Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Da må Norge holde stengt på Fredag som er muslimenes helligdag. Norge må holde stengt på lørdag som er jødenes helligdag. Grunnloven krever likhet og lik behandling for alle religioner. Det er rasistisk å forskjellsbehandle religiøse mennesker med en ateistisk grunnlov inspirert av den franske revolusjon, hvor tusenvis av kristne mennesker ble slaktet og halshogget. Dette er forskjellsbehandling mellom ulike religioner i Norge og er rasistisk mot buddhismen, jødene, muslimene, hinduer og alle andre bortsett fra kristendommen. Kristendommen kommer fra Abraham. Abraham er forfedren til kristne, jøder og muslimer. Det er rasistisk å behandle religion slektninger på denne måten. Kristne mennesker forskjellsbehandler sine kusiner og fettere fra islam og zionismen.

 

 

§ 16. Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette underbygges av argumentene presentert i tråden her. De aller, aller, aller færreste har "kristendom" som sitt grunnlag. Ingen av mine argumenter, vel å merke. Slik henger det sammen:

 

1. Rioter argumenterer at siden kristendommen ikke har politisk innflytelse, burde vi ha søndagsåpent.

2. Denne konklusjonen er basert på premisset om at søndagsstengt ene og alene argumenteres for via kristendom.

3. Dette premisset er falskt.

 

Hva KrF argumenterer er fullstendig irrelevant, da det fremdeles finnes flere rasjonelle argumenter for søndagsstengt.

 

 

Hvordan KrF argumenterer er selvsagt meget relevant, i og med at de for øyeblikket er den største hindringen for en deregulering. Så når du sier at søndagsstengt ikke lenger har noe med kristendom å gjøre, er det selvsagt bare tull. At religion ikke er en del av din egen argumentasjon, er en helt annen sak.

 

 

Jeg har spurt deg om dette før, men vet du om det finnes data på om nivå av fellesaktiviteter er høyere i land som Norge enn store deler av resten av verden? En hypotese kunne f.eks. være at det holdes flere turneringer i Norge enn i land med søndagsåpent. For meg høres ikke dette plausibelt ut, men hvem vet.

 

 

La oss sette det i perspektiv. I dag jobber 45.000 (ca 1,7 prosent av Norges sysselsatte) på søndager i tilknytning til varehandel. Om man åpner for full liberalisering vil antagelig det antallet endres til rundt 150.000 (ca 5,7 prosent av Norges sysselsatte). Det er ingen kjempeforskjell, og det er fortsatt langt lavere enn det antallet folk som totalt sett jobber på søndag i Norge i dag. Jeg ser ikke helt hva grunnen skal være til at dette skal ha en kjempe-effekt på antallet søndagsaktiviteter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke brukt det som argument for å innføre et forbud, jeg har det for å vise at det innskrenker andre mennesker frihet, klarer du ikke engang å holde styr på hva du selv snakker om, som jeg svarer på?

- Du driver nå og argumenterer ganske heftig for at fjering av dagens forbud er en dårlig idé da, blant annet med å trekke frem argumenter som at "det vil føre til støy" og dermed at "det vil innskrenke andre menneskers frihet".
 
Problemet er at du stadig maser om at jeg fokuserer på butikkstøy, og ikke annen støy, det er rent oppspinn fra din side, men det er jo fint om du nå har tenkt å slutte.
- Jeg fokusererer på butikkstøy fordi at dette ble trukket inn som et argument her. Det var ikke jeg som sa at søndagsåpne butikker støyer. Dersom du ikke vil fortsette støydiskusjonen så kan vi gjerne slutte for min del.
 
Fordeler og ulemper for alle som påvirkes, noen for fordeler, noen får ulemper, noen får begge deler, dette må vurderes.
- Synes knopflerbruce svarte bra på dette: hvem er det som da skal bestemme hvem som får ulempene? Hva om jeg liker søndagsåpne butikker og synes det er til stor ulempe at butikker ikke får holde åpent på søndager, hvem bestemmer da at min mening er mindre verdt enn en som synes det motsatte?
 
Så nå mener du ikke at støy kan innskrenke andre mennesker frihet? Ja eller nei?
- Har aldri sagt at støy ikke kan innskrenke andre menneskers frihet, men at støy fra søndagsåpne butikker skal innskrenke noen sin frihet synes jeg er veldig pussig. Kanskje om den søndagsåpne butikken har en boom-blaster på full guffe hele søndagen så kan man vel kanskje bruke dette argumentet, men da må man måle denne støyen basert på noen klare og tydelige kriterier.
 
Les hva folk skriver JEG ER IKKE EN FORBUDSTILHENGER, jeg har sagt dette gjentatte ganger. 
- Fint, så om det var en folkevastemning i morgen hvor spørsmålet var: "Vil du at dagens forbud mot søndagsåpne butikker skal bestå?", da ville du altså stemt nei?
 
Det er ikke moving the goalpost når FORSKJELLIGE MENNESKER MENER FORSKJELLIGE TING, du virker til å ha manglende forståelse for dette konseptet. La meg gjenta det, det er ikke uventet eller rart om forskjellige folk mener forskjellige ting, eller bruker forskjellige argument.

 

Okei, debatten har gått noe sånt som dette mtp argumenter som har blitt lagt frem

 
  • "Søndagsåpne butikker vil føre til høyere pris". -> Dette måtte vi 'forbudsmotstandere' bevise at ikke kom til å skje.
  • "Søndagsåpne butikker vil føre til at 'alle' må holde åpent". -> Også her en påstand uten rot i virkeligheten som 'forbudsmotstanderne' måtte argumentere mot.
  • "Søndagsåpne butikker er 'tvang', folk må jobbe mer". -> Også her, nok en oppkonstruert problemstilling.
  • "Søndagsåpne butikker vil føre til at familieidyllen rakner". -> Nok en personlig preferanse.
  • "Søndagsåpne butikker støyer, det innskrenker vår frihet". -> Det som nå disktures.
  • Hva blir det neste:
    • Søndagsåpne butikker er dårlig for miljøet?
    • Søndagsåpne butikker fører til lavere lønn?
    • Søndagsåpne butikker fører til ditt, søndagsåpne butikker fører til datt? 
Blir spennende å se hva neste argument blir.
 
Opp gjennom denne debatten har det altså blitt lagt frem den ene fiktive problemstillingen etter den andre som 'forbudsmotstanderne' har vært nødt til å motbevise. Ikke før vi er ferdig med å tilbakevise en tåpelig påstand så slenges det ut en ny påstand. Ja det er forskjellige mennesker som kommer med disse påstandane, men mange av disse har deltatt i debatten fra side 1 og kjenner derfor til det som har blitt diskutert. 
 
Tenk om vi som er forbudsmotstandere skulle brukt samme type argumentasjon tilbake mot forbudstilhengerne her inne (nå har jo du konstatert at du ikke er av av disse), hvordan ville det utartet seg?
 
Hva om vi skulle slengt ut påstander som: 
  • "Forbudet fører til høyere pris". 
  • "Forbudet føret til at folk må jobbe på tider de ikke ønsker".
  • "Forbudet føret til mer støy på ukedagene". 
  • "Forbudet fører til høyere arbeidsledighet".
  • "Forbudet fører til mindre frihet".
  • Osv.

Hvordan ville det utartet seg? Ville vi blitt møtt med tålmodige forsøk på å motbevise disse grunnløse påstandene?

 
Dette er forøvrig siste gang jeg gidder å gjenta med selv, neste gang du spør om noe jeg allerede har besvart mange ganger, så får du ikke annet svar enn "se tidligere post".
- Fair enough.

 

 

Jeg har ikke brukt det som et argument for forbud mot søndagsåpne butikker, jeg har brukt det for å få deg til å forsøke å få inn i hodet at du ikke kan si at det er greit fordi det ikke "Innskrenker noens frihet", når det er åpenbart at det gjør det. 

 

Leser du hva jeg skriver? Leser du og forstår hva du selv skriver? Det er DU som drar inn andre typer støy enn butikkstøy og regelrett LYVER om mitt engasjement innen andre typer støy, hold deg til støy fra butikker du, og ikke alt mulig annet, så kommer vi kanskje noen vei.

 

Folket bestemmer det, representert av politikerene og lovverket.

 

Så du mener ikke det er hørbar støy fra butikker? Eller er det sånn at du innbiller deg at det er en magisk grense? 54.9 dB, ingens frihet innskrenkes 55.0 dB, folks frihet innskrenkes?

 

Lær deg å lese, jeg har skrevet det rett ut, med caps lock tilogmed.

 

Hvem er vi? Jeg mener ikke det samme som alle forbudsmotstanderene, alle forbudstilhengerene mener ikke det samme, er dette så vanskelig å forstå?

 

AtW

 

 

Lenke til kommentar

Mangel på støy innskrenker også noens frihet, da det helt sikkert finnes de som liker trafikken som passerer forbi huset sitt.

 

Jeg er ikke uenig i konseptet bak det du sier - men heller hvilke verdier som skal settes høyest. Da broen i Vestfold raste ble det med ett omkjøring. Dette er da mer eller mindre det samme, naboene til omkjøringsrutene ble påtvunget mer trafikk. Har de mindre grunn til å motsette seg støyen enn en som bor ved en vei som plutselig leder til en søndagsåpen butikk? Same shit, different wrapping, så jeg sier nei. Bor du ved siden av en vei må du nesten forvente trafikk, og retten til å benytte veien må trumfe retten naboene har til å få mindre støy fra den. I selve søndagsåpningsdiskusjonen er det ikke selve åpningstidene som er et "problem", men de som skal til og fra - så et evt forbud burde ikke gjelde butikken, men de som velger å benytte støyende kjøretøy til sin søndagshandel. De som går til fots kan da ikke innskrenke noens frihet i nevneverdig grad? Lyden av fottøy på en søndag tror jeg er allment akseptert, vi har tross alt ikke portforbud en dag i uken.

 

Det kunne vært interessant å høre hvilke verdier du vil sette høyest i hierarkiet, og med hvilke argumenter - det er da dette blir en skikkelig diskusjon, og ikke "formell kverulering" om hvorvidt frihet til å bestemme over sin egen eiendom kan innskrenke andres frihet (vidt bruk av begrepet frihet, men OK - det får duge i denne debatten, vi er hvertfall noen lunde klar over hva det menes med det her og nå).

 

Siden du mener du er uenig i hvilke verdier som setters høyest, hvilke verdier er det du mener jeg setter høyest? Du vet jo tilsynelatende ikke, siden du senere spør?

 

Fint om du forholder deg til det jeg sier istedet for å fortolke det som nesten bare er som en faktaopplysning å regne til et større utsagn om verdier.

 

Joda, det er sant, det hadde sikkert vært litt mer interessant å diskutere det på et litt mer overordnet nivå, men enkelte klarer jo ikke engang å få med seg totalt grunnleggende premisser i en slik debatt, jeg forsøker å argumentere på deres premisser, nemlig frihet, men når folk ikke engang klarer å forstå så enkle ting som at støy innskrenker noens frihet, så må man nesten begynne der. Alle som er litt oppegående vet at å utøve sin frihet nesten alltid innskrenker noen andres frihet, men jeg orker ikke å gå høyere opp i "diskusjonhiarerkiet" med folk som ikke engang forstår det (eller ikke tar det innover seg i sin argumentasjon)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kristne mennesker er ikke helt gode i hodet. Loven krever likhet for alle, men kristne mennesker behandler alle andre religioner som dritt. Veldig rasistisk forskjellsbehandling av mennesker. Enten får kristne mennesker respektere Abraham religionen eller så får de drite og dra. Hvis kristne krever stengt på søndag så skal det være likhet for muslimer og jøder i Norge også. Grunnloven krever likhet og kristne mener at de kan tråkke over grunnloven. Dette er rasistisk. Grunnloven i vesten er laget av ateister. Så det blir bare dumt å si at Norge er en 1000 år kristen nasjon. Når dere følger alle sammen en grunnlov og demokrati som er laget av ateister.

 

Slik tenker en kristent person.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

"Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt."

 

Noe jeg kom på nå, som jeg syns er litt interessant...

 

Hver søndag vil jeg påstå at det mange plasser blir mer støy og trafikk nettopp pga. at så få butikker er åpne. De få som er åpne skaper masse intens støy, ineffektivitet, kø, trafikk osv. på et "lite område", fordi alle som skal handle noe drar til disse få butikkene.

 

Altså, mange må reise lengre for å kjøpe det de ønsker å kjøpe. Istedenfor å kjøre 2km til en lokal butikk, må de kjøre 3-4-5-6-7-8-9-10km. Eller enda verre, som i mitt tilfelle.

 

Akkurat her hvor jeg bor er min nærmeste butikk ca. 15km unna, og de to bensinstasjonene på samme plass stenger kl 21. La oss si jeg ønsker å handle noe mellom klokken 21 og 22 eller 23 på søndag kveld, eller ønsker noe en bensinstasjon ikke har. Da må jeg kjøre i omtrent 30km, hahaha! Jeg må kjøre inn til et enda mer sentralt tettsted hvor alle andre i X antall kilometers omkrets også kjører for å handle. Hvor mye ekstra trafikk og støy skaper ikke dette...!?

 

Nesten alle søndagsåpne butikker jeg handler på er i praksis vanlige butikker med en egen fysisk bygd avdeling kun for søndagsåpen. Er det særlig effektivt og smart å bygge en egent liten minibutikk? For ikke å snakke om noe som garantert har vært nevnt tidligere, alle disse oppfører seg som vanlige butikker. Noen gir kunder lov til å gå og hente ting i den store butikken selv, andre har ansatte som gjør det for dem. Og et tredje alternativ jeg syns var morsomt var når jeg var i en butikk som hadde døren inn til den store butikken åpen, men de hadde satt opp barrikader med brødhyller osv.

 

Er disse "løsningene" lovlige? Er de bedre enn å bare tillate butikkene å ha åpent? Hva om man har færre butikker generelt? Uansett er det ihvertfall tegn på at folk ønsker å handle på søndag. Hvor stappfulle er ikke de små butikkene som er åpne på søndager, på søndager? ;p

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor det fins så mange butikker i det hele tatt. Er det virkelig nødvendig med en dagligvarebutikk hver 300-400-500meter som det er mange plasser? Parkeringsplassene på disse er jo nesten aldri halvfulle engang, og ikke bruker de mer enn 1-2 kasser som regel heller. For all del, dette er bare mine personlige observasjoner, men jeg oppfordrer alle til å selv tenke over det, og følge med, når dere er ute.

 

Er det liszszszsm for å klare å ta rushet på ettermiddagen når "alle" er ferdig på jobb at det er så mange butikker i en kort omkrets i et område som ikke er særlig urbant og tett befolket?

Lenke til kommentar

Gode poeng du drar frem. Jeg også bor på et rimelig usentralt sted, og dersom jeg trenger/vil handle på søndag så må jeg vel reise like langt som deg omtrent dersom det ikke er tilgjengelig på lokal bensinstasjon. Og enkelte steder er det fryktelig tett med butikker. Noe jeg synes er ekstra merkelig er et sted ikke langt fra Drammen (Mjøndalen/Krokstadelva for de som er kjent) der det kryr av spesielt Kiwi. Jeg vil jo da med mitt enkle hode få dette til å bety at Kiwi konkurrerer med seg selv. Jeg kan ikke skjønne annet enn at butikkene går mye bedre enn det "på felgen"-bildet som ofte blir malt, da det i dette området er 4 Kiwi butikker jeg kan komme på innen 5 minutter (om enn det) fra hverandre med bil.

Lenke til kommentar

Hva folk velger å bruke fridagen sin til bør være likegyldig. Om 0, 1, eller 10% velger å bruke den i kirka er irrelevant for meg. Poenget er at folk bør ha denne dagen mest mulig felles og kunne få velge fritt hva de skal bruke den til. Å ha den felles gjør det mulig å bruke den til aktiviteter man gjør sammen med mange. Familieaktiviter, klubber, menigheter, sportsarrangement, etc. Det blir mye vanskeligere og ofte praktisk umulig å få til for eksempel fotballturnering dersom det må koordineres med samtlige foresattes arbeidsgivere.

 

Hvis myndighetene bevist regulerer søndagsjobbing til et minimum (nødetater og andre viktige alltid operative funksjoner) så holder man også mulighetene for slikt mest mulig åpen.

Jeg har spurt deg om dette før, men vet du om det finnes data på om nivå av fellesaktiviteter er høyere i land som Norge enn store deler av resten av verden? En hypotese kunne f.eks. være at det holdes flere turneringer i Norge enn i land med søndagsåpent. For meg høres ikke dette plausibelt ut, men hvem vet.

Jeg har ingen slik undersøkelse å linke til nei, men det følger av ganske logiske slutninger at mer søndagsjobbing vil gå ut over nettopp sånne muligheter. Du kan jo også snu på flisa og spørre folk på gata her i Norge om hvis deres fridag i uka rullerte uten å være synkronisert med andres fridager, om det ville blitt lettere, samme som før, eller vanskeligere å gjennomføre fotballturneringer, familieting, klubbting, utflukter, kirkebesøk eller andre ting de ofte gjør sammen med andre.

 

Trenger man egentlig en slik undersøkelse? Gir ikke svaret seg selv?

Lenke til kommentar

 

Dette underbygges av argumentene presentert i tråden her. De aller, aller, aller færreste har "kristendom" som sitt grunnlag. Ingen av mine argumenter, vel å merke. Slik henger det sammen:

 

1. Rioter argumenterer at siden kristendommen ikke har politisk innflytelse, burde vi ha søndagsåpent.

2. Denne konklusjonen er basert på premisset om at søndagsstengt ene og alene argumenteres for via kristendom.

3. Dette premisset er falskt.

 

Hva KrF argumenterer er fullstendig irrelevant, da det fremdeles finnes flere rasjonelle argumenter for søndagsstengt.

[..]

 

Du bommer fullstendig - Rioter sin argumentasjonsrekke påvirkes ikke i det hele tatt av KrFs argumenter, som poengtert i mine innlegg. Dette følger direkte logisk.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg har ingen slik undersøkelse å linke til nei, men det følger av ganske logiske slutninger at mer søndagsjobbing vil gå ut over nettopp sånne muligheter. Du kan jo også snu på flisa og spørre folk på gata her i Norge om hvis deres fridag i uka rullerte uten å være synkronisert med andres fridager, om det ville blitt lettere, samme som før, eller vanskeligere å gjennomføre fotballturneringer, familieting, klubbting, utflukter, kirkebesøk eller andre ting de ofte gjør sammen med andre.

 

Trenger man egentlig en slik undersøkelse? Gir ikke svaret seg selv?

Nei, svaret gir seg ikke selv. Se: prisdiskusjonen. Det sier seg selv at søndagsåpent fører til høyere priser, men det stemmer ikke likevel.

 

Ting som kan påvirke analysen din:

 

- Ekstra fritid på søndager blir ikke brukt til familieting.

- Personer som deltar i familieaktiviteter og organiserte ting vil i liten grad arbeide på søndager.

- Aktivitetene og organisasjonen rundt kan tilpasses.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

Er det liszszszsm for å klare å ta rushet på ettermiddagen når "alle" er ferdig på jobb at det er så mange butikker i en kort omkrets i et område som ikke er særlig urbant og tett befolket?

Nei, det er for å tjene penger.

 

Oi, det hadde jeg ikke tenkt på...................!

 

Spørsmålet mitt var mer ment som en undring over hvordan de klarer å nettopp tjene på det når det er så goddamn mange butikker, og det virker for meg som at kundene sprer seg ut relativt tynt på alle disse butikkene. Er behovet for så mange butikker på et lite område basert på ettermiddagsrushet?

 

For all del, kan hende det er annerledes andre plasser, eller at jeg har observert feil. Jeg bare ser ikke helt behovet for så mange butikker overalt, bortsett fra kanskje som sagt i visse rushtider.

Lenke til kommentar

Oi, det hadde jeg ikke tenkt på...................!

 

Spørsmålet mitt var mer ment som en undring over hvordan de klarer å nettopp tjene på det når det er så goddamn mange butikker, og det virker for meg som at kundene sprer seg ut relativt tynt på alle disse butikkene. Er behovet for så mange butikker på et lite område basert på ettermiddagsrushet?

 

For all del, kan hende det er annerledes andre plasser, eller at jeg har observert feil. Jeg bare ser ikke helt behovet for så mange butikker overalt, bortsett fra kanskje som sagt i visse rushtider.

Jeg skjønner ikke hva du mener med behov. Er det nødvendig? Garantert ikke. De tjener åpenbart penger, hvis ikke hadde de blitt lagt ned.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen slik undersøkelse å linke til nei, men det følger av ganske logiske slutninger at mer søndagsjobbing vil gå ut over nettopp sånne muligheter. Du kan jo også snu på flisa og spørre folk på gata her i Norge om hvis deres fridag i uka rullerte uten å være synkronisert med andres fridager, om det ville blitt lettere, samme som før, eller vanskeligere å gjennomføre fotballturneringer, familieting, klubbting, utflukter, kirkebesøk eller andre ting de ofte gjør sammen med andre.

 

Trenger man egentlig en slik undersøkelse? Gir ikke svaret seg selv?

Nei, svaret gir seg ikke selv. Se: prisdiskusjonen. Det sier seg selv at søndagsåpent fører til høyere priser, men det stemmer ikke likevel.

 

Ting som kan påvirke analysen din:

 

- Ekstra fritid på søndager blir ikke brukt til familieting.

- Personer som deltar i familieaktiviteter og organiserte ting vil i liten grad arbeide på søndager.

- Aktivitetene og organisasjonen rundt kan tilpasses.

 

- Det er ikke snakk om ekstra fritid, det er snakk om koordinert fritid.

- En ting er hva de vil, en annen ting er hva de må. Blir det søndagsåpent mange arbeide på søndagen selv om de helst skulle hatt den fri.

- Hvordan mener du organisasjonen og aktivitetene kan tilpasses til ukoordinert fritid?

 

Hva tror du vil være utfallet av en sånn undersøkelse? Vi kan jo starte en her på forumet bare for å få en forsmak og pekepinn på hvordan søndagsåpen vil påvirke forummedlemmene. Jeg er ganske sikker på utfallet, men vi kan godt starte en sånn undersøkelse om du er sikker på det andre eller usikker på utfallet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg skjønner ikke hva du mener med behov. Er det nødvendig? Garantert ikke. De tjener åpenbart penger, hvis ikke hadde de blitt lagt ned.

Det jeg lurer på er om det er ettermiddagsrushet som gjør at de tjener penger? Er det det at så mange drar fra jobb "samtidig" klokka 15-16-17 og som kanskje drar innom butikken som gjør at det er lønnsomt å ha så mange butikker rundt overalt?

 

I et fantasieksempel hvor alle som jobbet sluttet jevnt ut over døgnet eller dagen og kanskje dro innom butikken etter jobb, eller enda mer spesifikt; i et fantasieksempel hvor alle handlet jevnt hele dagen/døgnet, ville det vært så mange butikker? Ser man på et eventuelt ettermiddags-handlerush etter jobb som en (hoved?)grunn til at man "trenger" så mange butikker, eller at de klarer å tjene penger? Jeg vil jo anta at butikker har flere folk på jobb de tidene de forventer å ha mange kunder. Er profittmarginen så mye større i dette etter-jobb tidsrommet at det rettferdiggjør, fra butikk(kjed)enes synspunkt alle disse butikkene selv om de andre, mindre lønnsomme, tidene på døgnet gjør at en ikke utnytter butikkenes størrelse?

 

Eller spiller det kanskje ikke noen rolle så lange den totale handlemengden er den samme? Kanskje jeg overvurderer dette rushet jeg mener eksisterer?

 

Når er det flest mennesker som handler uansett? Ville jo vært interessant å vite, både med tanke på dag og klokkeslett.

Lenke til kommentar

- Det er ikke snakk om ekstra fritid, det er snakk om koordinert fritid.

- En ting er hva de vil, en annen ting er hva de må. Blir det søndagsåpent mange arbeide på søndagen selv om de helst skulle hatt den fri.

- Hvordan mener du organisasjonen og aktivitetene kan tilpasses til ukoordinert fritid?

 

Hva tror du vil være utfallet av en sånn undersøkelse? Vi kan jo starte en her på forumet bare for å få en forsmak og pekepinn på hvordan søndagsåpen vil påvirke forummedlemmene. Jeg er ganske sikker på utfallet, men vi kan godt starte en sånn undersøkelse om du er sikker på det andre eller usikker på utfallet.

- Ja, det var uklart formulert.

- Nei, det er ikke sikkert mange må det. Jeg jobber aldri mandager, for eksempel.

- Her er det mange muligheter. Fotballkamper på barnenivå foregår ofte på hverdager, det samme gjør treninger. Dette løses åpenbart på et eller annet vis, noe som indikerer at det også kan gjøres ved turneringer. Mine foreldre var aldri på en fotballtrening etter at jeg ble gammel nok til å komme meg dit selv, og antall kamper de har sett kan telles på svært få hender. Det hindret ikke meg i å delta på tusenvis.

 

Jeg vet ikke hva utfallet av en undersøkelse ville blitt, men hva med at du faktisk svarer på spørsmålet? Tror du at familieaktiviteter og deltakelse i organiserte idrettsturneringer er mer vanlig i Norge enn i land som USA, Danmark, Sverige eller England?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Du bommer fullstendig - Rioter sin argumentasjonsrekke påvirkes ikke i det hele tatt av KrFs argumenter, som poengtert i mine innlegg. Dette følger direkte logisk.

 

 

Sukk. Det er i så fall synd at utsagnet ditt ("Søndagsstengt har ingenting med kristendom å gjøre (lenger).") ikke påvirkes av Rioters argumentasjonsrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er om det er ettermiddagsrushet som gjør at de tjener penger? Er det det at så mange drar fra jobb "samtidig" klokka 15-16-17 og som kanskje drar innom butikken som gjør at det er lønnsomt å ha så mange butikker rundt overalt?

 

I et fantasieksempel hvor alle som jobbet sluttet jevnt ut over døgnet eller dagen og kanskje dro innom butikken etter jobb, eller enda mer spesifikt; i et fantasieksempel hvor alle handlet jevnt hele dagen/døgnet, ville det vært så mange butikker? Ser man på et eventuelt ettermiddags-handlerush etter jobb som en (hoved?)grunn til at man "trenger" så mange butikker, eller at de klarer å tjene penger? Jeg vil jo anta at butikker har flere folk på jobb de tidene de forventer å ha mange kunder. Er profittmarginen så mye større i dette etter-jobb tidsrommet at det rettferdiggjør, fra butikk(kjed)enes synspunkt alle disse butikkene selv om de andre, mindre lønnsomme, tidene på døgnet gjør at en ikke utnytter butikkenes størrelse?

 

Eller spiller det kanskje ikke noen rolle så lange den totale handlemengden er den samme? Kanskje jeg overvurderer dette rushet jeg mener eksisterer?

 

Når er det flest mennesker som handler uansett? Ville jo vært interessant å vite, både med tanke på dag og klokkeslett.

Du overvurderer definitivt ikke rushet, om rushet har særlig innvirkning på antall butikker vet jeg ikke.

 

Det handler om å tjene penger. At min nærmeste Rema-butikk sikkert har kapasitet til å dekke mange flere kunder hjelper ikke bunnlinjen til NorgesGruppen. De driver derfor en Kiwi helt i nærheten. Rema og Kiwi er såpass like at mange går til den butikken som er mest tilgjengelig. Så da gjelder det å være tilgjengelig, noe som innebærer mange butikker (så lenge det er lønnsomt). Det er mulig å tenke seg at rush fører til lange køer, noe som gjør butikken mindre attraktiv og at noen kunder velger konkurrenter (helt til kølengden i de forskjellige butikkene er relativt like), men dette kunne like godt blitt løst ved å ha større butikker enn flere - men da tar vi ikke hensyn til den nevnte konkurransen om kunder.

 

Hvis du synes slikt er interessant kan du jo spørre deg hvorfor bensinstasjoner har en tendens til å være plassert veldig nært andre bensinstasjoner.

Lenke til kommentar

 

Søndagsstengt har ingenting med kristendom å gjøre (lenger).

 

 

For noe tull. Et av nøkkelpartiene som forhandler om dette forslaget med regjeringen har kristendom og kirkegang som argument. http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/Kristne-slutter-a-ga-i-kirken-nar-butikkene-holder-sondagsapent-3688542.html

 

 

Det er selvsagt ikke spesielt overraskende om Krf'ere evt. har den innfallsvinkelen på saken. Men husk det er Arbeidsmiljøloven som regulerer arbeid på søndag, og de har ingen referanser til bibelen. Forbud mot generelt søndagsarbeide er begrunnet utifra arbeidstakernes sosiale og velferdsmessige behov. Sånn sett kan man godt si det ikke har noe med kristendom å gjøre.

 

Arbeidsmikjøloven § 10-10. Søndagsarbeid og kommentar:

 

http://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-10-10-sondagsarbeid/

Lenke til kommentar

 

Mangel på støy innskrenker også noens frihet, da det helt sikkert finnes de som liker trafikken som passerer forbi huset sitt.

 

Jeg er ikke uenig i konseptet bak det du sier - men heller hvilke verdier som skal settes høyest. Da broen i Vestfold raste ble det med ett omkjøring. Dette er da mer eller mindre det samme, naboene til omkjøringsrutene ble påtvunget mer trafikk. Har de mindre grunn til å motsette seg støyen enn en som bor ved en vei som plutselig leder til en søndagsåpen butikk? Same shit, different wrapping, så jeg sier nei. Bor du ved siden av en vei må du nesten forvente trafikk, og retten til å benytte veien må trumfe retten naboene har til å få mindre støy fra den. I selve søndagsåpningsdiskusjonen er det ikke selve åpningstidene som er et "problem", men de som skal til og fra - så et evt forbud burde ikke gjelde butikken, men de som velger å benytte støyende kjøretøy til sin søndagshandel. De som går til fots kan da ikke innskrenke noens frihet i nevneverdig grad? Lyden av fottøy på en søndag tror jeg er allment akseptert, vi har tross alt ikke portforbud en dag i uken.

 

Det kunne vært interessant å høre hvilke verdier du vil sette høyest i hierarkiet, og med hvilke argumenter - det er da dette blir en skikkelig diskusjon, og ikke "formell kverulering" om hvorvidt frihet til å bestemme over sin egen eiendom kan innskrenke andres frihet (vidt bruk av begrepet frihet, men OK - det får duge i denne debatten, vi er hvertfall noen lunde klar over hva det menes med det her og nå).

 

Siden du mener du er uenig i hvilke verdier som setters høyest, hvilke verdier er det du mener jeg setter høyest? Du vet jo tilsynelatende ikke, siden du senere spør?

 

Fint om du forholder deg til det jeg sier istedet for å fortolke det som nesten bare er som en faktaopplysning å regne til et større utsagn om verdier.

 

Joda, det er sant, det hadde sikkert vært litt mer interessant å diskutere det på et litt mer overordnet nivå, men enkelte klarer jo ikke engang å få med seg totalt grunnleggende premisser i en slik debatt, jeg forsøker å argumentere på deres premisser, nemlig frihet, men når folk ikke engang klarer å forstå så enkle ting som at støy innskrenker noens frihet, så må man nesten begynne der. Alle som er litt oppegående vet at å utøve sin frihet nesten alltid innskrenker noen andres frihet, men jeg orker ikke å gå høyere opp i "diskusjonhiarerkiet" med folk som ikke engang forstår det (eller ikke tar det innover seg i sin argumentasjon)

 

AtW

 

 

Skulle jeg tippet basert på din tilsynelatende motstand generelt i tråden er tipset at du ønsker å beholde status quo. Skjønt, sikker er jeg ikke - du har diskutert prinsippspørsmål mer enn selve debatten :) Du må gjerne oppklare det for meg (og evt andre som lurer), så slipper du at vi antar noe basert på det du skriver i tråden.

 

Forøvrig er post #906 i denne tråden interessant, søndagsstengt hindrer andres frihet til fred og ro, da folk må dra lenger (og andre veier) for å handle på søndager. Summa summarum er det vel even steven her, bestemor A får mindre trafikk utenfor vinduet, mens bestemor B får tilsvarende mindre, så støypoenget kan man mer eller mindre utelukkes her, da det går "opp i opp" totalt sett. Noen har allerede fått innskrenket sin frihet i ørten år alt pga Brustadbuavgjørelsen, og det må ikke på død og liv fortsette slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...