Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Den verdidebatten er jo meningsløs. Konklusjonen er at alt rundt oss kommer som et resultat av ulike verdier, og at det tydeligvis ikke er slik at en verdi er mer verdt enn en annen for noen annen grunn en at en har forrang i lovverket, eller at fler støtter en verdi enn en annen. Her har da O Store Overformynderi bestemt at verdi A har forrang over min egen verdi, uten å faktisk spørre meg først. Det beste hadde vært om man kunne ha både verdi A og verdi B i likevekt, og det kan man i prinsippet, siden det ikke er åpningstidstvang, og kundene kan velge bort søndagsåpne butikker hvis de føler det er så slemt å holde åpent denne dagen. Er det realistisk? Kanskje ikke, men det viser isåfall i klartekst at folk faktisk ønsker søndagsåpent - selv om de sier det motsatte. Den enkleste måte å unngå at butikkene har åpent på søndag er faktisk å ikke handle på søndag!

 

Nei, verdidebatten er ikke meningsløs, og jo, noen verdier er verd mer enn andre, og jo noen verdier har mer allmenn støtte enn andre, og nei, det beste er ikke om alle verdier er i likevekt. Det er en banal overforenkling som ikke fører noe godt med seg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det finnes en mellomting fra "alt er stengt" til "alt er åpent", og det er den vi må bli enige om, mener jeg.

 

 

Men nå er jo ikke lovforslaget slik at alle MÅ ha åpent.

 

De aller, aller fleste butikkene kommer til å ha åpent som følge av dette, enten de i utgangspunktet ønsker det eller ei. Dette av flere grunner. I mange tilfeller er det ikke butikkene selv som bestemmer åpningstider, men et senter eller lag. Dette er igrunnen allerede utdiskutert. Etter 39 sider så håper jeg vi kan slutte å gå samme rund-dansen atter en gang.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

 

 

Det finnes en mellomting fra "alt er stengt" til "alt er åpent", og det er den vi må bli enige om, mener jeg.

 

 

Men nå er jo ikke lovforslaget slik at alle MÅ ha åpent.

 

De aller, aller fleste butikkene kommer til å ha åpent som følge av dette, enten de i utgangspunktet ønsker det eller ei. Dette av flere grunner. I mange tilfeller er det ikke butikkene selv som bestemmer åpningstider, men et senter eller lag. Dette er igrunnen allerede utdiskutert. Etter 39 sider så håper jeg vi kan slutte å gå samme rund-dansen atter en gang.

 

Uenig.

Jeg mener at dersom åpningstidsbestemmelsene endres, må kontraktene butikkene har med feks. et senter også reforhandles. Men ja, i urbane strøk kommer nok de fleste matvarebutikkene i sentre til å ha åpent.  Men Norge er et langstrakt land.  Ser man bort i fra urbane strøk, har butikkene ofte egne lokaler, og bestemmer slikt selv.  Er det ikke marked for å holde åpent, tror jeg mange slike butikker kommer til å ha stengt, selv om de i følge loven kan ha åpent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig.

Jeg mener at dersom åpningstidsbestemmelsene endres, må kontraktene butikkene har med feks. et senter også reforhandles. Men ja, i urbane strøk kommer nok de fleste matvarebutikkene i sentre til å ha åpent.  Men Norge er et langstrakt land.  Ser man bort i fra urbane strøk, har butikkene ofte egne lokaler, og bestemmer slikt selv.  Er det ikke marked for å holde åpent, tror jeg mange slike butikker kommer til å ha stengt, selv om de i følge loven kan ha åpent.

Delstaten Utah, som har lavere befolkningtetthet enn Norge erfarer lite forskjell mellom butikker som er urbane eller ikke som stenges på søndager (86% vs 84%). Disse høye tall viser hva markedet er for søndagsåpne butikker, selv i en av de mest religiøse delstater i USA og selv lokaler som ikke er urbane:

he Deseret Morning News found that 84 percent of the 2,476 major stores it contacted statewide are now open on Sundays.

 

The News found that 100 percent of major drug stores it contacted are open Sundays; 97 percent of convenience stores; 91 percent of larger food supermarkets; 82 percent of major retailers; 82 percent of stores in malls; and 53 percent of small grocers.

 

(The Deseret Morning News researched Sunday opening data for all grocery and convenience chains and stores listed in the online Utah Food Industry Directory; all stores listed in directories of major shopping malls; retailers listed in state Yellow Pages; and other well-known, major retailing chains.)

 

Little difference was found between rural and urban areas. About 86 percent of rural stores contacted were open Sundays, and 84 percent of urban stores were.

http://www.deseretnews.com/article/600106453/Open-on-Sunday-84-of-major-Utah-stores-do-business-on-the-Sabbath.html?pg=all

Lenke til kommentar

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende

 

Forklar meg dette da, hvorfor er det butikker som ikke utnytter åpningstidene de har lov til å ha fullt og helt. Det finnes butikker som enda stenger 5-6 på lørdager, hvorfor? Taper de ikke markedsandel da? Er ikke det et idiotisk valg av dem i følge deg?

 

Denne frihet debatten er mildt sagt patetisk forresten. "Skyss og andre busselskaper ødelegger min frihet på veiene fordi de går på søndager, min hviledag der jeg skal ha fred hvor enn jeg går og mine premisser skal overholdes."

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende
Lenke til kommentar

 

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende

 

Kjenner til mange butikker som stenger kl. 16 på hverdager og kl. 13 på løndager.  Er det også selvmord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende

Kjenner til mange butikker som stenger kl. 16 på hverdager og kl. 13 på løndager. Er det også selvmord?
Det blir avhengig av markedets spesifikke egenskaper og butikkens finansielle stabilitet. Ikke alle butikker trenger å bli åpent hele tiden og det går bra for noen som stenger på søndager her i USA. Faktum at 86% åpnes søndager i Usa viser at mange mener det lønner seg å bli åpent

Mange småbutikker ble ødelagt når storbutikkene fikk lov til å bli åpent på søndag. Det endret markedet ganske mye. Noe få store matbutikker finnes idag, mens det var flere små matbutikker tidligere

Lenke til kommentar

 

Den verdidebatten er jo meningsløs. Konklusjonen er at alt rundt oss kommer som et resultat av ulike verdier, og at det tydeligvis ikke er slik at en verdi er mer verdt enn en annen for noen annen grunn en at en har forrang i lovverket, eller at fler støtter en verdi enn en annen. Her har da O Store Overformynderi bestemt at verdi A har forrang over min egen verdi, uten å faktisk spørre meg først. Det beste hadde vært om man kunne ha både verdi A og verdi B i likevekt, og det kan man i prinsippet, siden det ikke er åpningstidstvang, og kundene kan velge bort søndagsåpne butikker hvis de føler det er så slemt å holde åpent denne dagen. Er det realistisk? Kanskje ikke, men det viser isåfall i klartekst at folk faktisk ønsker søndagsåpent - selv om de sier det motsatte. Den enkleste måte å unngå at butikkene har åpent på søndag er faktisk å ikke handle på søndag!

 

Nei, verdidebatten er ikke meningsløs, og jo, noen verdier er verd mer enn andre, og jo noen verdier har mer allmenn støtte enn andre, og nei, det beste er ikke om alle verdier er i likevekt. Det er en banal overforenkling som ikke fører noe godt med seg.

 

AtW

 

Hva er den forventede utgang på verdidebatten, da? Jeg spør, siden du sier den er nyttig. Noe som vil gi en (tilnærmet) fasit på trådens topic? Det kan ikke skje når diskusjonen igrunn omhandler at A tvinger sin verdi på B, og motsatt. Ut av det kan man vel ikke få mer enn at det er nettopp det som skjer. Det tråden ellers handler om er jo at verdi A er bedre enn B eller motsatt.

 

 

 

Man kunne jo lovregulert det slik at man kunne ha åpent 12-18 på søndager f.eks. Det er en oppmykning i det minste. Brustadbukonseptet er hverken fugl eller fisk, og p.t. må man handle trangt, dyrt og med lite utvalg på søndag på grunn av reguleringene. La nå hvertfall de større butikkene holde åpent i et passelig tidsintervall. Det må være et OK kompromiss, hvor handlemuligheten gjenoppstår, uten at søndagens posisjon blir totalrasert. Har også foreslått at det kan gå på rundgang hvilke butikker som får ha åpent. Hvis 1/3 butikker i et lokalområde har søndagsåpent har jo det langt mindre ringvirkninger enn om alle har åpent. Nytteverdien øker mest når EN av de større butikkene man har i området får lov til å åpne, nummer to og tre er ikke fullt så viktige. Poenget er å unngå storkiosken/Joker.

Forslagene du har i ditt siste avsnitt har jeg lite imot. Som tidligere presisert er jeg ikke i utgangspunktet imot søndagsåpent, jeg mener kun at det må reguleres fordi omfanget av "fri bestemmelse" er for stort.

 

Det finnes en mellomting fra "alt er stengt" til "alt er åpent", og det er den vi må bli enige om, mener jeg.

 

 

Hurra, det går altså an å nærme seg hverandre, også her inne.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende

 

Kjenner til mange butikker som stenger kl. 16 på hverdager og kl. 13 på løndager.  Er det også selvmord?

 

Vi har vært igjennom dette også, flere ganger. Vær så snill...

Lenke til kommentar

Hurra, det går altså an å nærme seg hverandre, også her inne.

Jeg tror størsteparten snakker forbi hverandre, kanskje spesielt fordi noen tramper tråden ihjel med stråmenn. Men ja, vi er nok ikke så alt for uenige i utgangspunktet, trolig kun hvor "grensen går".

Lenke til kommentar

 

Hurra, det går altså an å nærme seg hverandre, også her inne.

Jeg tror størsteparten snakker forbi hverandre, kanskje spesielt fordi noen tramper tråden ihjel med stråmenn. Men ja, vi er nok ikke så alt for uenige i utgangspunktet, trolig kun hvor "grensen går".

 

 

Det er også greit å kompromissere iblant :) Brustadbua var et særdeles dårlig et, rett nok. Lurer på hvor mange bensinstasjoner som har svindyre søndagssalg av dagligvare som en vesentlig inntektskilde... Nei, ta heller fem øre mer for literen enn å leve av å selge grandiosa til 100 kroner, beskyttet av statens reguleringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Tja, svaret mitt var først og fremst et svar til cuadro, som påsto at det ikke er butikkene selv som bestemmer om de skal være åpne eller ikke. Siste setning var først og fremst en synsing fra min side.

det er oftest butikker som ikke åpner som taper penger. De kan godt stenges på søndag, tape markedsandel og konkurs frivillig-det har du rett i, men de fleste ikke ønsker selvmord som kan hende

 

Kjenner til mange butikker som stenger kl. 16 på hverdager og kl. 13 på løndager.  Er det også selvmord?

 

Vi har vært igjennom dette også, flere ganger. Vær så snill...

 

At DU har dine meninger om hva som kommer til å skje, betyr ikke at andre ikke kan være uenig.

"Vær så snill..." er ikke en spesiell god debatteknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med covah. Jeg ser ikke hvordan søndagsåpent er snakk om tvang, når det ikke er det på andre dager. Spesielt dersom de stenger såpass tidlig som det covah sier, da jeg vil tro de mister en god del av "på vei hjem fra jobb"-kundene. Nå skal det sies at jeg ikke er noen markedsanalytiker eller økonom av noe slag, men jeg synes da spørsmålet/poenget er gyldig.

 

Tok opp et lignende eksempel fra der jeg er kjent. Drammen har en REMA 1000 med åpningstider 06:00-24:00. Det er så vidt jeg vet eneste butikk i Drammen med det tilbudet. Jeg har full forståelse at det ikke kan sammenlignes med søndagsåpent, men dog. Jeg tror at med et friere marked så åpner man mer for muligheten med forskjellige nisje-butikker. Noen butikker har ikke åpent på søndager og kan kanskje tilby lavere pris enn de som vil satse på søndagsåpent. Dersom man er så bekymret for at søndagsåpent skal fullstendig ødelegge 50-talls stereotypen av familieidyll så kan jo et kompromiss være at fast ansatte skal ha definerte ukedager de jobber på. De som er deltidsansatt vil jeg tro er mer enn villig til å jobbe mest mulig i helga (studenter f.eks.).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med covah. Jeg ser ikke hvordan søndagsåpent er snakk om tvang, når det ikke er det på andre dager. Spesielt dersom de stenger såpass tidlig som det covah sier, da jeg vil tro de mister en god del av "på vei hjem fra jobb"-kundene. Nå skal det sies at jeg ikke er noen markedsanalytiker eller økonom av noe slag, men jeg synes da spørsmålet/poenget er gyldig.

 

Tok opp et lignende eksempel fra der jeg er kjent. Drammen har en REMA 1000 med åpningstider 06:00-24:00. Det er så vidt jeg vet eneste butikk i Drammen med det tilbudet. Jeg har full forståelse at det ikke kan sammenlignes med søndagsåpent, men dog. Jeg tror at med et friere marked så åpner man mer for muligheten med forskjellige nisje-butikker. Noen butikker har ikke åpent på søndager og kan kanskje tilby lavere pris enn de som vil satse på søndagsåpent. Dersom man er så bekymret for at søndagsåpent skal fullstendig ødelegge 50-talls stereotypen av familieidyll så kan jo et kompromiss være at fast ansatte skal ha definerte ukedager de jobber på. De som er deltidsansatt vil jeg tro er mer enn villig til å jobbe mest mulig i helga (studenter f.eks.).

Flertallet som jobber på søndager blir mindre fornøyd med jobben, ikke mer. De blir også mindre fornøyd med arbeid-fritid balanse sier flere undersøkelser. De som vinner blir de som handler, men flertallet arbeidere taper. Noe undersøkelser indikerer også at søndagsarbeidere settes i større fare for ulykker og dårligere helse

 

Det finnes alltid vinnere og tapere når lovendringer skjer. Heldigvis kan dere nordmenn studere hva skjer i andre søndagsåpne land og bestemme selv hvilke vinnere og tapere du velger.

Her i USA er det største vinnere blitt de som handler på søndag og de største selskapene. Jeg ser ikke et friere eller mer innovative marked men markeder som domineres av store selskap som bryr seg mer på sine konkurrentene enn kundene

Lenke til kommentar

 

Er enig med covah. Jeg ser ikke hvordan søndagsåpent er snakk om tvang, når det ikke er det på andre dager. Spesielt dersom de stenger såpass tidlig som det covah sier, da jeg vil tro de mister en god del av "på vei hjem fra jobb"-kundene. Nå skal det sies at jeg ikke er noen markedsanalytiker eller økonom av noe slag, men jeg synes da spørsmålet/poenget er gyldig.

 

Tok opp et lignende eksempel fra der jeg er kjent. Drammen har en REMA 1000 med åpningstider 06:00-24:00. Det er så vidt jeg vet eneste butikk i Drammen med det tilbudet. Jeg har full forståelse at det ikke kan sammenlignes med søndagsåpent, men dog. Jeg tror at med et friere marked så åpner man mer for muligheten med forskjellige nisje-butikker. Noen butikker har ikke åpent på søndager og kan kanskje tilby lavere pris enn de som vil satse på søndagsåpent. Dersom man er så bekymret for at søndagsåpent skal fullstendig ødelegge 50-talls stereotypen av familieidyll så kan jo et kompromiss være at fast ansatte skal ha definerte ukedager de jobber på. De som er deltidsansatt vil jeg tro er mer enn villig til å jobbe mest mulig i helga (studenter f.eks.).

Flertallet som jobber på søndager blir mindre fornøyd med jobben, ikke mer. De blir også mindre fornøyd med arbeid-fritid balanse sier flere undersøkelser. De som vinner blir de som handler, men flertallet arbeidere taper. Noe undersøkelser indikerer også at søndagsarbeidere settes i større fare for ulykker og dårligere helse

 

Det finnes alltid vinnere og tapere når lovendringer skjer. Heldigvis kan dere nordmenn studere hva skjer i andre søndagsåpne land og bestemme selv hvilke vinnere og tapere du velger.

Her i USA er det største vinnere blitt de som handler på søndag og de største selskapene. Jeg ser ikke et friere eller mer innovative marked men markeder som domineres av store selskap som bryr seg mer på sine konkurrentene enn kundene

 

 

Det er derfor jeg foreslår det kompromisset jeg gjør. At alle fast ansatte har kontraktbundne ukedager som er normal arbeidstid. Mye av mistrivselen vil jeg tro kommer av uforutsigbarhet, noe jeg har full forståelse for. Samtidig så virker det som at de fleste av oss som diskuterer her inne og andre folk er enige om at søndag ikke nødvendigvis må være dagen. Poenget er at man har en noenlunde strukturert uke, og at dette helst men ikke nødvendigvis kan velges av arbeidstaker. Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg kunne gjerne jobbet fast på søndager så lenge det ikke gikk ut over min totale arbeidstid per uke.

 

Jeg synes i hvert fall dette kunne vært en bedre løsning enn dagens, da denne åpner for bedre tilgang for de som jobber deltid i helger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...