Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Har du glemt at jeg svarte på dette? Med feks økt støy.

 

AtW

Hva med busser, taxi'er, biler, folk som klipper plenen, barn som hopper på trampoline, flytrafikk, etc, etc? Dette er ting som støyer mye mer enn en søndagsåpen matbutikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bislett-effekten? Kan du lenke til denne forskningsrapporten (om det finnes en slik rapport)?

Syntes det har blitt gjort mange nok allerede nå. Jeg tror det heller er mer konstruktivt for debatten å blokkere deg på forumet, så slipper i alle fall jeg å bli med på nok en runddans.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Flott, du er enig i at (din versjon av) frihet (og presumptivt også eiendomsrett) er en verdi, en verdi du ønsker å påtvinge andre, er du enig i det også?

 

AtW

 

Da spørr jeg igjen: hva mener du med "påtvinge"? Dersom jeg har lyst til å holde min butikk åpen på søndager, hvem utsetter jeg da for "tvang"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Syntes det har blitt gjort mange nok allerede nå. Jeg tror det heller er mer konstruktivt for debatten å blokkere deg på forumet, så slipper i alle fall jeg å bli med på nok en runddans.

Bare blokker meg du, ingen som tvinger deg til å debattere med meg. Eller føler du kanskje det som "tvang"?

 

EDIT: Jeg finner forøvrig ikke noe rapport på "Bislett effekten". Legg gjerne ved lenke om noen har det her.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

De aller fleste butikker er åpne i land hvor søndagsarbeid ikke er lovsgerulert. Og du vet hva markedskrefter er, uten at jeg må forklare deg det? Jeg vet at du har blitt henvist til bislett-effekten minst fire ganger, så det er ikke legitimt å spille dum lenger.

Javel, dette er ikke min erfaring fra de land jeg har vært i hvor det ikke har vært forbud mot å ha åpent på søndager.

 

Bislett-effekten? Kan du lenke til denne forskningsrapporten (om det finnes en slik rapport)?

 

http://fafo.no/images/pub/2015/10214.pdf

ctrl-f bislett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du ønsker deg et samfunn som følger dine verdier, det er sant. Som de fleste andre her inne.

Jeg ønsker meg et samfunn der fredelige mennesker skal kunne få være i fred med seg og sitt.

Lenke til kommentar

Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt. Er vi virkelig på det svart/hvitt nivå at folk enda ikke har skjønt at i praksis alle handlinger påvirker andres frihet?

 

AtW

 

Når man velger å bosette seg et sted, må man veie opp fordeler/ulemper.  Bosetter man seg i nærheten av veier/butikker, vet man at det nok støyer mer enn om man bosetter seg langt inn i skogen.

Lenke til kommentar

 

De spurte er overbevist om at kjøpesentrene vil kaste seg på. På sentrene er det senterledelsen som bestemmer åpningstider, leietakerne plikter å følge disse. I tillegg tror de spurte i undersøkelsen at alle lavpriskjedene vil komme til å holde søndagsåpent, i frykt for å miste markedsandel."

 

Har du vært i Gøteborg?

Midt i byen ligger et svært kjøpesenter.  Dra dit en søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hvorfor ikke forby privat trafikk på alle veiene våre på søndager. Drosjetrafikk burde også stoppes på søndager.

 

Steng alle bemannede bensinstasjoner på søndager. Hvem kan kjøre å fylle uansett?

 

Stopp alle flyavganger på søndager.

 

Steng alle restauranter og kafeer på søndager.

 

Steng alle kiosker og Brustadbuer også.

 

Tog bråker, stopp dem.

 

Steng kinoer.

 

Hageforetninger må stenges på søndager.

 

Osv etc

 

Alle burde sitte inne, hjemme og være stille. Det kunne jo hende naboen så at du var på verandaen og følte seg brydd? Eller gud forby, tenk om han hørte at du lo og hadde det hyggelig med en øl du ikke hadde kjøpt klokka 0759 på denne søndagen på en ikke-åpen dagligvarebutikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Støy er ikke et problem for meg, men høyere priser er en for høy pris å betale for å ha én ekstra dag i uken å handle på.

Bortsett fra at prisene ikke vil øke da, slik erfaring fra andre land er et bevis på.

Lenke til kommentar

 

Har du glemt at jeg svarte på dette? Med feks økt støy.

 

AtW

Hva med busser, taxi'er, biler, folk som klipper plenen, barn som hopper på trampoline, flytrafikk, etc, etc? Dette er ting som støyer mye mer enn en søndagsåpen matbutikk.

 

 

Dette har jeg også svart på, men kan gjenta det:

 

Ja, andre ting innskrenker også friheten, men det hindrer ikke at søndagsbutikken også gjør det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott, du er enig i at (din versjon av) frihet (og presumptivt også eiendomsrett) er en verdi, en verdi du ønsker å påtvinge andre, er du enig i det også?

 

AtW

 

Da spørr jeg igjen: hva mener du med "påtvinge"? Dersom jeg har lyst til å holde min butikk åpen på søndager, hvem utsetter jeg da for "tvang"?

 

 

Du påtvinger andre i samfunnet dine verdier, eiendomsrett, og din versjon av frihet. Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Butikker fører til økt trafikk og mere støy til omgivelsene når de er åpne, det påvirker de rundt sin frihet negativt. Er vi virkelig på det svart/hvitt nivå at folk enda ikke har skjønt at i praksis alle handlinger påvirker andres frihet?

 

AtW

 

Når man velger å bosette seg et sted, må man veie opp fordeler/ulemper.  Bosetter man seg i nærheten av veier/butikker, vet man at det nok støyer mer enn om man bosetter seg langt inn i skogen.

 

 

Korrekt, man må veie opp fordeler og ulemper, og man må også veie opp fordeler og ulemper når man velger å etablere en virksomhet som påvirker omgivelsene der det er mange folk, og samfunnet må veie opp fordeler og ulemper med forskjellige valg. Det er vel også poenget mitt, at enkelte liberlister kanskje bør se litt mindre svart/hvitt på ting, og at det ikke er noen klar grense for hvor en persons frihet begynner og en annens slutter, og det er fordeler og ulemper med alle valg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Riktig, et samfunn som følger dine verdier.

 

AtW

* Sukk*

 

Hva er det motsatte av dette samfunnet da? Et samfunn der andre mennesker kan komme og dikterer når man skal kunne holde sin egen butikk åpen? Fredelige butikkeiere kan i dag ikke holde butikkene sine åpne på søndager, dette selv om de ikke er til sjenase for noen; så hvem er det som må følge hvem sine verdier her? 

 

Ellers ang. "mine verdier: jeg kommer aldri, i motsetning til andre her på forumet, til å late som om jeg har en suveren rett til å bestemme over hva andre mennesker skal kunne gjøre. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
La oss holde oss til saken: nemlig søndagsåpne butikker.

 

Scenario (tenk deg at butikker på over 100kvm hadde vært lovlig å holde åpent):

 

Jeg eier en butikk, "Grimnirs landhandel", som jeg holder åpen på søndager. Denne landhandelen ligger kanskje i et lite tettsted og er på størrelse 200kvm. I landhandelen min selger jeg forskjellige dagligvareartikler som grønnsaker, kjøtt, boksmat, etc, etc. Jeg har to ansatte som jobber på søndagene. Disse ansatte søkte på jobb hos meg etter at jeg hengte opp en annonse på forskjellige steder i bygda, og jeg ansatte de fordi de ikke har noe i mot å jobbe på søndager. Faktisk så setter de pris på ha muligheten til å jobbe denne dagen.

 

Butikken min generer heller ikke noe støy utover de kundene som kjører til meg og parkerer utenfor butikken. Faktisk så har jeg aldri fått noen klager fra noen, kanskje bortsett fra en eller annen kristen som sitter og irriterer seg over at hviledagen ikke holdes hellig.

 

Så det jeg nå lurer på:

- Hvem sin frihet innskrenker jeg ved å holde butikken min åpen på søndager?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har du referanse til dette?

Det er lenket opp til en forskningsrapport gjort av OECD sikkert hundre ganger i denne tråden. Den rapporten fant ingen klar korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...