Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Enda flere antakelser og spekulasjoner fra traveldag... og uten noen som helst kilder.

 

@traveldag: hvorfor skal vi tro på noe av det du sier?

Det står jo svart på hvitt i OECD-rapporten du selv viser til. Om den konkluderer med at det ikke var nevneverdig økning i 30 land, men samtidig sier at land som Tyskland, Sverige og Canada hadde økning, så kan du jo ikke benekte at disse landene hadde økning ved å vise til konklusjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det står jo svart på hvitt i OECD-rapporten du selv viser til. Om den konkluderer med at det ikke var nevneverdig økning i 30 land, men samtidig sier at land som Tyskland, Sverige og Canada hadde økning, så kan du jo ikke benekte at disse landene hadde økning ved å vise til konklusjonen.

 

Mulig jeg ikke kan lese her, men hvor i rapporten står det at liberalisering av åpningstidene førte til økte priser i Tyskland, Sverige og Canada?

Lenke til kommentar

 

 

Det står jo svart på hvitt i OECD-rapporten du selv viser til. Om den konkluderer med at det ikke var nevneverdig økning i 30 land, men samtidig sier at land som Tyskland, Sverige og Canada hadde økning, så kan du jo ikke benekte at disse landene hadde økning ved å vise til konklusjonen.

 

Mulig jeg ikke kan lese her, men hvor i rapporten står det at liberalisering av åpningstidene førte til økte priser i Tyskland, Sverige og Canada?
On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

Så du tolker altså denne lille biten av den lange rapporten til at prisene vil øke dersom man liberalisterer åpningstidene? Jeg tolker det ikke sånn.

Leste du også den delen om at de empiriske bevisene ikke var entydige? Dvs. det er ingen som har klart å finne noen klar sammenheng mellom fjerning av forbudet og økte priser.

 

At noen butikker øker prisene mens andre butikker senker prisene, det betyr ikke at liberalisering er årsaken til at verken det ene eller det andre. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Helt enig med deg, men ligningen blir den samme uansett. Om konsumet ikke øker mer enn kostnadene, så må kostnadene dekkes på en annen måte, og for Norge sitt tilfelle så blir det ved å øke prisene noe. Fordi driftsmarginen er så lav. Bruttofortjenesten har gått ned 20% siste året pga priskrigen.

 

Hadde konsumet økt tilsvarende, og vi hadde droppet tillegg for søndagsarbeid hadde jeg lett vært for søndagsåpne butikker.

Trolig vil kostnadene bli dekkes av at mange Brustad-buer kollapser.

 

F.eks. der jeg bor så er det to butikker i nærheten av hverandre. Den ene er en brustad-bru og den andre er en butikk med godt utvalg. Det er langt mer kostnadseffektivt å bare ha en butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan hjelper det klesbutikker, skobutikker og elektrobutikker? Viktig å huske at søndagsåpent ikke bare gjelder matvarehandel.

Det er søndagsåpne dagligvarebutikker jeg kjemper for. Jeg tror ikke det er nødvendig å la alle butikker kunne holde åpent. Klær og elektronikk kan jeg fint kjøpe på en lørdag, men det er mange ganger det er veldig praktisk å kunne handle mat på søndager.

 

Et fint kompromiss ville være å tillatte søndagsåpne dagligvarebutikker, men andre butikker holdes forsatt stengt på søndager.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Umiddelbart høres det ut som et mye bedre kompromiss enn Venstres forslag om å overlate det til kommunene. 

 

For å unngå konkurransevridning burde man vel i så fall hindre matbutikker i å selge andre typer produkter på søndager, (t-skjoter, leker, radioer osv.) men ikke umulig at det kan løses. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kompromiss? Hva er grunnen til at ikke også klesbutikker og elektronikkjeder skal få holde åpent når de måtte ønske det (inkludert søndager)? Hva er den rasjonelle grunnen for at man skal lage underlige forbud?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Fordi bransjene selv ikke ser ut til å ønske det?

 

Forøvrig er det vel ofte slik politikk fungerer i praksis. Når det finnes gode argumenter på begge sider og uenighet innad i regjeringen/samarbeidskonstellasjonen, ender det ofte med et kompromiss som forsøker å ivareta flere hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi bransjene selv ikke ser ut til å ønske det?

 

Forøvrig er det vel ofte slik politikk fungerer i praksis. Når det finnes gode argumenter på begge sider og uenighet innad i regjeringen/samarbeidskonstellasjonen, ender det ofte med et kompromiss som forsøker å ivareta flere hensyn.

Det stemmer, men det er litt vanskelig å tro at det er rett.

 

Ta ett kompromiss mellom slaveri og frihet, altså litt slaveri der man jobber for andre ca halve året, er det rett?

 

Eller ett kompromiss mellom å drepe noen og la vedkommende leve, dvs legge vedkommende i koma.

 

...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ønsker bransjen det selv? Hvem er "bransjen" i denne saken?

 

Ellers så er det riktig at det er slik dagens politikk fungerer, og det mener jeg er så innmari feil. Det er derfor vi har fått tullete lover som gjør det ulovlig å holde matbutikker på over 100kvm åpent på søndager. Det er ingen rasjonell grunn for denne type forbud.

Lenke til kommentar

 

Helt enig med deg, men ligningen blir den samme uansett. Om konsumet ikke øker mer enn kostnadene, så må kostnadene dekkes på en annen måte, og for Norge sitt tilfelle så blir det ved å øke prisene noe. Fordi driftsmarginen er så lav. Bruttofortjenesten har gått ned 20% siste året pga priskrigen.

 

Hadde konsumet økt tilsvarende, og vi hadde droppet tillegg for søndagsarbeid hadde jeg lett vært for søndagsåpne butikker.

Trolig vil kostnadene bli dekkes av at mange Brustad-buer kollapser.

 

F.eks. der jeg bor så er det to butikker i nærheten av hverandre. Den ene er en brustad-bru og den andre er en butikk med godt utvalg. Det er langt mer kostnadseffektivt å bare ha en butikk.

Det er sant at det er dyrere å drifte brustadbu, og koster jo en god del å bygge eget lokale på 100kvm. I ditt tilfelle vil jo begge butikkene måtte dele den samme kundemassen som i dag handler på brustadbua, så da går kostnadene ned, men også omsetning.

 

Syns et bedre alternativ hadde vært å kutte skatter og avgifter tilsvarende for daglignæringen, eller jobbet for å få ned importkost. Kompansere inntekten til staten med å kutte stillinger i det offentlige og få ned byråkratiet. Forbrukerne betaler det samme for maten som i dag, vi drifter butikken med samme driftsmargin, og får handle/drifte søndager.

Lenke til kommentar

Hva er brustadbu og brustadbru?

 

Synes ikke veien å gå er å kutte skatter og avgifter i din næring. Jeg kan forstå at du ønsker mindre skatter og avgifter for den næringen du jobber i. Men det gjør vel alle uavhengig av næring? Synes din næring tjener mer enn nok til å skulle forsvare noe gavepakke fra staten.

Lenke til kommentar

Hva er brustadbu og brustadbru?

 

Synes ikke veien å gå er å kutte skatter og avgifter i din næring. Jeg kan forstå at du ønsker mindre skatter og avgifter for den næringen du jobber i. Men det gjør vel alle uavhengig av næring? Synes din næring tjener mer enn nok til å skulle forsvare noe gavepakke fra staten.

Hadde 1.2 mil netto i året som revisor for noen år siden, nå som jeg har butikk har jeg halvparten i brutto. Syns ikke det er så alt for mye med tanke på at det fort blir uker på 70-timer og jeg har ansvaret for 14 ansatte. Stortrives som butikksjef, så står ikke på penger for min del. Riktignok noen i toppen som tjener rimelig bra, men delt pr butikk hadde ikke summen gjort forskjell på prisen. Resten av de ansatte jobber for minstelønn

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har vært overregulert så lenge at vi har blitt vant med det, så når vi stilles overfor reelle muligheter for egne valg, blir vi redde for det.

 

Nei, problemet er at "reelle muligheter for egne valg" ikke eksisterer. Ikke før man gir butikker en rett til å holde stengt tross senterets ønskede åpningstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det står jo svart på hvitt i OECD-rapporten du selv viser til. Om den konkluderer med at det ikke var nevneverdig økning i 30 land, men samtidig sier at land som Tyskland, Sverige og Canada hadde økning, så kan du jo ikke benekte at disse landene hadde økning ved å vise til konklusjonen.

 

Mulig jeg ikke kan lese her, men hvor i rapporten står det at liberalisering av åpningstidene førte til økte priser i Tyskland, Sverige og Canada?
On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Inderst og Irmen bruker ikke empiri, men en teoretisk modell og empirien er "mixed", noe rapporter motsier hverandre. Generellt så betyr dette at effekten på prisene er liten, ikke nokså målbar, positivt eller negativt

 

Det du må bevise er hvorfor denne rapporten er bedre enn resten. Jeg stoler mer på konsensusen enn individuelle rapporter

 

Confirmation Bias kanskje?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det står jo svart på hvitt i OECD-rapporten du selv viser til. Om den konkluderer med at det ikke var nevneverdig økning i 30 land, men samtidig sier at land som Tyskland, Sverige og Canada hadde økning, så kan du jo ikke benekte at disse landene hadde økning ved å vise til konklusjonen.

 

Mulig jeg ikke kan lese her, men hvor i rapporten står det at liberalisering av åpningstidene førte til økte priser i Tyskland, Sverige og Canada?
On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Inderst og Irmen bruker ikke empiri, men en teoretisk modell og empirien er "mixed", noe rapporter motsier hverandre. Generellt så betyr dette at effekten på prisene er liten, ikke nokså målbar, positivt eller negativt

 

Det du må bevise er hvorfor denne rapporten er bedre enn resten. Jeg stoler mer på konsensusen enn individuelle rapporter

 

Confirmation Bias kanskje?

Jeg sier ikke at den er bedre, men den kan ikke ignoreres bare fordi konklusjonen for 30 land totalt veier tungt.

 

Det som gjør meg sikker på at prisene vil opp som følge av søndagsåpent er egne erfaring både fra revisjon av dagligvarebransjen og erfaringer som butikksjef. Fokuset på driftsmargin, fokuset fra de øverste lederne og regnskapet.

 

Av samme grunn som at dagligvarehandelen økte prisene sist en ny kostnadsfaktor ble innført (mva fra 14 til 15% ), vil prisene på nytt gå opp når ekstrakostnadene for søndagsåpent blir en realitet.

 

Det er uansett ikke snakk om noen ekstrem oppgang, og mange her ser ut til å være villig til å betale litt ekstra for få handle på søndager, men da går det utover den store andelen som ikke ønsker søndagsåpent og må handle dyrere uansett dag som konsekvens.

 

Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg selv vært for søndagsåpent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...