Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent. Av flere grunner for det første så mister de omsetning, og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

Har du hatt nesen utenom Norge eller? Merkelig nok går det rundt der, faktisk i pluss. Mens i Norge går hele onshore i minus og vi vil frede 1/7 del av arbeidstiden. Spar meg og la butikkene velge selv, det er tross alt de og kun de som burde bestemme dette.

Har du hatt nesa de utenfor Norge, neppe da hadde du vist at dette faktisk skapte mye problemer og konkurser i Danmark da de innført søndagsåpent for noen få år siden. Og alle skjønner at dette er ikke noe butikkene kan velge selv, alle butikker som ligger i kjøpesentre vil være tvunget til å holde åpent, og i praksis vil det være umulig for utenforstående å holde lukket hvis konkurenten velger å holde åpent. Så å si at butikkene skal velge dette selv, er et rent og skjære bedrag.

Nå er vi på den gøye delen, du nevner et land der søndagsåpne butikker kanskje har ødelagt kjeden. Jeg kan derimot nevne endel land der dette ikke har skjedd, om det trengs.

Du må ikke tro at alle butikker er på et senter, det fungerer ikke slik. Det er et valg, et vanskelig valg kanskje, men det forblir et valg. 

Jeg syntes det er inspirerende at folket i Norge er så sterkt imot dette, vi jobber tydeligvis mer enn nok (hehe?).

Hvis du hadde giddet å titte litt rundt i Norge, så ville du vist at mange steder er sentrumsområdene mer eller mindre døde for butikker, da det er store kjøpesentra som stjeler allt av kunder. Velkjent fra blant annet Arendal og Ålesund med mere. Ikke mange butikker i gatene der, de store sentrene har tatt alt av handlen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hvis du hadde giddet å titte litt rundt i Norge, så ville du vist at mange steder er sentrumsområdene mer eller mindre døde for butikker, da det er store kjøpesentra som stjeler allt av kunder. Velkjent fra blant annet Arendal og Ålesund med mere. Ikke mange butikker i gatene der, de store sentrene har tatt alt av handlen

Stjeler de store kjøpesentrene kundene? Hvordan foregår det egentlig? Løper kjøpesenteransatte rundt i gatene og kidnapper folk? Blir butikker tvunget inn i kjøpesentrene "at gunpoint"? Har ikke butikkeierne mulighet til ikke å tegne kontrakt med kjøpesenteret? :)

Men fra spøk til alvor: kan det tenkes at kundene drar til kjøpesentrene fordi at de synes det er mer praktisk? Kan det tenkes at butikkene vil inn i kjøpesentrene fordi at det er mest lønnsomt for de? Uansett årsak så er det ingen tvinger noen til noe som helst her: De butikkene som holder til i kjøpesentre har selv valgt å leie lokale der, på samme måte som "gatebutikker" selv har valgt å leie eget lokale. Og kundene, de går dit det passer de best.

Så vær vennlig å slutt med denne tullete argumentasjonen om at det er tvang inne i bildet her. Den eneste tvangen vi har her er dette tulleforbudet som forbyr butikker over 100kvm å holde åpent på søndager. Staten har lagd en lov som forbyr fredelige mennesker å styre sin egen butikk som de selv ønsker, DET er tvang det.

PS: forøvrig fint om du slutter å spamme tråden, ikke legg ved quotes som ikke er relevant for det du svarer på.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg er ikke lommekjent i Arendal, men har vært der et par-ti ganger. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Det eneste senteret jeg vet om i Arendal er Amfi. De har én dagligvare, og hvis ting ikke har forandret seg er dette Meny. Etter litt googling fant jeg også Harebakken og Maxis, men disse ligger ikke akkurat midt i sentrum.

Jeg har ikke sjekket, men du sier altså at hvis man skal handle dagligvarer i Arendal sentrum så er det stort sett Meny det gå i? Coop sine kjeder er fraværende, sammen med Rema og Bunnpris, og NorgesGruppen sier seg fornøyd uten flaggskipet Kiwi? Hva med Ica?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg kan si deg at jeg har utforsket Norge ganske godt gjennom mine korte år, og det du sier her er renspikka tøv. Jeg er lommekjent på hele vestlandskysten og store deler av sørnorge, samt indre Bergen. Det er veldig mange butikker utenfor sentere som greier seg helt fint. Et senter er heller ikke en ond djevel, men et frivillig samarbeidsprosjekt der alle kommer bedre ut hvis de vil. Du omtaler alt som en negativ krise der forandring vil ødelegge landet, hvorfor? 

Det eneste som er tvang her er at butikkeiere ikke kan få bestemme når de vil holde butikken sin åpen, for meg så høres det ufattelig absurd ut. Hvorfor skal andre bedrifter få bestemme dette mer enn butikkeiere? Hvor går grensen for deg? Beklager men jeg har ingen forståelse for at søndagsåpne butikker skal være negativt. Det er 100% frivillig, uansett om de mister markedsposisjonen så er det deres valg å la være. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Hvis du heller sier 10-18 på søndag ender man opp med 3-3,5% ekstra - selv om jeg ikke ser regnestykket bak tallet du kom med.

Mulig jeg ikke er vant med ekstremt grisgrendte strøk, men jeg mener da det alltid er flere enn to på jobb? Jeg ville tippet at det var noe sånt som 3-4 til enhver tid på butikker av "vanlig" størrelse. Større butikker av typen Meny osv føler jeg har enda fler på jobb, spesielt midt på dagen (må vel være rundt 6-8 mann på de to jeg handler mest hos i Oslo nesten uansett tidspunkt, ferskvare o.l. ikke inkludert).

Det kommer ikke til å være åpent 10-18, når dagens butikker under 100kvm holder åpent 9-21.

I butikkene midt i sentrum i de største byene er det helt sikkert mere enn to på jobb, men en gjennomsnittlig dagligvarebutikk har skiftene jeg beskrev over. 

En ting til som vil spille inn er jo at vi butikksjefer ofte jobber søndager allerede. Dette er den eneste muligheten vi har til å jobbe uforstyrret utenom natt. Jeg bruker i hvertfall fem timer hver søndag i butikken, og vet at mange av sjefene i landet bruker langt mer. 

Som sagt, jeg har ikke møtt en eneste sjef som er positiv til å ha åpent søndager. Dette gjelder dagligvare. Hvordan andre butikkersjefer på andre områder forholder seg til dette vet jeg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Som sagt, jeg har ikke møtt en eneste sjef som er positiv til å ha åpent søndager. Dette gjelder dagligvare. Hvordan andre butikkersjefer på andre områder forholder seg til dette vet jeg ikke.

Du forstår at vi må ta dette med en klype salt sant? Dette er kun ord for ord på et anonymt diskusjonsforum, for alt vi vet jobber du ikke på en butikk engang. For deg da å gi din mening samt fortelle oss alle andre butikksjefer sine meninger kan virke tvilsomt på det beste. For all del jeg tror på deg, men jeg vet ikke om det stemmer at ingen vil ha åpne søndagsbutikker. 

Selvfølgelig det er få som vil ha mer arbeid, men vi som nasjon må nok takle mer arbeid i den tiden som kommer fremover.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Jeg er for søndagsåpne butikker – mest fordi jeg synes det er tåpelig at staten skal bestemme når du har lov til å selge melk og brød. I tillegg er regelen om at 100 kvadratmeter store butikker kan ha åpent på søndager flåsete (150 kvadratmeter for bensinstasjoner). 

Jeg har registrert at blant annet Reitangruppen (Rema 1000) har talt mot søndagsåpne butikker. Det synes jeg ikke er det minste rart, for Reitan-gruppen driver blant annet Narvesen og 7-eleven – hvilket er butikker som vil tape stort på at folk ikke trenger å handle ferdigpizza og snop til ågerprisene dems. Reitangruppen har med andre en stor selvinteresse i at reglene rundt søndagsåpne butikker blir slik dem er i dag. 

Har også flere ganger registrert at argumentet om at det blir dyrt for butikker å holde åpent på søndager og at prisene derfor vil gå opp. Nå har jo blant annet Kiwi som regel en søndagsåpen avdelig – hvor ansatte kan springe frem og tilbake mellom den ordinære delen for å hente varer som ikke får plass i de 100 opprinnelige kvadratmeterne. Dette er jo tåpelig. Om kundene får tilgang til den ordinære delen isteden vil jo ikke prisene gå opp. Det er helt absurd. 

Flere har også påstått at da Danmark liberaliserte bestemmelsen rundt arbeid på søndager, så førte det til utstrakt butikkdød. Problemet er at butikkene la ned i samme tempo allerede før bestemmelsen ble vedtatt. Det var med andre ord en trend som startet før regelverket ble liberalisert. I Norge har småbutikker lagt ned helt siden 80-90-tallet – og det uten at søndagsarbeid har vært tillatt. Argumentet om at søndagsåpent fører til butikkdød henger med andre ord i løse lufta. Grunnen til at småbutikker i Norge har blitt lagt ned er fordi konkurransen i Norge er liten … og fordi vi har tre store kjeder som dikterer hvordan markedet skal være.

Det klassiske argumentet er at man ønsker seg en universal fridag. Sorry mac, men den universale fridagen eksisterer ikke – søndagsarbeid for butikkmedarbeidere eller ei. I tillegg har man jo også de som mener at det går an å planlegge bedre og at det ikke er behov for å handle på søndager. Om det ikke er behov for å handle på søndager, hvorfor handler så mange på søndager den dag i dag? I tillegg så har ikke nødvendigvis alle nøyaktig de samme behovene som deg. Du kan ikke forvente at fiskere eller offshore-arbeidere som kommer hjem på en søndag, bare kunne ha tatt seg en svipptur til land for å handle matvarer mens de var ute på havet.

Sist, men ikke minst så har man også de som tror at man blir nødt til å jobbe sju dager i uka. Bestemmelsen om 37,5 timer arbeid i uka vil fortsatt gjelde – selv om regelverket rundt søndagsarbeid blir liberalisert. 

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du forstår at vi må ta dette med en klype salt sant? Dette er kun ord for ord på et anonymt diskusjonsforum, for alt vi vet jobber du ikke på en butikk engang. For deg da å gi din mening samt fortelle oss alle andre butikksjefer sine meninger kan virke tvilsomt på det beste. For all del jeg tror på deg, men jeg vet ikke om det stemmer at ingen vil ha åpne søndagsbutikker. 

Selvfølgelig det er få som vil ha mer arbeid, men vi som nasjon må nok takle mer arbeid i den tiden som kommer fremover.

Ta det med så mange spann med salt som du trenger, men spør din egen lokale butikksjef neste gang du er ute og handler da vel. Snakker kun på vegne av meg selv, men prater jo ofte med andre sjefer på samlinger osv. 

Er ikke snakk om å få "mer arbeid" sånn sett. Jeg jobber allerede langt over 37,5 timer i uka, og nesten hver søndag uansett. Spørsmålet er ikke om vi ønsker søndagsåpent, men om vi ønsker søndagsåpent på bekostning av prisene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha åpent på søndag? er det en god grunn til det?!?

Er det en god grunn å ikke ha det? Som ikke er religiøs eller personlig?

Dyrere varer

Bare en myte det der, finnes ingen andre land i verden der varene har blitt dyrere pga at de har åpent alle dager. Jeg vil nesten si at de fleste butikker vil mest antagelig sette ned prisene, nå får de mulighet å nyte de ekstra 100kvm som de kun får bruke på Søndager før.

Brustadbu er et sluk økonomisk for de butikkene som har det, fordi de mister 100kvm med inntekt 6 av 7 dager. Det er ufattelig mye penger iløpet av et år!

Lenke til kommentar

Det er sunt, og skaper et lettere sosialt samfunn (noe Norge trenger). Miljøvennlig, Og det er kjipt å begynne å skifte flere andre lover som handler om overtidsbetaling og søndagsbetaling :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel noe med hva slags samfunn vi vil ha. Hvis ikke noe betydde noe som helst, men alt skulle foregå helt uten føringer eller retning av noe slag, så kunne jo liksågodt absolutt alle yrkesgrupper jobbe 365 dager i året inkl. søndager og høytidsdager? Og alle skoleelever/studenter og skolene holde det gående på samme måte?

Personlig har jeg ikke et religiøst forhold til søndag, men jeg ser verdien i at det er èn fastlagt hviledag/ukedag der flest mulig har fri samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel noe med hva slags samfunn vi vil ha. Hvis ikke noe betydde noe som helst, men alt skulle foregå helt uten føringer eller retning av noe slag, så kunne jo liksågodt absolutt alle yrkesgrupper jobbe 365 dager i året inkl. søndager og høytidsdager? Og alle skoleelever/studenter og skolene holde det gående på samme måte?

Personlig har jeg ikke et religiøst forhold til søndag, men jeg ser verdien i at det er èn fastlagt hviledag/ukedag der flest mulig har fri samtidig.

Visst du vil bruke Søndagen til å ta deg fri og hvile er det ingen som stopper deg, men jeg mener helt klart at de som vil handle og jobbe på en Søndag skal få lov til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dyrere varer

Bare en myte det der, finnes ingen andre land i verden der varene har blitt dyrere pga at de har åpent alle dager. Jeg vil nesten si at de fleste butikker vil mest antagelig sette ned prisene, nå får de mulighet å nyte de ekstra 100kvm som de kun får bruke på Søndager før.

Brustadbu er et sluk økonomisk for de butikkene som har det, fordi de mister 100kvm med inntekt 6 av 7 dager. Det er ufattelig mye penger iløpet av et år!

Tull, fåtall av Norgesgruppen og Reitan som har Brusdadbu når du ser på antallet butikker totalt. Som sjef for en av disse butikkene vet jeg godt regnestykket og konsekvensen. For meg blir det akkurat lik mengde jobb som før, men jeg får ikke jobbe uforstyrret i butikken på søndager lenger. For deg blir det dyrere varer, men mulighet til å handle på søndager.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyrere varer

Tull, fåtall av Norgesgruppen og Reitan som har Brusdadbu når du ser på antallet butikker totalt. Som sjef for en av disse butikkene vet jeg godt regnestykket og konsekvensen. For meg blir det akkurat lik mengde jobb som før, men jeg får ikke jobbe uforstyrret i butikken på søndager lenger. For deg blir det dyrere varer, men mulighet til å handle på søndager.

Enda godt vi har en mat og landbruksminister som ikke kommer til å godta en prisøkning, øker prisene vil det garantert kuttes i moms eller noe annet for å holde dagens prisnivå.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det ofte argumenteres med at de ansatte ikke ønsker søndagsåpent. Det kan jeg godt forstå i mindre områder der alle butikkmedarbeiderne har denne jobben på heltid, men da jeg jobbet i brustadbu i Trondheim var det nærmest kamp om søndagsvaktene blant studentene. Noen som har tall på hvor mange ansatte som ønsker søndagsåpent i de store byene?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyrere varer

Enda godt vi har en mat og landbruksminister som ikke kommer til å godta en prisøkning, øker prisene vil det garantert kuttes i moms eller noe annet for å holde dagens prisnivå.

For lavpriskjedene alene vil det tilsvare et momskutt på drøye 2 mrd. Du kan jo leve i troen

• Liker 2
Lenke til kommentar

Visst du vil bruke Søndagen til å ta deg fri og hvile er det ingen som stopper deg, men jeg mener helt klart at de som vil handle og jobbe på en Søndag skal få lov til det.

I ytterste konsekvens dreier det seg om mer enn matbutikker vel? Eller har også du en grense, dvs. all annen næringsvirksomhet, industri, kontor, og skoler bør ha søndagsfri, eller skal alt flyte fritt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...