Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Tja, men det er vel ikke utenkelig eller "ulogisk" at mindre lokale sjapper som tidligere evt. har tjent litt ekstra på å være eneste åpne butikk på en søndag, mister tildels langveisfarende kunder når typ Rema eller Rimi plutselig åpner dørene på den dagen?

Neida, det er et helt plausibelt scenario. Det betyr ikke at det beskriver virkeligheten, da det er mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke vitsen med søndagsåpne butikker når stort sett alle butikker er åpne fra 7-23 på ukedager og 9-21 på lørdag. 

Hvis ikke folk får handlet da, så kan det være. Siste vi trenger i Norge er enda dyrere mat. 

 

Hadde det vært opp til meg kunne butikkene fint ha vært oppe kortere, men mere velvalgt, 15-23 på hverdager feks og 9-21 lørdag og søndag, mye mer praktisk.

 

Men dagligvare er nesten ikke det største problemet, det er et større problem at "alle" skal handle lørdag før 15, er ikke så praktisk å handle på hverdager, og det blir unødvendig mye aktivitet på lørdag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det også. Butikker som holder åpent før klokka 16 på hverdager er i all hovedsak irrelevante for meg. I mine øyne så driver disse butikkene ineffektivt i de timene siden jeg ikke har mulighet til å handle der, noe som rammer meg som kunde. Det beste for meg hadde vært åpent fra 16 og utover og på lørdager og søndager. For da er jeg ikke opptatt.

10-16 gir betraktelig større omsetning for en butikk enn 16-22. Som et eksempel. Også på lørdager. Ikke glem at Norge er et "aldershjem".

Lenke til kommentar

Er på ferie i Sverige nå. Alle butikker er åpne idag og det er fylt av folk og liv overalt. Vesentlig større butikker. Vesentlig mer utvalg. Det meste er vesentlig rimeligere.

 

Men slikt får ikke Norge til.

Hva syntes de ansatte og deres familier om å måtte jobbe på søndager også fremfor bare hverdager? Det handler ikke om hva man får til, men hva man vil.

 

Årsaken til at svenskene har større butikker, utvalg og lavere pris enn oss skyldes ikke søndagsåpent, men norsk landbrukspolitikk og norsk landbruksmafia. De vil ha hele markedet for seg selv og har i alle år presset politikerne til å begrense konkurransen mest mulig sånn at de kan ta skyhøye priser og samtidig få stappet lommene fulle av våre skattepenger. Grådighet på bekostning av fattige yrkesbrødre utenfor Norges grenser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, har ikke undersøkt hvordan det er ellers rundt omkring.

 

Egentlig synes jeg det er uvesentlig også.

 

Det verste er at vi ikke "trenger" å tukle med denne dagen en gang. Paradokset er til overmål at det er de som vanligvis slår seg på brystet med "bevare norske kulturverdier" som er drivkreftene bak å nettopp rasere en norsk verdi.

Ville det ikke vært nyttig å undersøke hvordan det er i andre land? I Sverige og Danmark er det mulig å handle på søndager. Hvis søndager fortsatt finnes der, er det da rimelig å anta at de vil forsvinne i Norge?

Joda, både svensker og dansker har søndag på kalenderen, men har den samme frihet og mening som en norsk søndag eller går den mer i ett med for eksempel onsdager?

 

Er det fra et helsepolitisk perspektiv ønskelig at folk stimer i støyende kjøpesentre om søndagene i stedet for å gå på ski, sykle, hyttetur, golfe, seile etc?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

 

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

Hvorfor gjelder bare "frihet" argumenter?

Det var frihet som var argumentet der. Kom gjerne med noe som ikke er frihetsrelatert hvis du vil det, skal ikke utelukke at det er gyldige poenger.
Det har blitt allerede gjort. Jeg gidder ikke å gjenta.
Lenke til kommentar

Joda, både svensker og dansker har søndag på kalenderen, men har den samme frihet og mening som en norsk søndag eller går den mer i ett med for eksempel onsdager?

 

Er det fra et helsepolitisk perspektiv ønskelig at folk stimer i støyende kjøpesentre om søndagene i stedet for å gå på ski, sykle, hyttetur, golfe, seile etc?

Jeg regner med du forsto at jeg ikke spurte om dagen søndag faktisk var avskaffet i det store utland. Og ja, jeg tviler sterkt på at fenomenet helg er særnorsk. Faktisk er det rimelig latterlig å påstå noe annet.

 

Jeg ser at jjkoggan leser tråden, så kanskje han kan bidra: har dere helg i USA, eller er helgen likestilt med vanlige hverdager?

 

Jeg tviler også sterkt på at folk slutter med fritidsaktiviteter bare fordi de nå har muligheten til å handle. Men, hvis vi skal holde på sånn, er det fra et helsepolitisk perspektiv ønskelig at folk drikker seg døddrukne på lørdagskvelden fordi de ikke har noe å gjøre på søndager uansett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Ja, det også. Butikker som holder åpent før klokka 16 på hverdager er i all hovedsak irrelevante for meg. I mine øyne så driver disse butikkene ineffektivt i de timene siden jeg ikke har mulighet til å handle der, noe som rammer meg som kunde. Det beste for meg hadde vært åpent fra 16 og utover og på lørdager og søndager. For da er jeg ikke opptatt.

10-16 gir betraktelig større omsetning for en butikk enn 16-22. Som et eksempel. Også på lørdager. Ikke glem at Norge er et "aldershjem".

 

10-16 mer lukrativt enn 16-23....kjøper det ikke , ville trodd 16-23 var mer lønnsomt ?

Lenke til kommentar

Ja, det også. Butikker som holder åpent før klokka 16 på hverdager er i all hovedsak irrelevante for meg. I mine øyne så driver disse butikkene ineffektivt i de timene siden jeg ikke har mulighet til å handle der, noe som rammer meg som kunde. Det beste for meg hadde vært åpent fra 16 og utover og på lørdager og søndager. For da er jeg ikke opptatt.

10-16 gir betraktelig større omsetning for en butikk enn 16-22. Som et eksempel. Også på lørdager. Ikke glem at Norge er et "aldershjem".

10-16 mer lukrativt enn 16-23....kjøper det ikke , ville trodd 16-23 var mer lønnsomt ?

Det der er hovedsaklig et argument mot at åpningstidene skal innskrenkes helt til 8-16 hverdager og ingen helgeåpent fordi mange er på arbeid alle de timene de er åpne. Argumenterer du mot noen reelle personer her i tråden eller er det bare noe du finner på for at alle skal nikke ja til det "kloke" argumentet.

 

Som jeg nevnte tidligere i tråden, min nærmeste butikk er åpen 87 timer i uka. Folk i full jobb er som regel på jobb 43% så mange timer hver uke og om alle timene skjer i butikkens åpningstid så har de fortsatt 49,5 timer åpent i fritida deres. Før eventuell søndagsåpent. Det bør være nok i massevis. Ingen trenger å stå utenfor å sulte etter stengetid hvis de disponerer fritida si fornuftig.

 

Hvor mange timer tilbringer dere i butikk i uka? Jeg befinner meg i butikk totalt ca 2 timer i uka. Jeg har aldri problemer med å finne finne gunstige tidspunkter blant de 49,5 timene i min fritid. Jeg hadde heller ikke hatt problemer om butikkene hadde halvert åpningstidene fra 87 til 43,5 timer i uka. Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt.

Lenke til kommentar

 

Hvor mange timer tilbringer dere i butikk i uka? Jeg befinner meg i butikk totalt ca 2 timer i uka. Jeg har aldri problemer med å finne finne gunstige tidspunkter blant de 49,5 timene i min fritid. Jeg hadde heller ikke hatt problemer om butikkene hadde halvert åpningstidene fra 87 til 43,5 timer i uka. Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt.

 

Jeg tenkte først jeg skulle skrive at det kom til å bli mye kø ved kassene da, men så kom jeg på at halvparten av kassene er tomme i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mange timer tilbringer dere i butikk i uka? Jeg befinner meg i butikk totalt ca 2 timer i uka. Jeg har aldri problemer med å finne finne gunstige tidspunkter blant de 49,5 timene i min fritid. Jeg hadde heller ikke hatt problemer om butikkene hadde halvert åpningstidene fra 87 til 43,5 timer i uka. Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt.

Jeg tenkte først jeg skulle skrive at det kom til å bli mye kø ved kassene da, men så kom jeg på at halvparten av kassene er tomme i dag.

Som sagt, Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt. Poenget var altså giddaløsheten og ikke at det det hypotetiske forslaget var sannsynlig eller reelt. Hvor mange kasser som er ledige endrer ikke på poenget (giddaløshet).

Lenke til kommentar

10-16 mer lukrativt enn 16-23....kjøper det ikke , ville trodd 16-23 var mer lønnsomt ?

Da tar du nok bare rett ut feil, sett fra perspektivet til den gjennomsnittelige butikk. Faktum er at den største kundestrømmen er mellom 10-16, et handlemønster som er nesten uniformt tvers gjennom hele landet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Hvor mange timer tilbringer dere i butikk i uka? Jeg befinner meg i butikk totalt ca 2 timer i uka. Jeg har aldri problemer med å finne finne gunstige tidspunkter blant de 49,5 timene i min fritid. Jeg hadde heller ikke hatt problemer om butikkene hadde halvert åpningstidene fra 87 til 43,5 timer i uka. Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt.

Jeg tenkte først jeg skulle skrive at det kom til å bli mye kø ved kassene da, men så kom jeg på at halvparten av kassene er tomme i dag.

Som sagt, Ikke at det er sannsynlig, men det sier noe om at folk bare er sinnsykt giddaløse når det kommer til planlegging av handletidspunkt. Poenget var altså giddaløsheten og ikke at det det hypotetiske forslaget var sannsynlig eller reelt. Hvor mange kasser som er ledige endrer ikke på poenget (giddaløshet).

 

Jeg skjønte selvfølgelig at "forslaget" ikke var reelt. Poenget mitt var at det ikke ville blitt mer kø i butikkene hvis de halverte åpningstiden og brukte alle kassene. 

 

Jeg er forøvrig enig i det du sier. Det er ikke akkurat vanskelig å komme seg til butikken med åpningstidene vi har nå. Det finnes ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

10-16 mer lukrativt enn 16-23....kjøper det ikke , ville trodd 16-23 var mer lønnsomt ?

Ok, du skal handle. Da har valget mellom å handle på en formiddag du har fri, rett etter jobb, eller en eller annen gang på kvelden.

Når handler du? Tviler på at du frivillig velger å handle på kveld, så fremt du faktisk har ting du skal gjøre på ettermiddagen ut utover mot kvelden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<STØYINNLEGG>

AtW, dette begynner f**e ta meg å bli for dumt. Tydeligvis er det ikke bare jeg som har lesevansker, det gjelder deg også i aller høyeste grad. 
 
Det var du som i post #800 begynte å påstå at "Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt", en påstand du slengte ut uten å underbygge den med noe som helst.
At jeg trekker paralleler til andre typer støy er for å påpeke hvor tåpelig det er å konsentrere seg om butikkstøy når det er andre ting som støyer mye mer, men dette er tydeligvis for vanskelig å forstå.
 
Og igjen: lær deg å lese. Jeg har ikke påstått at butikker ikke støyer, jeg har kun påpeket at det er andre ting på søndager som støyer mye mer; og da blir det særdeles besynderlig å fokusere på støy på butikker. Jeg har også kun sagt at jeg ikke synes butikker støyer i det store og det hele, og at søndagsåpne butikker ikke går ut over min frihet på noen som helst måte.
Vanskelig å forstå, eller skal jeg bestille grunnkurs ABC til deg?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

"Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt."

 

Hver søndag vil jeg påstå at det mange plasser blir mer støy og trafikk nettopp pga. at så få butikker er åpne. De få som er åpne skaper masse intens støy, ineffektivitet, kø, trafikk osv. på et "lite område", fordi alle som skal handle noe drar til disse få butikkene.

 

Altså, mange må reise lengre for å kjøpe det de ønsker å kjøpe. Istedenfor å kjøre 2km til en lokal butikk, må de kjøre 3-4-5-6-7-8-9-10km. Eller enda verre, som i mitt tilfelle.

.....

Er det liszszszsm for å klare å ta rushet på ettermiddagen når "alle" er ferdig på jobb at det er så mange butikker i en kort omkrets i et område som ikke er særlig urbant og tett befolket?

Veldig bra innlegg ragizz, bra å se at det finnes debattanter her inne som har litt "sunt bondevett". :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det hjelper lite

Innskrenker du friheten min hvis du hindrer meg til å gjøre noe? Hvis du for eksempel gjør det vanskelig (men ikke umulig) til å kjøre langs veien. Innskrenker du friheten min hvis du som nabo engasjerer i kriminelle virksomheter og skaper frykt blant alle naboer og gjør verdien på huset mitt verdiløs?

 

Ikke spesielt relevant for diskusjonen, men jeg kan svare deg likevel.

  • Ang. veien: det kommer vel helt an på hvem sin vei det er. 
  • "Kriminelle virksomheter" er vel pr. def ulovlig, så her er det jo bare å ringe til politiet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skjønner ikke hvorfor man må handle på hverdagene når man har helgen til slike formål :)

Skjønner ikke hvorfor vi trenger butikker i det store og det hele, man kan jo bare bestille mat på nett. :)

Lenke til kommentar

 

<STØYINNLEGG>

AtW, dette begynner f**e ta meg å bli for dumt. Tydeligvis er det ikke bare jeg som har lesevansker, det gjelder deg også i aller høyeste grad. 
 
Det var du som i post #800 begynte å påstå at "Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt", en påstand du slengte ut uten å underbygge den med noe som helst.
At jeg trekker paralleler til andre typer støy er for å påpeke hvor tåpelig det er å konsentrere seg om butikkstøy når det er andre ting som støyer mye mer, men dette er tydeligvis for vanskelig å forstå.
 
Og igjen: lær deg å lese. Jeg har ikke påstått at butikker ikke støyer, jeg har kun påpeket at det er andre ting på søndager som støyer mye mer; og da blir det særdeles besynderlig å fokusere på støy på butikker. Jeg har også kun sagt at jeg ikke synes butikker støyer i det store og det hele, og at søndagsåpne butikker ikke går ut over min frihet på noen som helst måte.
Vanskelig å forstå, eller skal jeg bestille grunnkurs ABC til deg?

 

 

Om du ikke har forstått det, så diskuterer man butikker i denne tråden, derfor er det relevante å diskutere fordeler og ulemper om butikker. Argumentet ditt er på linje med "latterlig å sutre over at man ikke kan handle på søndag, tenk på hvor fælt de har det i syria".

 

Så sålenge det ikke går utover din frihet, så er det greit? Eller sålenge det finnes andre ting som går mer utover folks frihet, så er det greit å innskrenke folks frihet? Skjønner...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...