Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Jeg antar du refererer til denne rapporten. Problemet er at den ikke er enig med deg overhodet.

Jo, regresjonsanalysen de har gjort er enig med meg. Du siterer bare delkapittelet som tar for seg tidligere forskning på området, gjort med eldre data. Jeg har forsøkt å finne en del av disse artiklene tidligere, og de fleste er ikke offentlig tilgjengelige. Jeg vet ikke akkurat hva slags data de har undersøkt eller hvilke økonometriske metoder de har brukt, så det blir vanskelig å vurdere deres funn. OECD-rapporten har brukt omfattende data som er meget relevant for Norge, fordi OECD-land er de landene i verden som er mest lik oss. De har for disse landene ikke funnet noen signifikant korrelasjon mellom liberalisering av åpningstider og pris.

En korrelasjon mellom søndagsåpent og tap for småbutikker, økt inntekter på storbutikker?

Hvis kostnadene øker men ikke priser,så taper noen penger. Småbutikker taper og stor butikker utkonkurrerer dem. Mindre mom and pop, mere Walmart

Sunday opening had no signi®cant effect on the level of the Total Retail Trade sales but a positive and signi®cant effect on Department Stores sales.

2. Because of this, a redistribution of sales between trade groups must have taken place within the retail sector to the bene®t of Department Stores.

3. For both series, Sunday opening caused a substantial change in the daily pattern of sales; although the change was more pronounced for some days other than Sunday, the share of Saturday and Sunday increased and decrease thursday and friday.

http://www.jos.nu/Articles/article.asp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener de er ganske lik Norge forutenom befolkningsstørrelse og markedsaktører...?

Ja, for eksempel. Det er selvsagt ingen land som er perfekt sammenlignbare med Norge. Når vi som jobber med økonomisk statistikk skal predikere virkninger av politikk i Norge, har likevel data fra OECD-land vist seg å være forbløffende gode indikatorer. Jeg har til gode å høre noen gode argumenter for hvorfor vi skal være et så ekstremt annerledesland på dette området.

jjkogan: Jeg klarer ikke å åpne .ASP-filen du linker til. Om jeg forstår deg riktig, kan jeg si at jeg tror alle etablerte dagligvarekjeder vil tape profitt på en liberalisering. Det er derfor de uttrykker så stor motstand mot dette. Prisene vil likevel holdes nede som følge av større konkurranse. Prisene i dagens brustadbuer vil derimot sannsynligvis synke, fordi de ikke lenger får opprettholde "monopol"-situasjonen de har i dag.

Lenke til kommentar

Du mener de er ganske lik Norge forutenom befolkningsstørrelse og markedsaktører...?

Ja, for eksempel. Det er selvsagt ingen land som er perfekt sammenlignbare med Norge. Når vi som jobber med økonomisk statistikk skal predikere virkninger av politikk i Norge, har likevel data fra OECD-land vist seg å være forbløffende gode indikatorer. Jeg har til gode å høre noen gode argumenter for hvorfor vi skal være et så ekstremt annerledesland på dette området.

jjkogan: Jeg klarer ikke å åpne .ASP-filen du linker til. Om jeg forstår deg riktig, kan jeg si at jeg tror alle etablerte dagligvarekjeder vil tape profitt på en liberalisering. Det er derfor de uttrykker så stor motstand mot dette. Prisene vil likevel holdes nede som følge av større konkurranse. Prisene i dagens brustadbuer vil derimot sannsynligvis synke, fordi de ikke lenger får opprettholde "monopol"-situasjonen de har i dag.

Jeg snakker ikke om priser, men konkuransen mellom småbutikker (ikke kjeder) og store butikker og kjeder. Småbutikker utkonkurreres av de store med søndagsåpent. Det har bidratt til store endringer i USA. I 1980 handlet amerikanere 50:50 småbutikker : store kjeder mens idag er det 25:75. Flere savner disse småbutikker langs mainstreet istedenfor de stygge men billige IKEA og Walmart utenfor byen. Det bidrar også til mindre innovering når det blir vanskelige for de små selskap som oftere utvikler det helt nye mere enn de store
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om priser, men konkuransen mellom småbutikker (ikke kjeder) og store butikker og kjeder. Småbutikker utkonkurreres av de store med søndagsåpent. Det har bidratt til store endringer i USA. I 1980 handlet amerikanere 50:50 småbutikker : store kjeder mens idag er det 25:75. Flere savner disse småbutikker langs mainstreet istedenfor de stygge men billige IKEA og Walmart utenfor byen. Det bidrar også til mindre innovering når det blir vanskelige for de små selskap som oftere utvikler det helt nye mere enn de store

Du drar jo frem pris som et poeng ovenfor. Og jeg har fortsatt til gode å høre hvorfor det er i seg selv dårlig at storbutikker utkonkurrerer de små. Til syvende og sist er dette forbrukerne selv som har valgt, da de velger bort småbutikken til fordel for storkjeder, for deretter å klage på at småbutikken stenger. Det med mindre innovering hadde også vært fint med en kilde/utbedring på, da jeg lurer på hva du egentlig mener, og om det faktisk er tilfellet. Og selv om det er det: man trenger ikke en veldig innovativ butikk å handle i bare man får skaffet meg melk og brød.

Lenke til kommentar

Hele poenget med mom and pop-stores er vel nettopp at de ikke innoverer. Dette betyr at de scorer høyt på nostalgi, men ikke nødvendigvis så mye annet. Walmart, derimot, er selve definisjonen på innovasjon.

Det er oppfatningen jeg har hatt også. Vanskelig å være super-innovativ hvis man vil beholde kunder som kommer av nostalgiske årsaker. Derfor jeg lurer på hva som egentlig menes med dette innovasjons-poenget.

Lenke til kommentar

Som det heter i Arbeidsmiljøloven:

"Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig"

(med noen unntak, f.eks. industri som kjører hel-kontinuerlig skift og ikke kan stenge ned maskiner/prosesser, hoteller, tog, fly, taxi, kiosker, bevertningssteder, etc.)

Intensjonen med loven er at flest mulig skal ha arbeids-fri på søndager. Hvorfor skal ikke butikkarbeidere i utgangspunktet ha samme vern mot generelt søndagarbeide som ansatte i arbeidslivet forøvrig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig"

(med noen unntak, f.eks. industri som kjører hel-kontinuerlig skift og ikke kan stenge ned maskiner/prosesser, hoteller, tog, fly, taxi, kiosker, bevertningssteder, etc.)

Intensjonen med loven er at flest mulig skal ha arbeids-fri på søndager. Hvorfor skal ikke butikkarbeidere i utgangspunktet ha samme vern mot generelt søndagarbeide som ansatte i arbeidslivet forøvrig?

Med andre ord ekstremt mange unntak. Det er faktisk 600 000 mennesker i Norge som har en jobb der de må ta søndagsvakter. Hele greia er allerede utvannet. Den opprinnelige grunnen til søndagsfri var religiøs, men nå til dags er det bare en vane. Folk er vant til at det er slik, så da må det fortsette slik.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vanlige butikkansatte ha dette vernet når f.eks. kiosk- og gartneriarbeidere ikke får det? Deres arbeid er da heller ikke "nødvendig" på søndager.

Lenke til kommentar

Hele poenget med mom and pop-stores er vel nettopp at de ikke innoverer. Dette betyr at de scorer høyt på nostalgi, men ikke nødvendigvis så mye annet. Walmart, derimot, er selve definisjonen på innovasjon.

Alle store kjeder begynte som småbutikker først og ble store fordi de var innovative. Når det bli større barriers of entry pga noe få store aktører som dominerer markedet så synker innovasjon Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Alle store kjeder begynte som småbutikker først og ble store fordi de var innovative. Når det bli større barriers of entry pga noe få store aktører som dominerer markedet så synker innovasjon

Så du vil ha småbutikker fordi de er innovative, men du vil ikke at de skal innovere for da vokser de og blir store og ødelegger for de små igjen...?

Lenke til kommentar

Alle store kjeder begynte som småbutikker først og ble store fordi de var innovative. Når det bli større barriers of entry pga noe få store aktører som dominerer markedet så synker innovasjon

Så du vil ha småbutikker fordi de er innovative, men du vil ikke at de skal innovere for da vokser de og blir store og ødelegger for de små igjen...?

Jeg vill ha god balanse mellom de store og små, ikke noe få store aktører som eier et oligopoli, hindrer innovasjon og krever skattelettelser.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med andre ord ekstremt mange unntak. Det er faktisk 600 000 mennesker i Norge som har en jobb der de må ta søndagsvakter. Hele greia er allerede utvannet. Den opprinnelige grunnen til søndagsfri var religiøs, men nå til dags er det bare en vane. Folk er vant til at det er slik, så da må det fortsette slik.

Det "er" unntak fordi vi ikke lever i et fundamentalistisk samfunn. Dvs. enkelte tingen tillates fordi hjula skal gå rundt, at f.eks. bensinstasjoner, hotell, vaktselskap, tog og taxi,etc. er et kompromiss. Men hovedregelen og intensjonen i loven er allikevel å begrense søndagarbeide mest mulig, for folk folk flest. Det foreligger ingen religiøs årsaksbegrunnelse fra arbeidstakerorganisasjonene til hvorfor de vil opprettholde søndag som generell almen hviledag/fridag.

Hvorfor skal vanlige butikkansatte ha dette vernet når f.eks. kiosk- og gartneriarbeidere ikke får det? Deres arbeid er da heller ikke "nødvendig" på søndager.

Som nevnt overfor, loven er "pragmatisk" for å tillate en viss service overfor befolkningen, og det inkluderer da plante- og gartneriutsalg. På lignende måte som at folk f.eks. kan ta med seg familien ut søndag og spise middag på et serveringssted. Eller forflytte deg fra A til B med tog og buss.

Lenke til kommentar

Som nevnt overfor, loven er "pragmatisk" for å tillate en viss service overfor befolkningen, og det inkluderer da plante- og gartneriutsalg. På lignende måte som at folk f.eks. kan ta med seg familien ut søndag og spise middag på et serveringssted. Eller forflytte deg fra A til B med tog og buss.

På hvilken måte overgår gartner-utsalg et dagligvareutsalg i forhold til service for den generelle befolkning? Kollektivtransport er åpenbar. Restaurant er også forståelig, da de fleste har best tid til uteliv i helga. Men hvorfor i all verden skal jeg kunne kjøpe en sekk matjord snarere enn en sekk poteter på søndag?

Lenke til kommentar

På hvilken måte overgår gartner-utsalg et dagligvareutsalg i forhold til service for den generelle befolkning? Kollektivtransport er åpenbar. Restaurant er også forståelig, da de fleste har best tid til uteliv i helga. Men hvorfor i all verden skal jeg kunne kjøpe en sekk matjord snarere enn en sekk poteter på søndag?

Det finnes sikkert en skriftlig begrunnelse et eller annet sted til hvorfor plante- og gartneriutsalg er unntatt, men jeg har ikke lest den. Men mulig det har noe med at a) planter er "ferskvare" som du helst kjøper samme dag du skal ha det i jorda, b) mange skal på kirkegården og plante, c) blomster til sykehusvisitter, etc. (dog bare gjetting fra min side)

Lenke til kommentar

Som betyr at du må selv hindre innovasjon, for å hindre at de små skal vokse seg store.

Feil- blir det ingen mulighet til å vokse, så blir det lite incentiv til å innovere. Det må være både incentiv til å vokse og regulering av markedet slik at aktørene ikke blir så store at ingen småbutikker greier å tjene litt penger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Småbutikkene skal innovere slik at de kan vokse. Men de skal ikke innovere veldig bra så de hevder seg altfor godt og blir store og slemme.

Et velfungerende frimarked har mange aktører, ikke noe få store aktører. Alle aktørene(små og store) ønsker å bli slemme og kontrollere priser. Finnes det bare noe få, greier de å gjøre det

Det er best for alle at det finnes både store og småbutikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...