller ikke særlig reflektert. For de ansatte, uansett hvor få, som må ta valget om å slutte eller finne seg i forandret arbeidstid, så er det nok det samme enten det er et påbud eller kun en mulighet. Muligheten skaper påbudet, flere steder.

Nei, det vil ikke være et påbud. Når forbudet mot søndagsåpent er fjernet, er det opp til butikkene å velge om de ønsker å holde åpent på søndager eller ei.

Du kan forsøke å lese en gang til. Jeg hevded aldri at "det er et påbud".

Nei, du sier at det er det samme som om det skulle vært et påbud, noe det ikke er.

 

Selv i sitat-treet ditt er det opplagt at du stråmannsargumenterer.

Nope. Du sier at ved å oppheve søndagsåpent forbudet, så skaper muligheten butikkene har til å velge sin egen åpningstid, påbudet.

Det er ikke noe påbud. Ansatte må følge sin egen arbeidstid, hva nå den måtte være, det har ingenting med påbud å gjøre.

Det er en helt tafatt argumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nope. Du sier at ved å oppheve søndagsåpent forbudet, så skaper muligheten butikkene har til å velge sin egen åpningstid, påbudet.

Det er ikke noe påbud. Ansatte må følge sin egen arbeidstid, hva nå den måtte være, det har ingenting med påbud å gjøre.

Det er en helt tafatt argumentasjon.

/facepalm

 

Nei, jeg sier ikke at det er et påbud.

 

"Å si at det ikke er det samme på noen som helst måte[..]"

 

Jeg gjør en sammenligning, og beskriver hvordan det for de ansatte det måtte gjelde ikke spiller noen rolle om det er et påbud eller ei.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...