Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

En kan mene tvang bare gjelder når det finnes drapstrusler, andre når en må ufrivillig endre oppførselen sin eller tape noe eller få noe negativ konsekvens.

 

Poenget er at liberalisering fører ikke til er paradis hvor individuelle frihet blir så stor at alle kan bare gjøre som de vill. Isteden skifter det bare til andre fordeler og ulemper som favoriserer forskjellig oppførsel/folk.

 

 

De fleste jobber, selv om de ikke ønsker å jobbe i det hele tatt. Det ser jeg ikke på som noe negativt.

Det blir negativt for folk som mister jobbene sine fordi de ikke kan jobbe søndag og ikke klare å finne andre jobber. Det blir positivt for de som ønsker å jobbe på søndager.

 

Det endrer kulturen og hva folk gjør på søndager, både på positive og negative veier

Favoriserer individuell oppførsel fremfor kollektiv ja.

Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt begrepet tvang er helt irrelevant til diskusjonen. Det er en eneste red-herring. Så kanskje man skal forsøke å snu seg tilbake?

 

Som allerede poengtert så er det ikke hvorvidt det er "tvang" som er det essensielle, men konsekvensene i seg selv.

Konsekvensen blir at man ikke lenger nekter folk å holde åpent på Søndager?

Lenke til kommentar

 

 

 

Her har man utvannet begrepet tvang til å gjelde nesten alt til alle tider? Det er da TVANG å gå på arbeid, da det åpenbart er en negativ konsekvens å få sparken (også om man skipper en onsdag heller enn en søndag). Det er også TVANG å spise, da sult er en negativ konsekvens av å la være. Jeg er vel også et offer for tvang i og med at jeg ikke kan skrive banneord overalt, noe som er å ufrivillig endre oppførselen dersom dette er en (u)vane jeg har lagt meg til ellers.

 

Når tvang er såpass utvannet og ubetydelig blir vel ikke tvangen med å holde åpent på søndag spesielt alvorlig...?

Alvorlig for de som taper mye penger eller mister jobben, lite alvorlig for de fleste

Etter å ha lest om minstelønnen i San Francisco frister det heller å senke denne noen knepp her hjemme, for å kompensere for det man evt taper økonomisk på å holde søndagsåpent.

 

*henter skjold og tåregass*

Det er heldigvis ikke minstelønn i Norge for butikkansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

En kan mene tvang bare gjelder når det finnes drapstrusler, andre når en må ufrivillig endre oppførselen sin eller tape noe eller få noe negativ konsekvens.

 

Poenget er at liberalisering fører ikke til er paradis hvor individuelle frihet blir så stor at alle kan bare gjøre som de vill. Isteden skifter det bare til andre fordeler og ulemper som favoriserer forskjellig oppførsel/folk.

 

 

De fleste jobber, selv om de ikke ønsker å jobbe i det hele tatt. Det ser jeg ikke på som noe negativt.

Det blir negativt for folk som mister jobbene sine fordi de ikke kan jobbe søndag og ikke klare å finne andre jobber. Det blir positivt for de som ønsker å jobbe på søndager.

 

Det endrer kulturen og hva folk gjør på søndager, både på positive og negative veier

Favoriserer individuell oppførsel fremfor kollektiv ja.
Ikke enig, det favoriserer de store butikker fremfor individuelle småbutikker

 

Det kollektive oppførsel endrer også og mange som ikke ville jobbe på søndag (de fleste)må gjør det

Lenke til kommentar

Konsekvensen blir at man ikke lenger nekter folk å holde åpent på Søndager?

- Mer helgearbeid for butikkansatte

- Mer overtid for driftsledere

- Mer behov for ekstravakter kontra faststillinger

- Mer inntektsspredning

- Mer markedsdominans for de allerede etablerte

 

Man må vurdere behov med et perspektiv om konsekvenser. Behovet er lite, konsekvensene er potensielt store. Merk at jeg i utgangspunktet ikke er imot søndagsåpent, jeg er imot den naive måten våre politikere ønsker å gjøre dette til en virkelighet.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når reglene endres så forandres konkurransen og en må velge mellom å tape eller å endre sin strategiet. En blir "tvunget" av markedet til å åpne butikken sin på søndager.

Man må slettes ikke holde åpent på søndager selv om forbudtet fjernes, så vær vennlig å slutt med å kalle dette for tvang. Ingen kommer til å true deg til å holde butikken din åpen, du står helt fritt til å velge dette selv.

 

Men for et øyeblikk kan vi jo leke med tanken om at det du sier skulle stemme. I andre land der hvor det ikke er restriksjoner på åpningstider, der ville jo alle matbutikker vært "tvunget" til å holde åpent døgnet rundt året; dersom vi skulle følge tankerekken til dere motstandere. Stemmer det tror du? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

- Mer helgearbeid for butikkansatte

- Mer overtid for driftsledere

- Mer behov for ekstravakter kontra faststillinger

- Mer inntektsspredning

- Mer markedsdominans for de allerede etablerte

 

Man må vurdere behov med et perspektiv om konsekvenser. Behovet er lite, konsekvensene er potensielt store. Merk at jeg i utgangspunktet ikke er imot søndagsåpent, jeg er imot den naive måten våre politikere ønsker å gjøre dette til en virkelighet.

 

Mer helgearbeid for butikkansatte: Hvordan vet du det? Er det utenkelig at butiiken kan ansette noen som kunne tenke seg å jobbe på søndager? 

 

Mer overtid for driftsledere: Hvorfor det?

 

Mer ekstravakter kontra faste stillinger: Hvordan vet du det? Og om så var: hvorfor er dette problematisk?

 

Mer inntektsspreding: Hva mener du med det?

 

Mer markedsmakt for de allerede dominerte: dette er tøv. De store kjedene er så i mot å fjerne dette forbudet fordi at de da vil miste markedsmakt. De vil få flere konkurrenter de må forholde seg til. De store kjedene tjener på dagens forbud mot å holde åpent på søndager. Kiwi for eksepmel, som har råd å ha et eget lokale som de kun holder åpent på søndager, de tjener rått på dagens forbud.

 

Ellers skriver du at behovet er lite. Hvordan i huleste vet du det?

 

Ang. konsekvenser: konsekvensen er at butikkeiere som i dag blir nektet å holde åpent får lov til å bestemme over sin egen butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dere vil tvinge butikkene med tvang til å holde stengt på søndager. Med valgfrihet har man i hvert fall ... valgfrihet, men noen "smarte" mennesker greier selvfølgelig å få valgfrihet til å høres mer ut som tvang enn den faktiske tvangen.

Ja det er ganske utrolig at noen mennesker prøver å snu opp-ned på sannheten. Skal man sluke det agnet så kan man snart bruke "tvang" argumentete om absolutt alt. Jeg ville helst sluppet å jobbe, men jeg må gjøre det for å ha råd til mat på bordet og tak over hodet. Kan jeg da si at jeg blir tvunget? 

Lenke til kommentar

 

 

Dere vil tvinge butikkene med tvang til å holde stengt på søndager. Med valgfrihet har man i hvert fall ... valgfrihet, men noen "smarte" mennesker greier selvfølgelig å få valgfrihet til å høres mer ut som tvang enn den faktiske tvangen.

Ja det er ganske utrolig at noen mennesker prøver å snu opp-ned på sannheten. Skal man sluke det agnet så kan man snart bruke "tvang" argumentete om absolutt alt. Jeg ville helst sluppet å jobbe, men jeg må gjøre det for å ha råd til mat på bordet og tak over hodet. Kan jeg da si at jeg blir tvunget?
Ja folk blir tvunget til å jobbe har jeg hørt hele mitt liv fra utallige antall folk. Dere har din egen spesielle definisjon som ikke stemmer med vanlig ordbruk
Lenke til kommentar

Ja folk blir tvunget til å jobbe har jeg hørt hele mitt liv fra utallige antall folk. Dere har din egen spesielle definisjon som ikke stemmer med vanlig ordbruk

The usage of "forced to" in English tend to be a bit wider than "tvunget" in Norwegian, and in Norwegian it tends to be preceded by "se seg tvunget til" when there is no threats involved. [although it is more often expressed as "se seg nødt til"

 

Simple "tvunget" in Norwegian would probably be best translated with "coerced" in English, although that probabliy is even stricter (less usual to use in absence of any threath of violence, explicit or implicit).

 

Some of the usage in this thread is, in my view, an excellent example of loaded language, which of course does occur in Norwegian, as well as in other languages.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Loaded_language

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener begge sider misbruker ordet noe. Det er ikke helt bak mål å kalle det tvang dersom man utvider ordet tvang til å omfavne press, og herunder markedspress. Det å bevisst kalle det tvang er nok dog i de fleste tilfeller et retorisk virkemiddel, om enn noe misvisende akkurat her. Man bedriver noe frivillig dersom man driver butikk. Dersom man synes markedspresset er så fælt så er man i sin fulle rett til å si opp eller avslutte butikkdriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja folk blir tvunget til å jobbe har jeg hørt hele mitt liv fra utallige antall folk. Dere har din egen spesielle definisjon som ikke stemmer med vanlig ordbruk

 

Mulig jeg misforstår deg her nå, men hvem er det som har sin egen spesielle definisjon av ordet "tvang"?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener begge sider misbruker ordet noe. Det er ikke helt bak mål å kalle det tvang dersom man utvider ordet tvang til å omfavne press, og herunder markedspress. Det å bevisst kalle det tvang er nok dog i de fleste tilfeller et retorisk virkemiddel, om enn noe misvisende akkurat her. Man bedriver noe frivillig dersom man driver butikk. Dersom man synes markedspresset er så fælt så er man i sin fulle rett til å si opp eller avslutte butikkdriften.

Definisjonen er nok det sentrale her, men som du sier: dersom man ikke liker å forholde seg til konkurrenter så bør man i utgangspunktet ikke drive butikk. Dersom man ikke liker å jobbe i helgene så bør man kanskje vurdere å ikke søke jobb i butikk.

 

EDIT: selv jobbet jeg selv mange år i servicebransjen da jeg studerte, hvilket innebar veldig mye kvelds- og helgejobbing. Dette var ikke noe jeg likte da lønnen var dårlig og arbeidstidene var ukurante; men jeg var nødt til det for å få endene til å møtes. Ble jeg da tvunget? Nei selvsagt ble jeg ikke det, jeg stod helt fritt til å si opp og prøve å finne meg en annen jobb.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

...og tilsvarende ønsket jeg gjerne å få jobb på disse ukurante tidspunktene pga høyere lønn. Gjør meg nada å jobbe på søndager. Når du har vært student i noen år lærer du fort at helg ikke er fritid alltid - og at ukedagene fint kan være din "day off" om du ikke føler behov for å gå på forelesning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja folk blir tvunget til å jobbe har jeg hørt hele mitt liv fra utallige antall folk. Dere har din egen spesielle definisjon som ikke stemmer med vanlig ordbruk

The usage of "forced to" in English tend to be a bit wider than "tvunget" in Norwegian, and in Norwegian it tends to be preceded by "se seg tvunget til" when there is no threats involved. [although it is more often expressed as "se seg nødt til"

 

Simple "tvunget" in Norwegian would probably be best translated with "coerced" in English, although that probabliy is even stricter (less usual to use in absence of any threath of violence, explicit or implicit).

 

Some of the usage in this thread is, in my view, an excellent example of loaded language, which of course does occur in Norwegian, as well as in other languages.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Loaded_language

Ordbruk i flere aviser:

I en undersøkelse blant HKs medlemmer, svarer nær 47 % av de som jobber søndager før jul at de enten blir pålagt det av arbeidsgiver, er redd for negative konsekvenser dersom de svarer nei eller blir tvunget til å jobbe dersom ingen andre kan.

http://m.db.no/2014/12/05/kultur/kronikk/debatt/jul/apningstider/36571673/?www=1

 

I første omgang vil det bety at de som jobber innen renhold, vakthold, kollektivtrafikk og varetransport blir tvunget til å jobbe på søndager.

http://mobil.lofotposten.no/jobbmagasinet/article7468423.ece

Ser ut at selv aviser misbruker uttryket eller kan det være at det er mer vanlig enn du tror?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...