Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At vi ikke trenger mer handlefrihet betyr ikke at det ikke er ønskelig eller gunstig. Vi kan like gjerne snu det på hodet. Trenger butikkansatte virkelig en fastsatt fridag? Det kommer jo på bekostning av de som vil handle.

At de ikke trenger fridagen er åpenbart. Dette begrunner jeg med at 23 % av arbeidsstyrken, inkludert en del butikkansatte, allerede jobber på søndager. Så, er dette et godt argument for å tillate søndagsåpent? Jeg synes ikke det.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Nei, men vi trenger jo ikke å dra på ferie heller.

Det finnes uendelig med eksempler på ting man ikke trenger, men som man gjerne vil ha.

Vi kan fortsette å handle de 6 andre dagene i uka, men det hadde jo vært digg med litt mer frihet, slik at vi kan velge å stikke på butikken en søndag i stedet for. Erfaringsmessig er det også langt færre familier og eldre på butikken på søndager, og det gjør handleturen blir mindre kaotisk og mer effektiv (for ikke å snakke om at det er mindre støy) . Dessuten slipper man å betale dyre dommer på Statoil hvis man har glemt noe på butikken.

Igjen føler jeg for å gjenta meg selv:

Jeg har selv jobber til alle døgnets tider både på hverdager, i helger, på søndager, på helligdager, glade jul og what not. 

Det har aldri gjort meg noen ting. Klart, det er ikke dritfett å måtte sitte på nyttårsaften, komplett edru og helt alene på nattevakt, men det finnes da verre ting. Jeg fikk dessuten godt betalt, og det er jo aldri en dum ting. :-) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo på bekostning av de ansattes frihet..

Ved å gi de mulighet til å jobbe søndager? Syns det hørtes ut som mer frihet jeg egentlig gjør det mer fleksibelt.

Edit: :p

https://twitter.com/Byraadslederen/status/613338792838213632

Mer frihet for de som ønsker å jobbe søndager, mindre frihet for overveldende flertallet som ikke ønsker å jobbe søndager og må enten tåle det eller søke andre jobber
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mer frihet for de som ønsker å jobbe søndager, mindre frihet for overveldende flertallet som ikke ønsker å jobbe søndager og må enten tåle det eller søke andre jobber

Det vil jo da være lettere å få seg fri når man trenger det, for det er flere vakter å bytte med. 

Jeg ser ikke at søndagsarbeid skal være noe problem. Jobber vel i snitt nesten annen hver søndag selv.

Digger det ikke, men når man driver med IT så må man forvente å jobbe på litt "rare" tider. 

På samme måte som det er naturlig å forvente det hvis man jobber i en matbutikk. 

Lenke til kommentar

Arbeidstid har aldri vært noe tema for meg. Enten det er jobb på bensinstasjon, forsvaret, service bransjen, det er jobb hver dag hele døgnet. At noen sitter og diskuterer når andre ikke skal jobbe høres kunstig ut for meg. Ingen har noen gang sagt et kvekk om alle de helligdagene, søndagene og nettene jeg har arbeidet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Arbeidstid har aldri vært noe tema for meg. Enten det er jobb på bensinstasjon, forsvaret, service bransjen, det er jobb hver dag hele døgnet. At noen sitter og diskuterer når andre ikke skal jobbe høres kunstig ut for meg. Ingen har noen gang sagt et kvekk om alle de helligdagene, søndagene og nettene jeg har arbeidet.

Ingen har noensinne sagt et kvekk? Det er lover og retningslinjer som regulerer ditt arbeid også, om du ikke er klar over det.

AtW

Lenke til kommentar

Føler man for å påpeke at det går greit for en selv å jobbe ukurante skift, skjønner man nok også at det ikke er sånn for folk flest. Selvfølgelig går det greit for meg å jobbe søndag nå, selv om jeg foretrekker å slippe. Men hvis jeg får meg en kjæreste som har fri i helgene blir det noe annet. For ikke å tenke på om jeg skulle bli far.

Litt av problemet er at vi snakker om lavstatusyrker her. Dette er en gruppe som allerede er langt nede på rangstigen. En gruppe med mer sosial kapital ville kunnet avfeie et slikt forslag blankt, hvis det i det hele tatt kom på banen. Men det gjør det jo ikke, det har aldri vært tale om at offentlige etater det faktisk ville vært langt mer praktisk om holdt åpent ettermiddag/kveld, skulle gjennomgå en slik endring.

Jeg synes det er langt viktigere å sikre at så mange yrker som mulig er aktuelle karrierer, enn at de som ikke har problemer med å jobbe på søndager skal få mer å velge i. Norge er allerede et land hvor alt for mange tror de må ha høyere utdannelse for å bli lykkelige. Kassen på Rimi skal ikke være noen straff for ikke å ha vært flink nok på skolen, den bør være et helt streit alternativ. Søndagsåpent er nok et skritt i feil retning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer virkelig ann på hvor man får jobb innen IT-bransjen. Selv takker jeg hverken ja til å jobbe lørdag eller søndag, da det er helt unødvendig for min del.

Du blir da sikkert sett på som en viktig ressurs da. Vi i Norge jobber lite om man ser på hva de jobber andre steder.

Lenke til kommentar

Hva nå hvis bilistene plages av huseierne? Skal halvparten av boligene stå tomme for at det skal være "jevnbyrdighet" her? Eller for å ta et mer realistisk scenario: de som går på gaten har da vel sitt å si angående støy fra boligene de passerer.

Gangen i dette er at det foreslås bygging av ny vei hvis trafikken blir for stor, det er nærmest uhørt praksis å legge store begrensninger på et områdes bruk fordi noen huseiere ikke liker trafikk på dag/kveldstid. Mister de natteroen ser jeg poenget, men det er skjeldent mye trafikk så sent (og det er hvertfall ikke butikkenes skyld). De som flyttet inn så da denne vakre veien i utgangspunktet, og kunne nok gjettet seg til hvor mye trafikk som potensielt kan gå utenfor.

Hvilke tiltak skal en støyende butikk sette i stand? Jeg har til gode å se en butikk sette opp støyskjermer uansett hvor den befinner seg. Ei heller har jeg hørt at noen har fått tvangsstengt en butikk deler av døgnet av støyhensyn (antar normal butikkstøy). Hvis du har noen FORNUFTIGE tiltak, fyr løs.

Heldigvis er ikke den virkelige verden så firkantet at grandtante Olga kan få gjennomslag for absurde ønsker om å aldri oppleve økt trafikk utenfor vinduet, akkurat som naboene til Olga ikke kan få gjennom rullatorforbud hvis denne støyer mer enn et par vanlige joggesko.

Det er regler på støy fra hus også, men iogmed at de støyer mye mindre er det sjeldent et problem.

Nei, det er ikke uhørt at man gjør tiltak for å få mindre støy til beboere, det er det vanlige, hva det du egentlig om praksisen i slike saker? Det gjelder også selv om det er lite støy på natt.

For butikker er det definitivt vanligste at de må bytte ting som kjøleanlegg, vifter osv

Det er du som forfekter en firkantentet verden der kun beboere må "tenke på at de bor i byen". Regelverket er mer nyansert.

AtW

Vi kan godt krangle om hvem som er minst nyansert. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier om at jeg er lite nyansert.

Forøvrig må jo kjøleanlegg og vifter gå også på søndag, så om det er der skoen gjerne trykker kan vi utelukke støy som et argument.

Lenke til kommentar

Hva nå hvis bilistene plages av huseierne? Skal halvparten av boligene stå tomme for at det skal være "jevnbyrdighet" her? Eller for å ta et mer realistisk scenario: de som går på gaten har da vel sitt å si angående støy fra boligene de passerer.

Gangen i dette er at det foreslås bygging av ny vei hvis trafikken blir for stor, det er nærmest uhørt praksis å legge store begrensninger på et områdes bruk fordi noen huseiere ikke liker trafikk på dag/kveldstid. Mister de natteroen ser jeg poenget, men det er skjeldent mye trafikk så sent (og det er hvertfall ikke butikkenes skyld). De som flyttet inn så da denne vakre veien i utgangspunktet, og kunne nok gjettet seg til hvor mye trafikk som potensielt kan gå utenfor.

Hvilke tiltak skal en støyende butikk sette i stand? Jeg har til gode å se en butikk sette opp støyskjermer uansett hvor den befinner seg. Ei heller har jeg hørt at noen har fått tvangsstengt en butikk deler av døgnet av støyhensyn (antar normal butikkstøy). Hvis du har noen FORNUFTIGE tiltak, fyr løs.

Heldigvis er ikke den virkelige verden så firkantet at grandtante Olga kan få gjennomslag for absurde ønsker om å aldri oppleve økt trafikk utenfor vinduet, akkurat som naboene til Olga ikke kan få gjennom rullatorforbud hvis denne støyer mer enn et par vanlige joggesko.

Det er regler på støy fra hus også, men iogmed at de støyer mye mindre er det sjeldent et problem.

Nei, det er ikke uhørt at man gjør tiltak for å få mindre støy til beboere, det er det vanlige, hva det du egentlig om praksisen i slike saker? Det gjelder også selv om det er lite støy på natt.

For butikker er det definitivt vanligste at de må bytte ting som kjøleanlegg, vifter osv

Det er du som forfekter en firkantentet verden der kun beboere må "tenke på at de bor i byen". Regelverket er mer nyansert.

AtW

Vi kan godt krangle om hvem som er minst nyansert. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier om at jeg er lite nyansert.

Forøvrig må jo kjøleanlegg og vifter gå også på søndag, så om det er der skoen gjerne trykker kan vi utelukke støy som et argument.

Det kreves ofte forskjellige nivåer støy-trafikk på forskjellige tider/dager, etter beboernes ønske, i USA i hvertfall. Flere klager på det til bystyret og nye lover krever lavere støy etter kl.2200 og på søndager bare fordi et flertall beboere ønsker det.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er langt viktigere å sikre at så mange yrker som mulig er aktuelle karrierer, enn at de som ikke har problemer med å jobbe på søndager skal få mer å velge i. Norge er allerede et land hvor alt for mange tror de må ha høyere utdannelse for å bli lykkelige. Kassen på Rimi skal ikke være noen straff for ikke å ha vært flink nok på skolen, den bør være et helt streit alternativ. Søndagsåpent er nok et skritt i feil retning.

Dette synes jeg i teorien er det beste argumentet mot søndagsåpent, men fungerer det egentlig slik i praksis? Jeg har bare anekdotiske bevis fra min egen Brustadbu-karriere som student som tyder på det stikk motsatte, og jeg har tidligere etterspurt tall (gjerne fra andre land) som motsier meg. Jeg tror at de butikkene som vil holde åpent på søndager først og fremst er de som ligger i områder med høy befolkningstetthet og som har god tilgang på arbeidskraft som ønsker å jobbe på søndager, som i Sverige. Elever, studenter og arbeidsinnvandrere. Jeg tviler på at særlig mange av butikkene på små plasser som nesten utelukkende har ansatte som har dette som en varig arbeidsplass vil holde åpent på søndager. Turistkommunene er unntaket. De gir allerede lov til å holde butikkene åpent på søndager, og de tjener åpenbart svært godt på det.

I dag jobber ca 25 prosent av de sysselsatte i Norge på søndager. Årsaken til at dette er tillatt er at de samfunnsøkonomiske gevinstene ved at de jobber regnes som større enn de samfunnsøkonomiske kostnadene. Den prosentandelen øker forsvinnende lite ved å tillate søndagsåpne butikker, og vi ser tydelige samfunnsøkonomiske gevinster ved en liberalisering.  En liberalisering av åpningstidene virker for meg som kjempegod medisin mot et Norge med rekordlav rente og stigende arbeidsledighet.

Lenke til kommentar

Jeg tror at de butikkene som vil holde åpent på søndager først og fremst er de som ligger i områder med høy befolkningstetthet og som har god tilgang på arbeidskraft som ønsker å jobbe på søndager[..]

Isåfall skulle det være ingenting imot å først sikre den enkelte arbeider mot søndagsvakter dersom den enkelte arbeider ikke skulle ønske dette. En diskrimineringslov mot "ikke-søndags-arbeidende".

Lenke til kommentar

Jeg tror at de butikkene som vil holde åpent på søndager først og fremst er de som ligger i områder med høy befolkningstetthet og som har god tilgang på arbeidskraft som ønsker å jobbe på søndager[..]

Isåfall skulle det være ingenting imot å først sikre den enkelte arbeider mot søndagsvakter dersom den enkelte arbeider ikke skulle ønske dette. En diskrimineringslov mot "ikke-søndags-arbeidende".

Ønsker du i så fall dette helt generelt for de 25 prosent som jobber på søndager, eller bare i varehandelen? Og om du bare ønsker dette i varehandelen, vil ditt forslag også gjelde i dagens turistkommuner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...