Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Godt poeng men vanskelig å måle. Det finnes noe forskning jeg postet tidligere som indikerer at de som jobber på søndager har mer ulykker og blir syke oftere på søndag men ingen forskning som viser hvorfor. Jeg spurte en venn som styrer en butikk og jobber hver søndag hvofor det kunne hende. Han mente kanskje det blir fordi de fleste som jobber på søndag nesten aldri får 2 fridager sammen, de får ikke slappe av like mye når det finnes bare en fridag på gangen

Vet du noe om hva sammenligningsgrunnlaget er i disse undersøkelsene? Hvis det f.eks. er en sammenligning mellom de som jobber på søndager og de som ikke gjør det, så kan det jo være andre demografiske variabler som er utslagsgivende. Hvis du har de for hånden er jeg interessert i en titt, selv om jeg er usikker på om jeg har kompetanse nok til å vurdere de ordentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære vene. 

 

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille. 

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem. 

 

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet? 

 

Poenget er ikke at støy er det største problemet, men det er et enkelt og konkret eksempel på hvorfor denne "frihetsargumentasjonen" er for enkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan trafikk hindre din frihet? Jeg måtte vente ekstra 20 minutter å kjøre forbi en butikk som hadde et storsalg igår her i USA. De hadde også stor høyttalere som skrek ut reklamer. Denne butikk ble bygget etter jeg hadde kjøpte huset mitt

- Nå har du ikke sagt noe om hvor du bor, men trafikk må man nesten bare forholde seg til når man bor i en storby. 
Høytalere som "skriker ut reklame" er selvsagt noe helt annet enn en søndagsåpen Kiwi eller Rimi som bare holder dørene sine åpen men utover det ikke gjør noe mer ut av seg. Nå vet jeg ikke hvordan reglene omkring dette er i USA, men det bør vel da være mulig å foreta en eller annen form for støymåling fra eiendommene i nærheten av denne butikken? Resultat fra denne målingen kunne man jo så lagt ved en evt klage dersom dette er et stort problem!?
 
Jeg har friheten til å flytte men ikke friheten til unngå trafikk og støy fra butikken. 
- Er det din rett å skulle unngå trafikk og støy fra butikken? Hvem sin rett skal ha førsterett? Butikken sin rett til å holde åpent, kundene til den butikken sin rett til å benytte seg av bilen til butikken, eller din rett til å slippe det du oppfatter som støy og trafikk? 
 
Blir det greit å hevde at støyen og trafikk innskrenker min frihet eller gjelder frihet bare når et stort antall klager? 

- Dersom det kun er du som klager men ingen andre i området gjør det, da kan det vel tenkes at det kanskje er du som er hårsår? Men dersom alle naboene er av samme oppfatning, da er det nok butikken som er problemet. Du kan jo høre med dine naboer hva de mener om saken, og kanskje dere kan gå sammen om å ta saken videre dersom flere deler ditt synspunkt?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kan trafikk hindre din frihet? Jeg måtte vente ekstra 20 minutter å kjøre forbi en butikk som hadde et storsalg igår her i USA. De hadde også stor høyttalere som skrek ut reklamer. Denne butikk ble bygget etter jeg hadde kjøpte huset mitt

 

Jeg har friheten til å flytte men ikke friheten til unngå trafikk og støy fra butikken.

 

Blir det greit å hevde at støyen og trafikk innskrenker min frihet eller gjelder frihet bare når et stort antall klager?

 

Er det et problem å ha tilbud også nå? Å ha storsalg er fullstendig uavhengig av å ha søndagsåpent (man kan ha tilbud selv om man ikke har åpent på søndager).

 

Men, så bra for butikken og alle som er ansatt der! Sikker jobb en stund til! :)

 

Du kan godt si at det innskrenker friheten din om du mener det, men det er faktisk helt opp til deg om du ønsker å leve med det eller ikke. Du har friheten til å flytte en plass hvor det er mindre trafikk og mindre støy rundt deg. 

 

Flytt om det er et problem at folk vil kjøpe ting når det er på salg.

Flytt om det er problem at butikken orienterer kundene sine om hvilke tilbud de har og hvor mye man kan spare på å ta turen innom. 

 

Jeg vil fortsatt påstå at det er støy og trafikk rundt butikken de øvrige dagene i uka også. Er det greit med støy de dagene fordi det "alltid har vært sånn"? 

Lenke til kommentar

 

Kan trafikk hindre din frihet? Jeg måtte vente ekstra 20 minutter å kjøre forbi en butikk som hadde et storsalg igår her i USA. De hadde også stor høyttalere som skrek ut reklamer. Denne butikk ble bygget etter jeg hadde kjøpte huset mitt

 

Jeg har friheten til å flytte men ikke friheten til unngå trafikk og støy fra butikken.

 

Blir det greit å hevde at støyen og trafikk innskrenker min frihet eller gjelder frihet bare når et stort antall klager?

Er det et problem å ha tilbud også nå? Å ha storsalg er fullstendig uavhengig av å ha søndagsåpent (man kan ha tilbud selv om man ikke har åpent på søndager).

 

Men, så bra for butikken og alle som er ansatt der! Sikker jobb en stund til! :)

 

Du kan godt si at det innskrenker friheten din om du mener det, men det er faktisk helt opp til deg om du ønsker å leve med det eller ikke. Du har friheten til å flytte en plass hvor det er mindre trafikk og mindre støy rundt deg.

 

Flytt om det er et problem at folk vil kjøpe ting når det er på salg.

Flytt om det er problem at butikken orienterer kundene sine om hvilke tilbud de har og hvor mye man kan spare på å ta turen innom.

 

Jeg vil fortsatt påstå at det er støy og trafikk rundt butikken de øvrige dagene i uka også. Er det greit med støy de dagene fordi det "alltid har vært sånn"?

Spørsmålet er hvis butikken innskrenket min friheten til å kjøre forbi butikken som jeg ville, ikke hvis det skjer andre dager.

Hvis jeg flytter taper jeg mange penger fordi det er få som ville kjøpe et his som ligger like ved butikken

Jeg taper penger, må endre hvordan jeg kjører og får ikke sove sen på søndag men IKKE mister noe frihet?

Lenke til kommentar

Du har fortsatt friheten til å flytte. Om du taper eller tjener penger på det er uvesentlig.

Andre kan se på det som en fordel å bo nære butikken.

 

Får ikke sove sent på søndager? Hvordan er det relevant?

Frihet gjelder bare når andre truer deg med vold hvis du gjør/ikke gjør noe du vill , aldri hvis de hindrer deg/gjør livet ditt meget ubehagelig?
Lenke til kommentar

Kjære vene. 

 

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille. 

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem. 

 

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet? 

 

Om man har VALGT å legge en butikk der det bor masse folk, så har man bare seg selv å takke om man må tilpasse seg, eller hva?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Forøvrig er post #906 i denne tråden interessant, søndagsstengt hindrer andres frihet til fred og ro, da folk må dra lenger (og andre veier) for å handle på søndager. Summa summarum er det vel even steven her, bestemor A får mindre trafikk utenfor vinduet, mens bestemor B får tilsvarende mindre, så støypoenget kan man mer eller mindre utelukkes her, da det går "opp i opp" totalt sett. Noen har allerede fått innskrenket sin frihet i ørten år alt pga Brustadbuavgjørelsen, og det må ikke på død og liv fortsette slik.

Hva får deg til å tro at det går opp i opp? Sammenlign trafikken en hverdag med en søndag så ser du at det på generell basis ikke stemmer. Folk drar ikke lange omveier for å handle på en Jokerbutikk i stedet for å handle nært. De benytter seg av fridagen til nettopp å ha fri. Det gjelder ikke bare kundene men også de ansatte i alle butikker unntatt Joker.

 

Brustadburegelen er teit fordi den går på areal. Den burde lovfestet høye søndagstillegg for ansatte + forhøyet mva eller egen søndagsavgift på omsetningen for de andre ulempene søndagsåpent påfører samfunnet. Det burde selvsagt gjelt både Joker, kiosker og bensinstasjoner på samme måte som dagligvarebutikker. Da hadde det kanskje blitt et marked for noen søndagsåpne butikker uten at det hadde blitt et press om at alle måtte ha søndagsåpent. La meg kalle det kompromissforslag nr 1.

 

Som sagt tidligere i tråden, butikkene er åpne mer enn lenge nok allerede. Min nærmeste butikk har åpent 87 timer i uka og det er sjeldent så mye folk der at det er trengsel eller køer. De kunne fint redusert det tallet vesentlig. Man kunne for eksempel lovregulert at søndagsåpne timer må tas fra andre dager i uka. Eventuelt med en konverteringsfaktor der 2 timer mandag-fredag tilsvarer 1,5 på lørdag og 1 på søndag. Innenfor visse rammer av klokkeslett. La meg kalle det kompromissforslag 2.

 

Politikk handler ofte om å gi og få, komme frem til kompromisser flertallet kan godta. Gitt at tilhengerne av å oppheve alle lovreguleringer om åpningstider ikke får viljen sin gjennom, hva hvilke kompromissforslag er dere mest innstilt på å godta for å få gjennomført noe som helst?

Ingen som gidder å svare på dette?

 

La meg føye til kompromissforslag nr 3: Helautomatiserte butikker. Alle butikker konverteres til utleveringssteder for nettbutikker for dagligvare. Varene bestilles på nett og kjøres ut til hver enkelt med budbiler tilpasset tidspunktet man ønsker å motta varene. Varene leveres i tre gjenbrukbare bokser: romtemperert, kjølevarer, frysevarer. Er det ingen mottaker på det avtalte tidspunktet så kjøres varene tilbake til lageret og den som brøt avtalen belastes for bomturen. Budbilen kjører en rute som dekker x antall husstander (omtrent som pizzabud gjerne kjører ut 10-15 pizzaer i slengen). Ruten velges med ruteplanlegger som minimerer tid, avstand og utnytter budbilens kapasitet best mulig. Butikkene bygges opp som komplett.no sitt lagersystem, helautomatisert. Ingen folk på søndagsjobb eller de andre dagene for den del, med unntak av vedlikehold. Budbilene er per i dag manuelt kjørte, men selvkjørende biler er i horisonten og kan endre på det.

 

Hva synes dere om det?

 

 

Mange poster i tråden, men jeg så den NÅ :)

 

Jeg har vært på mang en stappfull bunnpris på en søndag. Dessuten er det ikke gitt at "alle" vil handle på søndag fordi de får muligheten - nettopp fordi det er helt. Søndag vil delvis ta over for lørdagshandelen - og lørdagen er da vitterlig en fridag for de aller fleste allerede, så det man taper en dag vinner man igjen den andre. I tillegg blir det gjerne slik at om man MÅ handle en Søndag er det ofte langt, så hvis noen kunder må avgårde gir det et antall kjørekilometer som tilsvarer svært mange turer til en nærbutikk. Vestby er et greit eksempel - ingen søndagsåpne buitikker her såvidt jeg vet (kun en frukt og grønt-sjappe), og skal man handle må man til Ås. Det er en mil lenger med bil. har du da 500m til nærmeste vanlige butikk er EN tur til Ås det samme som om 20 personer skulle handlet på den lokale butikken om du måler i km, og dermed mengde trafikkstøy for de som bor langs veiene.

 

Avgifter kan du stappe en viss plass - de har vi MER enn nok av allerede. Lovfestet tillegg for helgejobbing er greit, pga ubekvem arbeidstid osv. Samme tillegg som lørdag duger.

 

Kompromissforslag 2 høres bedre ut. jeg tipper butikkene gjerne ville stengt 2100 man-tors fremfor 2300, og vips har du 8 timer ledig til søndag. Dog må ens lik maksgrense være nasjonal - 07-23/(21) er etter hvert nokså vanlig, som tilsvarer 94 timer i uken. Det høres ut som et passende timeantall hvis du vil innføre en øvre grense.

 

3'ern er galematias, og det vet du utmerket godt ikke er gjennomførbart. Bare hør med fraktselskaper - de greier jo ikke gi et mer presist estimat enn at de kommer en gitt dag. Skal et slikt system fungere bør presisjonen ift tid være på maks 10 min avvik, eller i en lignende størrelsesorden.

 

Helautomatiserte butikker er heldigvis på vei, så du skal se det blir færre som jobber man-lør av seg selv om noen år :) Da trenger vi ikke i så stor grad tenke på ansatte ang. søndagsjobbing, siden det knapt er noen på jobb uansett.

Lenke til kommentar

 

Kjære vene. 

 

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille. 

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem. 

 

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet? 

 

Om man har VALGT å legge en butikk der det bor masse folk, så har man bare seg selv å takke om man må tilpasse seg, eller hva?

 

AtW

 

 

Stort sett planlegges vel dette sammen når man bygger ut i dag, eller? Med andre ord hviler dette vel så mye på de som kjøper hus - du kan ikke anta at søndagsåpent er en utopi i tiår på tiår. Bor du ved en butikk må du også kunne forvente at åpningstidene endrer seg i takt med samfunnet forøvrig.

Lenke til kommentar

 

 

Kjære vene. 

 

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille. 

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem. 

 

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet? 

 

Om man har VALGT å legge en butikk der det bor masse folk, så har man bare seg selv å takke om man må tilpasse seg, eller hva?

 

AtW

 

 

Stort sett planlegges vel dette sammen når man bygger ut i dag, eller? Med andre ord hviler dette vel så mye på de som kjøper hus - du kan ikke anta at søndagsåpent er en utopi i tiår på tiår. Bor du ved en butikk må du også kunne forvente at åpningstidene endrer seg i takt med samfunnet forøvrig.

 

 

Problemet er ikke at det hviler vel så mye på de som kjøper hus, problemet er at folk legger alt ansvaret over på de som bor i byen. "har du valgt å bosette deg i byen må du tåle bråk", hvorfor? Må ikke de som velger å gjøre ting i byen velge å tåle å bråke mindre? Hvorfor er det automatikk i førstnevnte men ikke sistnevnte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjøper du et hus/en leilighet er det kjøpers ansvar at trafikken utenfor er innenfor det en selv tolererer. I tillegg må du nesten regne med at det kan skje endringer over tid i trafikkmønsteret. Kjøp gjerne bolig i et svært rolig strøk i Oslo uten en butikk i mils omkrets om dette er essensielt, men ikke krev at omgivelsene skal tilpasse seg deg, som nyinnflyttet.

Lenke til kommentar

Kjøper du et hus/en leilighet er det kjøpers ansvar at trafikken utenfor er innenfor det en selv tolererer. I tillegg må du nesten regne med at det kan skje endringer over tid i trafikkmønsteret. Kjøp gjerne bolig i et svært rolig strøk i Oslo uten en butikk i mils omkrets om dette er essensielt, men ikke krev at omgivelsene skal tilpasse seg deg, som nyinnflyttet.

 

Det er din mening, samfunnet fungerer litt annerledes. Når en butikk endrer drift er det som hovedregel den som plikter å sørge for at den operer innenfor regelverket. Større endringer av trafikk er det også eieren av anlegget som plikter å gjøre noe med.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kjøper du et hus/en leilighet er det kjøpers ansvar at trafikken utenfor er innenfor det en selv tolererer. I tillegg må du nesten regne med at det kan skje endringer over tid i trafikkmønsteret. Kjøp gjerne bolig i et svært rolig strøk i Oslo uten en butikk i mils omkrets om dette er essensielt, men ikke krev at omgivelsene skal tilpasse seg deg, som nyinnflyttet.

 

Det er din mening, samfunnet fungerer litt annerledes. Når en butikk endrer drift er det som hovedregel den som plikter å sørge for at den operer innenfor regelverket. Større endringer av trafikk er det også eieren av anlegget som plikter å gjøre noe med.

 

AtW

 

 

Hvis det blir tillatt med søndagsåpent følges regelverket ift åpningstidene. Er det ikke lov overholdes dette. Jeg treffer spikeren på hodet, selv om du ser en bøyd en :)

 

...eier av anlegget er da en eller annen instans - ikke butikkeier. Dessuten har en vei en gitt kapasitet - sålenge denne overholdes er det ikke noe poeng i å lage noe rabalder om det kommer noen biler ekstra, da det er fullt mulig å finne ut ca hvor mye støy det i teorien kan komme fra denne. Har du nytt godt av en lite trafikert vei en stund, javel - men det betyr ikke at du har rett til å gjøre det til evig tid. Veien er til for bilkjøring, tross alt. Ref omkjøringene i Vestfold - hjelper ikke om du misliker trafikken når den kjører på offentlig vei. I verste fall får man sette opp en støyskjerm, men det har vel aldri hendt at private butikkeiere får den regningen i posten.

Lenke til kommentar

 

 

Kjøper du et hus/en leilighet er det kjøpers ansvar at trafikken utenfor er innenfor det en selv tolererer. I tillegg må du nesten regne med at det kan skje endringer over tid i trafikkmønsteret. Kjøp gjerne bolig i et svært rolig strøk i Oslo uten en butikk i mils omkrets om dette er essensielt, men ikke krev at omgivelsene skal tilpasse seg deg, som nyinnflyttet.

 

Det er din mening, samfunnet fungerer litt annerledes. Når en butikk endrer drift er det som hovedregel den som plikter å sørge for at den operer innenfor regelverket. Større endringer av trafikk er det også eieren av anlegget som plikter å gjøre noe med.

 

AtW

 

 

Hvis det blir tillatt med søndagsåpent følges regelverket ift åpningstidene. Er det ikke lov overholdes dette. Jeg treffer spikeren på hodet, selv om du ser en bøyd en :)

 

...eier av anlegget er da en eller annen instans - ikke butikkeier. Dessuten har en vei en gitt kapasitet - sålenge denne overholdes er det ikke noe poeng i å lage noe rabalder om det kommer noen biler ekstra, da det er fullt mulig å finne ut ca hvor mye støy det i teorien kan komme fra denne. Har du nytt godt av en lite trafikert vei en stund, javel - men det betyr ikke at du har rett til å gjøre det til evig tid. Veien er til for bilkjøring, tross alt. Ref omkjøringene i Vestfold - hjelper ikke om du misliker trafikken når den kjører på offentlig vei. I verste fall får man sette opp en støyskjerm, men det har vel aldri hendt at private butikkeiere får den regningen i posten.

 

 

Det er lov å holde åpent på søndag ja, men ting som støy må man da sørge for passer til den nye situasjonen.

 

Det er sant at feks en vei er eid av noen andre, men på overordnet nivå gjelder se samme prinsippene. Det kan fint være et poeng i å lage "rabalder" med at det kommer noen ekstra biler, ombygges veien eller støynivået stiger for mye så må eieren av veien sørge for tiltak, det samme gjelder med butikker som støyer.

 

Og joda, veien er for bilkjøring, og boligområdene er for å bo, det er ikke slik at kun den ene "parten" må jenke seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva nå hvis bilistene plages av huseierne? Skal halvparten av boligene stå tomme for at det skal være "jevnbyrdighet" her? Eller for å ta et mer realistisk scenario: de som går på gaten har da vel sitt å si angående støy fra boligene de passerer.

Gangen i dette er at det foreslås bygging av ny vei hvis trafikken blir for stor, det er nærmest uhørt praksis å legge store begrensninger på et områdes bruk fordi noen huseiere ikke liker trafikk på dag/kveldstid. Mister de natteroen ser jeg poenget, men det er skjeldent mye trafikk så sent (og det er hvertfall ikke butikkenes skyld). De som flyttet inn så da denne vakre veien i utgangspunktet, og kunne nok gjettet seg til hvor mye trafikk som potensielt kan gå utenfor.

Hvilke tiltak skal en støyende butikk sette i stand? Jeg har til gode å se en butikk sette opp støyskjermer uansett hvor den befinner seg. Ei heller har jeg hørt at noen har fått tvangsstengt en butikk deler av døgnet av støyhensyn (antar normal butikkstøy). Hvis du har noen FORNUFTIGE tiltak, fyr løs.

Heldigvis er ikke den virkelige verden så firkantet at grandtante Olga kan få gjennomslag for absurde ønsker om å aldri oppleve økt trafikk utenfor vinduet, akkurat som naboene til Olga ikke kan få gjennom rullatorforbud hvis denne støyer mer enn et par vanlige joggesko.

Lenke til kommentar

Hva nå hvis bilistene plages av huseierne? Skal halvparten av boligene stå tomme for at det skal være "jevnbyrdighet" her? Eller for å ta et mer realistisk scenario: de som går på gaten har da vel sitt å si angående støy fra boligene de passerer.

 

Gangen i dette er at det foreslås bygging av ny vei hvis trafikken blir for stor, det er nærmest uhørt praksis å legge store begrensninger på et områdes bruk fordi noen huseiere ikke liker trafikk på dag/kveldstid. Mister de natteroen ser jeg poenget, men det er skjeldent mye trafikk så sent (og det er hvertfall ikke butikkenes skyld). De som flyttet inn så da denne vakre veien i utgangspunktet, og kunne nok gjettet seg til hvor mye trafikk som potensielt kan gå utenfor.

 

Hvilke tiltak skal en støyende butikk sette i stand? Jeg har til gode å se en butikk sette opp støyskjermer uansett hvor den befinner seg. Ei heller har jeg hørt at noen har fått tvangsstengt en butikk deler av døgnet av støyhensyn (antar normal butikkstøy). Hvis du har noen FORNUFTIGE tiltak, fyr løs.

 

Heldigvis er ikke den virkelige verden så firkantet at grandtante Olga kan få gjennomslag for absurde ønsker om å aldri oppleve økt trafikk utenfor vinduet, akkurat som naboene til Olga ikke kan få gjennom rullatorforbud hvis denne støyer mer enn et par vanlige joggesko.

Kan butikker i Norge bygges hvor som helst eller reguleres det slik at forskjellige områder i byene brukes for forskjellige aktiviteter? Får Remi bygge en stor butikk like ved skoler og boliger eller tillater byen ikke det slik området ikke vender seg til et stort shopping området hvor barna kan leke i fred? Slik er det i USA. Bolige områder skilles fra fabrikker og butikker.
Lenke til kommentar

Hva nå hvis bilistene plages av huseierne? Skal halvparten av boligene stå tomme for at det skal være "jevnbyrdighet" her? Eller for å ta et mer realistisk scenario: de som går på gaten har da vel sitt å si angående støy fra boligene de passerer.

 

Gangen i dette er at det foreslås bygging av ny vei hvis trafikken blir for stor, det er nærmest uhørt praksis å legge store begrensninger på et områdes bruk fordi noen huseiere ikke liker trafikk på dag/kveldstid. Mister de natteroen ser jeg poenget, men det er skjeldent mye trafikk så sent (og det er hvertfall ikke butikkenes skyld). De som flyttet inn så da denne vakre veien i utgangspunktet, og kunne nok gjettet seg til hvor mye trafikk som potensielt kan gå utenfor.

 

Hvilke tiltak skal en støyende butikk sette i stand? Jeg har til gode å se en butikk sette opp støyskjermer uansett hvor den befinner seg. Ei heller har jeg hørt at noen har fått tvangsstengt en butikk deler av døgnet av støyhensyn (antar normal butikkstøy). Hvis du har noen FORNUFTIGE tiltak, fyr løs.

 

Heldigvis er ikke den virkelige verden så firkantet at grandtante Olga kan få gjennomslag for absurde ønsker om å aldri oppleve økt trafikk utenfor vinduet, akkurat som naboene til Olga ikke kan få gjennom rullatorforbud hvis denne støyer mer enn et par vanlige joggesko.

 

Det er regler på støy fra hus også, men iogmed at de støyer mye mindre er det sjeldent et problem.

 

Nei, det er ikke uhørt at man gjør tiltak for å få mindre støy til beboere, det er det vanlige, hva det du egentlig om praksisen i slike saker? Det gjelder også selv om det er lite støy på natt.

 

For butikker er det definitivt vanligste at de må bytte ting som kjøleanlegg, vifter osv

 

Det er du som forfekter en firkantentet verden der kun beboere må "tenke på at de bor i byen". Regelverket er mer nyansert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...