Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Dere vil tvinge butikkene med tvang til å holde stengt på søndager. Med valgfrihet har man i hvert fall ... valgfrihet, men noen "smarte" mennesker greier selvfølgelig å få valgfrihet til å høres mer ut som tvang enn den faktiske tvangen.

En har alltid valgfrihet, bare konsekvensene som er forskjellige

 

 

Dersom man kan strekke strikken så langt, så finnes jo ikke tvang lenger. Man har jo alltid valgfrihet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man kan strekke strikken så langt, så finnes jo ikke tvang lenger. Man har jo alltid valgfrihet.

På ett vis kan jo det stemme, man kan alltids nekte å adlyde, selv om den som fremstetter truslene da vil stjele ens eiendom, bruke fysisk vold mot en, eller i ytterste konsekvens ta livet av en.

 

Hvorvidt dette kan likestilles med en butikkeier som nekter å gi sine kunder den service de ønsker, selv om de da vil påføre vedkommende en reduksjon av fortjenesten ved å handle andre steder, vel det er vel det som er noe tvilsomt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Dersom man kan strekke strikken så langt, så finnes jo ikke tvang lenger. Man har jo alltid valgfrihet.

På ett vis kan jo det stemme, man kan alltids nekte å adlyde, selv om den som fremstetter truslene da vil stjele ens eiendom, bruke fysisk vold mot en, eller i ytterste konsekvens ta livet av en.

 

Hvorvidt dette kan likestilles med en butikkeier som nekter å gi sine kunder den service de ønsker, selv om de da vil påføre vedkommende en reduksjon av fortjenesten ved å handle andre steder, vel det er vel det som er noe tvilsomt.

 

 

Som var mitt poeng også. Dersom man likestiller "tvangen" som ligger bak fengselsstraff med "tvangen" i markedspress så er man rimelig langt ute og sykler.

Lenke til kommentar

 

Dersom man kan strekke strikken så langt, så finnes jo ikke tvang lenger. Man har jo alltid valgfrihet.

På ett vis kan jo det stemme, man kan alltids nekte å adlyde, selv om den som fremstetter truslene da vil stjele ens eiendom, bruke fysisk vold mot en, eller i ytterste konsekvens ta livet av en.

 

Hvorvidt dette kan likestilles med en butikkeier som nekter å gi sine kunder den service de ønsker, selv om de da vil påføre vedkommende en reduksjon av fortjenesten ved å handle andre steder, vel det er vel det som er noe tvilsomt.

Ingen likestiller de to, men endringen blir ikke uten konsekvenser som flere ønsker å presentere. Det endrer kulturen på søndager, flere jobber når de ikke ønsker og småbutikker taper penger.

 

Det finnes fylker i USA hvor alt stenges på søndag like ved et fylket hvor alt blir åpent 24/7. Hva folk gjør på søndag blir ganske forskjellige mellom de to.

Lenke til kommentar

 

Ingen likestiller de to

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

 

 

, men endringen blir ikke uten konsekvenser som flere ønsker å presentere. Det endrer kulturen på søndager, flere jobber når de ikke ønsker og småbutikker taper penger.

De fleste jobber, selv om de ikke ønsker å jobbe i det hele tatt. Det ser jeg ikke på som noe negativt.

 

Det finnes fylker i USA hvor alt stenges på søndag like ved et fylket hvor alt blir åpent 24/7. Hva folk gjør på søndag blir ganske forskjellige mellom de to.

Bortsett fra at mange kjører til neste fylke (county) nettopp fordi det er åpent :)
Lenke til kommentar

 

Jepp, det sier seg jo egentlig selv at et geografisk område som forbyr butikkdrift på søndager har et annet markedsliv på søndager enn et annet område som ikke forbyr dette.

Det er mye mer enn markedslivet som er annerledes.

 

 

Samfunnet er et intrikat spindelvev av mye forskjellig, så ja det forundrer meg heller ikke. Men er det har man hopper til konklusjonen at søndagsåpent er roten til masse vondt?

Lenke til kommentar

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

En kan mene tvang bare gjelder når det finnes drapstrusler, andre når en må ufrivillig endre oppførselen sin eller tape noe eller få noe negativ konsekvens.

 

Poenget er at liberalisering fører ikke til er paradis hvor individuelle frihet blir så stor at alle kan bare gjøre som de vill. Isteden skifter det bare til andre fordeler og ulemper som favoriserer forskjellig oppførsel/folk.

 

 

De fleste jobber, selv om de ikke ønsker å jobbe i det hele tatt. Det ser jeg ikke på som noe negativt.

Det blir negativt for folk som mister jobbene sine fordi de ikke kan jobbe søndag og ikke klare å finne andre jobber. Det blir positivt for de som ønsker å jobbe på søndager.

 

Det endrer kulturen og hva folk gjør på søndager, både på positive og negative veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har man utvannet begrepet tvang til å gjelde nesten alt til alle tider? Det er da TVANG å gå på arbeid, da det åpenbart er en negativ konsekvens å få sparken (også om man skipper en onsdag heller enn en søndag). Det er også TVANG å spise, da sult er en negativ konsekvens av å la være. Jeg er vel også et offer for tvang i og med at jeg  ikke kan skrive banneord overalt, noe som er å ufrivillig endre oppførselen dersom dette er en (u)vane jeg har lagt meg til ellers.

Når tvang er såpass utvannet og ubetydelig blir vel ikke tvangen med å holde åpent på søndag spesielt alvorlig...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har man utvannet begrepet tvang til å gjelde nesten alt til alle tider? Det er da TVANG å gå på arbeid, da det åpenbart er en negativ konsekvens å få sparken (også om man skipper en onsdag heller enn en søndag). Det er også TVANG å spise, da sult er en negativ konsekvens av å la være. Jeg er vel også et offer for tvang i og med at jeg ikke kan skrive banneord overalt, noe som er å ufrivillig endre oppførselen dersom dette er en (u)vane jeg har lagt meg til ellers.

 

Når tvang er såpass utvannet og ubetydelig blir vel ikke tvangen med å holde åpent på søndag spesielt alvorlig...?

Alvorlig for de som taper mye penger eller mister jobben, lite alvorlig for de fleste
Lenke til kommentar

 

Ingen likestiller de to

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

 

 

For min del spiller det liten rolle hva slags ord en bruker på det. Poenget som må fram er at det for en dagligvarebutikk i Norge, så vil det ikke være noe annet valg enn å ha åpent søndager dersom det blir tillat. Tvang, se seg nødt til, føle seg tvunget til, eneste virkelige alternativ osv, mange ord som kan brukes. Reglene endres og eneste måten å fortsatt være med i gamet på er å holde åpent søndager. Det er vel ikke så mye mer å diskutere på akkurat den biten der, når kjedene allerede har gått ut og sagt at de vil holde åpent om det blir lov. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ingen likestiller de to

Vel den kreative bruken av ordet tvang i diskusjonen kan vel tyde på at noen sidestiller de to sitasjonen.

For min del spiller det liten rolle hva slags ord en bruker på det. Poenget som må fram er at det for en dagligvarebutikk i Norge, så vil det ikke være noe annet valg enn å ha åpent søndager dersom det blir tillat. Tvang, se seg nødt til, føle seg tvunget til, eneste virkelige alternativ osv, mange ord som kan brukes. Reglene endres og eneste måten å fortsatt være med i gamet på er å holde åpent søndager. Det er vel ikke så mye mer å diskutere på akkurat den biten der, når kjedene allerede har gått ut og sagt at de vil holde åpent om det blir lov.

Tvang og vold har spesielle og spesifikke definisjoner for liberalister som resten av oss ikke bruker. Så lenge det man blir nødt til å gjøre ikke kommer fra staten så blir det aldri "tvang" men et "valg". Det merkeligste prinsippet er at man må "velge" å gjør arbeid på sin eiendom, ellers tar andre eiendom din fra deg fordi du "frivillig valgte" å ikke gjør noe.

De fleste av oss mener at det er lite "valg" når en må gjør noe eller miste noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tvang og vold har spesielle og spesifikke definisjoner for liberalister som resten av oss ikke bruker. Så lenge det man blir nødt til å gjøre ikke kommer fra staten så blir det aldri "tvang" men et "valg". Det merkeligste prinsippet er at man må "velge" å gjør arbeid på sin eiendom, ellers tar andre eiendom din fra deg fordi du "frivillig valgte" å ikke gjør noe.

De fleste av oss mener at det er lite "valg" når en må gjør noe eller miste noe.

 

 

Jeg representerer ikke staten dersom jeg kommer med balltre for å rane deg på gata. Og det vil jeg i aller høyeste grad se på som tvang. Jeg er heller ikke av oppfatning av det å bruke ordet tvang i denne sammenhengen med søndagsåpent blir helt riv ruskende galt, men det er vitkig å i så fall få med seg forskjellene i nyansene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt begrepet tvang er helt irrelevant til diskusjonen. Det er en eneste red-herring. Så kanskje man skal forsøke å snu seg tilbake?

Som allerede poengtert så er det ikke hvorvidt det er "tvang" som er det essensielle, men konsekvensene i seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her har man utvannet begrepet tvang til å gjelde nesten alt til alle tider? Det er da TVANG å gå på arbeid, da det åpenbart er en negativ konsekvens å få sparken (også om man skipper en onsdag heller enn en søndag). Det er også TVANG å spise, da sult er en negativ konsekvens av å la være. Jeg er vel også et offer for tvang i og med at jeg ikke kan skrive banneord overalt, noe som er å ufrivillig endre oppførselen dersom dette er en (u)vane jeg har lagt meg til ellers.

 

Når tvang er såpass utvannet og ubetydelig blir vel ikke tvangen med å holde åpent på søndag spesielt alvorlig...?

Alvorlig for de som taper mye penger eller mister jobben, lite alvorlig for de fleste

 

 

Etter å ha lest om minstelønnen i San Francisco frister det heller å senke denne noen knepp her hjemme, for å kompensere for det man evt taper økonomisk på å holde søndagsåpent.

 

*henter skjold og tåregass*

Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt begrepet tvang er helt irrelevant til diskusjonen. Det er en eneste red-herring. Så kanskje man skal forsøke å snu seg tilbake?

 

Som allerede poengtert så er det ikke hvorvidt det er "tvang" som er det essensielle, men konsekvensene i seg selv.

Har du noe nytt å si som er relevant til saken? Selv støtter jeg søndagsåpent butikker fordi som turist som ikke har mye tid når jeg reiser til Norge, får jeg ikke handle mye på søndag. Dere taper turistpenger. Her hjemme blir 95% av alle butikker åpen, og det gjør alt mye lettere når en får kjøpe hva man trenger når man trenger det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...