Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

se OECD-rapporten i diskusjonen her

Dette er kun å være selektiv. Du er kanskje ikke klar over hva som har hendt i Danmark? Senest i dag i Dagligvarens avisutgave presenterte de undersøkelser som peker på at så mange som 25 000 vil kunne miste jobb som følge av det nye lovforslaget. Dette er i hovedsak småbutikker.

 

Hvor mye hold det er i disse ulike konklusjonene skal jeg ikke spekulere for mye i, det er fremdeles pinlig klart hvilke risikoer man står ovenfor.

 

LINK

 

LINK 2 *

 

*Her var det et lavere tall gitt enn i avisutgaven, ikke at det svekker tyngden noe særlig.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Småbutikker har mer problemer med lave driftsmargin enn store butikker.

Du finner nesten ikke småbutikker i USA som kan utkonkurrere de store i flere markeder, noe som skjedde etter søndagsåpne lovene endret. Walmart f eks ødelegger småbutikker rundt verden. Mainstreet kultur med privateide småbutikker kommer aldri tilbake og butikker som walmart skal dominere

Walmart nyter godt av stordriftsfordeler, hvilket vel ikke kan sies å være negativt? Det små butikker må gjøre er å finne andre måter å konkurrere på. 

 

Har du noen lenker som underbygger denne påstanden om at "Walmart ødelegger småbutikker rundt verden"?

 

Dette viser hva som skjer til småbutikker I USA. 50% markedsandel I 1982, 26% idag.

 

http://ilsr.org/wp-content/uploads/2010/12/2007-census-percapita.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er kun å være selektiv. Du er kanskje ikke klar over hva som har hendt i Danmark? Senest i dag i Dagligvarens avisutgave presenterte de undersøkelser som peker på at så mange som 25 000 vil kunne miste jobb som følge av det nye lovforslaget. Dette er i hovedsak småbutikker.

Hvor mye hold det er i disse ulike konklusjonene skal jeg ikke spekulere for mye i, det er fremdeles pinlig klart hvilke risikoer man står ovenfor.

 

LINK

 

LINK 2 *

 

*Her var det et lavere tall gitt enn i avisutgaven, ikke at det svekker tyngden noe særlig.

 

Kaller du det å henvise til en seriøst forskningsrapport å være selektivt, mens du selv kun kommer drassende med noen noen lenker til et bransjeblad? Jaja.

 

Fra den nederste lenken:

Nå har Handelens samarbeidsutvalg, som består av Coop, Virke og Handel og Kontor, fått konsulentselskapet Damvad Norge til å undersøke hva konsekvensene faktisk vil bli.

 

– Vi antar at butikkene som er minst lønnsomme vil legge ned først. I de litt over 2.000 minst lønnsomme butikkene i Norge, som ligger i små bykommuner, jobber mellom 22.500 og 24.000 ansatte. Disse vil miste jobben, sier Sigrun Aasland.

 

Dette lukter bestillingsverk, men for all del; legg gjerne ved en lenke til rapporten som Damvad Norge utformet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Småbutikker ødelegges av de store.

 

Gjør de virkelig det, eller er det bare en ren myte? Jeg har ennå til gode å se noe god forskning som underbygger denne påstanden.

 

Men sett at det likevel skulle stemme: hvorfor er det problematisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Småbutikker ødelegges av de store.

 

Gjør de virkelig det, eller er det bare en ren myte? Jeg har ennå til gode å se noe god forskning som underbygger denne påstanden.

 

Men sett at det likevel skulle stemme: hvorfor er det problematisk?

Av grunner som du aldri vil/ønsker å forstå. Dette går igjen i alle diskusjoner her inne. Herregud, ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Dette lukter bestillingsverk, men for all del; legg gjerne ved en lenke til rapporten som Damvad Norge utformet.

Dette er et bestillingsverk, ja, noe det må være i og med at sittende regjering ikke ønsker noen konsekvensutredning.

 

Jeg var heller ikke selektiv i min fremstilling, i motsetning til deg, jeg poengterte at det er undersøkelser som konkluderer med hver sin ende av skalaen og at det er selektivt å kun forholde seg til den ene og benytte dette som basisen for diskusjonen. Et gjentatt tema med deg er følgende er at du fullstendig avviser problemet, noe jeg ikke har tenkt til å ta meg tid til å forsøke å overbevise lengre.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Vel, du er selektiv. Om dette er et bestillingsverk avgjør om vi kan ta rapporten alvorlig eller ikke, gitt at vi med bestillingsverk mener at konklusjonen er gitt på forhånd. Du henviste til hva som har skjedd i Danmark, med dette angivelige bestillingsverket som kilde. Om kilden er verdiløs har du ikke grunnlag for uttalelsen din. (edit: Når jeg tenker meg om er selektiv kanskje en dårlig beskrivelse, men det fremstår ikke spesielt ærlig.)

 

I tillegg er det ikke alltid hensiktsmessig å behandle alle sider av en sak likt. Et åpenbart eksempel er global oppvarming; det finnes undersøkelser som konkluderer med hver sin ende av skalaen også her. Et annet eksempel er argumenter for og mot austerity. Et tredje er forskningsrapporter vs. uttalelser fra folk med en klar agenda.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

 

Dette viser hva som skjer til småbutikker I USA. 50% markedsandel I 1982, 26% idag.

http://ilsr.org/wp-content/uploads/2010/12/2007-census-percapita.jpg

Ja det var noen fine kakediagram, og hva er poenget?

 

Småbutikker ødelegges av de store.

 

 

Kan også formuleres slik; [ ] ødelegges av store kjøpesentra utenfor sentrum.

 

Man har gjort tradisjonelle spesialbutikker & småbutikker og sentrum i byene såpass tungvindt og utilgjengelig med gå-gater og soneparkering, dyre automater, etc. at folk heller kjører 3 km. til storsentre i periferien der det er enkelt og gratis å parkere, og du kan få evt. tunge/store varer noenlunde rett i bilen.

 

Politikere over hele landet hev seg på denne trendy farsotten i sin tid og gjorde arealer tilgjengelig, nå viser konsekvensen seg.

Lenke til kommentar

Synes det med Søndagsåpne  butikker er tåpelig    Vi vil ha den dagen som   en ikke  vanlig  arbeidsdag Mange må på jobb   den dagen  det er klart Men gjør den ikke  som  en offentlig hverdag  som de andre seks ukedagene 

Synes jeg da

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Av grunner som du aldri vil/ønsker å forstå. Dette går igjen i alle diskusjoner her inne. Herregud, ta deg en bolle.

Vel, i motsetning til mange andre her inne så prøver jeg faktisk å forstå, men jeg prioriterer fakta og forskning. Du derimot ser ut til å kun argumentere ut fra antaklelser, spekulasjoner og synsing. Du har ennå ikke klart å komme med et eneste godt argument på hvorfor forbudet skal bestå, dette til tross for at denne tråden nå er på 30 sider. Det er egentlig ganske bra gjort. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er et bestillingsverk, ja, noe det må være i og med at sittende regjering ikke ønsker noen konsekvensutredning.

Jeg var heller ikke selektiv i min fremstilling, i motsetning til deg, jeg poengterte at det er undersøkelser som konkluderer med hver sin ende av skalaen og at det er selektivt å kun forholde seg til den ene og benytte dette som basisen for diskusjonen. Et gjentatt tema med deg er følgende er at du fullstendig avviser problemet, noe jeg ikke har tenkt til å ta meg tid til å forsøke å overbevise lengre.

 

Sittende regjering kan fint se til erfaringer gjort i andre land, og erfariner fra Europa viser at det gikk helt fint å tillate butikker å holde åpent på søndager; så hvorfor skal de da kjøre på med konsekvensutfordring? Dessuten har vi jo det moralske aspektet her: hvorfor skal ikke fredelige mennesker kunne holde butikken sin når de måtte ønske? Hvem gir du, jeg, politikerne eller noen andre til å skulle bestemme slik over andre mennesker?

 

Ellers hvem er mest selektiv her: den som refererer til en bransjeavis eller den som henviser til en forskningsrapport? Du og de fleste andre forkjempere for dagens forbud overser jo glatt seriøs forskning omkring dette temaet, og da er det særdeles vanskelig å ta dere seriøst. Det eneste dere kommer med er grunnløse antakelser, spekulasjoner og ikke sjeldent ren og skjær synsing.

 

Du trenger som sagt heller ikke bruke mer tid på å overbevise meg om du ikke vil, det er ingen som tvinger deg til å fortsette å skrive her inne.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Småbutikker ødelegges av de store.

 

Gjør de virkelig det, eller er det bare en ren myte? Jeg har ennå til gode å se noe god forskning som underbygger denne påstanden.

 

Men sett at det likevel skulle stemme: hvorfor er det problematisk?

Statistikkene jeg viste deg er fakta, ikke myte. De store utkonkurrerte de små i de siste 50 år når søndagsåpne lover endret. Amerikanere handler 2 ganger mer på de store enn de små idag, mens i 1982 var det 50:50, ifølge censusen

 

Denne trenden har både fordeler og ulemper. Jeg savner de småbutikkene jeg handlet på i 60 tallet hvor butikkeirne kjente familien min og bidro til byen på veier walmart aldri gjør samtidig som jeg liker lavere prisene på de store

Lenke til kommentar

 

Denne trenden har både fordeler og ulemper. Jeg savner de småbutikkene jeg handlet på i 60 tallet hvor butikkeirne kjente familien min og bidro til byen på veier walmart aldri gjør samtidig som jeg liker lavere prisene på de store

 

 

Dette går vel mye på personlig preferanse. For min egen del så foretrekker jeg å være forholdsvis anonym i offentlighet. Kall meg gjerne antisosial, men når jeg reiser i butikken så er det for å handle. Vil jeg være sosial så reiser jeg og besøker en kompis. Man kan jo også snu det på hodet og si at Walmart bidrar til lokalmiljøet på måter en småbutikk aldri kan gjøre, nettopp på grunn av disse lave prisene. Ser ikke helt hvordan disse tingene kan brukes som noe argument/poeng hverken for eller imot søndagsåpent.

Lenke til kommentar

 

 

Denne trenden har både fordeler og ulemper. Jeg savner de småbutikkene jeg handlet på i 60 tallet hvor butikkeirne kjente familien min og bidro til byen på veier walmart aldri gjør samtidig som jeg liker lavere prisene på de store

 

Dette går vel mye på personlig preferanse. For min egen del så foretrekker jeg å være forholdsvis anonym i offentlighet. Kall meg gjerne antisosial, men når jeg reiser i butikken så er det for å handle. Vil jeg være sosial så reiser jeg og besøker en kompis. Man kan jo også snu det på hodet og si at Walmart bidrar til lokalmiljøet på måter en småbutikk aldri kan gjøre, nettopp på grunn av disse lave prisene. Ser ikke helt hvordan disse tingene kan brukes som noe argument/poeng hverken for eller imot søndagsåpent.

Søndagsåpent favoriserer de store butikkene foran de små pga større evne til å greie seg med lavere driftsmargin.

Denne trenden mot store butikker plager flere økonomer fordi det er oftere de små selskap som innoverer, ikke de store og det er innovasjon som bidrar mest til høyere produktivitet og levestandard.

Lenke til kommentar

En annen ting er at vis vi får store eller små kjeder vil ikke vareutvalget forandre seg nevneverdig, pga tollmuren mot import, og at butikkene fortsatt må være avhengig av varer fra grillstad/idun/findus/etc.
Dog, det er verdt å merke seg at "de store kjedene", i hvertfall i fjor, hadde 99,8% markedsandel til sammen. Og siden LIDL ikke klarte å bryte seg inn på Norsk marked, er det godt mulig andre ikke vil klare det heller.

Lenke til kommentar

 

Søndagsåpent favoriserer de store butikkene foran de små pga større evne til å greie seg med lavere driftsmargin.

Denne trenden mot store butikker plager flere økonomer fordi det er oftere de små selskap som innoverer, ikke de store og det er innovasjon som bidrar mest til høyere produktivitet og levestandard.

 

 

Så når de små vokser seg store skal man trykke de ned igjen for å holde de små? Hvor går grensen fra "småbutikk" til "storbutikk"? Opplever du alltid dårlig oppfølging og service hos en filial i en storkjede?

 

Forøvrig så var mitt forrige innlegg bare en kommentar i forhold til hva du verdsetter i et kundeforhold. Dersom du vil bruke argumentet om at storkjeder går ut over småbutikker, og at dette i seg selv er negativt, så må du bruke argumentasjon annet enn dine personlige handlepreferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...