Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Aha! Skjønner innvendingen. Må dog poengtere at følgelig blir det å hevde at 4/10 eller at 9/10 høyre-kommuner sier nei til vedtaket begge gale ekstrapoleringer.

Av vedtaksbesvarelser fra høyre-kommuner sier tilnærmet 9/10 nei, dette utgjør tilnærmet 4/10 totale fra høyre-kommuner.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det er ikke særlig realistisk å tenke at omsetningen øker i takt med omkostninger. Hvorfor skulle den?

Økte åpningstider kan gi økt salg, økt salg kan gi mer omsetning. Nå er det selvsagt ingen garanti for at fjerning av forbudet vil gi økt omsetning for den enkelte bedrift, men dette får strengt tatt være opp til de enkelte bedriftene å vurdere selv.

Lenke til kommentar

Spørs om det da er på tide å spørre KIWI-en (eller en annen dagligvarehandel) på Røros (eller en annen turistdestinasjon) om de fikk økte inntekter med søndagsåpne butikker, da. :) Vil tippe det er en overhengende fare for at vi får "JA" til svar på det. 

Lenke til kommentar

Du misforstår: Selvsagt gir det økt omsetning, spesielt når konkurransen er liten. At omsetningen øker i takt med omkostningene når konkurransen er helt åpen, derimot, er noe helt annet. Dette poengterte jeg i innlegg #1171.

"Det er ingen grunn til å tro at en ekstra åpningsdag fører til en ekstra handledag for den enkelte. Riktignok vil det være en prosentvis økning da flere rekker "alle sine handlingsturer", men hvor mye? Det vi vil se er hva vi har sett når åpningstimene utvides: Handlende kunder fordeler seg mer. Det blir flere kunder totalt, omsetningen øker, men langt ifra i takt med omkostningene. Derfor finner man optimaliseringer samtidig som man anskuer konkurransen."

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

På turiststedene er det flere søndagsåpne butikker (stort sett alle dagligvarehandler har oppe så lenge de får lov til), og det er vel ikke helt uten grunn? Ja, konkurransen er én ting, men de hadde jo ikke holdt åpent om det ikke var lønnsomt. 

Jeg tror allikevel det er svært relevant å forsøke å finne ut av faktiske tall på akkurat det der, og jeg melder meg gjerne frivillig til å undersøke det. Om dere stoler på tallene jeg henter fram er jo en annen sak, men det hadde uansett vært fint å vite - i alle fall for min egen del. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aha! Skjønner innvendingen. Må dog poengtere at følgelig blir det å hevde at 4/10 eller at 9/10 høyre-kommuner sier nei til vedtaket begge gale ekstrapoleringer.

Av vedtaksbesvarelser fra høyre-kommuner sier tilnærmet 9/10 nei, dette utgjør tilnærmet 4/10 totale fra høyre-kommuner.

Det er ikke ekstrapoleringer. Fristen for høringsrunden har utgått, og det å velge å ikke svare er et alternativ på lik linje med det å velge å svare positivt eller negativt. Setningen "4/10 Høyre-kommuner sier nei til søndagsåpent" er sann, NRKs setning er usann.

Men samme det. Mitt eneste poeng var å vise hvor spekulativ og farget NRKs dekning fortsatt er, og det regner jeg med du er enig i.

Lenke til kommentar

Det er bare i nisselandet Norge dette kan være en 'sak'.

Kan ikke folk bare få velge selv når de vil gå i butikken, og kjøpmennene selv få velge hvilken åpningstid som passer sin butikk best?

Det får være grenser for hva staten skal bestemme.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er på tide å få vekk det fossile forbudet. 

Vi lever i 2015, og vi må begynne å late som det også. 

At det er 2015 er ikke noe hardtslående argument i seg selv, i forhold til intensjonen med loven. Faktum er at det egentlig er mindre behov for søndagsåpent idag, enn det det kunne ha vært for 40 år siden for å si det sånn. Den gangen var arbeidsdagene lengre, frysebokser var ikke allemannseie, det var færre privatbiler, butikkene stengte vanligvis 16.30 og langdag på torsdag til 18.00. Allikevel gikk det bra med oss.

Kan ikke folk bare få velge selv når de vil gå i butikken, og kjøpmennene selv få velge hvilken åpningstid som passer sin butikk best?

Derfor vi har en stat, slik at ikke hver og en skal lage sine egne private regler akkurat som det passer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, konkurransen er én ting, men de hadde jo ikke holdt åpent om det ikke var lønnsomt.

Jo, man ser at butikker utvider åpningstidene sine spesielt i urbane strøk og i senter-virksomhet selv om det er mindre lønnsomt. Prisoner's dilemma beskriver godt hvorfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor vi har en stat, slik at ikke hver og en skal lage sine egne private regler akkurat som det passer seg.

Om VIKTIGE ting ja!

Men å detaljstyre når jeg skal kunne gå i butikken blir jo like idiotisk som om staten skulle bestemme når jeg fikk gå på do, lage middag hjemme, eller skrive innlegg her.

Synes du staten skal bestemme disse uvesentlighetene også?

EDIT: Uansett så er det diskriminering at Plantasjen, bensinstasjoner, kiosker, brustadbuer, restauranter, osv får drive sin forretning på søndager, mens andre kjøpmenn nektes.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om VIKTIGE ting ja!

Men å detaljstyre når jeg skal kunne gå i butikken blir jo like idiotisk som om staten skulle bestemme når jeg fikk gå på do, lage middag hjemme, eller skrive innlegg her.

Synes du staten skal bestemme disse uvesentlighetene også?

EDIT: Uansett så er det diskriminering at Plantasjen, bensinstasjoner, kiosker, brustadbuer, restauranter, osv får drive sin forretning på søndager, mens andre kjøpmenn nektes.

Det er Arbeidsmiljøloven vedtatt av Stortinget som regulerer (bl.a.) søndagsarbeid, og den er i aller høyeste grad viktig.

"Arbeidsmiljølovens hovedregel er at det er et generelt forbud mot søndagsarbeid. Forbudet er først og fremst begrunnet i hensynet til arbeidstakeres sosiale og velferdsmessige behov, og ikke i samme grad i hensynet til liv, helse og sikkerhet.

Felles hvile- og helgedager ivaretar en samfunnsinteresse ved at det muliggjør aktiviteter som skaper en følelse av fellesskap og kollektiv tilhørighet i samfunnet, men markerer også det menneskelige behov for en livsrytme der arbeid og hvile veksler, og det er forskjell på hverdag og helg.

Lovgiver har derfor ment at det er viktig ut fra velferdshensyn at adgangen til å arbeide på søndager begrenses. Forarbeidene sier at det er viktig å verne om en felles fridag som gir mulighet til sosial kontakt med venner og familie. Departementet har videre vist til at barnehager og skoler er stengt på søndag. Videre er en rekke fritidsaktiviteter organisert slik at det er nødvendig med en felles fridag."

De samme intensjonene som altså ble lagt til grunn i forarbeidene til loven i sin tid, er like gyldige den dag i dag.

Jeg har ikke sett èn eneste vettug, overbevisende begrunnelse noe sted, til hvorfor disse "forbildene" evt. bør kastes på dynga.

At du "bare" kan handle i butikken mellom kl. 07.00 morgen til kl. 23.00 kveld, seks dager i uken, men gjerne skulle gjort det samme også på søndag, er ikke viktig nok for min del iallefall, til at loven bør oppheves.

Og, grunn til at noen typer virksomheter får arbeide søndager, er fordi loven er pragmatisk. Søndagsarbeid skal begrenses mest mulig, men noen unntak kan gis. Det er hverken dobbelmoral, diskriminering, eller hykleri, men erkjennelse av at noe service må være tilgjengelig.

Strengt tatt er det forslaget fra Frp og Høyre som er dobbelmoral, fordi de vil pålegge en type arbeidstakere (butikkansatte) generell plikt å jobbe søndag, mens andre arbeidstakere som f.eks. bankfunksjonærer eller ansatte på bilverksteder, etc. fortsatt skal ha fridag på søndager.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det forslaget fra Frp og Høyre som er dobbelmoral, fordi de vil pålegge en type arbeidstakere (butikkansatte) generell plikt å jobbe søndag, mens andre arbeidstakere som f.eks. bankfunksjonærer eller ansatte på bilverksteder, etc. fortsatt skal ha fridag på søndager.

Det å fjerne et forbud er ikke det samme som å lage et påbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å fjerne et forbud er ikke det samme som å lage et påbud.

I praksis blir det det.

Nei, det blir ikke det. Ved et forbud blir man straffet av staten dersom man bedriver det som er forbudt. Ved et påbud blir man straffet av staten dersom man ikke gjør det som er påbudt. Ved å kun fjerne et forbud blir man ikke straffet av staten uansett om man gjør handlingen eller ei.

Det du mener er et markedspress/jobbpress, og det kan jeg forstå. Men det er ikke det samme som et påbud ved lov, noe du insinuerte ovenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke spill dum.

Hvis man f.eks. opphevet forbudet mot øl-salg i vareandelen etter kl. 20.00, så nytter det ikke å si "det er ikke et påbud om å selge øl etter kl. 20.00"

når vi alle vet at det selvsagt ville medført at ALLE kjedene da hadde begynt å selge øl hele kvelden.

Med andre ord, når "konsekvensen" av et gitt tiltak er så åpenbar på forhånd, som f.eks. søndagsåpent, så er det i praksis et "påbud" for de ansatte i varehandelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...