Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. denne debatten om mennesket som "vanedyr", finnes det noe data som tilsier at dersom man handler på en butikk en gang i uken vil man være lojal mot denne dersom det er likeverdige eller bedre alternativer som er minst like tilgjengelige? Basert på min erfaring er dette galt. Det som utelukker butikker basert på mine observasjoner er lang avstand/omvei, mangel på varer som står på "handlelappen", og til en viss grad høye priser. Min nærmeste butikk er en Kiwi, det er da ikke slik at jeg vil gå 500m lenger enn nødvendig 6 dager i uken for å handle på Rimi dersom denne ble søndagsåpen?? Ei heller vil jeg vrake Ultra i Oslo dersom Rema 200m unna ble søndagsåpent, da Ultra har ting Rema aldri vil kunne ta inn. Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de handler på Joker/Bunnpris/Matkroken syv dager i uken dersom de har andre, større butikker i nærheten?

Dette føles som en oppkonstruert problemstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

"Vanedyr" argumentet er selvsagt fullstendig oppkonstruert og er totalt irrelevant, det er kun et forsøk på å avspore debatten.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ang. denne debatten om mennesket som "vanedyr", finnes det noe data som tilsier at dersom man handler på en butikk en gang i uken vil man være lojal mot denne dersom det er likeverdige eller bedre alternativer som er minst like tilgjengelige? Basert på min erfaring er dette galt. Det som utelukker butikker basert på mine observasjoner er lang avstand/omvei, mangel på varer som står på "handlelappen", og til en viss grad høye priser. Min nærmeste butikk er en Kiwi, det er da ikke slik at jeg vil gå 500m lenger enn nødvendig 6 dager i uken for å handle på Rimi dersom denne ble søndagsåpen?? Ei heller vil jeg vrake Ultra i Oslo dersom Rema 200m unna ble søndagsåpent, da Ultra har ting Rema aldri vil kunne ta inn. Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de handler på Joker/Bunnpris/Matkroken syv dager i uken dersom de har andre, større butikker i nærheten?

Kunder motiveres av forskjellige faktorer til forskjellige grader i forskjellige markeder. Et enkelt svar finner du ikke
Lenke til kommentar

...i så måte kan man vel like gjerne si at kunder motiveres til å handle mindre på søndagsåpne butikker?

Folk handler oftest i USA på lørdag, og da søndag eller fredag. Det er grunnen til at du finner nesten INGEN butikker som stenges på søndag her i USA. Var i Oslo ifjor som turist og glemte at så mye stenges på søndag, ellers ville kjøpt mye.

Lenke til kommentar

Det er så lite som skiller for eksempel Rema 1000 og Kiwi i pris og utvalg, at om de lå side ved side ville preferanse fra tidligere handleturer være avgjørende for hvilken butikk du velger. Om en av butikkene holder stengt en dag i uken og du vil handle denne dagen, så er det 50% sjanse for at du må handle hos konkurenten til butikken du normalt er stamkunde hos, og vil over tid etablere et handlemønster der. Finnes masse litteratur om dette, og rimelig basic kjøpmannskap.

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.216.7498&rep=rep1&type=pdf

Lenke til kommentar

Forventet at du kanskje visste bakgrunn for hvorfor en lov blir til og prinsippene bak regulering.

- For all del, fortell meg da hva dette forbudet er godt for. Ingen MÅ jobbe mer om forbudet fjernes, det er ingenting som tyder på at prisene vil øke, man MÅ ikke holde åpent heller. Så hva er argumentet? At "vi" ikke ønsker å fjerne dette forbudet?

Ta kino for eksempel, så er det vurdert til at kostnaden for samfunnet av å ha og drifte en kino er lavere enn verdien av godene samfunnet får ved å ha en kino. Er ikke alle reguleringer jeg heller er enig i, men jeg forstår i hvertfall tanken bak hvorfor det har blitt slik.

- Hvilke goder og kostnader for samfunnet er det du tenker på når det kommer til kino? Kinoen bør jo holde åpent på de tidspunktene der de får flest besøkende, og ellers bør de holde stengt. Dette må være opp til kinoen selv å vurdere?

Når det kommer til søndagsåpent så er jeg jo som butikksjef bare glad for økt konsum, da det i teorien skulle gitt mer inntekt til meg. Men jeg ser klart på mine egne tall og kjeden sine for hver butikk at det kun vil resultere i at kostandene øker og derfor vil vi øke prisene som følge. At du og fler vil betale mer er jo greit, men det går utover det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning og dermed må betale mer for varene på hverdager

- Du som butikksjef står helt fritt til å sette opp prisene om du vil. Du står også helt fritt til å holde stengt når du måtte ønske det. Men dersom du holder stengt når kundene ønsker å handle eller øker prisene for mye, da bør du ikke bli forundret om kundene dine forsvinner til konkurrenten. At prisen for alle vil gå opp er i beste fall grunnløs spekulering. Du har ennå ikke kommet med noen kilder til dette, men erfaringer fra andre land i Europa tyder ikke på dette.

Dette er jo poenget med regulering. Heldigvis ikke min eller din jobb å anslå nytteverdien av en kino, men modellen bak er i hvertfall forståelig, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i resultatet.

samfunnsøkonomisk nytteverdi er et uttrykk for hvilken betydning et produkt eller tilbud vil ha for samfunnet totalt. Gir du folket et fritidstilbud vil aspekter som kriminalitet, rus osv statistisk sett gå ned, som igjen gir mindre kostnader knyttet til politi, rehabilitering. Er forandringen i disse kostnadene større enn et negativt driftsresultat på frititdstilbudet, bør frititdstilbudet allikevel fortsette å driftes

Lenke til kommentar

Det er så lite som skiller for eksempel Rema 1000 og Kiwi i pris og utvalg, at om de lå side ved side ville preferanse fra tidligere handleturer være avgjørende for hvilken butikk du velger. Om en av butikkene holder stengt en dag i uken og du vil handle denne dagen, så er det 50% sjanse for at du må handle hos konkurenten til butikken du normalt er stamkunde hos, og vil over tid etablere et handlemønster der. Finnes masse litteratur om dette, og rimelig basic kjøpmannskap.

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.216.7498&rep=rep1&type=pdf

Det skiller nok til at det ofte er en grunn til å velge en over de andre.

Det er mulig du har et poeng når man frivillig vraker nabobutikken og faktisk ER stamkunde - men hvor ofte er det reellt når det er likeverdige alternativer? Hvis du er ute med noen og dere går inn i butikk X, skjer det ofte at en eller annen blir igjen utenfor fordi denne "handler kun hos butikk Y"?

Jeg ser grafene i linken, men hva de faktisk sier i "harde tall" ser jeg ikke. Det er vel også usikkert om utenlandske handlevaner kan overføres til Norge. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg ikke kjenner noen som er "brand exclusive" på dagligvarer her i landet - med mulig unntak for de som er ansatt i en butikk.

Lenke til kommentar

Når det kommer til søndagsåpent så er jeg jo som butikksjef bare glad for økt konsum, da det i teorien skulle gitt mer inntekt til meg. Men jeg ser klart på mine egne tall og kjeden sine for hver butikk at det kun vil resultere i at kostandene øker og derfor vil vi øke prisene som følge. At du og fler vil betale mer er jo greit, men det går utover det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning og dermed må betale mer for varene på hverdager

Isåfall så kunne dere stenge butikken en dag til. Å holde oppe 6 dager i uken gir kun større utgifter da konsumet er det samme. At de som vil handle 6 dager i uken betaler for det er jo greit, men det går utover alle de som ønsker seg billigere varer i hverdagene.

Jeg kuunne klart meg ved å handle for eksempel 1 dag i uken dersom prisen ble halvert.

Lenke til kommentar

Isåfall så kunne dere stenge butikken en dag til. Å holde oppe 6 dager i uken gir kun større utgifter da konsumet er det samme. At de som vil handle 6 dager i uken betaler for det er jo greit, men det går utover alle de som ønsker seg billigere varer i hverdagene.

Jeg kuunne klart meg ved å handle for eksempel 1 dag i uken dersom prisen ble halvert.

Og varene hadde nok blitt tilsvarende billigere, men nå er det jo tillatt å ha åpent de andre dagene, og da blir det til at vi har åpent på grunn av konkuransesituasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er jo poenget med regulering. Heldigvis ikke min eller din jobb å anslå nytteverdien av en kino, men modellen bak er i hvertfall forståelig, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i resultatet.

- Hva er poenget med regulering når det kommer til søndagsåpne butikker, spesielt sett i lys av at man ikke forbyr andre typer virksomheter å holde åpent da?!

Forøvrig er jeg  også glad for at det ikke er min eller din jobb å anslå nytteverdien av en kino, det får være opp til kinoens eiere selv å gjøre.

samfunnsøkonomisk nytteverdi er et uttrykk for hvilken betydning et produkt eller tilbud vil ha for samfunnet totalt. Gir du folket et fritidstilbud vil aspekter som kriminalitet, rus osv statistisk sett gå ned, som igjen gir mindre kostnader knyttet til politi, rehabilitering. Er forandringen i disse kostnadene større enn et negativt driftsresultat på frititdstilbudet, bør frititdstilbudet allikevel fortsette å driftes 
- Hvilken nytteverdi gir det å holde på et forbud som nekter fredelige mennesker å holde butikken sin åpen når de måtte ønske, spesielt med tanke på at OECD-rapporten jo kom frem til at resultatene med å tillate butikker å holde åpent på søndager faktisk var positive?!

Spørsmålet om rus, kriminalitet osv er strengt tatt ikke relevant for denne diskusjonen.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og varene hadde nok blitt tilsvarende billigere, men nå er det jo tillatt å ha åpent de andre dagene, og da blir det til at vi har åpent på grunn av konkuransesituasjonen.

Artig at du skulle trekke inn konkurranse som et moment her. Hvorfor fjerner man da ikke forbudet sånn at man får virkelig konkurranse også på søndager slik man har i resten av uken? I dag så får jo butikker som er så heldige å være mindre enn 100kvm, evt har mulighet å ha et dedikert lokale som de åpner kun på søndager (slik som Kiwi), et urettferdig konkurransefortrinn. Konkurranse bør jo være et kjempeargumen for å fjerne forbudet.

Lenke til kommentar

- Hva er poenget med regulering når det kommer til søndagsåpne butikker, spesielt sett i lys av at man ikke forbyr andre typer virksomheter å holde åpent da?!

Forøvrig er jeg også glad for at det ikke er min eller din jobb å anslå nytteverdien av en kino, det får være opp til kinoens eiere selv å gjøre.

http://www.nrk.no/ostfold/besokssvikt-hos-arets-kino-1.11402476

Hvem får regninga? Du og jeg

Nyttekost for dagligvare blir den estimerte prisøkningen på 1-2,5 mrd som også rammer det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning. Spørsmålet er om nytteverdien sv søndagsåpne butikker er verdt det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-fortsatt-negative-til-soendagsaapne-butikker/a/23363571/

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/04/10/221781/av-tre-sier-nei-til-sondagsapne-butikker

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Dyrere-matvarer-med-sondagsapne-butikker-7146890.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva skal lenken til denne artikkelen bevise?

Nyttekost for dagligvare blir den estimerte prisøkningen på 1-2,5 mrd som også rammer det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning. Spørsmålet er om nytteverdien sv søndagsåpne butikker er verdt det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-fortsatt-negative-til-soendagsaapne-butikker/a/23363571/

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/04/10/221781/av-tre-sier-nei-til-sondagsapne-butikker

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Dyrere-matvarer-med-sondagsapne-butikker-7146890.html

Lenker til noen spørreundersøkelser, samt en lenke til en artikkel der de store dagligvarekjedene ikke ønsker søndagsåpne butikker?

• Skal spørreundersøkelser være det som bestemmer nasjonal politikk?

Jeg aldri blitt spurt i denne saken, verken i form av spørreundersøkelser eller noe annet. Kanskje en bindende folkeavstemning er noe man heller bør gjennomføre?

• At de store kjedene ønsker å beholde forbudet er ikke spesielt overraskende. Fjerning av forbudet vil jo medføre at de vil måtte forholde seg til flere konkurrenter. Mer konkurranse = mindre andeler på de.
  • De store kjedene har altså en sterk egentinteresse i dette spørsmålet, så det de sier tar jeg med en stor klype salt. Argumentene de bruker er også basert på antakelser og spekulasjoner. De mener at det vil føre til dyrere matvarer men de kan ikke underbygge det på noen som helst måte. 
  • Dessuten om prisene likevel skulle vise seg å øke (på tross av at erfaringer fra Europa viser at det ikke er tilfelle) så blir spørsmålet: hva så? Dersom kundene er villige til å betale mer for varene mot at de kan handle på søndager, hva er da problemet? 

Nei argumentene som dere motstandere fortsetter å bruke går fortsatt som dette:

1. "Åååh prisene vil gå oppppp, stakkars kunder".
    1. NEI! Prisene vil IKKE gå opp. Ingen fakta kan underbygge dette. Joda man kan selvsagt kverulere og si at noen butikker vil sette prisene opp, men erfaringer fra andre land tyder ikke på at fjerning av dette forbudet har ført til økte priser.
  2. "Åååh de ansatte må jobbe mer, stakkars ansatte."
    1. NEI! De må ikke jobbe mer. Regler som setter grense på hvor mange timer man kan jobbe pr uke kan man fortsatt beholde.
  3. "Åååh jeg må holde butikken min åpen fordi konkurrenten min gjør det."
    1. NEI! Det må du slettes ikke. Du står helt fritt til å holde stengt om du vil det, men du skal ikke kunne diktere konkurrenten din sine åpningstider. Dersom du ikke liker at han holder åpent mens du holder stengt, da er det ditt problem; ikke hans.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Men herlighet, søndag er jo en arbitrært utvalgt dag i uken. En "magisk" grense satt av folk som trodde på snakkende slanger og enhjørninger. Det er ikke slik at søndag er den perfekte dagen å ha stengt på eller at den ultimate balansen er 6/7 åpningsdager. Virkeligheten kunne like gjerne vært at vi var fastlåst i en situasjon med 5/7 åpningsdager. Eller 7/8 åpningsdager. Eller 5/6 åpningsdager. Men akkurat her og nå så er vi i en situasjon med 6/7 åpningsdager og alternativet er å endre dette til 7/7 åpningsdager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men herlighet, søndag er jo en arbitrært utvalgt dag i uken. En "magisk" grense satt av folk som trodde på snakkende slanger og enhjørninger. Det er ikke slik at søndag er den perfekte dagen å ha stengt på eller at den ultimate balansen er 6/7 åpningsdager. Virkeligheten kunne like gjerne vært at vi var fastlåst i en situasjon med 5/7 åpningsdager. Eller 7/8 åpningsdager. Eller 5/6 åpningsdager. Men akkurat her og nå så er vi i en situasjon med 6/7 åpningsdager og alternativet er å endre dette til 7/7 åpningsdager.

Helt enig med deg, men ligningen blir den samme uansett. Om konsumet ikke øker mer enn kostnadene, så må kostnadene dekkes på en annen måte, og for Norge sitt tilfelle så blir det ved å øke prisene noe. Fordi driftsmarginen er så lav. Bruttofortjenesten har gått ned 20% siste året pga priskrigen.

Hadde konsumet økt tilsvarende, og vi hadde droppet tillegg for søndagsarbeid hadde jeg lett vært for søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Enda flere antakelser og spekulasjoner fra traveldag... og uten noen som helst kilder.

@traveldag: hvorfor skal vi tro på noe av det du sier?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...