Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Ordbruk i flere aviser:

I en undersøkelse blant HKs medlemmer, svarer nær 47 % av de som jobber søndager før jul at de enten blir pålagt det av arbeidsgiver, er redd for negative konsekvenser dersom de svarer nei eller blir tvunget til å jobbe dersom ingen andre kan.

http://m.db.no/2014/12/05/kultur/kronikk/debatt/jul/apningstider/36571673/?www=1

 

I første omgang vil det bety at de som jobber innen renhold, vakthold, kollektivtrafikk og varetransport blir tvunget til å jobbe på søndager.

http://mobil.lofotposten.no/jobbmagasinet/article7468423.ece

Ser ut at selv aviser misbruker uttryket eller kan det være at det er mer vanlig enn du tror?

Når du starter i en sånn type jobb er du gjerne innforstått med at man også jobber søndager.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ordbruk i flere aviser:

I en undersøkelse blant HKs medlemmer, svarer nær 47 % av de som jobber søndager før jul at de enten blir pålagt det av arbeidsgiver, er redd for negative konsekvenser dersom de svarer nei eller blir tvunget til å jobbe dersom ingen andre kan.

http://m.db.no/2014/12/05/kultur/kronikk/debatt/jul/apningstider/36571673/?www=1

 

I første omgang vil det bety at de som jobber innen renhold, vakthold, kollektivtrafikk og varetransport blir tvunget til å jobbe på søndager.

http://mobil.lofotposten.no/jobbmagasinet/article7468423.ece

Ser ut at selv aviser misbruker uttryket eller kan det være at det er mer vanlig enn du tror?

Når du starter i en sånn type jobb er du gjerne innforstått med at man også jobber søndager.
og butikkeirene må velge mellom å miste kunder og profitt(kanskje hele butikken) eller åpne søndager i de fleste tilfeller.

For de som ønsker å jobbe søndager får man mere valg. For de som ikke ønsker eller klarer å jobbe søndager(de fleste) gir du dem mindre valg fordi det blir færre jobber de vill ha.

 

Ble detmuligheter for alle til å få deres drømme jobber ville alle bli fornøyd. Jeg antar det ikke er tilfelle i Norge og blant de som ikke klare å jobbe søndager ville arbeidsledighet øke.

 

Ikke alle ville mene de har mer frihet, selv blant butikkeierene, noe av dem som ikke overleve denne forandringen

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja folk blir tvunget til å jobbe har jeg hørt hele mitt liv fra utallige antall folk. Dere har din egen spesielle definisjon som ikke stemmer med vanlig ordbruk

The usage of "forced to" in English tend to be a bit wider than "tvunget" in Norwegian, and in Norwegian it tends to be preceded by "se seg tvunget til" when there is no threats involved. [although it is more often expressed as "se seg nødt til"

 

Simple "tvunget" in Norwegian would probably be best translated with "coerced" in English, although that probabliy is even stricter (less usual to use in absence of any threath of violence, explicit or implicit).

 

Some of the usage in this thread is, in my view, an excellent example of loaded language, which of course does occur in Norwegian, as well as in other languages.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Loaded_language

Ordbruk i flere aviser:

I en undersøkelse blant HKs medlemmer, svarer nær 47 % av de som jobber søndager før jul at de enten blir pålagt det av arbeidsgiver, er redd for negative konsekvenser dersom de svarer nei eller blir tvunget til å jobbe dersom ingen andre kan.

http://m.db.no/2014/12/05/kultur/kronikk/debatt/jul/apningstider/36571673/?www=1

 

I første omgang vil det bety at de som jobber innen renhold, vakthold, kollektivtrafikk og varetransport blir tvunget til å jobbe på søndager.

http://mobil.lofotposten.no/jobbmagasinet/article7468423.ece

Ser ut at selv aviser misbruker uttryket eller kan det være at det er mer vanlig enn du tror?

De har begge samme kilde, som er fagforeningen HK, og at de misbruker ordet "tvang" er ikke overraskende. Avisene bare gjengir fagforeningens ord.

 

Ikke at det innebærer at jeg nødvendigvis ikke tar feil. Tross alt kan ordbruken ha endret seg siden jeg dro fra Norge.

Lenke til kommentar

Noe ironisk at to av de mest aktive i debatten, på hver sin side attpåtil, angående søndagsåpent i Norge ikke selv er bosatt i Norge lenger :p

 

Men tilbake på sak, så synes jeg at det å være hyper-definisjonistisk angående ord en bruker ikke er så nødvendig. Så lenge meningen som skal fram kommer riktig fram så er jo det hele poenget. Dersom tvang i dette tilfellet menes at butikker kan oppleve markedspress dersom konkurrenter holder åpent på søndager (og at dette presset ses på som så stort at de mener det vil skade bedriften å ikke holde åpent på søndag), så ja vel da er jeg med på å kalle det tvang. Da må mye annet også falle under tvangskategorien, men det er greit det så lenge jeg er på bølgelengde med hva som formidles i denne konteksten.

Lenke til kommentar

...

Meg og deg er nok ferdig med å diskutere; jeg kan ikke hjelpe deg med hver minste ting du ikke forstår.

 

Jeg kan si såpass at din evaluering av siste punkt er delvis snudd på hodet - det er småbutikkene som står i fare for å ikke kunne konkurrere. Coop eksempelvis tåler nedgangstider, mens Joker på utsiden av Bergen ikke gjør det.

 

Det er fremdeles helt åpent for Politrikks å stille spørsmål til punktene, selv om dette er punkter de fleste er klar over (selv om de ikke nødvendigvis er enig i) dersom de har den minste innsikt i dagligvarevirksomheten.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er ett tilfelle. Et annet er der en småbutikk har lav omsetning, men nok til å gå rundt. Ved at det blir tillatt for en større butikk i området å holde åpent en ekstra dag i uken vil de selvsagt gjøre dette fordi det gir de muligheten til å spise fra småbutikkens faste kunder - mens det på andre siden ikke er sikkert at småbutikken med sine projeksjoner har muligheten til å gjøre det samme for å forsøke å beholde sine kunder.

I dette tilfellet fungerer dagens regulasjon som en utgjevning av forskjeller i midler, som er med på å øke konkurransemulighetene.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er et argument som kan overføres til andre bransjer.

 

Vi får større konkurranse i media hvis en tv-kanal bestående av mer enn et arbitrært valgt ansatte eller arbitrært valgt størrelse ikke kan sende på søndager. Da vil vi få masse små mediehus som lager andre produksjoner og sender andre programmer enn de store, og som har et kunstig monopol på søndager. Kan for eksempel gjøres med aviser også. Forby dagbladet og vg på søndager, så får vi plutselig flere små redaksjoner som tjener på søndagsmonopol.

 

Er dette ønskelig i matbransjen? Slik er situasjonen idag. Hvorfor er dette da ikke ønskelig i mediabransjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småbutikkene blir vel isåfall utkonkurrert fordi de til nå har sluppet unna konkurranse fra større deler av markedet på søndagene, hvor de kan holde åpent? Hvis det er dette som menes har jeg ikke all verdens sympati, da de lever på konkurransevridende reguleringer.

Småbutikker har mer problemer med lave driftsmargin enn store butikker.

Du finner nesten ikke småbutikker i USA som kan utkonkurrere de store i flere markeder, noe som skjedde etter søndagsåpne lovene endret. Walmart f eks ødelegger småbutikker rundt verden. Mainstreet kultur med privateide småbutikker kommer aldri tilbake og butikker som walmart skal dominere

Lenke til kommentar

Småbutikker må nok heller satse på nisjer, men det er nå greit nok. Personlig ser jeg ikke behovet for at enkeltstående butikker skal selge samme varer som de større kjedene. Små forretninger har også en annen fleksibilitet enn større kjeder, for eksempel ved inntak av varer kunder etterspør.

Det er nok av folk som handler snop hos Yummyheaven i Oslo, selv om det er billigere alternativer i nærheten. Hvorfor? De har spesialisert seg, og fører produkter kjedene har lite av. Skal også sies at brusen deres er rimeligere enn hos kjedene, forstå det den som kan. Det eneste jeg savner er ekspertise, de kan ikke SÅ mye om det de selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette ønskelig i matbransjen? Slik er situasjonen idag. Hvorfor er dette da ikke ønskelig i mediabransjen?

At det eksisterer konkurranse i dagligvarebransjen er noe samfunnet er avhengig av. At det eksisterer konkurranse i bransjer som tilbyr kultur-formidling er ikke noe samfunnet er like avhengig av - da både med tanke på arbeidsplasser og levekår.

 

Edit:

 

Småbutikker må nok heller satse på nisjer, men det er nå greit nok.

Her er jeg igrunnen ganske så enig med deg, men jeg mener det fremdeles har for store samfunnsmessige implikasjoner enn at det går ann å bare "rive av plasteret". Samtidig er det et visst utvalg også en småbutikk må ha for å kunne livnære seg på faste kunder, det er ikke helt sikkert denne idyll-fordelingen er praktisk mulig.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

At det eksisterer konkurranse i dagligvarebransjen er noe samfunnet er avhengig av. At det eksisterer konkurranse i bransjer som tilbyr kultur-formidling er ikke noe samfunnet er like avhengig av - da både med tanke på arbeidsplasser og levekår.

Nå snakker jeg om den fjerde statsmakt her, den frie pressen. Og ja, mat kommer først. Men om alternativet hadde vært monopol i matvarehandelen (CCCP Mat) eller monopol i media (KRK) så er jeg ikke sikker på at jeg er enig med deg at KRK er å foretrekke. Uansett er det å sette det på spissen. Et samfunn kan ha konkurranse i dagligvarebransjen uten lov mot søndagsåpent. Selv om småbutikkene forsvinner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Meg og deg er nok ferdig med å diskutere; jeg kan ikke hjelpe deg med hver minste ting du ikke forstår.

 

Helt i orden, det er ingen som tvinger deg til å diskutere med meg. :)

 

Jeg kan si såpass at din evaluering av siste punkt er delvis snudd på hodet - det er småbutikkene som står i fare for å ikke kunne konkurrere. Coop eksempelvis tåler nedgangstider, mens Joker på utsiden av Bergen ikke gjør det.

Så det du egentlig sier er at småbutikkene sin eksistens står og henger på om forbudet består eller ikke? Forstår jeg deg riktig? Hvis ja så er det en ganske drøy påstand, spesielt med tanke på at erfaringer fra andre land (se OECD-rapporten i diskusjonen her) viser at dette har gått helt fint. Har du sett på den rapporten?

 

Det er fremdeles helt åpent for Politrikks å stille spørsmål til punktene, selv om dette er punkter de fleste er klar over (selv om de ikke nødvendigvis er enig i) dersom de har den minste innsikt i dagligvarevirksomheten.

Er det triks å stille spørsmål ved påstander som ikke underbygges med fakta? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå snakker jeg om den fjerde statsmakt her, den frie pressen. Og ja, mat kommer først. Men om alternativet hadde vært monopol i matvarehandelen (CCCP Mat) eller monopol i media (KRK) så er jeg ikke sikker på at jeg er enig med deg at KRK er å foretrekke. Uansett er det å sette det på spissen. Et samfunn kan ha konkurranse i dagligvarebransjen uten lov mot søndagsåpent. Selv om småbutikkene forsvinner.

 

Det er ganske drøyt å påstå at det ikke vil bli konkurranse dersom man opphever et forbud, spesielt mtp at dette går helt fint andre steder i verden der man ikke har dette forbudet.

 

Man hører jo også at de store kjedene bruke dette argumentet: "Det vil bli dårligere vilkår og mindre konkurranse om forbudet oppheves". Dette er selvsagt bare tull, de store kjedene har sin egen agenda når de kjemper for beholde dette forbudet; og det er å beholde sin markedsdominans.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Småbutikker har mer problemer med lave driftsmargin enn store butikker.

Du finner nesten ikke småbutikker i USA som kan utkonkurrere de store i flere markeder, noe som skjedde etter søndagsåpne lovene endret. Walmart f eks ødelegger småbutikker rundt verden. Mainstreet kultur med privateide småbutikker kommer aldri tilbake og butikker som walmart skal dominere

 

Walmart nyter godt av stordriftsfordeler, hvilket vel ikke kan sies å være negativt? Det små butikker må gjøre er å finne andre måter å konkurrere på. 

 

Har du noen lenker som underbygger denne påstanden om at "Walmart ødelegger småbutikker rundt verden"?

Lenke til kommentar

Når du starter i en sånn type jobb er du gjerne innforstått med at man også jobber søndager.

Er man virkelig det? Vis en spørreundersøkelse viser at 47% ikke takker nei når de har sjansen, og de vil takke nei, så forstår de enten ikke hva det er snakk om eller så forstår de ikke at de har lov å takke nei.
Lenke til kommentar

 

Når du starter i en sånn type jobb er du gjerne innforstått med at man også jobber søndager.

Er man virkelig det? Vis en spørreundersøkelse viser at 47% ikke takker nei når de har sjansen, og de vil takke nei, så forstår de enten ikke hva det er snakk om eller så forstår de ikke at de har lov å takke nei.

 

 

Tviler på at det er helt ukjent for en nyansatt vekter eller bussjåfør at man blir nødt til å jobbe en søndag i ny og ne. Jeg husker i hvert fall at søndagsvakter var et tema da jeg var på jobbintervju hos Securitas, samme med Peppes Pizza og jaggu tror jeg skiftleder nevnte helligdagsvakter i desember, da jeg søkte jobb på Ultra i mars måned. 

 

Folk har søren meg blitt bortskjemte, når man klager over at man innen servicebransjen blir nødt til å jobbe på søndager. 

Endret av Hotel Papa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Folk har søren meg blitt bortskjemte, når man klager over at man innen servicebransjen blir nødt til å jobbe på søndager. 

^ What he said. ^

Lenke til kommentar

Småbutikker har mer problemer med lave driftsmargin enn store butikker.

Du finner nesten ikke småbutikker i USA som kan utkonkurrere de store i flere markeder, noe som skjedde etter søndagsåpne lovene endret. Walmart f eks ødelegger småbutikker rundt verden. Mainstreet kultur med privateide småbutikker kommer aldri tilbake og butikker som walmart skal dominere

 

Hvorfor synonymiseres storkjeder så ofte med onde direktører med en fluffy hvit pusekatt, hentesveis med hårvann og sigar? Sleng på en stol som lar seg rotere, så er man i mål. Dersom småbutikker ikke klarer å konkurrere med storkjeder så er det synd. Men, dersom storkjedene klarer å drives meget effektivt, og jeg kan kjøpe ting billigere, og jeg får normal service og driften av butikken er etisk forsvarlig så synes jeg det er helt gull.

 

Jeg ble forholdsvis nylig med i et mye større selskap enn det jeg var i til å begynne med. Skepsisen var der, og man skulle reduseres til en liten brikke på det store sjakkbrettet, et nummer som skal produsere. Men driften er essensielt akkurat den samme som etter at vi ble kjøpt opp. Nå er jeg ansatt i en stor bedrift med mange avdelinger, mine muligheter for omplassering innad i bedriften og eventuelt omskolering er høyere, samtidig som at sjansen for å permitteres reduseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...