Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Jeg tar ikke noe diskusjon om konsekvens på å bryte loven, og hva som føles rettferdig der, da det blir en evighetesdiskusjom mellom oss der jeg vil argumentere for viktigheten av samfunnsøkonomiske goder, mens du vil argumentere for individets rett etter kardemommeloven. Mitt synspunkt på søndagsåpent er utelukkende basert på tanke om kostnader og prisøkning som følge av det.

Det er forståelig at det er vanskelig å diskutere på forskjellige grunnlag.

 

Dog, om spørsmålet er rent økonomisk burde du vel ikke argumentere med at du blir tvunget til å holde åpent? Om du bringer elementet tvang vs frihet inn i debatten er det ikke da du som endrer fundamentet av debatten over på "min banehalvdel"? Det er vel ikke så at kun din "frihet" som er viktig?

 

Alternativet er vel at vi begge dropper diskusjonen om, og referansene til, tvang eller frihet, Norges lover eller Kardemommeloven som argumenter i diskusjonen og konsentrerer oss om hva som er samfunnsøkonomisk best?

Jeg tar jo ikke noe stilling til hvorvidt jeg syns det er rett eller galt å bli "tvunget" til å holde åpent eller stengt, hverken utifra lov eller konkurranse.

 

Det eneste jeg vil få frem er at de som er for søndagsåpne butikker burde forstå at det ikke kommer uten en kostnad.

Spiller egentlig ikke noen rolle om jeg personlig er for eller imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det eneste jeg vil få frem er at de som er for søndagsåpne butikker burde forstå at det ikke kommer uten en kostnad.

Spiller egentlig ikke noen rolle om jeg personlig er for eller imot.

Dette er ren og skjær spekulasjon. Erfaringer fra andre land viser at prisene ikke har økt, så hvorfor skal vi da tro på dine påstander om at prisene vil øke her på berget?

Lenke til kommentar

 

 

Det er stor forskjell mellom lavpris og supermarket. Våre kunder prioriterer oss utifra pris og tilgjengelighet, der det går på bekostning av utvalg og varm ferskmat. Supermarket konkurerer først og fremst med utvalg og kvalitet. Derfor spiller det mindre rolle for supermarket-butikken over gata om vi har åpent til 23 og de stenger 22, mens lavprisbutikken 700 meter lenger bort må holde åpent til 23, selv om siste timen er tap.

Vet du i det hele tatt noe om dagligvare, eller ønsker du kun søndagsåpent fordi det er mest beleilig for deg? Sistnevnte er helt greit, men det blir til høyere pris.

Hva er kriteriet da? Er det navnet som bestemmer om to matbutikker er konkurrenter eller ikke? Dersom den ene butikken heter Traveldags lavpris og den andre heter Grimnirs supermarked, da er det ikke tvang involvert dersom du holder lenger åpent enn meg. Men dersom min butikk også har lavpris i navnet, dvs Grimnirs lavpris, og jeg vil holde åpen en time lengre enn deg (eller kanskje hele natten for den saks skyld); da påtvinger jeg mine åpningstider på deg?

 

Hva jeg vet om dagligvare er irrelevant for debatten, det som derimot er relevant er om man skal kunne forby ting kun basert på personlige preferanser og hva som er mest beleilig for en selv.

 

Argumentet om at prisene vil øke kjøper jeg overhodet før jeg får noe skikkelige fakta som beviser dette.

Har vel ingen ting med navnet å gjøre? Du mangler grunnleggende forståelse for hvordan dagligvare fungerer. Konseptene for lavpris og supermarket er vel klare for de fleste andre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har vel ingen ting med navnet å gjøre? Du mangler grunnleggende forståelse for hvordan dagligvare fungerer. Konseptene for lavpris og supermarket er vel klare for de fleste andre

 

Du bør være forsiktig med å anklage dine meddebattanter for å være kunnskapsløse. Jeg kjenner utmerket godt til konspetene, men jeg sliter med å forstå hvorfor du mener det er tvang i et tilfelle og ikke i et annet. 

 

EDIT: Dersom du og jeg eier hver vår lavpris-butikk på hver vår side av gaten og jeg vil holde min butikk åpent hele natten, tvinger jeg da deg til å holde åpent hele natten? Jeg kommer ikke bort til deg med balltre og truer deg til å utvide dine åpningstider, jeg lar deg faktisk være helt i fred. Hvor er tvangen da? For meg og min butikk så er det best å holde åpent på natten også, mens for deg og din butikk er det best å stenge kl 23. Hvorfor skal noen av oss ha rett til å diktere den andre sine åpningstider?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Har vel ingen ting med navnet å gjøre? Du mangler grunnleggende forståelse for hvordan dagligvare fungerer. Konseptene for lavpris og supermarket er vel klare for de fleste andre

 

Du bør være forsiktig med å anklage dine meddebattanter for å være kunnskapsløse. Jeg kjenner utmerket godt til konspetene, men jeg sliter med å forstå hvorfor du mener det er tvang i et tilfelle og ikke i et annet.

 

EDIT: Dersom du og jeg eier hver vår lavpris-butikk på hver vår side av gaten og jeg vil holde min butikk åpent hele natten, tvinger jeg da deg til å holde åpent hele natten? Jeg kommer ikke bort til deg med balltre og truer deg, jeg lar deg faktisk være helt i fred. Hvor er tvangen?

Fordi den største andelen av kundene våre vil fortsette å handle hos oss uavhengig av hva den andre butikken gjør, så lenge den ikke kan slå oss på pris. På den andre siden vil den største andelen av kundene til supermarkete fortsette å handle der så lenge vi ikke kan slå de på utvalg. Den andelen som gjenstår er såpass liten og vil ikke etablere seg som stamkunder uansettt, så den er det ikke verdt å bruker ressurser på å konkurere om da det koster mer enn det smaker

Lenke til kommentar

EDIT: Dersom du og jeg eier hver vår lavpris-butikk på hver vår side av gaten og jeg vil holde min butikk åpent hele natten, tvinger jeg da deg til å holde åpent hele natten? Jeg kommer ikke bort til deg med balltre og truer deg til å utvide dine åpningstider, jeg lar deg faktisk være helt i fred. Hvor er tvangen da? For meg og min butikk så er det best å holde åpent på natten også, mens for deg og din butikk er det best å stenge kl 23. Hvorfor skal noen av oss ha rett til å diktere den andre sine åpningstider?

Hvis du holder åpent hele natten så får du så store kostnader, og liten omsetning at du er konkurs rimelig raskt med mindre du hele tiden tilføyer egenkapital. Som konkurs er du ikke konkurranse for meg, og den store andelen av kundene handler i tidsrommet jeg har åpent. Søndagshandel derimot er det 1 av 3 som etterspør, og ingen av oss vil ha råd til å miste den andelen. Derfor vil vi begge måtte holde åpent søndager.

 

Konkuransen rundt søndager er det vel egentlig ingen tvil om da samtlige av lavpriskjedene allerede er klare på at de vil holde åpent om det blir lov

Lenke til kommentar

 

Nei, problemet er at "reelle muligheter for egne valg" ikke eksisterer. Ikke før man gir butikker en rett til å holde stengt tross senterets ønskede åpningstid.

 

Dersom kjøpesenteret er for "nazi" i sine retningslinjer så risikerer de at ingen butikker vil leie lokaler hos de. Dersom butikkene ikke skulle like kjøpesenterets retningslinjer står de fritt til å leie lokaler en annen plass. Det er massevis av valgmuligheter her.

 

Mer naivt enn dette kommer man ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi den største andelen av kundene våre vil fortsette å handle hos oss uavhengig av hva den andre butikken gjør, så lenge den ikke kan slå oss på pris. På den andre siden vil den største andelen av kundene til supermarkete fortsette å handle der så lenge vi ikke kan slå de på utvalg. Den andelen som gjenstår er såpass liten og vil ikke etablere seg som stamkunder uansettt, så den er det ikke verdt å bruker ressurser på å konkurere om da det koster mer enn det smaker

Med andre ord: folk er forskjellige og handler der det passer for de, til de tidspunktene det passer for de.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi den største andelen av kundene våre vil fortsette å handle hos oss uavhengig av hva den andre butikken gjør, så lenge den ikke kan slå oss på pris. På den andre siden vil den største andelen av kundene til supermarkete fortsette å handle der så lenge vi ikke kan slå de på utvalg. Den andelen som gjenstår er såpass liten og vil ikke etablere seg som stamkunder uansettt, så den er det ikke verdt å bruker ressurser på å konkurere om da det koster mer enn det smaker

Med andre ord: folk er forskjellige og handler der det passer for de, til de tidspunktene det passer for de.

Jupp. Lavpriskjedene er så like på pris og innhold at du ikke ønsker at en av dine kunder skal etablere handlevaner hos konkurrerende lavpriskjede, for da er kunden for butikkens del "tapt". Det her er vel prinsipp de fleste i tilknyting til handel er kjent med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis du holder åpent hele natten så får du så store kostnader, og liten omsetning at du er konkurs rimelig raskt med mindre du hele tiden tilføyer egenkapital. 

 

Og dette argumentet kan ikke brukes for søndager? Eller åpningstider etter kl 18.00.... eller når som helst?

 

Men sett at det hadde vært bra grunnlag for å holde åpent midt på natten da, lek litt med den tanken. Kanskje jeg kunne satset på å drive en forretning som spesialiserer seg på å selge mat på natterstid (i tillegg til at jeg har åpent noen timer på dagen), hva da? Tvinger jeg deg da?

 

Sett at jeg er dritgod på å selge billige varer døgnet rundt, men du liker ikke tanken på å måtte jobbe på natten; skal du da kunne nekte meg å holde åpent? 

 

 

Som konkurs er du ikke konkurranse for meg, og den store andelen av kundene handler i tidsrommet jeg har åpent. Søndagshandel derimot er det 1 av 3 som etterspør, og ingen av oss vil ha råd til å miste den andelen. Derfor vil vi begge måtte holde åpent søndager.

 

 

Sett at jeg finner det lønnsomt å ha åpent på natten da (eller på søndag for den saks skyld), og jeg finner at den store andelen av mine kunder handler på søndager; hvorfor skal jeg ikke få lov å holde åpent da? Kun fordi at dine kunder handler på andre tidspunkt?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil få frem er at de som er for søndagsåpne butikker burde forstå at det ikke kommer uten en kostnad.

Vel der ser ut til å eksistere litt tvil omkring den påstanden, men kan du kanskje dele med oss:

 

A. Hvor høy tror du markup er i matbutikkene?

 

B. Hvor mye tror du totale driftskostnadene (inkludert kapitalkostnad) vil øke:

1. Om man flytter fridagen fra søndag til onsdag?

2. Om man fjerner restriksjonene slik at matbutikkene holder åpent 7 dager i uken?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tar nok ikke forslag om at man alltids kan flytte så seriøst at jeg har tenkt til å sløse bort tiden min på det. Det er opplagt ingen god løsning på problemet, og det er en barnslig måte å snu hodet vekk fra det som ble påpekt.

 

Om du leier lokaler i et kjøpesenter og senteret stiller urimelige krav mtp åpningstider; da har du tre valg:

  1. Snakke med utleier og prøve å finne en løsning.
  2. Akseptere senterets åpningstider.
  3. Si opp kontrakten og finne et annet lokale.

Hva er egentlig barnslig med en slik fremgangsmåte? Mener du at politikerne skal innføre lover som legger restriksjoner på hvilke forretningsmodell et privateid kjøpesenter skal kunne ha?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Å bytte venue kommer med en utrolig høy risk for eksempelvis et hypermarked. Du risikerer arbeidsforholdene til gjerne så mye som og kanskje mer enn 100 annsatte. Å bytte venue er ikke et realistisk alternativ, og et kjøpesenter vet dette. Det er derfor kjøpesenterne tar seg betalt leieavgift selv om hele senteret er under ombygging og fellesarealet er en avsperret byggeplass. Jeg mener private kjøpesentere må være under et leikontraktsforhold som også sikrer leietaker, fordi leietaker ikke bare kan finne seg et annet lokale tross hvilke naive forestillinger du har om dette.

Lenke til kommentar

 

Det eneste jeg vil få frem er at de som er for søndagsåpne butikker burde forstå at det ikke kommer uten en kostnad.

Vel der ser ut til å eksistere litt tvil omkring den påstanden, men kan du kanskje dele med oss:

 

A. Hvor høy tror du markup er i matbutikkene?

 

B. Hvor mye tror du totale driftskostnadene (inkludert kapitalkostnad) vil øke:

1. Om man flytter fridagen fra søndag til onsdag?

2. Om man fjerner restriksjonene slik at matbutikkene holder åpent 7 dager i uken?

A) bruttofortjenesten er på 16% nå (nede fra 21% ) på samme tid i fjor. Driftsmargin på rundt 3,3%

 

b)1: her vil kostnadene forbli de samme gitt at vi dropper tillegg for arbeid på søndager. Samfunnsøkonomiske konsekvenser har jeg ikke tatt stilling til

 

2: mellom 1-2% tror jeg blir økningen i snitt pr vare

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jupp. Lavpriskjedene er så like på pris og innhold at du ikke ønsker at en av dine kunder skal etablere handlevaner hos konkurrerende lavpriskjede, for da er kunden for butikkens del "tapt". Det her er vel prinsipp de fleste i tilknyting til handel er kjent med.

 

Har du noe belegg for denne påstanden, dvs at kundene er så lojale som du påstår? Det du egentlig sier er at dersom Grimnirs lavpris holder åpent på søndager og Traveldags lavpris ikke har det, da vil du miste alle dine kunder til meg; hvilket vil medføre konkurrs for deg? Det har jeg særdeles vanskelig for å ta alvorlig. Og uansett om så skulle være tilfelle, dersom du ikke liker å holde åpent på søndager, da er det ditt problem; ikke mitt. Jeg drifter min butikk slik som jeg ønsker, du drifte din butikk slik som du ønsker; og så får kundene velge hvem de vil handle hos.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Å bytte venue kommer med en utrolig høy risk for eksempelvis et hypermarked. Du risikerer arbeidsforholdene til gjerne så mye som og kanskje mer enn 100 annsatte. Å bytte venue er ikke et realistisk alternativ, og et kjøpesenter vet dette. Det er derfor kjøpesenterne tar seg betalt leieavgift selv om hele senteret er under ombygging og fellesarealet er en avsperret byggeplass. Jeg mener private kjøpesentere må være under et leikontraktsforhold som også sikrer leietaker, fordi leietaker ikke bare kan finne seg et annet lokale tross hvilke naive forestillinger du har om dette.

Om du driver et hypersenter og ikke er komfortabel med senterets forretningsmodell (eller ikke liker uforutsigbarheten), da får du la være å etablere deg i kjøpesenteret til å begynne med. Er kontrakten ræva så skriver du heller ikke under. Har du en bra kontrakt så kan ikke kjøpesenteret plutselig bare endre praksis.

 

Dette er ikke en enhveis forhold der kjøpesenteret har all makt slik du prøver å få det til å fremstå. Kjøpesenteret må også drive forretning på en slik måte at butikker har lyst til å leie lokaler hos de. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å være etterpåklok; hvordan hjelper dette forslaget ditt de butikkene som har vært knyttet til et kjøpesenter de siste 15-10 årene?

Det du skriver og det jeg skriver er ikke så langt ifra hverandre heller:

"Jeg mener private kjøpesentere må være under et leikontraktsforhold som også sikrer leietaker[..]"

 

Hvilke rettigheter leietaker har ift. lovendringer om åpningstider er opplagt helt essensielt å utarbeide før det eventuelle lovforslaget kan gå igjennom. Og jo, ift. åpningstider så er det realistisk sett kjøpesenterene som har "all makt". Hvordan tror du årlige nattåpent fører frem? Butikkene tjener ikke godt på dette.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Unnskyld meg cuadro, men mener du at butikkene skal kunne diktere kjøpesenteret sin forretningsmodell? Dersom kontrakten til butikken er utgått, da må de jo forhandle seg frem til en ny kontrakt. Liker de ikke vilkårene i den nye kontrakten så får de finne andre lokaler. 

 

Men dersom butikken vil ha større forutsigbarhet så kan de jo høre med kjøpesenterets ledelse om de kan få tegne en kontrakt med lang tidshorisont; evt så kan de jo kanskje vurdere å kjøpe seg sine egne lokaler?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...