Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Om du ikke har forstått det, så diskuterer man butikker i denne tråden, derfor er det relevante å diskutere fordeler og ulemper om butikker. Argumentet ditt er på linje med "latterlig å sutre over at man ikke kan handle på søndag, tenk på hvor fælt de har det i syria".

Så sålenge det ikke går utover din frihet, så er det greit? Eller sålenge det finnes andre ting som går mer utover folks frihet, så er det greit å innskrenke folks frihet? Skjønner...

AtW

Jeg er helt med på å diskutere fordeler og ulemper rundt søndagsåpne butikker, men når man ikke banker i bordet med litt fakta fra tid til annen så er det veldig vanskelig å ta argumentene som legges ut seriøst.

At du gjentar i det uendelige at søndagsåpne butikker "går utover noen andre sin frihet" gjør ikke utsagnet mer gyldig. Jeg kan jo da like gjerne si "søndagsåpne butikker gir borgerne i samfunnet vårt mer frihet", men jeg tviler på at du uten videre vil aksepetere det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Er det fra et helsepolitisk perspektiv ønskelig at folk stimer i støyende kjøpesentre om søndagene i stedet for å gå på ski, sykle, hyttetur, golfe, seile etc?

Dette argumentet kan da vel brukes om absolutt alle dager i hele året?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

10-16 gir betraktelig større omsetning for en butikk enn 16-22. Som et eksempel. Også på lørdager. Ikke glem at Norge er et "aldershjem".

Kan godt være at dette utsagnet stemmer, men hadde vært interessant å se noen kilder som underbygger det du sier.

Lenke til kommentar

Om du ikke har forstått det, så diskuterer man butikker i denne tråden, derfor er det relevante å diskutere fordeler og ulemper om butikker. Argumentet ditt er på linje med "latterlig å sutre over at man ikke kan handle på søndag, tenk på hvor fælt de har det i syria".

Så sålenge det ikke går utover din frihet, så er det greit? Eller sålenge det finnes andre ting som går mer utover folks frihet, så er det greit å innskrenke folks frihet? Skjønner...

AtW

Jeg er helt med på å diskutere fordeler og ulemper rundt søndagsåpne butikker, men når man ikke banker i bordet med litt fakta fra tid til annen så er det veldig vanskelig å ta argumentene som legges ut seriøst.

At du gjentar i det uendelige at søndagsåpne butikker "går utover noen andre sin frihet" gjør ikke utsagnet mer gyldig. Jeg kan jo da like gjerne si "søndagsåpne butikker gir borgerne i samfunnet vårt mer frihet", men jeg tviler på at du uten videre vil aksepetere det.

Så bra, da slipper vi kanskje mer mas om andre ting fra deg. Fakta er at det støyer mer rundt en butikk når det er åpent, et fakta du har gått med på, tilsynelatende har du også gått med på faktaet at støy går utover noens frihet, da er den logiske følgen at søndagsåpne butikker går utover noens frihet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så bra, da slipper vi kanskje mer mas om andre ting fra deg. Fakta er at det støyer mer rundt en butikk når det er åpent, et fakta du har gått med på, tilsynelatende har du også gått med på faktaet at støy går utover noens frihet, da er den logiske følgen at søndagsåpne butikker går utover noens frihet.

Gir meg ikke med "maset" mitt så lett. ;)

Ang. det du skriver så har jeg som sagt aldri sagt at søndagsåpne butikker ikke kan støye, men at dette går utover andre sin frihet er jeg fortsatt ikke enig i. For all del, noen kan kanskje oppfatte det som at deres frihet blir innskrenket; men friheten blir ikke mer innskrenken av litt aktivitet rundt en søndagsåpen butikk enn støy fra andre kilder. Dette er min personlige mening da så betyr ikke at du trenger å være enig, vi alle har ulike ting vi reagerer på.

Men jeg sier meg ferdig med akkurat denne diskusjonen nå, føler egentlig at vi har nådd veis ende på akkurat dette punktet du og jeg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Gir meg ikke med "maset" mitt så lett. ;)

Ang. det du skriver så har jeg som sagt aldri sagt at søndagsåpne butikker ikke kan støye, men at dette går utover andre sin frihet er jeg fortsatt ikke enig i. For all del, noen kan kanskje oppfatte det som at deres frihet blir innskrenket; men friheten blir ikke mer innskrenken av litt aktivitet rundt en søndagsåpen butikk enn støy fra andre kilder. Dette er min personlige mening da så betyr ikke at du trenger å være enig, vi alle har ulike ting vi reagerer på.

Men jeg sier meg ferdig med akkurat denne diskusjonen nå, føler egentlig at vi har nådd veis ende på akkurat dette punktet du og jeg.

Du forholder deg ikke til spørsmålet, du forsøker å åle deg unna med friheten blir mer innskrenket av andre ting.

Er frihetsinnskrenkelse greit sålenge det finnes andre ting som innkrenker friheten mer?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du forholder deg ikke til spørsmålet, du forsøker å åle deg unna med friheten blir mer innskrenket av andre ting.

Det er din personlige påstand, betyr ikke at du har rett.

Er frihetsinnskrenkelse greit sålenge det finnes andre ting som innkrenker friheten mer?

I relasjon til søndagsåpne butikker: vi må først være enig om at søndagsåpne butikker innskrenker "noen" sin frihet før det har noe for seg å svare på dette spørsmålet, og som jeg allerede har gjort klart så er jeg ikke enig i dette. Vi opererer tydeligvis med helt forskjellige definisjoner av hva "frihet" og "tvang" er, derfor blir videre diskusjon meningsløs.

Lenke til kommentar

Det er din personlige påstand, betyr ikke at du har rett.

I relasjon til søndagsåpne butikker: vi må først være enig om at søndagsåpne butikker innskrenker "noen" sin frihet før det har noe for seg å svare på dette spørsmålet, og som jeg allerede har gjort klart så er jeg ikke enig i dette. Vi opererer tydeligvis med helt forskjellige definisjoner av hva "frihet" og "tvang" er, derfor blir videre diskusjon meningsløs.

Jo, det er rett, du prøver stadig å åle deg unna problemstillingen.

Mener du støy ikke innskrenker folks frihet, eller mener du butikker ikke genererer støy.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jo, det er rett, du prøver stadig å åle deg unna problemstillingen.

Mener du støy ikke innskrenker folks frihet, eller mener du butikker ikke genererer støy.

AtW

Skal vi virkelig begynne på denne karuselen igjen? Vi kan vel egentlig bare konstatere at du mener søndagsåpne butikker innskrenker folk sin frihet og at jeg mener det motsatte.

Uansett: jeg får ikke mer ut av denne diskusjonen med deg her nå. Men dersom du fortsetter å spørre hva jeg mener (både ang. støy og frihet) så foreslår jeg at du heller leser mine tidligere innlegg på nytt, for noe annet blir bare ren gjentakelse fra min side.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Er det fra et helsepolitisk perspektiv ønskelig at folk stimer i støyende kjøpesentre om søndagene i stedet for å gå på ski, sykle, hyttetur, golfe, seile etc?

Dette argumentet kan da vel brukes om absolutt alle dager i hele året?

Nei, søndager er dager med kollektivt fri som gjør det lettere å arrangere felles friluftsaktiviteter enn hverdager. På hverdager skal de fleste på jobb halve dagen og ungene må ha gyldig grunn til fravær. Søndagen er den siste dagen i uka med stengte kjøpesenter. Spørsmålet er like gyldig, hvor god helsepolitikk er det å avskaffe den siste dagen med stengte kjøpesenter? Hvor mye vil friluftsaktiviteter, trening, den tradisjonelle turen med kvikklunsj etc reduseres som følge av åpne kjøpesentre på søndager?

Lenke til kommentar

Litt usikker på om man teller antall mennesker (handler) eller antall kroner her. Virker ulogisk hvis arbeidstagere gjør dette - men hjemmeværende husmødre/fedre vil nok sikkert handle tidlig. Dog gjør de det fordi de vil, ikke fordi de må - slik tilfellet er for de som jobber 8-16.

Det kan godt være noen som fremdeles jobber i butikk kan gi riktigere og nyere tall på dette, men butikker generelt er opptatt av når kundestrømmen er. Med dette menes gjennomsnittelige besøkende i butikken, og gjennomsnittelige betalende kunder (og hvor mye de betaler). Det er altså ikke kun totale kjøpesum for alle besøkende kunder som er interessant - det er interessant å vite når man må ha størst bemanning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, søndager er dager med kollektivt fri som gjør det lettere å arrangere felles friluftsaktiviteter enn hverdager. På hverdager skal de fleste på jobb halve dagen og ungene må ha gyldig grunn til fravær. Søndagen er den siste dagen i uka med stengte kjøpesenter. Spørsmålet er like gyldig, hvor god helsepolitikk er det å avskaffe den siste dagen med stengte kjøpesenter? Hvor mye vil friluftsaktiviteter, trening, den tradisjonelle turen med kvikklunsj etc reduseres som følge av åpne kjøpesentre på søndager?

Hva da med de familiene som har skiftarbeid (sykepleiere, leger, brannfolk, etc)? For disse passer det kanskje mye bedre å kunne handle på søndager mens de har "familiedagen" sin på torsdager, hva med de? Skal ikke de ha rett på friluftsaktivitet med kvikklunsj og markaski? Det er kanskje mye bedre for deres helse å kunne handle på søndager fremfor torsdager?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Forøvrig er post #906 i denne tråden interessant, søndagsstengt hindrer andres frihet til fred og ro, da folk må dra lenger (og andre veier) for å handle på søndager. Summa summarum er det vel even steven her, bestemor A får mindre trafikk utenfor vinduet, mens bestemor B får tilsvarende mindre, så støypoenget kan man mer eller mindre utelukkes her, da det går "opp i opp" totalt sett. Noen har allerede fått innskrenket sin frihet i ørten år alt pga Brustadbuavgjørelsen, og det må ikke på død og liv fortsette slik.

Hva får deg til å tro at det går opp i opp? Sammenlign trafikken en hverdag med en søndag så ser du at det på generell basis ikke stemmer. Folk drar ikke lange omveier for å handle på en Jokerbutikk i stedet for å handle nært. De benytter seg av fridagen til nettopp å ha fri. Det gjelder ikke bare kundene men også de ansatte i alle butikker unntatt Joker.

Brustadburegelen er teit fordi den går på areal. Den burde lovfestet høye søndagstillegg for ansatte + forhøyet mva eller egen søndagsavgift på omsetningen for de andre ulempene søndagsåpent påfører samfunnet. Det burde selvsagt gjelt både Joker, kiosker og bensinstasjoner på samme måte som dagligvarebutikker. Da hadde det kanskje blitt et marked for noen søndagsåpne butikker uten at det hadde blitt et press om at alle måtte ha søndagsåpent. La meg kalle det kompromissforslag nr 1.

Som sagt tidligere i tråden, butikkene er åpne mer enn lenge nok allerede. Min nærmeste butikk har åpent 87 timer i uka og det er sjeldent så mye folk der at det er trengsel eller køer. De kunne fint redusert det tallet vesentlig. Man kunne for eksempel lovregulert at søndagsåpne timer må tas fra andre dager i uka. Eventuelt med en konverteringsfaktor der 2 timer mandag-fredag tilsvarer 1,5 på lørdag og 1 på søndag. Innenfor visse rammer av klokkeslett. La meg kalle det kompromissforslag 2.

Politikk handler ofte om å gi og få, komme frem til kompromisser flertallet kan godta. Gitt at tilhengerne av å oppheve alle lovreguleringer om åpningstider ikke får viljen sin gjennom, hva hvilke kompromissforslag er dere mest innstilt på å godta for å få gjennomført noe som helst?

Ingen som gidder å svare på dette?

La meg føye til kompromissforslag nr 3: Helautomatiserte butikker. Alle butikker konverteres til utleveringssteder for nettbutikker for dagligvare. Varene bestilles på nett og kjøres ut til hver enkelt med budbiler tilpasset tidspunktet man ønsker å motta varene. Varene leveres i tre gjenbrukbare bokser: romtemperert, kjølevarer, frysevarer. Er det ingen mottaker på det avtalte tidspunktet så kjøres varene tilbake til lageret og den som brøt avtalen belastes for bomturen. Budbilen kjører en rute som dekker x antall husstander (omtrent som pizzabud gjerne kjører ut 10-15 pizzaer i slengen). Ruten velges med ruteplanlegger som minimerer tid, avstand og utnytter budbilens kapasitet best mulig. Butikkene bygges opp som komplett.no sitt lagersystem, helautomatisert. Ingen folk på søndagsjobb eller de andre dagene for den del, med unntak av vedlikehold. Budbilene er per i dag manuelt kjørte, men selvkjørende biler er i horisonten og kan endre på det.

Hva synes dere om det?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen som gidder å svare på dette?...

Trodde det var svart på allerede. Se på det andre veien da: de som ikke har noen søndagsåpen nærbutikk kjører vel gjerne lange avstander for å få tak i søndagsfløten sin, det fører til unødvendig støy og forurensning. Jeg må selv kjøre fem minutter ekstra for å komme til nærmeste søndagsåpne butikk. Hadde søndagsåpne butikker vært tillat kunne jeg brukt min lokale Kiwi som ligger 2 minutters gange fra meg.

Angående kompromiss #1: DETTE  er noe som faktisk vil føre til økte priser for forbrukeren. Dersom butikkene blir pålagt avgifter/forhøyet moms så er sender de regningen videre til kunden. 

Kompromissforslag #2: Bedre, det kunne faktisk fungert. Men da bør dette gjelde alle type butikker.

Kompromissforslag #3: Det kommer nok, bare vent og se. Faktisk så finnes det jo allerede noe som ligner. :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Og mitt spørsmål er også like gyldig, hvor god helsepolitikk er det å opprettholde en kollektiv fridag som inviterer til fyll dagen før? Jeg regner med du er enig i at vi vil se vesentlig færre på byen hvis søndag virkelig blir til onsdag.

Lenke til kommentar

Kjære vene. 

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille. 

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem. 

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og mitt spørsmål er også like gyldig, hvor god helsepolitikk er det å opprettholde en kollektiv fridag som inviterer til fyll dagen før? Jeg regner med du er enig i at vi vil se vesentlig færre på byen hvis søndag virkelig blir til onsdag.
Godt poeng men vanskelig å måle. Det finnes noe forskning jeg postet tidligere som indikerer at de som jobber på søndager har mer ulykker og blir syke oftere på søndag men ingen forskning som viser hvorfor. Jeg spurte en venn som styrer en butikk og jobber hver søndag hvofor det kunne hende. Han mente kanskje det blir fordi de fleste som jobber på søndag nesten aldri får 2 fridager sammen, de får ikke slappe av like mye når det finnes bare en fridag på gangen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det finnes noe forskning jeg postet tidligere som indikerer at de som jobber på søndager har mer ulykker og blir syke oftere på søndag men ingen forskning som viser hvorfor.

Kanskje det kan være fordi at man fester på lørdagen og så går til farlige jobber dagen etter? Så vidt jeg kan huske fra den rapporten du la ved tidligere så var jo bygningsarbeidere en del av utvalget, og der er det vel neppe spesielt lurt å være fyllesyk når man skal på jobb. Nå kan det selvsagt være helt andre årsaker her, men siden rapporten ikke sier noe om det så blir det bare ren spekulering.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kjære vene.

At det er støy rundt en butikk på en søndag er da virkelig ikke noe problem, vel?

Tipper det er støy der de 6 andre dagene i løpet av uka, og de som har valgt å bosette så nære butikken at det er et problem, de har vel bare seg selv å takke. For det er faktisk det det er - et valg. De har frihet til å velge å bo der eller flytte en annen plass hvor det er stille.

Jeg har aldri hørt noen klage på støy fra en butikk før jeg så denne diskusjonstråden, som for meg er litt underlig. Jeg har bodd oppå en butikk, og det var aldri noe problem.

Nå bor jeg i en by sammen med ca. 27.000 andre mennesker, og må allikevel kjøre i 40 minutter til nærmeste butikk (et tettsted med ca. 5.000 innbyggere) om jeg skal ha noe på en søndag. Her er det vel rom for å bruke miljøargumentet?

Kan trafikk hindre din frihet? Jeg måtte vente ekstra 20 minutter å kjøre forbi en butikk som hadde et storsalg igår her i USA. De hadde også stor høyttalere som skrek ut reklamer. Denne butikk ble bygget etter jeg hadde kjøpte huset mitt

Jeg har friheten til å flytte men ikke friheten til unngå trafikk og støy fra butikken.

Blir det greit å hevde at støyen og trafikk innskrenker min frihet eller gjelder frihet bare når et stort antall klager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...