Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet ihvertfall 3 eller 4 ganger at jeg ikke er imot søndagsåpne butikker.

 

"Even steven" er irrelevant for poenget mitt, som er at det er tøv og overforenkling å si at søndagsåpne butikker ikke går utover noens frihet, hele liberlistargumentet henger på at man kan gjøre som man vil sålenge man ikke innskrenker andres frihet, ikke "det er greit å innskrenke noens, om andres frihet blir tilsvarende større og det går opp i opp". Det er utfra den vissvassforestillingen jeg har ført motargumenter, hverken mer eller mindre, vennligst ikke fortolk utover det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Det er ikke snakk om ekstra fritid, det er snakk om koordinert fritid.

- En ting er hva de vil, en annen ting er hva de må. Blir det søndagsåpent mange arbeide på søndagen selv om de helst skulle hatt den fri.

- Hvordan mener du organisasjonen og aktivitetene kan tilpasses til ukoordinert fritid?

 

Hva tror du vil være utfallet av en sånn undersøkelse? Vi kan jo starte en her på forumet bare for å få en forsmak og pekepinn på hvordan søndagsåpen vil påvirke forummedlemmene. Jeg er ganske sikker på utfallet, men vi kan godt starte en sånn undersøkelse om du er sikker på det andre eller usikker på utfallet.

- Ja, det var uklart formulert.

- Nei, det er ikke sikkert mange må det. Jeg jobber aldri mandager, for eksempel.

- Her er det mange muligheter. Fotballkamper på barnenivå foregår ofte på hverdager, det samme gjør treninger. Dette løses åpenbart på et eller annet vis, noe som indikerer at det også kan gjøres ved turneringer. Mine foreldre var aldri på en fotballtrening etter at jeg ble gammel nok til å komme meg dit selv, og antall kamper de har sett kan telles på svært få hender. Det hindret ikke meg i å delta på tusenvis.

 

Jeg vet ikke hva utfallet av en undersøkelse ville blitt, men hva med at du faktisk svarer på spørsmålet? Tror du at familieaktiviteter og deltakelse i organiserte idrettsturneringer er mer vanlig i Norge enn i land som USA, Danmark, Sverige eller England?

Hvilket spørsmål? Det du fikk svar på i innlegg 908?

Lenke til kommentar
Forøvrig er post #906 i denne tråden interessant, søndagsstengt hindrer andres frihet til fred og ro, da folk må dra lenger (og andre veier) for å handle på søndager. Summa summarum er det vel even steven her, bestemor A får mindre trafikk utenfor vinduet, mens bestemor B får tilsvarende mindre, så støypoenget kan man mer eller mindre utelukkes her, da det går "opp i opp" totalt sett. Noen har allerede fått innskrenket sin frihet i ørten år alt pga Brustadbuavgjørelsen, og det må ikke på død og liv fortsette slik.

Hva får deg til å tro at det går opp i opp? Sammenlign trafikken en hverdag med en søndag så ser du at det på generell basis ikke stemmer. Folk drar ikke lange omveier for å handle på en Jokerbutikk i stedet for å handle nært. De benytter seg av fridagen til nettopp å ha fri. Det gjelder ikke bare kundene men også de ansatte i alle butikker unntatt Joker.

 

Brustadburegelen er teit fordi den går på areal. Den burde lovfestet høye søndagstillegg for ansatte + forhøyet mva eller egen søndagsavgift på omsetningen for de andre ulempene søndagsåpent påfører samfunnet. Det burde selvsagt gjelt både Joker, kiosker og bensinstasjoner på samme måte som dagligvarebutikker. Da hadde det kanskje blitt et marked for noen søndagsåpne butikker uten at det hadde blitt et press om at alle måtte ha søndagsåpent. La meg kalle det kompromissforslag nr 1.

 

Som sagt tidligere i tråden, butikkene er åpne mer enn lenge nok allerede. Min nærmeste butikk har åpent 87 timer i uka og det er sjeldent så mye folk der at det er trengsel eller køer. De kunne fint redusert det tallet vesentlig. Man kunne for eksempel lovregulert at søndagsåpne timer må tas fra andre dager i uka. Eventuelt med en konverteringsfaktor der 2 timer mandag-fredag tilsvarer 1,5 på lørdag og 1 på søndag. Innenfor visse rammer av klokkeslett. La meg kalle det kompromissforslag 2.

 

Politikk handler ofte om å gi og få, komme frem til kompromisser flertallet kan godta. Gitt at tilhengerne av å oppheve alle lovreguleringer om åpningstider ikke får viljen sin gjennom, hva hvilke kompromissforslag er dere mest innstilt på å godta for å få gjennomført noe som helst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen flere interessante tall for oss som er glad i det (hentet fra SSB og Fafo):

 

I 2014 var totalt antall sysselsatte i Norge 2 650 000. Av disse var det totale antallet som jobber på søndager 622 000. 45 000 søndagsarbeidende er i dag direkte tilknyttet varehandelen, og vi kan anslå at ved full liberalisering (i betydningen at alle kommuner blir tvunget til å tillate at alle forretninger holder åpent på søndager) vil dette antallet stige til mellom 100 000 og 200 000, så la oss anta at vi ender på 150 000. Antallet arbeidstakere som jobber på søndag vil med andre ord øke fra 622 000 (ca 23,5% av de sysselsatte) til 727000 (ca 27,5%), altså en økning på 4 prosentpoeng.

 

Jeg synes ikke det er en spesielt stor økning. Når vi i tillegg tar med i beregningen at en stor andel av disse antageligvis vil være folk som faktisk ønsker å arbeide på søndager, blir argumentet om at man blir fratatt en felles familiedag ganske svakt etter min mening. Det bør også nevnes at den ordningen som virker mest sannsynlig akkurat nå er Venstres forslag om at kommunene selv får bestemme om de vil tillate søndagsåpent. Da vil selvsagt anslaget på 150 000 søndagsarbeidende tilknyttet varehandelen synke kraftig.

Endret av Husam
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet ihvertfall 3 eller 4 ganger at jeg ikke er imot søndagsåpne butikker.

 

"Even steven" er irrelevant for poenget mitt, som er at det er tøv og overforenkling å si at søndagsåpne butikker ikke går utover noens frihet, hele liberlistargumentet henger på at man kan gjøre som man vil sålenge man ikke innskrenker andres frihet, ikke "det er greit å innskrenke noens, om andres frihet blir tilsvarende større og det går opp i opp". Det er utfra den vissvassforestillingen jeg har ført motargumenter, hverken mer eller mindre, vennligst ikke fortolk utover det.

 

AtW

 

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har skrevet ihvertfall 3 eller 4 ganger at jeg ikke er imot søndagsåpne butikker.

 

"Even steven" er irrelevant for poenget mitt, som er at det er tøv og overforenkling å si at søndagsåpne butikker ikke går utover noens frihet, hele liberlistargumentet henger på at man kan gjøre som man vil sålenge man ikke innskrenker andres frihet, ikke "det er greit å innskrenke noens, om andres frihet blir tilsvarende større og det går opp i opp". Det er utfra den vissvassforestillingen jeg har ført motargumenter, hverken mer eller mindre, vennligst ikke fortolk utover det.

 

AtW

 

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

 

 

Jeg gjentar: Even steven er irrelevant for argumentet mitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, svaret gir seg ikke selv. Se: prisdiskusjonen. Det sier seg selv at søndagsåpent fører til høyere priser, men det stemmer ikke likevel.

 

Ting som kan påvirke analysen din:

 

- Ekstra fritid på søndager blir ikke brukt til familieting.

- Personer som deltar i familieaktiviteter og organiserte ting vil i liten grad arbeide på søndager.

- Aktivitetene og organisasjonen rundt kan tilpasses.

Det sier nok ikke seg selv at søndagsåpent fører til høyere priser, men derimot høyere kostnader og lavere profitt. Hvordan butikkene selv velger å kompensere for dette er en annen ting. Ellers er jeg delvis enig i det du vil frem til her; dog, alle punktene dine kan vel så være helt opp ned for noen.

Lenke til kommentar

 

Du bommer fullstendig - Rioter sin argumentasjonsrekke påvirkes ikke i det hele tatt av KrFs argumenter, som poengtert i mine innlegg. Dette følger direkte logisk.

 

Sukk. Det er i så fall synd at utsagnet ditt ("Søndagsstengt har ingenting med kristendom å gjøre (lenger).") ikke påvirkes av Rioters argumentasjonsrekke.

 

Det er nok ikke en svakhet i mitt argument, at du forsøker å dra det ut av sin sammenheng. Jeg presiserte klart nok hva jeg mente med dette, noe du enda har tilgode å kommentere én eneste gang.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det sier nok ikke seg selv at søndagsåpent fører til høyere priser, men derimot høyere kostnader og lavere profitt. Hvordan butikkene selv velger å kompensere for dette er en annen ting. Ellers er jeg delvis enig i det du vil frem til her; dog, alle punktene dine kan vel så være helt opp ned for noen.

Absolutt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har skrevet ihvertfall 3 eller 4 ganger at jeg ikke er imot søndagsåpne butikker.

 

"Even steven" er irrelevant for poenget mitt, som er at det er tøv og overforenkling å si at søndagsåpne butikker ikke går utover noens frihet, hele liberlistargumentet henger på at man kan gjøre som man vil sålenge man ikke innskrenker andres frihet, ikke "det er greit å innskrenke noens, om andres frihet blir tilsvarende større og det går opp i opp". Det er utfra den vissvassforestillingen jeg har ført motargumenter, hverken mer eller mindre, vennligst ikke fortolk utover det.

 

AtW

 

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

 

 

Jeg gjentar: Even steven er irrelevant for argumentet mitt.

 

AtW

 

 

Det er et argument i forhold til trådens topic, så det viser vel at argumentet ditt er på siden av dette :)

Lenke til kommentar

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

Hvorfor gjelder bare "frihet" argumenter?
Lenke til kommentar

 

Netto gjør man ikke det, noen mister frihet, mens andre får. Det med støy har jeg forklart nettopp, og at studenter/ungdommer får jobbe søndag veier opp for at andre får redusert stilling og/eller må ta til takke med en søndag iblant. Når det så er jevnt over intet tapt av frihet for samfunnet totalt sett føler jeg retten til fri bruk av egen eiendom er et svært sterkt argument for å utvide mulighetene til å ha åpent på søndag. Det er jo en frihet som til syvende og sist ikke har en jevnbyrdig motsatt-effekt (med mindre man kommer inn med det noe søkte tvangsåpentargumentet, som er like gyldig i midtuken som en søndag)

Hvorfor gjelder bare "frihet" argumenter?

 

Det var frihet som var argumentet der. Kom gjerne med noe som ikke er frihetsrelatert hvis du vil det, skal ikke utelukke at det er gyldige poenger.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med søndagsåpne butikker når stort sett alle butikker er åpne fra 7-23 på ukedager og 9-21 på lørdag. 

Hvis ikke folk får handlet da, så kan det være. Siste vi trenger i Norge er enda dyrere mat. 

 

Skjønner ikke vitsen med lørdagsåpne butikker når man har hele 80 timer på hverdager man kan gjøre det på. Trekke fra vanlig kontortid så har man fortsatt 8,5 time hver hverdag til å handle på. Lørdagsåpent er vel noe tull det også.

Lenke til kommentar

Ja, det også. Butikker som holder åpent før klokka 16 på hverdager er i all hovedsak irrelevante for meg. I mine øyne så driver disse butikkene ineffektivt i de timene siden jeg ikke har mulighet til å handle der, noe som rammer meg som kunde. Det beste for meg hadde vært åpent fra 16 og utover og på lørdager og søndager. For da er jeg ikke opptatt.

 

Det helt utopiske hadde vært for den enkelte kunde å sette opp de tidspunkter de handler på, og fått rabatter ut ifra det. Ingen handling for den kunden utenfor disse tidspunktene, uten en avgift. Da begynner vi å snakke effektiv drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at kommersialisering og søndagsåpent vil påvirke samfunnet negativt på sikt. De som er 30 år, 40, 50, her inne, kan jo forestille seg og tenke tilbake på hvordan det hadde vært hvis dette var realitet fra dengang de var små.

 

Ikke for å rosemale, men jeg er rimelig sikker på at dagen har hatt en særskilt verdi i alles oppvekst. Det var dagen da du spiste middag hos besteforeldrene, dro på lengre turer, besøkte familie, etc. Kort sagt en dag som skiller seg ut fra andre dager.

 

Noen vil da påstå, "det kan du gjøre fortsatt" og "det er fritt til deg å velge". Det er isåfall å overforenkle, fordi søndagen kommer til å bli utvannet etter en tid, man treffer ikke folk hjemme, osv. og tilslutt forsvinner alt vi forbinder med "søndag"

 

Det vil bli et tap spør dere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...