Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Fafo-rapporten er et sammarbeid mellom to forfattere, Bård Jordfald og Magnus Mülbradt.

Den kan forøvrig leses her.

Lik som Civo-rapporten er begge disse bestillingsverk og ikke nøytrale i sine fremleggelser. Datasettet er dog selvfølgelig nøytralt, og det er hold i mange av påstandene som gjøres i begge rapporter. At de er gode spådommer ift. konsekvensene av et søndagsåpent Norge skal man nok ikke sitte for mye lit til. Men det er verdt å merke seg at det er helt forskjellige fokus mellom disse rapportene; der Fafo går mest mulig i detalj for å beskrive påvirkningene på bedriftene og de ansatte (fordi det er et bestillingsverk av bedrifter og dies organisasjoner), går Civo-rapporten mest i detalj for å beskrive hvordan inn- og utsalg mellom kommuner vil bli påvirket (fordi den er utarbeidet av Venstre-politiker).

Du har selvsagt rett i at artikler om søndagsåpent fra organisasjoner som Civita og Minerva heller ikke er nøytrale, men deres kommunikasjon er heldigvis langt fra like spekulativ. Når nøkkeltallene fra Fafo er "45.000 søndagsarbeidende i dag mot 290.000 søndagsarbeidende ved en liberalisering" grenser det mot ren løgn. For det første; som vi er enige om, er 290.000 et antall sysselsatte som kan bli  "søndagseksponerte", noe som altså krever at ALLE som får tillatelse til å holde åpent på søndager velger å gjøre det. Og vi skjønner alle at ikke 13.000 frisører kommer til å holde åpent på søndager for eksempel ... Det mest uredelige med Fafos kommunikasjon er derimot at en sammenligning mellom tallene 45.000 og 290.000 er som å sammenligne epler og pærer. Det første tallet er antall sysselsatte som arbeider på søndager i varehandelen, det andre tallet inkluderer også sysselsatte i tilknytning til varehandelen, som for eksempel grossister. Det er grov statistikk-manipulasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fafo-rapporten er et sammarbeid mellom to forfattere, Bård Jordfald og Magnus Mülbradt.

Den kan forøvrig leses her.

For øvrig, for moro skyld: Bård Jordfald:

b_rd_jordfald.png

Er nok ikke tilfeldig at det var denne mannen som ble tildelt oppgaven med å skrive denne rapporten. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

[..]Det er grov statistikk-manipulasjon.

Nei, det er det nok ikke. Om du faktisk leser rapporten, så er det redegjort for hvilken andel som er sysselsatt i andre næringer ganske klart og tydelig. Det er også presisert hva som er hva, og hvor tallene kommer fra, og at antallet ca. 290 000 er estimasjon for totale sysselsatte i dagligvarehandelen i tillegg til tjenestene dette krever (samt de som allerede arbeider på søndager). Dette er også vel begrunnet i rapporten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok ikke tilfeldig at det var denne mannen som ble tildelt oppgaven med å skrive denne rapporten. ;)

Det er engang slik det er innen politikk, dessverre. Det er heller ikke spesielt tilfeldig at region-leder Bergen, Venstre står for Civita-notatet du linket til.

Lenke til kommentar

Nei, det er det nok ikke. Om du faktisk leser rapporten, så er det redegjort for hvilken andel som er sysselsatt i andre næringer ganske klart og tydelig. Det er også presisert hva som er hva, og hvor tallene kommer fra, og at antallet ca. 290 000 er estimasjon for totale sysselsatte i dagligvarehandelen i tillegg til tjenestene dette krever (samt de som allerede arbeider på søndager). Dette er også vel begrunnet i rapporten.

Det er jeg selvsagt klar over. Men når Fafos støttespillere (som LO og FIVH) får rapporten og bruker disse tallene i sine kampanjer, er disse essensielle presiseringene usynlige. Det er stort sett bare nerder som oss som leser denne typen rapporter. De fleste ser bare propagandaen de klarer å skvise ut av dem:

s_ndags_pent.jpg

Dette er ren løgn. Det samme kan man ikke si om det Civita og Minerva skriver.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er engang slik det er innen politikk, dessverre. Det er heller ikke spesielt tilfeldig at region-leder Bergen, Venstre står for Civita-notatet du linket til.

Tja. Forfatteren av Civita-notatet fikk ikke betalt av Civita. I tillegg innrømmer i det minste Civita at de er på den liberale siden. Fafo er patetiske nok til å ikke innrømme hvilken side de står på i politikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg lurer stadig på hvor de får slike tall fra. Hvem er det som er med i slike undersøkelser? Hvordan kan man delta? 

Det beste man kan gjøre er å se hvem som har bestilt undersøkelsene. Det andre man må gjøre er å lese hvilken metode som ligger til grunn, og da spesielt mtp datautvalg, formulering av spørsmål og tolkning av resultat.

En ting jeg imidlertid reagerer på er at spørreundersøkelser veldig ofte brukes som en "fasitt" på hva det norske folk mener, og at resultatet fra spørreundersøkelser ofte brukes av politikere når de skal utforme lover og regler. Men dessverre er ikke spørreundersøkelser noe annet enn et "educated guess" på hva opinionen mener, derfor blir det bare helt feil når politikere og media sier "folket mener..." om forskjellige saker. Dersom man vil vite hva folket synes om en enkelt sak så får man kjøre på med en folkeavstemning.

EDIT:

Spørreundersøkelser har ofte vist seg å være feil, hvilket for eksempel skjedde ifbm valget i Storbritannia.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er ren løgn. Det samme kan man ikke si om det Civita og Minerva skriver.

Lærdommen her er vel at man alltid må se på:

• Hvem har bestilt rapporten og hvilken agenda de evt har.
  • Hvem som har utformet rapporten og hvilken agenda de evt har.
  • Hvem som presenterer resultatet fra rapporten og hvilken agenda de evt har.

Ser man på disse tre tingene så vil man som regel oppdage at ting ikke er så svart/hvitt som de fremstår.

Lenke til kommentar

Jeg antar det er SSB eller andre undersøkelsesbyrå som foretar de statistiske undersøkelsene.

Eller kanskje artikkelforfatteren bare har dratt tallene ut av ræva si, noe han helt åpenbart har gjort i dette tilfellet: "I dag jobber cirka 240.000 nordmenn på søndager, blant annet i helsesektoren. Med søndagsåpne butikker sender vi 290.000 til ut i søndagsarbeid."   :lol: 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, de tallene der er jo også en ting å ta opp, egentlig. 

Man må regne med alle som jobber på søndager. Ikke bare fra helsesektor, brann- og redningstjeneste, politi og institusjoner av ulike former. Vi snakker om alt fra kioskmedarbeidere til bønder, til vektere, til hotellansatte, til skuespillere osv, osv. Når man ser på de virkelige tallene her, så tror jeg vi snakker om en betydelig større mengde mennesker som allerede jobber på søndager. 

Har fortsatt ikke hørt dem klage. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar det er SSB eller andre undersøkelsesbyrå som foretar de statistiske undersøkelsene.

Eller kanskje artikkelforfatteren bare har dratt tallene ut av ræva si, noe han helt åpenbart har gjort i dette tilfellet: "I dag jobber cirka 240.000 nordmenn på søndager, blant annet i helsesektoren. Med søndagsåpne butikker sender vi 290.000 til ut i søndagsarbeid."   :lol: 

Eller kanskje en tilfeldig forumbruker, Husam, drar en betvilende og latterliggjørende formulering ut av ræva si uten noe sannsynlig dokumentasjon å støtte opp med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Norges Bygdekvinnelag går mot søndagsåpne butikker

Bygdekvinnelaget frykter dyrere varer for forbruker og butikkdød i distriktene med søndagshandel.

Ap ber Solberg snu om søndagshandel

Høringen om søndagsåpne butikker bør få statsminister Erna Solberg (H) til å legge forslaget i skuffen for godt, mener Arbeiderpartiets Truls Wickholm.

Kanskje AP ber Høyre snu fordi de selv ønsker dette men vil ikke at Høyre skal få det til :rofl:  

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Eller kanskje en tilfeldig forumbruker, Husam, drar en betvilende og latterliggjørende formulering ut av ræva si uten noe sannsynlig dokumentasjon å støtte opp med.

Du tar feil. Dokumentasjonen min er Fafo-rapporten om søndagsåpent og SSB. Det er over 600.000 nordmenn som ifølge SSB arbeidet jevnlig på søndager i fjor. Hvor i all verden artikkelforfatteren får sitt tall (240.000) fra aner jeg ikke, men om jeg skal ta en råsjans og gjette er det muligens antall nordmenn som i dag jobber hver eneste søndag? Selv når jeg er snill og gjør den antagelsen, er det lett å vise at dette tallet er fullstendig idiotisk å sammenligne med det andre tallet han nevner, 290.000. Tallet 290.000 er i følge Fafos rapport det antall mennesker som vil stå i fare for å måtte jobbe på noen søndager, dersom ALLE varehandelforretninger vil velge å ha fulle åpningstider på søndag i Norge, noe som er en helt urimelig forutsetning. Til sammenlikning er det for øvrig langt færre som jobber i varehandelen på lørdager i Norge enn 290.000, noe som sier litt om hvor hinsides all fornuft det tallet er. Dette tallet 290.000 inkluderer for øvrig også alle de som allerede jobber på søndager i dag, noe denne artikkelforfatteren ikke bare "glemmer" å nevne, men også ljuger om.

Jeg var derfor veldig mild da jeg sa at han kanskje bare har dratt disse tallene ut av ræva si. Vi kan slå fast at det er ren løgn og manipulasjon av statistikk han driver med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke? Du har ikke hørt om den massive klagen fra helsesektoren, blant annet?

Nei, hva skal de i så fall klage over? 

Sist jeg sjekka var de fleste inneforstått med at sykdommer, lidelser og øvrige ting som gjør det nødvendig for oss å ha helsesektoren, bryr seg fint lite om hva klokka er eller hvilken dag det er. 

En tidligere kollega av meg sluttet sin 8-16-jobb for å begynne i helsesektoren.

Helsesektor = skiftarbeid på dag, kveld og natt. 

De som velger å jobbe i helsesektoren er gjerne ofte mennesker som setter pris på å hjelpe andre, selv om det er en søndag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...