Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Forsvinn søndagen som helligdag så forsvinner også ulempetillegget for å jobbe på søndagar.

 

Men når det er sagt så er dette eit områder der ein politisk må rydde opp i dagens forhold for å finne ut korleis vi eigentleg vil ha det. Slik som det er no så er det noke urettferdig for andre butikkar at det berre er enkelte som får holde søndagsåpent.

Dei som har fått lov til å ha søndagsåpent ser også ut til å dra strikken forholdsvis langt i forhold til kva som var hensikta.

Dagligvarebutikkar med Brustadbu bruker ikkje kun det avgrensa arealet, dei har berre ein liten del av butikken åpen for publikum og så bruker dei den store delen som varelager der kundane får gå inn for å hente dei varene som dei ikkje finner i Brustadbua.

Det samme har det blitt på gartneri som får ha søndagsåpent fordi dei uansett må ha ansatte til å stelle med plantene, dei fleste gartneria har no blitt like mykje møbel og interiør butikkar i tillegg til kioskdrift som dei er eit planteutsalg.

 

Her skulle det definitivt vært rydda opp der ein enten strammer inn kva som er lov å gjere på søndagar, eller åpner for at alle kan gjere som dei vil.

 

Er søndag som helligdag et særnorsk fenomen i disse dager? Dette er ikke ment som et ledende spørsmål, altså, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg spør fordi søndagsåpent er svært vanlig på verdensbasis.

 

 

Jeg skulle ønske vi kunne ha en en shoppe-fri og rolig dag i uken, jeg. Ikke av noen religiøse grunner, men fordi jeg tror vi har godt av kunne roe ned en dag i uka. Jeg synes det er herlig å gå tur på søndager og se at det er stille i gatene.

 

Jada, jeg vet at det ikke gjelder alle. Noen må jobbe søndager uansett, men for mange er det en dag hvor man nærmest blir tvunget til å stresse ned.

Det høres fint ut, jeg er stor tilhenger av å ta ting rolig, men må denne dagen være organisert og fastlåst til søndag? En vanlig uke for meg innebærer 5-6 dager uten shopping, og det helt uten at jeg trenger å tvinge min atferd over på andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

 

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

 

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

 

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

 

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

 

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

 

 

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

 

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent. Av flere grunner for det første så mister de omsetning, og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

 

Har du hatt nesen utenom Norge eller? Merkelig nok går det rundt der, faktisk i pluss. Mens i Norge går hele onshore i minus og vi vil frede 1/7 del av arbeidstiden. Spar meg og la butikkene velge selv, det er tross alt de og kun de som burde bestemme dette.

Lenke til kommentar

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Folk flest vil likke måtte jobbe med søndagsåpent. I dag jobber omtrent 10% av arbeidstakerne på søndager, med søndagsåpent vil dette dobles til rundt 20%, mens 80% fortsatt vil ha fri som idag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Folk flest vil likke måtte jobbe med søndagsåpent. I dag jobber omtrent 10% av arbeidstakerne på søndager, med søndagsåpent vil dette dobles til rundt 20%, mens 80% fortsatt vil ha fri som idag :)

Det er eit ganske forsiktig anslag, på sikt vil nok nesten heile servicenæringa når det meste av butikkane får ha søndagsåpent.

 

Men som sagt så har eg ikkje så sterke meingar, for min del kan ein godt ha 7 vekedagar og la folk få bestemme når dei vil jobbe.

Men at eit frislepp om søndagsåpne butikkar vil føre til at fleire kaster seg på trenden er eg heilt sikker på. Sjå berre kor mange dagligvarebutikkar som no har åpent mellom kl 7 og 23 seks dagar i veka. Det er ikkje mange år sidan at ein langåpen butikk berre var åpen til kl 18 enkelte kveldar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. de som mener at "alle" butikker kommer til å ha åpent på søndager.

 

Man trenger ikke å "tro" så mye.  Det er en rekke land som allerede HAR søndagsåpent.  Ta en titt på vårt naboland Sverige.

De har hatt søndagsåpent siden 1972.

 

Jeg bodde en stund på et lite sted i midt-sverige.  Der var det 3 matbutikker.  2 av de hadde åpent på søndager, mens den 3. valgte å ha stengt. Bortsett fra bensinstasjonene og kioskene, hadde de andre butikkene (jernvare, el-butikker osv.) stengt.

 

Ja, de har et annet lønnsnivå der, men det er da INGEN som klager over at matvareprisene var høye.  Det er heller ikke matvarebaronene som er de rikest i landet slik som her.  

 

Jeg kjente flere studenter der, og de fortalte at det var STOR rift om å få lov til å jobbe i helgene.  Da kunne de konsentrere seg om studiene på ukedagene, og tjene penger i helgene.  Og iom. at de hadde helgetillegg, slapp de å jobbe like mye som om de skulle jobbe på ukedagene.

 

På 80-tallet, da det sist var snakk om å liberalisere åpningstidene (dvs. ha lov til å ha åpent til lengre enn 1630), hadde man akkurat samme diskusjon.   I media kunne både den ene og den andre fortelle om hvor ille ting kom til å bli, noe svært mange vanlige folk også trodde.  Altså omtrent samme situasjon som nå.  Fikk de rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

 

 

 

Man får jo mindre svinn ift datovarer og frukt/grønt som blir dårlige i løpet av dagen butikken holder stengt, i tillegg til at man vil kunne nedbemanne litt på hverdagene pga mindre handel de dagene. Vil det bli dyrere? SIkkert, men ikke nevneverdig. De færreste bryr seg om det er 2-3% billigere på butikk A enn butikk B - man merker det knapt når man er ute og handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

Som om dagligvarekjedene bryr seg om noe annet enn profit. Da får det heller være at forbrukerne putter litt ekstra penger i lomma til eks. Reitan og Johannson.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

 

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Folk flest vil likke måtte jobbe med søndagsåpent. I dag jobber omtrent 10% av arbeidstakerne på søndager, med søndagsåpent vil dette dobles til rundt 20%, mens 80% fortsatt vil ha fri som idag :)

Det er eit ganske forsiktig anslag, på sikt vil nok nesten heile servicenæringa når det meste av butikkane får ha søndagsåpent.

 

Men som sagt så har eg ikkje så sterke meingar, for min del kan ein godt ha 7 vekedagar og la folk få bestemme når dei vil jobbe.

Men at eit frislepp om søndagsåpne butikkar vil føre til at fleire kaster seg på trenden er eg heilt sikker på. Sjå berre kor mange dagligvarebutikkar som no har åpent mellom kl 7 og 23 seks dagar i veka. Det er ikkje mange år sidan at ein langåpen butikk berre var åpen til kl 18 enkelte kveldar.

Hvorfor har ikke dette skjedd i Sverige, Tyskland og andre land som har søndagsåpent da?

 

Ser sjeldent butikker som har åpent mer enn 16 timer på hverdager og 12 timer på lørdagene selv om de kan ha åpent 24 timer 6 dager i uka slik enkelte bensinstasjoner har. Selv de få butikkene som får ha søndagsåpent har sjeldent åpent mer enn noen timer på søndagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

 

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

 

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

 

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

 

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

 

 

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

 

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent. Av flere grunner for det første så mister de omsetning, og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

 

Har du hatt nesen utenom Norge eller? Merkelig nok går det rundt der, faktisk i pluss. Mens i Norge går hele onshore i minus og vi vil frede 1/7 del av arbeidstiden. Spar meg og la butikkene velge selv, det er tross alt de og kun de som burde bestemme dette.

 

Har du hatt nesa de utenfor Norge, neppe da hadde du vist at dette faktisk skapte mye problemer og konkurser i Danmark da de innført søndagsåpent for noen få år siden. Og alle skjønner at dette er ikke noe butikkene kan velge selv, alle butikker som ligger i kjøpesentre vil være tvunget til å holde åpent, og i praksis vil det være umulig for utenforstående å holde lukket hvis konkurenten velger å holde åpent. Så å si at butikkene skal velge dette selv, er et rent og skjære bedrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

 

 

 

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

 

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

 

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

 

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

 

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

 

 

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

 

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent. Av flere grunner for det første så mister de omsetning, og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

 

Har du hatt nesen utenom Norge eller? Merkelig nok går det rundt der, faktisk i pluss. Mens i Norge går hele onshore i minus og vi vil frede 1/7 del av arbeidstiden. Spar meg og la butikkene velge selv, det er tross alt de og kun de som burde bestemme dette.

 

Har du hatt nesa de utenfor Norge, neppe da hadde du vist at dette faktisk skapte mye problemer og konkurser i Danmark da de innført søndagsåpent for noen få år siden. Og alle skjønner at dette er ikke noe butikkene kan velge selv, alle butikker som ligger i kjøpesentre vil være tvunget til å holde åpent, og i praksis vil det være umulig for utenforstående å holde lukket hvis konkurenten velger å holde åpent. Så å si at butikkene skal velge dette selv, er et rent og skjære bedrag.

 

Nå er vi på den gøye delen, du nevner et land der søndagsåpne butikker kanskje har ødelagt kjeden. Jeg kan derimot nevne endel land der dette ikke har skjedd, om det trengs.

 

Du må ikke tro at alle butikker er på et senter, det fungerer ikke slik. Det er et valg, et vanskelig valg kanskje, men det forblir et valg. 

 

Jeg syntes det er inspirerende at folket i Norge er så sterkt imot dette, vi jobber tydeligvis mer enn nok (hehe?).

Lenke til kommentar

Nordmenn er vanedyr. Grunnen til at det ikke finnes utvalg i butikkene vi snakker om her er jo at folk flest er happy med Norvegia og Jarlsberg - gode, gamle, tradisjonsrike varer få gidder bytte ut med alternativene som finnes. Dette smitter selvsagt over på folket når den forbaskede helligdagen er truet - man vil ikke engang vurdere å gi det en sjanse. At så mange er for dette er en halv seier i seg selv, den halvparten er imot inneholder en stor andel som ville vært mot enhver endring uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. de som mener at "alle" butikker kommer til å ha åpent på søndager.

 

Man trenger ikke å "tro" så mye.  Det er en rekke land som allerede HAR søndagsåpent.  Ta en titt på vårt naboland Sverige.

De har hatt søndagsåpent siden 1972.

 

Jeg bodde en stund på et lite sted i midt-sverige.  Der var det 3 matbutikker.  2 av de hadde åpent på søndager, mens den 3. valgte å ha stengt. Bortsett fra bensinstasjonene og kioskene, hadde de andre butikkene (jernvare, el-butikker osv.) stengt.

 

Ja, de har et annet lønnsnivå der, men det er da INGEN som klager over at matvareprisene var høye.  Det er heller ikke matvarebaronene som er de rikest i landet slik som her.  

 

Jeg kjente flere studenter der, og de fortalte at det var STOR rift om å få lov til å jobbe i helgene.  Da kunne de konsentrere seg om studiene på ukedagene, og tjene penger i helgene.  Og iom. at de hadde helgetillegg, slapp de å jobbe like mye som om de skulle jobbe på ukedagene.

 

På 80-tallet, da det sist var snakk om å liberalisere åpningstidene (dvs. ha lov til å ha åpent til lengre enn 1630), hadde man akkurat samme diskusjon.   I media kunne både den ene og den andre fortelle om hvor ille ting kom til å bli, noe svært mange vanlige folk også trodde.  Altså omtrent samme situasjon som nå.  Fikk de rett?

Det er enorm forskjell på å drive butikk i norge og sverige. Bare å se på ICA/Rimi hvor de var for 10 år siden under norsk modell og hvordan de endte opp nå driftet under svensk modell..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

 

 

 

Man får jo mindre svinn ift datovarer og frukt/grønt som blir dårlige i løpet av dagen butikken holder stengt, i tillegg til at man vil kunne nedbemanne litt på hverdagene pga mindre handel de dagene. Vil det bli dyrere? SIkkert, men ikke nevneverdig. De færreste bryr seg om det er 2-3% billigere på butikk A enn butikk B - man merker det knapt når man er ute og handler.

 

Det vi svinner ekstra på en stengt søndag utgjør ca 400 kroner på en gjennomsnittlig dagligvarebutikk uten avdeling for varm mat. Det tilsvarer rundt lønn for 60 minutter på en enkelt ansatt på en søndag. Da er det betydelig større kostnader å ha åpent. Med tanke på at driftsmarginen allerede er liten fra før, så vil det være snakk om et ganske stort hopp opp i pris. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

Som om dagligvarekjedene bryr seg om noe annet enn profit. Da får det heller være at forbrukerne putter litt ekstra penger i lomma til eks. Reitan og Johannson.

 

Hva annet skulle dagligvarekjedene bry seg om? været? Når du som eier(franchise) på en normalt stor dagligvarebutikk står med en driftsmargin på 3%, så sier det seg selv at det første du justerer er prisen. Hadde du selv jobbet om du tapte penger i stedet for å få lønn for arbeidet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

 

 

 

Man får jo mindre svinn ift datovarer og frukt/grønt som blir dårlige i løpet av dagen butikken holder stengt, i tillegg til at man vil kunne nedbemanne litt på hverdagene pga mindre handel de dagene. Vil det bli dyrere? SIkkert, men ikke nevneverdig. De færreste bryr seg om det er 2-3% billigere på butikk A enn butikk B - man merker det knapt når man er ute og handler.

 

Det vi svinner ekstra på en stengt søndag utgjør ca 400 kroner på en gjennomsnittlig dagligvarebutikk uten avdeling for varm mat. Det tilsvarer rundt lønn for 60 minutter på en enkelt ansatt på en søndag. Da er det betydelig større kostnader å ha åpent. Med tanke på at driftsmarginen allerede er liten fra før, så vil det være snakk om et ganske stort hopp opp i pris. 

 

 

 

 

Spørsmålet er hvor mye ekstrautgifter man faktisk har. Det er lite trolig at man må legge på 14% + tillegg på lønnsutgiftsposten, da deler av betjeningen på de øvrige dagene vil få mindre å gjøre, og noen timer kan flyttes til søndager. Leie av lokale er konstant. Litt mer ift strømutgifter? Kanskje, men kjøleanlegg og oppvarming av lokalet forøvrig må være en konstant - kanskje dette veier opp for svinnfordelen, sånn ca totalt sett.

 

Det er de færreste som ville gått tilbake til tiden før man hadde åpent på kveldstid nå, hvor kjekt det faktisk er med fleksibilitet merker man ikke før man faktisk drar nytte av det. Dessuten, hvis man et par søndager i året må handle på nærmeste bensinstasjon/storkiosk vil ågerprisen de tar der veie opp for mye av de marginalt høyere matvareprisene som måtte komme som en konsekvens av åpningstidene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jobber som butikksjef i en av de største dagligvarekjedene i Norge.

 

Har så langt ikke hørt en eneste butikksjef stille seg positiv til søndagsåpne butikker. Den eneste grunnen til at vi alikevel vil velge å holde åpent på søndager om det blir tillatt er fordi konkurransen er så stor at ingen tør å stå igjen som taperen og miste stamkunder fordi de opplever at den andre butikken kvalifiserer som mer tilgjengelig.

 

Dersom handelen totalt sett pr år forblir den samme, men vi holder åpent søndager vil selvfølgelig vareprisen gå opp for å sikre en tilstrekkelig driftsmargin. Det går kun utover forbrukeren.

 

 

 

Man får jo mindre svinn ift datovarer og frukt/grønt som blir dårlige i løpet av dagen butikken holder stengt, i tillegg til at man vil kunne nedbemanne litt på hverdagene pga mindre handel de dagene. Vil det bli dyrere? SIkkert, men ikke nevneverdig. De færreste bryr seg om det er 2-3% billigere på butikk A enn butikk B - man merker det knapt når man er ute og handler.

 

Det vi svinner ekstra på en stengt søndag utgjør ca 400 kroner på en gjennomsnittlig dagligvarebutikk uten avdeling for varm mat. Det tilsvarer rundt lønn for 60 minutter på en enkelt ansatt på en søndag. Da er det betydelig større kostnader å ha åpent. Med tanke på at driftsmarginen allerede er liten fra før, så vil det være snakk om et ganske stort hopp opp i pris. 

 

 

 

 

Spørsmålet er hvor mye ekstrautgifter man faktisk har. Det er lite trolig at man må legge på 14% + tillegg på lønnsutgiftsposten, da deler av betjeningen på de øvrige dagene vil få mindre å gjøre, og noen timer kan flyttes til søndager. Leie av lokale er konstant. Litt mer ift strømutgifter? Kanskje, men kjøleanlegg og oppvarming av lokalet forøvrig må være en konstant - kanskje dette veier opp for svinnfordelen, sånn ca totalt sett.

 

Det er de færreste som ville gått tilbake til tiden før man hadde åpent på kveldstid nå, hvor kjekt det faktisk er med fleksibilitet merker man ikke før man faktisk drar nytte av det. Dessuten, hvis man et par søndager i året må handle på nærmeste bensinstasjon/storkiosk vil ågerprisen de tar der veie opp for mye av de marginalt høyere matvareprisene som måtte komme som en konsekvens av åpningstidene.

 

Flytte timer fra hverdagen til søndag er uaktuelt da de fleste kjører to+to morgen og kveld, også en på mellomskift. søndager kan muligens gå 2+2 uten mellomskift (dagens standard for søndagsåpne ). La oss si åpent fra 9-21 på søndager, gitt at all form for tillegg for søndagsjobbing forsvinner i overgangen. med dagens bruttofortjeneste betyr det en kompensasjon med prisoppgang på 5% om forbruket forblir det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du heller sier 10-18 på søndag ender man opp med 3-3,5% ekstra - selv om jeg ikke ser regnestykket bak tallet du kom med.

Mulig jeg ikke er vant med ekstremt grisgrendte strøk, men jeg mener da det alltid er flere enn to på jobb? Jeg ville tippet at det var noe sånt som 3-4 til enhver tid på butikker av "vanlig" størrelse. Større butikker av typen Meny osv føler jeg har enda fler på jobb, spesielt midt på dagen (må vel være rundt 6-8 mann på de to jeg handler mest hos i Oslo nesten uansett tidspunkt, ferskvare o.l. ikke inkludert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Alle argumenter for å nekte ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent på vanlige ukedager også har mulighet til å ha åpent på søndager om de så ønsker. De vil fort tape vinne så mye salg og kunder at det lønner seg for de å holde åpent på søndager. Av flere grunner for det første mister øker de omsetning, og i tillegg så er faren gleden for butikken stor når kundene fortsetter å bruke den butikken fordi kundene liker butikker som holder åpent på søndager.

There, I fixed it for you. :D

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...