Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

Fordi da er land som Hellas, Bulgaria osv tatt med. Land som Tyskland, Sverige og Canada gir et bedre bilde. Det du siterer i posten over igjen er allerede argumentert for på de forrige sidene.

Helt korrekt, rapporten tok med en hel haug med europeiske land; og konklusjonen var at det ikke ble funnet noen statistisk korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Joda noen butikker satt sikkert prisene opp, på samme måte som noen satt prisene ned; men forskningen fant ingenting som tydet på at dette skyldes at man fjernet forbudet. For all del så må du gjerne mene at forskningen er feil, men jeg har særdeles vanskelig for å ta deg seriøst når du kun svarer med at "Norge er anerledeslandet hvor dette ikke gjelder".
Hadde rapporten bare tatt med land som var nærliggende Norge i kultur og inntekt, så hadde konklusjonen vært at det ble noe prisoppgang som resultat.

 

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Fordi de samfunnsøkonomiske godene av å ha det slik er større enn den samfunnsøkonomiske kostnaden.

 

Hvilke samfunnsøkonomiske goder er dette? Kan du underbygge det med fakta?

Forøvrig hva med bensinstasjoner, kiosker, kinoer og biblioteker; er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å ha disse åpent på søndager? MÅ man fylle bensin på søndager? MÅ man se film på kino på søndager? MÅ man ha seg en pølse på Deli de Luca på søndager? Må man ha seg en entrecote på en resturant på søndager? 

 

Men jeg kan også kjøre på med den type retorikk du bruker: jeg synes at alle butikker skal holde stengt på alle hverdager mellom 08-16.00, da er jo de aller fleste andre på jobb så det har ingen hensikt for de å holde åpent. Det er mye bedre om de som jobber på disse butikkene heller jobber med andre ting frem til kl 16.00, de er mye mer samfunnsøkonomisk enn å holde butikkene åpne når nesten ingen handler der; det fører jo til høyere priser for meg som kunde. Faktisk så synes jeg at alle butikker kun skulle hatt en dag i uken der de kunne holdt åpent, da ville jo maten vært nesten gratis. Alle de som jobber i butikkene kunne da heller jobbet med å bygge veier og lignende de andre seks dagene i uken, det ville vært bra samfunnsøkonomi.

 

Ser du hvor tåpelig det høres ut når jeg tyr til denne type argumentasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Andelen som ønsker å handle i det tidsrommet er så liten, at ingen butikker vil ta kostnaden, da det aldri vil være lønnsomt. Søndagsåpent er kun et godt tilbud for kjedene da lovverket begrenser konkurransen så andelen blir stor nok. Allikevel driftes de fleste søndagsåpne med tap. Om alle får ha åpent er konkurransen der, men andelen til hver butikk blir så liten at underskuddet må dekkes gjennom noe høyere pris. 2-4% som andre også har estimert i tråden her. Problemet er at ingen vil kunne holde stengt på søndager da deres andel vil gå til konkurrenten. Må du dra til en annen butikk en av syv dager i uka, blir det fort flere ganger. Basic markedsføring, og samme grunn til at det pøses ut milioner på reklame uten at handlingen i seg selv generer direkte inntekt.

- Vet du hva det du skriver her er? Det er antakelser. Kan du underbygge noen av disse påstandene med fakta? Jeg kan også begynne å slenge ut påstander og antakelser i øst og vest om hvor fælt torsdagsåpne butikker er, men bidrar det noe til diskusjonen? Nei.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi de samfunnsøkonomiske godene av å ha det slik er større enn den samfunnsøkonomiske kostnaden.

 

Hvilke samfunnsøkonomiske goder er dette? Kan du underbygge det med fakta?

Forøvrig hva med bensinstasjoner, kiosker, kinoer og biblioteker; er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å ha disse åpent på søndager? MÅ man fylle bensin på søndager? MÅ man se film på kino på søndager? MÅ man ha seg en pølse på Deli de Luca på søndager? Må man ha seg en entrecote på en resturant på søndager?

 

Men jeg kan også kjøre på med den type retorikk du bruker: jeg synes at alle butikker skal holde stengt på alle hverdager mellom 08-16.00, da er jo de aller fleste andre på jobb så det har ingen hensikt for de å holde åpent. Det er mye bedre om de som jobber på disse butikkene heller jobber med andre ting frem til kl 16.00, de er mye mer samfunnsøkonomisk enn å holde butikkene åpne når nesten ingen handler der; det fører jo til høyere priser for meg som kunde. Faktisk så synes jeg at alle butikker kun skulle hatt en dag i uken der de kunne holdt åpent, da ville jo maten vært nesten gratis. Alle de som jobber i butikkene kunne da heller jobbet med å bygge veier og lignende de andre seks dagene i uken, det ville vært bra samfunnsøkonomi.

 

Ser du hvor tåpelig det høres ut når jeg tyr til denne type argumentasjon?

Beklager, men trodde du i hvertfall visste hvordan samfunnsøkonomi fungerer.

 

Her http://no.m.wikipedia.org/wiki/Samfunnsøkonomi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hadde rapporten bare tatt med land som var nærliggende Norge i kultur og inntekt, så hadde konklusjonen vært at det ble noe prisoppgang som resultat.

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

Hva er det som gjør Norge til anerledeslandet da? Kan du komme med noen faktabaserte argumenter for hvorfor ting skal bli motsatt her?

 

Ang. det du siterer fra rapporten: ja det er nok helt riktig at noen butikker vil ta seg bedre betalt, på samme måte som andre vil ta seg mindre betalt. Men hovedlinjene var at forskerne ikke fant noen entydig statistisk korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser

 

Og til syvende og sist: hva som om de som holder åpent på søndager tar seg bedre betalt? Dersom kundene er villige til å betale for dette, hva er da egentlig problemet? Kundene får handlet mat på søndager, butikkene tjener litt mer. Win-win.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Hadde rapporten bare tatt med land som var nærliggende Norge i kultur og inntekt, så hadde konklusjonen vært at det ble noe prisoppgang som resultat.

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

Hva er det som gjør Norge til anerledeslandet da? Kan du komme med noen faktabaserte argumenter for hvorfor ting skal bli motsatt her?

 

Ang. det du siterer fra rapporten: ja det er nok helt riktig at noen butikker vil ta seg bedre betalt, på samme måte som andre vil ta seg mindre betalt. Men hovedlinjene var at de forskerne ikke fant noen entydig statistisk korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser.

 

Og til syvende og sist: hva som om de som holder åpent på søndager tar seg bedre betalt? Dersom kundene er villige til å betale for dette, hva er da egentlig problemet? Kundene får handlet mat på søndager, butikkene tjener litt mer. Win-win.

I Norge har vi høye lønninger, men mest av alt et unaturlig høyt skattenivå pga idiotisk stor offentlig sektor og byråkrati. Noe en hver liberalist burde vært godt kjent med. Skattenivået spiser direkte av driftsmargin.

Lenke til kommentar
Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

 

Så vi en prisøkning etter at flere butikker begynte å holde åpent til 23:00? Før var det jo vanlig å stenge mellom 18 og 21.

Lenke til kommentar

 

 

Beklager, men trodde du i hvertfall visste hvordan samfunnsøkonomi fungerer.

Her http://no.m.wikipedia.org/wiki/Samfunnsøkonomi

Wow, er det alt du klarer å komme med? Forventer du at jeg skal ta meg nær av det? :)

Forventet at du kanskje visste bakgrunn for hvorfor en lov blir til og prinsippene bak regulering.

 

Ta kino for eksempel, så er det vurdert til at kostnaden for samfunnet av å ha og drifte en kino er lavere enn verdien av godene samfunnet får ved å ha en kino. Er ikke alle reguleringer jeg heller er enig i, men jeg forstår i hvertfall tanken bak hvorfor det har blitt slik.

 

Når det kommer til søndagsåpent så er jeg jo som butikksjef bare glad for økt konsum, da det i teorien skulle gitt mer inntekt til meg. Men jeg ser klart på mine egne tall og kjeden sine for hver butikk at det kun vil resultere i at kostandene øker og derfor vil vi øke prisene som følge. At du og fler vil betale mer er jo greit, men det går utover det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning og dermed må betale mer for varene på hverdager

Lenke til kommentar

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

This paper develops an argument why retail prices may rise in response to the deregulation of opening hours. We make this point in a model of imperfect duopolistic competition.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292103001041

 

Alltids vært å ta en titt på kilden før man poster. Denne er en teoretisk model, uten empirisk grunnlag.

 

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Denne har ganske grunnleggende metodiske problemer med sample size, samt at de ser på pris og ikke markup (om innkjøpsprisen på bananer går opp vil utsalgspris settes opp, uten at prisen for supermarkedets tjenester, markup, endres).

 

Our sample comprises 155 observations, or five goods over a period of thirty-one weeks. The price series for each good is based on the weekly average of price charged at the three different stores.

http://www.freepatentsonline.com/article/Economic-Inquiry/17294865.html
Lenke til kommentar

 

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

Så vi en prisøkning etter at flere butikker begynte å holde åpent til 23:00? Før var det jo vanlig å stenge mellom 18 og 21.

Ja, fra 2005 til 2012 var det økning på 30% på 50 av de mest populære varene, men fortjenesten var lik som for 1992 (i prosent ). Mange andre faktorer som spiller inn, men konkuranse mellom kjedene er en av faktorene.

Lenke til kommentar

 

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

This paper develops an argument why retail prices may rise in response to the deregulation of opening hours. We make this point in a model of imperfect duopolistic competition.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292103001041

 

Alltids vært å ta en titt på kilden før man poster. Denne er en teoretisk model, uten empirisk grunnlag.

 

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Denne har ganske grunnleggende metodiske problemer med sample size, samt at de ser på pris og ikke markup (om innkjøpsprisen på bananer går opp vil utsalgspris settes opp, uten at prisen for supermarkedets tjenester, markup, endres).

 

Our sample comprises 155 observations, or five goods over a period of thirty-one weeks. The price series for each good is based on the weekly average of price charged at the three different stores.

http://www.freepatentsonline.com/article/Economic-Inquiry/17294865.html

Greit nok, tok for gitt at rapporten som ble brukt for å argumentere for søndagsåpent var like relevant å bruke andre vegen, men da vil også konklusjonen måtte forkastes og vi står like langt. Du får ta en telefon til OECD med nyheten

Lenke til kommentar

Greit nok, tok for gitt at rapporten som ble brukt for å argumentere for søndagsåpent var like relevant å bruke andre vegen, men da vil også konklusjonen måtte forkastes og vi står like langt. Du får ta en telefon til OECD med nyheten

Nå var det ikke jeg som la frem rapporten, og jeg har ikke sett på den, men jeg ville nok tatt en titt på grunnmaterialet som støtter opp om søndagsåpent før jeg hadde tatt det som helt god fisk.

 

Men som oftest har man ikke tid, eller energi, til å se kritisk på de kildene som støtter opp omkring ens egne synspunkter, men vil kikke mer nøye på det som ser ut til å støtte motparts. Jeg gjør nok selv den feilen iblandt ved å ikke være så nøye med kildene, og håper at når jeg blir "tatt" slikt at jeg klarer å droppe mine kilder like greit som deg.

Lenke til kommentar

 

Greit nok, tok for gitt at rapporten som ble brukt for å argumentere for søndagsåpent var like relevant å bruke andre vegen, men da vil også konklusjonen måtte forkastes og vi står like langt. Du får ta en telefon til OECD med nyheten

Nå var det ikke jeg som la frem rapporten, og jeg har ikke sett på den, men jeg ville nok tatt en titt på grunnmaterialet som støtter opp om søndagsåpent før jeg hadde tatt det som helt god fisk.

 

Men som oftest har man ikke tid, eller energi, til å se kritisk på de kildene som støtter opp omkring ens egne synspunkter, men vil kikke mer nøye på det som ser ut til å støtte motparts. Jeg gjør nok selv den feilen iblandt ved å ikke være så nøye med kildene, og håper at når jeg blir "tatt" slikt at jeg klarer å droppe mine kilder like greit som deg.

Mens jeg "har deg i tråden" kan du jo kanskje informere Grimnir litt om skattenivået i Norge. Der har du jo rimelig bra med informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mens jeg "har deg i tråden" kan du jo kanskje informere Grimnir litt om skattenivået i Norge. Der har du jo rimelig bra med informasjon.

Det totale skattepresset er omtrent på 60%, men om man ser på endel enkeltbeskattninger som f.eks. firmaskatt, så er det ikke spesielt forskjellig fra det man finner andre steder.

Ta selskapsskatt i Norge mot Sverige, så er det jo store forskjeller der allerede, med 27% mot 21%

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forventet at du kanskje visste bakgrunn for hvorfor en lov blir til og prinsippene bak regulering.

- For all del, fortell meg da hva dette forbudet er godt for. Ingen MÅ jobbe mer om forbudet fjernes, det er ingenting som tyder på at prisene vil øke, man MÅ ikke holde åpent heller. Så hva er argumentet? At "vi" ikke ønsker å fjerne dette forbudet?
 
Ta kino for eksempel, så er det vurdert til at kostnaden for samfunnet av å ha og drifte en kino er lavere enn verdien av godene samfunnet får ved å ha en kino. Er ikke alle reguleringer jeg heller er enig i, men jeg forstår i hvertfall tanken bak hvorfor det har blitt slik. 
- Hvilke goder og kostnader for samfunnet er det du tenker på når det kommer til kino? Kinoen bør jo holde åpent på de tidspunktene der de får flest besøkende, og ellers bør de holde stengt. Dette må være opp til kinoen selv å vurdere?
 
Når det kommer til søndagsåpent så er jeg jo som butikksjef bare glad for økt konsum, da det i teorien skulle gitt mer inntekt til meg. Men jeg ser klart på mine egne tall og kjeden sine for hver butikk at det kun vil resultere i at kostandene øker og derfor vil vi øke prisene som følge. At du og fler vil betale mer er jo greit, men det går utover det store flertallet som ønsker å beholde dagens ordning og dermed må betale mer for varene på hverdager 
- Du som butikksjef står helt fritt til å sette opp prisene om du vil. Du står også helt fritt til å holde stengt når du måtte ønske det. Men dersom du holder stengt når kundene ønsker å handle eller øker prisene for mye, da bør du ikke bli forundret om kundene dine forsvinner til konkurrenten. At prisen for alle vil gå opp er i beste fall grunnløs spekulering. Du har ennå ikke kommet med noen kilder til dette, men erfaringer fra andre land i Europa tyder ikke på dette.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...