Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jeg har aldri noensinne irritert meg over støy fra verken kjøpesenter eller butikker. Naboer som spiller høy musikk derimot....

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

<SNIP>

 

Har bodd nært mange butikker jeg og har aldri opplevd de som støyende, verken på ukedager eller i helger. Kanskje jeg bare har høy toleranse for lyder (selv om jeg våkner av den minste lille ting), men hvem vet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Om man har VALGT å legge en butikk der det bor masse folk, så har man bare seg selv å takke om man må tilpasse seg, eller hva?

 

AtW

 

 

Hva mener du at butikken må tilpasse? 

 

 

Utslipp av støy er et eksempel, varemottak, fasade i en del tilfeller, større tiltak når man lager byggegrop for å unngåe setninger og stenging av veier, og sikkert mange andre ting også.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

<SNIP>

 

Har bodd nært mange butikker jeg og har aldri opplevd de som støyende, verken på ukedager eller i helger. Kanskje jeg bare har høy toleranse for lyder (selv om jeg våkner av den minste lille ting), men hvem vet.

 

Jeg har bodd midt i Bogstadveien i Oslo, syns aldri det at det var butikker overalt var noe problem.

Eneste var at det var noe slitsomt da det var markedsdager (som er 2 ganger i året eller noe). 

Bodde rett ovenfor Deli de Luca som på den tiden var åpen 24/7. Syns det bare var fint å ha muligheten til å handle noe å spise på kvelden selv på søndager. 

Lenke til kommentar

I teorien har mange Kiwier allerede søndagsåpne på mange av sine butikker (altså på hele sortimentet). Selv om de må åpne den lille "kiosken", så er det bare å spørre personalet om de kan hente ditt og datt. For de ansatte ville det vel vært bedre å bare åpne hele butikken enn å løpe å hente varer for alle og enhver. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha åpne butikker 7 dager i uken. Folk handler ikke mer av den grunn, men man slipper Lørdags-rushet som ofte kommer og man slipper å være bakpå når Mandagen kommer. Neste steg ville vært å ha alkoholsalg så lenge butikken er åpen. 

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

I teorien har mange Kiwier allerede søndagsåpne på mange av sine butikker (altså på hele sortimentet). Selv om de må åpne den lille "kiosken", så er det bare å spørre personalet om de kan hente ditt og datt. For de ansatte ville det vel vært bedre å bare åpne hele butikken enn å løpe å hente varer for alle og enhver. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha åpne butikker 7 dager i uken. Folk handler ikke mer av den grunn, men man slipper Lørdags-rushet som ofte kommer og man slipper å være bakpå når Mandagen kommer. Neste steg ville vært å ha alkoholsalg så lenge butikken er åpen. 

 

Det er ikke bare i teorien, men også i praksis. 

Veit om flere butikker som bruker hele butikken og har søndagsåpent, f.eks på Øyer eller Røros. 

Jeg har virkelig problemer med å skjønne at det skal være så vanskelig å få til andre steder. 

Lenke til kommentar

 

Utslipp av støy er et eksempel, varemottak, fasade i en del tilfeller, større tiltak når man lager byggegrop for å unngåe setninger og stenging av veier, og sikkert mange andre ting også.

 

AtW

 

 

Det er jo klart at man må tilpasse seg i henhold til gjeldende regelverk. 

 

 

Så bra, da er vi enig i at det ikke bare er beboere som må tilpasse seg næring og annen virksomhet, men også næring og annen virksomhet som må tilpasse seg beboere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@AtW

 

Så vidt jeg kan se så er det ingen her inne som har påstått at næringsvirksomhet (i dette tilfellet butikker) ikke også skal tilpasse seg og vise hensyn.

Lenke til kommentar

 

Frihet gjelder bare når andre truer deg med vold hvis du gjør/ikke gjør noe du vill , aldri hvis de hindrer deg/gjør livet ditt meget ubehagelig?

Jeg sliter litt med å svare deg. Jeg forstår rett og slett ikke hva du prøver å formidle.

Har du mindre "frihet" hvis noen gjør det vanskelig til å gjøre noe du vill eller gjelder "frihet" bare hvis de gjør det umulig til å gjøre noe du vill?
Lenke til kommentar

I teorien har mange Kiwier allerede søndagsåpne på mange av sine butikker (altså på hele sortimentet). Selv om de må åpne den lille "kiosken", så er det bare å spørre personalet om de kan hente ditt og datt. For de ansatte ville det vel vært bedre å bare åpne hele butikken enn å løpe å hente varer for alle og enhver. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha åpne butikker 7 dager i uken. Folk handler ikke mer av den grunn, men man slipper Lørdags-rushet som ofte kommer og man slipper å være bakpå når Mandagen kommer. Neste steg ville vært å ha alkoholsalg så lenge butikken er åpen. 

 

Denne løsningen med å ha kun en liten porsjon av butikken åpen skåner på mange måter de arbeidende. Først og fremst fordi butikken trenger to-tre ansatte, toppen seks skift. For en butikk med 30 ansatte betyr dette at "tvangen" til å jobbe søndager er mye lavere enn om hele butikken skulle vært åpen og man trengte ti ansatte og atten skift.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Har du mindre "frihet" hvis noen gjør det vanskelig til å gjøre noe du vill eller gjelder "frihet" bare hvis de gjør det umulig til å gjøre noe du vill?

 

Hvorfor må det være enten eller? 

Du skriver selv at det er mulig å definere "frihet" i mengder (mer/mindre/mye/lite), og det er vel det man gjerne snakker om også. 

 

Det er ikke til å skyve under en stol at man får mer frihet dersom man får muligheten til å handle på en søndag i stedet for en lørdag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...