Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

I ytterste konsekvens dreier det seg om mer enn matbutikker vel? Eller har også du en grense, dvs. all annen næringsvirksomhet, industri, kontor, og skoler bør ha søndagsfri, eller skal alt flyte fritt?

Dette er vel strengt tatt en avsporing, temaet er søndagsåpne butikker og ikke alt mulig annet. Dessuten ville det vært fint om du slutter å "spamme" tråden med unødvendige quotes. Legg kun ved det innlegget du svarer på og ikke hele tråden.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tull, fåtall av Norgesgruppen og Reitan som har Brusdadbu når du ser på antallet butikker totalt. Som sjef for en av disse butikkene vet jeg godt regnestykket og konsekvensen. For meg blir det akkurat lik mengde jobb som før, men jeg får ikke jobbe uforstyrret i butikken på søndager lenger. For deg blir det dyrere varer, men mulighet til å handle på søndager.

Du kjører på med den vanlige myten her: "Maten vil bli dyrere". Hvordan vet du egentlig det? Ser du helt bort i fra evt mersalg som du vil få på søndager som gjør at du tjener inn igjen lønnskostnadene for søndag? Dessuten så må du vel pr i dag betale husleie for lokalet ditt selv om det er søndag, er det ikke da bedre at du utnytter lokalet fullt ut ved å holde åpent på søndager?

 

Dessuten, om det skulle stemme at du må sette opp prisene: hva så? Dersom kundene er villige til å betale ekstra for å kunne handle på søndager, hva er da egentlig problemet? 

 

Ellers er det jo artig at motstandere av søndagsåpne butikker kjører på med de vanlige argumentene:

  1. "Hvis det blir lov å holde åpent på søndager så vil alle butikker måtte ha søndagsåpent".
  2. "Søndagsåpne butikker vil føre til dårligere vilkår for de ansatte".
  3. "Søndagsåpent betyr dyrere varer".

Svar:

  1. Hvorfor vil alle butikker ha søndagsåpent? I andre land jeg har vært i hvor det har vært tilltat med søndagsåpne butikker har det vært stor differensiering på åpningstidene. Noen butikker har åpent døgnet rundt, noen holder åpent bare noen timer midt på dagen, andre holder stengt. Hva er fellesnevneren i disse landene? Jo: butikkene holder åpent når kundene kommer.
  2. Søndagsåpne butikker vil IKKE svekke arbeidsmiljøet, man må ikke kaste alt som heter arbeidstidsbestemmelser på havet kun fordi at man fjerner et tullete forbud. Når det er sagt så synes jeg man bør kunne jobbe så mye man bare vil. Som det også er påpekt her så er søndag en prima dag for studenter å jobbe på.
  3. Vil maten virkelig bli dyrere? Hvordan vet man egentlig det? Tilhengere av dette argumentet ser ofte helt bort i fra følgende:
    1. Når man holder åpent på søndager så får man jo mer salg. Mer salg = mer inntekt. Disse ekstra inntektene kan man bruke til å betale lønnskostnader etc.

      Dersom man ikke tjener på å ha åpent på søndager kan man bare holde stengt.

    2. Når man leier butikklokale så må man vel betale leie også for søndager. Da må det jo være mye bedre å utnytte kapasiteten til det fulle ved å holde åpent når man kan?

      Jeg spurte min lokale grønnsakshandler hvorfor han ikke holdt stengt på søndager, og svaret jeg fikk var nettopp det; siden husleien løp også på søndager så var det mest rasjonelt å også ha åpent på søndagene.

    3. Og dersom argumentet likevel skulle stemme, dvs at maten blir dyrere: hva så? Dersom kundene vil betale litt mer for maten ved at de får handle på søndager, hva er da egentlig problemet?

Forholdene i Norge er IKKE så sære at vi må forby butikker å holde åpent på søndager. Dette går helt fint i andre land og det er ingen rasjonell grunn til at det ikke skulle gå fint også her. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
  1. Vil maten virkelig bli dyrere? Hvordan vet man egentlig det? Tilhengere av dette argumentet ser ofte helt bort i fra følgende:
    1. Når man holder åpent på søndager så får man jo mer salg. Mer salg = mer inntekt. Disse ekstra inntektene kan man bruke til å betale lønnskostnader etc.

      Dersom man ikke tjener på å ha åpent på søndager kan man bare holde stengt.'

    2. Når man leier butikklokale så må man vel betale leie også for søndager. Da må det jo være mye bedre å utnytte kapasiteten til det fulle ved å holde åpent når man kan?

      Jeg spurte min lokale grønnsakshandler hvorfor han ikke holdt stengt på søndager, og svaret jeg fikk var nettopp det; siden husleien løp også på søndager så var det mest rasjonelt å også ha åpent på søndagene.

    3. Og dersom argumentet likevel skulle stemme, dvs at maten blir dyrere: hva så? Dersom kundene vil betale litt mer for maten ved at de får handle på søndager, hva er da egentlig problemet?

 

Tror du virkelig det blir mer salg av å ha søndagsåpent? Kommer Norges befolkning til å handle så mye mer mat av at butikkene er søndagsåpent? Jeg vet ikke med deg men jeg kommer ikke til å spise mer selv om butikkene har åpent på søndager.

 

Greit at butikkene kan få velge åpningstid selv, men de kommer ikke til å ha søndagsåpent som en veldedighet til oss kunder. Det blir for å gjøre større profitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tror du virkelig det blir mer salg av å ha søndagsåpent? Kommer Norges befolkning til å handle så mye mer mat av at butikkene er søndagsåpent? Jeg vet ikke med deg men jeg kommer ikke til å spise mer selv om butikkene har åpent på søndager.

Hva jeg tror er irrelevant. Det jeg derimot er opptatt av er at butikkene selv skal få velge når de vil ha åpent. Det jeg er opptatt av er at du, jeg og alle andre selv skal kunne velge hvorvidt vi har lyst å handle på de butikkene som er åpne på søndagene eller ei. Dersom du ikke liker søndagsåpne butikker så kan du jo bare la være å handle på søndager. Dersom du er en butikkeier så kan du selv velge hvorvidt du vil holde åpent på søndager eller ikke.   :)

 

For min egen del så benytter jeg meg av min søndagsåpne Kiwi og min søndagsåpne grønnsakshandler nesten hver uke da jeg synes det er utrolig praktisk å kunne handle på søndager fremfor på ukedagene. Dersom min lokale grønnsakshandler ikke hadde hatt åpent på søndager så er det godt mulig at jeg hadde handlet på en annen plass, og da hadde jo han mistet en god kunde.   :)

 

Greit at butikkene kan få velge åpningstid selv, men de kommer ikke til å ha søndagsåpent som en veldedighet til oss kunder. Det blir for å gjøre større profitt.

 

Selvfølgelig, butikkene vil jo holde åpent dersom de tjener på det. Men dersom kundene setter pris på å kunne handle på søndagene, er det da ikke win/win? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

  1. Vil maten virkelig bli dyrere? Hvordan vet man egentlig det? Tilhengere av dette argumentet ser ofte helt bort i fra følgende:
    1. Når man holder åpent på søndager så får man jo mer salg. Mer salg = mer inntekt. Disse ekstra inntektene kan man bruke til å betale lønnskostnader etc.

      Dersom man ikke tjener på å ha åpent på søndager kan man bare holde stengt.'

    2. Når man leier butikklokale så må man vel betale leie også for søndager. Da må det jo være mye bedre å utnytte kapasiteten til det fulle ved å holde åpent når man kan?

      Jeg spurte min lokale grønnsakshandler hvorfor han ikke holdt stengt på søndager, og svaret jeg fikk var nettopp det; siden husleien løp også på søndager så var det mest rasjonelt å også ha åpent på søndagene.

    3. Og dersom argumentet likevel skulle stemme, dvs at maten blir dyrere: hva så? Dersom kundene vil betale litt mer for maten ved at de får handle på søndager, hva er da egentlig problemet?

 

Tror du virkelig det blir mer salg av å ha søndagsåpent?

Erfaringene fra land som har tillatt søndagsåpent viser at salget gikk marginalt opp, akkurat som med salg av alkohol og tobakk er det en sammenheng mellom tilgjengelighet og salg

Lenke til kommentar

Søndagsåpne butikker vil vel kanskje bety kroken på døra for mange kiosker? Spesielt nå som leiefilm markedet er så godt som dødt.

 

Det blir sikkert tøffere kår der i gården - men skal man basere seg på en av syv dager i uken som inntektskilde, og la de seks øvrige gå med undersludd? Høres ut som dårlig butikk i utgangspunktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Faktum er at mange butikker vil bli tvunget til å holde åpent enten de vil eller ikke. Alle som holder til i kjøpesentre vil juridisk bli tvunget hvis senteret velger å holde åpent. Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

- Butikkene kan selv velge om de vil holde åpent eller ikke. Dersom de ikke liker å forholde seg til kjøpesenterets åpningstider så står de fritt til å leie egne lokale. De MÅ heller ikke holde åpent kun fordi at konkurrenten gjør det. Alt det du kommer med her er kun myter og skremmselspropaganda som ikke har rot i virkeligheten. Dette går helt fint i andre land, og det er ingen grunn til at det ikke skulle fungere også her.

Det der er tullball, for mange vil ikke det å leie et annet sted være er reelt alternativ. Da kjøpesentre ofte tar all handel og sentrumsområdene ligger mer og mer døde. Da vil det være praktisk umuilig å flytte ut.
Hvorfor må alle butikker i en kjøpesenter bli åpne på samme tid? Hvorfor ikke bare stenge døren til butikkene som ikke ønsker å bli åpent? Dette fungerer veldig bra i USA hvor mange butikker blir åpent 24/7.
Lenke til kommentar

 

 

 

Faktum er at mange butikker vil bli tvunget til å holde åpent enten de vil eller ikke. Alle som holder til i kjøpesentre vil juridisk bli tvunget hvis senteret velger å holde åpent. Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

- Butikkene kan selv velge om de vil holde åpent eller ikke. Dersom de ikke liker å forholde seg til kjøpesenterets åpningstider så står de fritt til å leie egne lokale. De MÅ heller ikke holde åpent kun fordi at konkurrenten gjør det. Alt det du kommer med her er kun myter og skremmselspropaganda som ikke har rot i virkeligheten. Dette går helt fint i andre land, og det er ingen grunn til at det ikke skulle fungere også her.
Det der er tullball, for mange vil ikke det å leie et annet sted være er reelt alternativ. Da kjøpesentre ofte tar all handel og sentrumsområdene ligger mer og mer døde. Da vil det være praktisk umuilig å flytte ut.
Hvorfor må alle butikker i en kjøpesenter bli åpne på samme tid? Hvorfor ikke bare stenge døren til butikkene som ikke ønsker å bli åpent? Dette fungerer veldig bra i USA hvor mange butikker blir åpent 24/7.

 

Fordi de aller fleste kjøpesentre i Norge har en juridisk klausul som pålegger alle butikker å holde åpent i hele senterets åpningstid. Derfor er alle butikker i senteret nødt til å holde åpent på søndager hvis senteret velger å holde søndagsåpent.

Lenke til kommentar

 

Hvis du hadde giddet å titte litt rundt i Norge, så ville du vist at mange steder er sentrumsområdene mer eller mindre døde for butikker, da det er store kjøpesentra som stjeler allt av kunder. Velkjent fra blant annet Arendal og Ålesund med mere. Ikke mange butikker i gatene der, de store sentrene har tatt alt av handlen

Jeg er ikke lommekjent i Arendal, men har vært der et par-ti ganger. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Det eneste senteret jeg vet om i Arendal er Amfi. De har én dagligvare, og hvis ting ikke har forandret seg er dette Meny. Etter litt googling fant jeg også Harebakken og Maxis, men disse ligger ikke akkurat midt i sentrum.

 

Jeg har ikke sjekket, men du sier altså at hvis man skal handle dagligvarer i Arendal sentrum så er det stort sett Meny det gå i? Coop sine kjeder er fraværende, sammen med Rema og Bunnpris, og NorgesGruppen sier seg fornøyd uten flaggskipet Kiwi? Hva med Ica?

 

Matvarebutikker finner du nok og utenfor sentrene, men regner med at vil de ha søndagsåpent vil det ikke begrense seg til dette.

 

Utenom matbutikker er det veldig mange steder bortimot ikke lenger butikker i sentrum hvis du har et eller flere store sentre i området som trekker kundene. I Sandvika (som jeg selv kjenner aller best) hadde man for 20 år siden et levende sentrum og en gågate med et godt utvalg butikker. Idag er det svært begrenset hva som er av butikker i Sandvika, og enda mer begrenset hvor mye folk det er der. Utenom Meny og Vinmonopolet er det godt under 10 butikker igjen i det som en gang var et levende sentrum.

 

Ålesund som jeg var i en del før, hvor det var liv og butikker i sentrum, kom tilbake dit for få år siden, da var det ikke mye av butikker igjen i gatene, Moa samt senteret nær Rådhuset hadde i praksis tatt alt der ute.

Lenke til kommentar

Det er mange kjøpesentre som har butikker som åpner og stenger til ulik tid på en gitt dag. Da burde det også gå an at noen har stengt når andre har åpent på en søndag.

 

Vestby storsenter og Byporten i Oslo er de første to eksemplene jeg kommer på.

Vel ikke så enkelt som du vil ha det til, det er enkelte butikker (gjerne matbutikker og spisesteder) som har hatt et ønske om å åpne litt tidligere, lukke litt senere enn resten av senteret og har fått tillatelse til dette av senterledelse. Fortsatt må de og alle andre butikker holde åpent i hele senterets normalåpningstid. Og de store senterkjedene som Thon for eks har flagget at blir det åpnet for søndagsåpent så kommer de til å holde søndagsåpent, og da vil det være senterets normalåpningstid som alle butikker må forholde seg til.

Lenke til kommentar

Det er markedet som bestemmer om søndagsåpne butikker fungerer, ikke politikere eller butikksjefene selv.

Butikkene er også en del av markedet, faktiske en ganske viktig del siden det er de som danner markedsplassen hvor det kan handles. Hvis ingen butikksjefer vil drive butikk på søndag, så blir det ingen butikk på søndag, uansett hvor mye kundene krever det.

 

Reitan & Co vil ha fortsatt forbud mot søndagshandel, fordi de frykter å bli tvunget til å holde åpent mot sin vilje, ellers vil de tape markedsandeler. Det tror jeg er en riktig analyse. Men de kan forsatt velge å la andre forhold enn økonomi få avgjøre dette.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden nå, men jeg kan se problemet med søndagsåpne butikker hvis 100% ansatte ender opp med å måtte dekke søndag, slik at de får en mindre fridag. Hvis det er tilfelle så kan det kanskje legges til en tilleggslov om at alle som jobber 100% har rett på fri i helgen, eller noe lignende.

Kanskje de som ikke ønsker å jobbe på søndag ikke søker jobb som krever søndags arbeid?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden nå, men jeg kan se problemet med søndagsåpne butikker hvis 100% ansatte ender opp med å måtte dekke søndag, slik at de får en mindre fridag. Hvis det er tilfelle så kan det kanskje legges til en tilleggslov om at alle som jobber 100% har rett på fri i helgen, eller noe lignende.

 

Arbeidsmiljøloven kommer til å være gjeldende uansett om det blir søndagsåpent eller ikke.  Den begrenser hvor mye man kan jobbe. Normalarbeidstiden vil ikke bli økt, og heller ikke hvor mye man kan jobbe overtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...