Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at kommersialisering og søndagsåpent vil påvirke samfunnet negativt på sikt. De som er 30 år, 40, 50, her inne, kan jo forestille seg og tenke tilbake på hvordan det hadde vært hvis dette var realitet fra dengang de var små.

 

Ikke for å rosemale, men jeg er rimelig sikker på at dagen har hatt en særskilt verdi i alles oppvekst. Det var dagen da du spiste middag hos besteforeldrene, dro på lengre turer, besøkte familie, etc. Kort sagt en dag som skiller seg ut fra andre dager.

 

Noen vil da påstå, "det kan du gjøre fortsatt" og "det er fritt til deg å velge". Det er isåfall å overforenkle, fordi søndagen kommer til å bli utvannet etter en tid, man treffer ikke folk hjemme, osv. og tilslutt forsvinner alt vi forbinder med "søndag"

 

Det vil bli et tap spør dere meg.

Søndagen som en litt spesiell dag er altså bare noe man finner i Norge, omtrent?

Lenke til kommentar

 

Søndagen som en litt spesiell dag er altså bare noe man finner i Norge, omtrent?

 

 

Det vet jeg ikke, har ikke undersøkt hvordan det er ellers rundt omkring.

 

Egentlig synes jeg det er uvesentlig også.

 

Det verste er at vi ikke "trenger" å tukle med denne dagen en gang. Paradokset er til overmål at det er de som vanligvis slår seg på brystet med "bevare norske kulturverdier" som er drivkreftene bak å nettopp rasere en norsk verdi.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, har ikke undersøkt hvordan det er ellers rundt omkring.

 

Egentlig synes jeg det er uvesentlig også.

 

Det verste er at vi ikke "trenger" å tukle med denne dagen en gang. Paradokset er til overmål at det er de som vanligvis slår seg på brystet med "bevare norske kulturverdier" som er drivkreftene bak å nettopp rasere en norsk verdi.

Ville det ikke vært nyttig å undersøke hvordan det er i andre land? I Sverige og Danmark er det mulig å handle på søndager. Hvis søndager fortsatt finnes der, er det da rimelig å anta at de vil forsvinne i Norge?

Lenke til kommentar

Reiser på butikken etter kl 21 på kvelden for da er det stille. Verste tiden å handle på er etter 15.30 eller etter kl 12 på en lørdag. 

De vil vel gjerne ha fri de som jobber i butikk og regner jeg med. Om det er krise så finnes det bensinstasjoner. 

 

Og det slår deg ikke at med enda en åpen dag så sprer man kundeflommen noe? I hvert fall lørdagshandelen.

Lenke til kommentar

 

Reiser på butikken etter kl 21 på kvelden for da er det stille. Verste tiden å handle på er etter 15.30 eller etter kl 12 på en lørdag. 

De vil vel gjerne ha fri de som jobber i butikk og regner jeg med. Om det er krise så finnes det bensinstasjoner. 

 

Og det slår deg ikke at med enda en åpen dag så sprer man kundeflommen noe? I hvert fall lørdagshandelen.

 

Ja det vil det nok. Har ikke sett noe regnestykke på dette, men hvor mye dyrere må maten bli for at de skal tjene inn at alle sikkert har krav på 100% overtidsbetalt på søndag. 

Lenke til kommentar

 

Ja det vil det nok. Har ikke sett noe regnestykke på dette, men hvor mye dyrere må maten bli for at de skal tjene inn at alle sikkert har krav på 100% overtidsbetalt på søndag. 

 

 

 

Men jeg har sett tall på hva som har skjedd i de andre landene som har innført søndagsåpent. Maten har ikke blitt dyrere, fordi konkurransen har økt. Du finner link bakover i tråden.

 

 

Det er ingen tvil om at kommersialisering og søndagsåpent vil påvirke samfunnet negativt på sikt. De som er 30 år, 40, 50, her inne, kan jo forestille seg og tenke tilbake på hvordan det hadde vært hvis dette var realitet fra dengang de var små.

 

Ikke for å rosemale, men jeg er rimelig sikker på at dagen har hatt en særskilt verdi i alles oppvekst. Det var dagen da du spiste middag hos besteforeldrene, dro på lengre turer, besøkte familie, etc. Kort sagt en dag som skiller seg ut fra andre dager.

 

Noen vil da påstå, "det kan du gjøre fortsatt" og "det er fritt til deg å velge". Det er isåfall å overforenkle, fordi søndagen kommer til å bli utvannet etter en tid, man treffer ikke folk hjemme, osv. og tilslutt forsvinner alt vi forbinder med "søndag"

 

Det vil bli et tap spør dere meg.

 

Samfunnet mister selvsagt ikke søndag som en spesiell dag fordi en bitteliten andel av arbeidsstokken (som for øvrig i stor grad består av studenter og elever) må jobbe noen søndager. Nærmere 25 prosent av de som arbeider, arbeider allerede på søndager. Den andelen stiger veldig lite dersom man innfører søndagsåpent.

Lenke til kommentar

 

Det vet jeg ikke, har ikke undersøkt hvordan det er ellers rundt omkring.

 

Egentlig synes jeg det er uvesentlig også.

 

Det verste er at vi ikke "trenger" å tukle med denne dagen en gang. Paradokset er til overmål at det er de som vanligvis slår seg på brystet med "bevare norske kulturverdier" som er drivkreftene bak å nettopp rasere en norsk verdi.

Ville det ikke vært nyttig å undersøke hvordan det er i andre land? I Sverige og Danmark er det mulig å handle på søndager. Hvis søndager fortsatt finnes der, er det da rimelig å anta at de vil forsvinne i Norge?

 

 

Ja, altså i den forstand at typiske karakteristika vi knytter til dagen vil garantert forsvinne over tid. Hvor "lang tid" det tar aner jeg ikke, kanskje det ikke er blitt veldig tydelig før dagens yngste generasjon er myndige.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, altså i den forstand at typiske karakteristika vi knytter til dagen vil garantert forsvinne over tid. Hvor "lang tid" det tar aner jeg ikke, kanskje det ikke er blitt veldig tydelig før dagens yngste generasjon er myndige.

 

 

Bullshit.

Sverige har hatt søndagsåpent siden 70-tallet, og søndag er fortsatt søndag der.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at kommersialisering og søndagsåpent vil påvirke samfunnet negativt på sikt. De som er 30 år, 40, 50, her inne, kan jo forestille seg og tenke tilbake på hvordan det hadde vært hvis dette var realitet fra dengang de var små.

 

Ikke for å rosemale, men jeg er rimelig sikker på at dagen har hatt en særskilt verdi i alles oppvekst. Det var dagen da du spiste middag hos besteforeldrene, dro på lengre turer, besøkte familie, etc. Kort sagt en dag som skiller seg ut fra andre dager.

 

Noen vil da påstå, "det kan du gjøre fortsatt" og "det er fritt til deg å velge". Det er isåfall å overforenkle, fordi søndagen kommer til å bli utvannet etter en tid, man treffer ikke folk hjemme, osv. og tilslutt forsvinner alt vi forbinder med "søndag"

 

Det vil bli et tap spør dere meg.

 

Du treffer ikke folk hjemme på en søndag hvis de er ute på tur, på besøk hos andre etc.

 

Sålenge jeg kan huske har søndagen blitt rettet av TVen (senere PCen) mer enn noe annet, egentlig. Nytter ikke spørre om noen vil bli med på noe i byen, med mindre man har interesser som sammenfaller med den lille rest av tilbud som eksisterer.

Lenke til kommentar

 

Samfunnet mister selvsagt ikke søndag som en spesiell dag fordi en bitteliten andel av arbeidsstokken (som for øvrig i stor grad består av studenter og elever) må jobbe noen søndager.

 

 

Det berører jo mer enn andelen mennesker som må jobbe? I Danmark er søndagsåpent blitt dagen med størst ukeomsettning for store kjeder, hvilket betyr at veldig mange mennesker er brikker i kommersen, og antageligvis også sjåfører, vareleveranse, etc. også. Forøvrig har dette medført at mindre butikker og lokalbutikker i distriktet som tidligere hadde søndagsåpent har måttet stenge.

Lenke til kommentar

Tja, men det er vel ikke utenkelig eller "ulogisk" at mindre lokale sjapper som tidligere evt. har tjent litt ekstra på å være eneste åpne butikk på en søndag, mister tildels langveisfarende kunder når typ Rema eller Rimi plutselig åpner dørene på den dagen?

Lenke til kommentar

 

 

Det berører jo mer enn andelen mennesker som må jobbe? I Danmark er søndagsåpent blitt dagen med størst ukeomsettning for store kjeder, hvilket betyr at veldig mange mennesker er brikker i kommersen, og antageligvis også sjåfører, vareleveranse, etc. også. Forøvrig har dette medført at mindre butikker og lokalbutikker i distriktet som tidligere hadde søndagsåpent har måttet stenge.

 

 

Du proklamerte på dramatisk vis at søndagen kommer til å bli utvannet ved søndagsåpent. I dag jobber 23,5 prosent av norske sysselsatte på søndager. Ved full liberalisering vil tallet stige til omtrent 27,5 prosent, og dette inkluderer alt fra butikkansatte til grossister. Er det disse fire prosentpoengene som gjør at vi mister søndagen som vi kjenner den? Ved hvilken prosentandel går i så fall smertegrensen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...