Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Jeg tror at de butikkene som vil holde åpent på søndager først og fremst er de som ligger i områder med høy befolkningstetthet og som har god tilgang på arbeidskraft som ønsker å jobbe på søndager[..]

Isåfall skulle det være ingenting imot å først sikre den enkelte arbeider mot søndagsvakter dersom den enkelte arbeider ikke skulle ønske dette. En diskrimineringslov mot "ikke-søndags-arbeidende".

Ønsker du i så fall dette helt generelt for de 25 prosent som jobber på søndager, eller bare i varehandelen? Og om du bare ønsker dette i varehandelen, vil ditt forslag også gjelde i dagens turistkommuner?

Generelt hadde jeg sett for meg dette overalt. Men det er en annen sak, først og fremst må det bli å prioritere å verne individers arbeidsplass, mengde og forutsigbarhet sålangt det går.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt hadde jeg sett for meg dette overalt. Men det er en annen sak, først og fremst må det bli å prioritere å verne individers arbeidsplass, mengde og forutsigbarhet sålangt det går.

I så fall er vi helt enige. Hvis du klarer å utarbeide en ordning som gjelder generelt for brannmenn, bussjåfører, sykepleiere, etc. som sikrer at flere som ønsker det slipper å jobbe på søndag uten at den samfunnsøkonomiske kostnaden blir for stor, er det kjempefint.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å begynne med det generelle, før det spesielle, så er vi ikke helt enige likevel.

Det er det mulig vi ikke er. Men du har fortsatt ikke lagt frem ditt konkrete forslag. Din tanke om å "prioritere å verne individers arbeidsplass, mengde og forutsigbarhet sålangt det går" kan jeg jo i stor grad stille meg bak.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke et konkret forslag. Jeg ser for meg et regelverk som kunne lignet på dette:

En bedrift kan kun iverksette ny åpningsdag(er) eller åpningstime® enten dersom allerede ansatte frivillig skifter arbeidsplan for å gjøre dette mulig, nyansettelse gjøres for å gjøre dette mulig uten å påvirke allerede ansattes arbeidsplan eller en kombinasjon av disse.

Lenke til kommentar

I praksis kommer det forslaget ikke til å bety noe som helst for de 600 000 som jobber på søndager i dag, samt at de forretningene som ved en liberalisering ønsker å holde åpent på søndager ansetter folk som går med på det, så på lengre sikt vil det nok ha liten virkning. Jeg tror jeg vil si meg enig i at en deregulering kombinert med din skisse til et forslag er en helt OK løsning.

Lenke til kommentar

Riktig det, på lengre sikt vil denne reguleringen forsvinne av seg selv. Det eksisterer antakeligvis en mye bedre måte å regulere dette på. Målet er uansett todelt: Først ønsker man å forhindre at ansatte i bedrifter fryses ut eller "tvinges" over på nye avtaler for at bedriften skal kunne konkurrere. Videre er det ønskelig å sette en ekstra barriere slik at bedrifter ikke unødvendig blir offer for "prisoner's dilemma". Å simpelthen ta bort den regulering som eskisterer idag, uten noen god konsekvensutredning eller slik formilding ser jeg i alle fall ikke på som noen god ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En bedrift kan kun iverksette ny åpningsdag(er) eller åpningstime® enten dersom allerede ansatte frivillig skifter arbeidsplan for å gjøre dette mulig, nyansettelse gjøres for å gjøre dette mulig uten å påvirke allerede ansattes arbeidsplan eller en kombinasjon av disse.

DETTE er noe av det mest fornuftige du har skrevet i hele tråden, så nå skal du faktisk få en "tommel opp" av meg (yay). :)

De som allerede jobber i en butikk som begynner med søndagsåpent, de bør kunne si "nei jeg har ikke lyst til å jobbe på søndager" uten at de risikerer å bli sagt opp. Nye stillinger som lyses ut derimot, der må de som søker på stillingen selv vurdere hvorvidt de er villige til å jobbe på søndager eller ei før de søker på stillingen.

Men det du så skriver om konsekvensutredning vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Erfaringer fra andre land viser jo at dette med å tillate butikker å ha åpent på søndager har gått helt fint, så da ser ihvertfall ikke jeg poenget med å opprette et supperåd (betalt av skattebetalerne) som skal sitte og synse om dette temaet. 

Lenke til kommentar

DETTE er noe av det mest fornuftige du har skrevet i hele tråden, så nå skal du faktisk få en "tommel opp" av meg (yay). :)

De som allerede jobber i en butikk som begynner med søndagsåpent, de bør kunne si "nei jeg har ikke lyst til å jobbe på søndager" uten at de risikerer å bli sagt opp. Nye stillinger som lyses ut derimot, der må de som søker på stillingen selv vurdere hvorvidt de er villige til å jobbe på søndager eller ei før de søker på stillingen.

Men det du så skriver om konsekvensutredning vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Erfaringer fra andre land viser jo at dette med å tillate butikker å ha åpent på søndager har gått helt fint, så da ser ihvertfall ikke jeg poenget med å opprette et supperåd (betalt av skattebetalerne) som skal sitte og synse om dette temaet.

Det går ikke helt fint i andre land blant småbutikker som ikke greier å tape penger på søndag like bra som de store butikkene
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det går ikke helt fint i andre land blant småbutikker som ikke greier å tape penger på søndag like bra som de store butikkene

Store butikker vil alltid ha stordriftsfordeler som ikke de små kan måle seg opp med. Det småbutikkene må gjøre er å være gode på andre ting. Min lokale grønnsakshandler er skikkelig god på å selge billige og gode grønnsaker, derfor går jeg dit fremfor å handle grønnsakene mine på Rimi eller Kiwi. Han holder også åpent på søndager fordi butikken hans er på under 100kvm, hvilket er helt avgjørende for meg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Store butikker vil alltid ha stordriftsfordeler som ikke de små kan måle seg opp med. Det småbutikkene må gjøre er å være gode på andre ting. Min lokale grønnsakshandler er skikkelig god på å selge billige og gode grønnsaker, derfor går jeg dit fremfor å handle grønnsakene mine på Rimi eller Kiwi. Han holder også åpent på søndager fordi butikken hans er på under 100kvm, hvilket er helt avgjørende for meg.
Både små og store butikker har fordeler men søndagsåpne lover favoriserer de store fordi de små butikkene klarer seg mindre bra med lavere profitt pga høyere kostnader.

Når de store selskap dominerer fører det ofte til mindre innovasjon. Mindre innovasjon fører til lavere økonomiske vekst og stagnasjon

Her forklarer professoren

https://hbr.org/2013/02/steve-blank-on-why-big-companies

Lenke til kommentar

Når forfatter skriver at Fafo har gjort sin undersøkelse ift. hvorvidt de "tror på Bislett-effekten", så glemmer han å poengtere at det da snakkes om forholdet mellom butikker, og ikke kommuner. Enda mer er ikke datasettet særlig belysende over søndagshandel, men turistvirksomhet, noe forfatter innrømmer. Bislett-effekten lever i beste velgående.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....

Det at store bedrifter ikke er like innovative som små bedrifter er relevant for diskusjonen rundt søndagsåpne butikker på hvilken måte?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når forfatter skriver at Fafo har gjort sin undersøkelse ift. hvorvidt de "tror på Bislett-effekten", så glemmer han å poengtere at det da snakkes om forholdet mellom butikker, og ikke kommuner. Enda mer er ikke datasettet særlig belysende over søndagshandel, men turistvirksomhet, noe forfatter innrømmer. Bislett-effekten lever i beste velgående.

Med andre ord: du avfeier Civita sin grundige rapport og setter heller din lit til Fafo sin rapport? 

Fafo har jo ikke gjort noe annet enn å spørre bransjeaktører hva de synes om søndagsåpne butikker, og at dagens bransjeaktører svarer som de gjør er nå for meg ihvertfall ikke særlig overraskende. Fjerning av dagens forbud kan føre til mer konkurranse for dagens aktører, og det er noe de ikke ønsker.

Civita på den annen side har gått grundig til verks med å foreta datainnsamling og en grundig dataanalyse, og konkluderer med følgende:

Resultatene fra denne analysen er derfor ikke like de resultatene vi vil få dersom det blir fritt opp til kommunene å innføre søndagshandel, men de er etter vår mening de beste vi har til å forsøke å si noe om hva søndagshandel har å si for detaljomsetningen. Andre analyser vil være velkomne bidrag til en diskusjon rundt dette, men uansett hvordan man «angriper» dataene, kommer man ikke utenom at vårt land ikke er et tettpakket Bislett Stadion. Det er heller et glissent Brann Stadion, hvor det er god plass mellom seteradene for de som sitter på tribunen og selv kan velge hvor mye de vil engasjere seg i det som skjer på banen. 

Man skal være forsiktig med å ikke havne i confirmation bias fella.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

....

Det at store bedrifter ikke er like innovative som små bedrifter er relevant for diskusjonen rundt søndagsåpne butikker på hvilken måte?
Søndagsåpne lover favoriserer store butikker ovenfor små uavhengige butikker fordi småbutikker tåler til mindre grad de høyere kostnadene når en blir åpne lengere uten å selge mer varer

Dette har vi vært igjennom før og er velakseptert blant økonomene. Det er sånt at prisene ikke øker i snitt , men det er også sånt at det gjør det lettere for Walmart til å ødelegge uavhengige privateide småbutikkene, som oftere greier å innovere mer enn Walmart

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Søndagsåpne lover favoriserer store butikker ovenfor små uavhengige butikker fordi småbutikker tåler til mindre grad de høyere kostnadene når en blir åpne lengere uten å selge mer varer

Dette har vi vært igjennom før og er velakseptert blant økonomene. Det er sånt at prisene ikke øker i snitt , men det er også sånt at det gjør det lettere for Walmart til å ødelegge uavhengige privateide småbutikkene, som oftere greier å innovere mer enn Walmart

Déjà vu!

Det du skriver her er  jo å snu opp-ned på virkeligheten.

Dagens forbud favoriserer i dag de store kjedene fremfor de små butikkene. I dag er det jo kun de store kjeden som har råd til å sette av et helt eget lokale som de holder åpent kun på søndager, som for eksempel Kiwi som har egne lokaler som i dag brukes som brustadbuer. Små butikker med liten omsetning har sjeldent denne muligheten.

Si meg en ting: hvorfor tror du de store kjedene ønsker å beholde dagens forbud? Jo: det er fordi at de ikke ønsker mer konkurranse.

Og ja vi har vært gjennom dette før, og vi ble ikke enige da heller. Tror ikke jeg orker å tråkke opp den stien en gang til.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Déjà vu!

Det du skriver her er jo å snu opp-ned på virkeligheten.

Dagens forbud favoriserer i dag de store kjedene fremfor de små butikkene. I dag er det jo kun de store kjeden som har råd til å sette av et helt eget lokale som de holder åpent kun på søndager, som for eksempel Kiwi som har egne lokaler som i dag brukes som brustadbuer. Små butikker med liten omsetning har sjeldent denne muligheten.

Si meg en ting: hvorfor tror du de store kjedene ønsker å beholde dagens forbud? Jo: det er fordi at de ikke ønsker mer konkurranse.

Og ja vi har vært gjennom dette før, og vi ble ikke enige da heller. Tror ikke jeg orker å tråkke opp den stien en gang til.

Når du fullstendig dominerer et marked ønsker du ikke flere konkurrenter som hittil har blitt stengt ut av markedet pga søndagslover. Åpner du alle markedene så favoriserer de store

Det stemmer helt med virkeligheten

Lenke til kommentar

Store slemme Walmart som knuser de ynkelige stakkarslige små butikkene. Også de som innoverer så bra. Steike så dårlig gjort at Walmart driver så god butikk. Det er viktig for meg at butikken er liten nok, slik at de kan finne på nye måter for meg å handle mat på. For det er en kunst i seg selv det, å handle mat.

Lenke til kommentar

Store slemme Walmart som knuser de ynkelige stakkarslige små butikkene. Også de som innoverer så bra. Steike så dårlig gjort at Walmart driver så god butikk. Det er viktig for meg at butikken er liten nok, slik at de kan finne på nye måter for meg å handle mat på. For det er en kunst i seg selv det, å handle mat.

Walmart selger mye mer enn mat. 50% av sitt salgsvolum inkl andre produkter enn mat.

Det er godt å ha Walmart, men de innoverer ikke så mye lengere. Balanse er viktig mellom de store og små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...