Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Forsvinn søndagen som helligdag så forsvinner også ulempetillegget for å jobbe på søndagar.

 

Men når det er sagt så er dette eit områder der ein politisk må rydde opp i dagens forhold for å finne ut korleis vi eigentleg vil ha det. Slik som det er no så er det noke urettferdig for andre butikkar at det berre er enkelte som får holde søndagsåpent.

Dei som har fått lov til å ha søndagsåpent ser også ut til å dra strikken forholdsvis langt i forhold til kva som var hensikta.

Dagligvarebutikkar med Brustadbu bruker ikkje kun det avgrensa arealet, dei har berre ein liten del av butikken åpen for publikum og så bruker dei den store delen som varelager der kundane får gå inn for å hente dei varene som dei ikkje finner i Brustadbua.

Det samme har det blitt på gartneri som får ha søndagsåpent fordi dei uansett må ha ansatte til å stelle med plantene, dei fleste gartneria har no blitt like mykje møbel og interiør butikkar i tillegg til kioskdrift som dei er eit planteutsalg.

 

Her skulle det definitivt vært rydda opp der ein enten strammer inn kva som er lov å gjere på søndagar, eller åpner for at alle kan gjere som dei vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Forsvinn søndagen som helligdag så forsvinner også ulempetillegget for å jobbe på søndagar.

Hva med alle de andre som jobber på søndager i dag? Skal ikke de kunne hvile på søndager? Poenget er at dette forbudet er tullete fordi at man er fullstendig inkonsekvent: dersom man vil at søndag skal være hviledag, bør den ikke da være det for absolutt alle?

Lenke til kommentar

 

Dersom ein åpner for søndagsåpne butikkar så vil det fort spøke for søndagen som helligdag. Det er ikkje noke vits i å beholde ein helligdag der ein skal ha fri til å slappe av og kunne delta i relgiøse markeringar når folk flest må jobbe.

Forsvinn søndagen som helligdag så forsvinner også ulempetillegget for å jobbe på søndagar.

Hva med alle de andre som jobber på søndager i dag? Skal ikke de kunne hvile på søndager? Poenget er at dette forbudet er tullete fordi at man er fullstendig inkonsekvent: dersom man vil at søndag skal være hviledag, bør den ikke da være det for absolutt alle?

 

Slik som det (har) vært fram til i dag så har hovedregelen vært at alle har fri på søndagar med unntak av det fåtallet som må være på jobb for å ivareta samfunnsviktige funksjonar.

 

Etter mi meining har dette no sklidd ut slik at stadig fleire jobbar på søndagar, særlig skyldast dette at kiosker, gatekjøkken og bensinstasjonar har hatt unntak, og at ein i seinare tid også har fått søndagsåpne dagligvarebutikkar og gartneri. Når stadig fleire jobbar på søndagar så skaper dette meir aktivitet som fører til at det også blir behov for at andre yrkesgrupper også må jobbe på søndagar. Tenker då særlig på det som går på infrastruktur i forhold til at det blir behov for at bussane går som normalt, at det er ledige taxier og at parkeringsvaktene passer på at parkeringsreglane blir overholdt.

 

I dag har det blitt nesten normalt at unge voksne i alderen 20-30 år av og til jobbar på søndagar i forskjellige yrker.

Derfor må dagens ordning enten strammast inn slik at minst mulig er åpent på søndagar, eller så må vi fristille søndagen slik at den blir likestilt med lørdagar.

Eg har ikkje så sterke meiningar om kva alternativ som blir valgt, men slik som det er no er i alle fall lite heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Slik som det (har) vært fram til i dag så har hovedregelen vært at alle har fri på søndagar med unntak av det fåtallet som må være på jobb for å ivareta samfunnsviktige funksjonar.

- Det har vært hovedregelen ja, men det betyr ikke at det må fortsette å være slik. 
 
Etter mi meining har dette no sklidd ut slik at stadig fleire jobbar på søndagar, særlig skyldast dette at kiosker, gatekjøkken og bensinstasjonar har hatt unntak, og at ein i seinare tid også har fått søndagsåpne dagligvarebutikkar og gartneri. Når stadig fleire jobbar på søndagar så skaper dette meir aktivitet som fører til at det også blir behov for at andre yrkesgrupper også må jobbe på søndagar. Tenker då særlig på det som går på infrastruktur i forhold til at det blir behov for at bussane går som normalt, at det er ledige taxier og at parkeringsvaktene passer på at parkeringsreglane blir overholdt.
 
- Bør ikke det viktigste være å la folk bestemme dette selv? Hvorfor kan vi ikke la de butikkeierne som ønsker å ha åpent på søndager få lov til å ha åpent? Motstandere av søndagsåpne butikker bare la være å handle på søndager. Det er ingen som tvinger noen til noe som helst her. :)
I dag har det blitt nesten normalt at unge voksne i alderen 20-30 år av og til jobbar på søndagar i forskjellige yrker.
Derfor må dagens ordning enten strammast inn slik at minst mulig er åpent på søndagar, eller så må vi fristille søndagen slik at den blir likestilt med lørdagar.
Eg har ikkje så sterke meiningar om kva alternativ som blir valgt, men slik som det er no er i alle fall lite heldig.
 
- Hvorfor er det problematisk at man jobber på ulike tidspunkt? For noen passer det best å ha fri på søndag mens for andre er kanskje tirsdag en bedre fridag. Kan man ikke la folk få bestemme dette selv? Husk at fjerning av et forbud er ikke det samme som et påbud. 
Lenke til kommentar

 

 

Men det som får meg overbevist er egentlig det ingen gidder å diskutere, og det er globaloppvarming. å ha enda en dag der man kjører rundt i byen, åpner og varmer store lagerbygg kan vi spare oss for. Det å ha søndags stengt og kanskje til og med lørdags stengt er en av de beste måtene vi kan motbygge globaloppvarming. Selv om dette kanskje senker vår produksjon ved både teknologi osv, på lang sikt.

Global oppvarming i en diskusjon om søndagsåpne butikker? Vil vi fikse verdens klimaproblemer ved å holde stengt på søndager? La oss nå holde oss til saken og ikke spore fullstendig av.

 

 

Ja jeg vet at det høres tullette ut. men hvor er det folk flest sitter på en søndag? som oftest hjemme og slapper av. Ingen bruker bilen til jobb eller lignende. Skal man åpne søndagsåpent på alle butikker kommer folk til å ta den ekstra "unødvendige" kjøre turen til butikken. 

 

Og vis man skal ha søndagsåpne butikker så skjer det fort en domino effekt. Ting går kanskje i stykker på butikken, som de må da tilkalle en elektriker, eller lignende. da må elektrikerne også begynne å jobbe på søndager. vis denne domino effekten kommer til å skje over lengre tid, så kommer man fort til å miste begrepet "helg".

 

Ting forandrer seg fort en vei vis man godtar en ting. Det er jo bare 26 år siden det var lov med fysisk straff av barn. Så klart noen ting er mer godtatt enn andre. Røykeloven som først kom for 11år siden? og i dag har jeg 2 røykere i klassen min av 30 elever. Men når jeg selv gikk på skole for 4 årsiden var 22 av 30 elever røykere. Det skjer kanskje ikke helt bevist. Men denne tingen vil jeg ikke forandre på, fri, helg og slappe av er gode ting å ha. Vi kan ikke bare tenke penger penger penger!! Vi er da naturlige skapninger ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å forby søndagsåpne butikker er en krenkelse av eiendomsretten, og slik jeg ser det skal slikt være ulovlig. Altså å innføre slike forbud er umoralsk, og krenkende.

 

Har skrevet om det før:

Eiendomsrett er retten til å bruke sin eiendom i fred. Eiendom kan være et landområde, en bygning, en gjenstand, inntekt eller en oppfinnelse. I en liberalistisk rettsstat er eiendomsretten ukrenkelig, det vil si at du eier ditt liv og din eiendom, og ingen andre har rett til å blande seg inn i dette så lenge du er fredelig.

http://liberalistene.org/kunnskap/liberalismens-grunnpilarer-eiendomsrett/

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja jeg vet at det høres tullette ut. men hvor er det folk flest sitter på en søndag? som oftest hjemme og slapper av. Ingen bruker bilen til jobb eller lignende. Skal man åpne søndagsåpent på alle butikker kommer folk til å ta den ekstra "unødvendige" kjøre turen til butikken. 

- Ikke for å være ubehøvlet, men dette blir litt mye barnehagementalitet for meg. Skal man liksom sitte og bestemme når voksne mennesker skal få lov til å ta seg en tur på butikken? De som vil slappe av på søndager kan jo fortsette med det, det er ingen som MÅ ikke kjøre til butikken kun fordi den er åpen. Om du liker å slappe av på søndager så har jeg full respekt for det, men da bør du også respektere de butikkeierne (og deres kunder) som ønsker å ha åpent på søndager.
 
Forøvrig: dersom det er miljøet du er bekymret for så bør du heller kjempe for avvikle de skyhøye avgiftene på nye og mer miljøvennlige biler, biler som har ført til at Norge har en av Europas eldste bilparker.
 
Og vis man skal ha søndagsåpne butikker så skjer det fort en domino effekt. Ting går kanskje i stykker på butikken, som de må da tilkalle en elektriker, eller lignende. da må elektrikerne også begynne å jobbe på søndager. vis denne domino effekten kommer til å skje over lengre tid, så kommer man fort til å miste begrepet "helg".
- Selvfølgelig. Men hvorfor er dette et problem så lenge tvang ikke er inne i bildet? Om butikken trenger en elektriker, og elektrikeren har lyst til å jobbe på en søndag; hvem er da vi til å nekte de det?
 
....Vi er da naturlige skapninger ^^
- Ja vi er naturlige skapninger som alle er forskjellige, derfor bør vi respektere at noen liker å holde butikken sin åpen på søndager mens noen liker å holde stengt.
 
Det blir som Turbonello skriver her: la meg gjøre hva jeg vil på min egen eiendom, så skal jeg la deg gjøre det du vil på din eiendom. Grei deal eller hva? :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

- Bør ikke det viktigste være å la folk bestemme dette selv? Hvorfor kan vi ikke la de butikkeierne som ønsker å ha åpent på søndager få lov til å ha åpent? Motstandere av søndagsåpne butikker bare la være å handle på søndager. Det er ingen som tvinger noen til noe som helst her. :)

Litt av hensikta med felles helligdager er også at det skal være minst mulig forstyrrande aktivitet på disse dagane. Dette er blant anna grunnen til at ein har lov om helligdagsfred som regulerer kva aktivtetar ein kan bedrive heime på søndagar.

Eg synest også at det er eit argument dette med at det er fordelsaktiv at dei fleste har fri på søndagar sidan søndagen då blir ein dag som kan brukast til å arrangere møter og samlingar på der ein vil at flest mulig skal ha muligheita til å møte opp på.

 

Men som sagt så har dette sklidd ut sidan no jobber folk både på søndagar og om natta, men ein skal ikkje meir enn 10-20 år tilbake i tid før det var heilt uvanlig at det var andre folk anna enn skurkar og politi som var ute midt på natta.

Så for min del kan ein godt ta vekk helligdagane og åpne for at butikkane sjølv kan bestemme heilt når dei vil ha åpent, men då er det viktig at alle får dei same muligheitane. Dagens løysning er ganske urettferdig sidan bensinstasjonane kan ha åpent 24 timar i døgnet, men frisørsalongen har ikkje lov til å ha slike åpningstider.

 

- Hvorfor er det problematisk at man jobber på ulike tidspunkt? For noen passer det best å ha fri på søndag mens for andre er kanskje tirsdag en bedre fridag. Kan man ikke la folk få bestemme dette selv? Husk at fjerning av et forbud er ikke det samme som et påbud.

Som sagt så har det litt med at det er greit at ting er litt forutsigbart i samfunnet. For eksempel vil det være greit å ha muligheita til å holde ein fest på lørdagskvelden utan å måtte ta hensyn til at naboen skal sove fordi han skal stå opp tidlig og gå på jobb om søndagsmorgenen.

Sjølv bur eg i blokk og eg merker godt at når ein må ta hensyn til alle naboane som jobber på merkelige tider av døgnet så er det vanskelig å finne gode tidspunkt for å bedrive støyande aktivitet utan at nokon blir plaga av støyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Litt av hensikta med felles helligdager er også at det skal være minst mulig forstyrrande aktivitet på disse dagane. Dette er blant anna grunnen til at ein har lov om helligdagsfred som regulerer kva aktivtetar ein kan bedrive heime på søndagar.

- Er det hensikten, eller er det noe som henger igjen fra gammelt av? For meg er ikke søndagen noen spesiell dag, jeg liker bedre å ha fri midt i uken. Hva med mitt behov? 
 
Eg synest også at det er eit argument dette med at det er fordelsaktiv at dei fleste har fri på søndagar sidan søndagen då blir ein dag som kan brukast til å arrangere møter og samlingar på der ein vil at flest mulig skal ha muligheita til å møte opp på.
 
- Du synes det ja, men ikke alle har ikke samme preferanser som deg. :) 
 
Men som sagt så har dette sklidd ut sidan no jobber folk både på søndagar og om natta, men ein skal ikkje meir enn 10-20 år tilbake i tid før det var heilt uvanlig at det var andre folk anna enn skurkar og politi som var ute midt på natta.
- Ser ikke helt relevansen her.
 
Så for min del kan ein godt ta vekk helligdagane og åpne for at butikkane sjølv kan bestemme heilt når dei vil ha åpent, men då er det viktig at alle får dei same muligheitane. Dagens løysning er ganske urettferdig sidan bensinstasjonane kan ha åpent 24 timar i døgnet, men frisørsalongen har ikkje lov til å ha slike åpningstider.
- Musikk i mine ører: gi oss friheten til å bestemme disse tingene selv. :)
 
Som sagt så har det litt med at det er greit at ting er litt forutsigbart i samfunnet. For eksempel vil det være greit å ha muligheita til å holde ein fest på lørdagskvelden utan å måtte ta hensyn til at naboen skal sove fordi han skal stå opp tidlig og gå på jobb om søndagsmorgenen.
- Man trenger da ikke brenne alt som husordensregler kun fordi at man tillater butikker å ha åpent på søndager. :)
 
Sjølv bur eg i blokk og eg merker godt at når ein må ta hensyn til alle naboane som jobber på merkelige tider av døgnet så er det vanskelig å finne gode tidspunkt for å bedrive støyande aktivitet utan at nokon blir plaga av støyen.
- Det er en del av hva det vil si å bo i blokk: man må forholde deg til mange ulike typer mennesker. Men det er derfor man har husordensregler som legger litt føringer på hva som er akseptabelt mtp støy og lignende.
Lenke til kommentar

Dette blir vel hvertfall delvis selvregulerende, det er svært kostbart å holde åpent på Søndager. En mulig konsekvens er at kanskje Sødagstillegget forsvinner slik at man har vanlig timelønn. Tviler på de eksisterende ansatte kommer til å få så mye utvidet arbeidstid, de kommer nok til å overføre mest mulig timer fra resten av uka for å holde kostnadene nede.

 

Butikken bør ha lov til å holde åpent når de vil, og de som ikke vil handle kan la vær. Og de ansatte må ikke plutselig jobbe mer enn 100%. Finnes det i det hele tatt ett eneste holdbart argument mot søndagsåpent?

Faktum er at mange butikker vil bli tvunget til å holde åpent enten de vil eller ikke. Alle som holder til i kjøpesentre vil juridisk bli tvunget hvis senteret velger å holde åpent. Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja? ... Hvis KRF klarer å velte dette skal jeg seriøst vurdere å gi dem en stemme i neste valg, selv om jeg er hedning god som noen.

Vil ikke folket ha søndagsåpne butikker? Hvordan vet du det?

 

Bransjen vil ikke ha søndagsåpne butikker: gjelder dette alle i bransjen? Eller gjelder dette hovedsakling Virke? Kan det være at noen har sin egen agenda når de kjemper i mot søndagsåpne butikker?

 

Varene blir dyrere: jaha, har du noe dokumentasjon på det?

 

Mindre attraktiv: hvordan vet du det? Og uansett om så var tilfelle: blir det ikke da bedriftens problem?

 

Og hvorfor er Norge så unikt i forhold til andre land? Hvilke forhold her er det som gjør at vi må forby butikker å holde åpent på sønager mens det i andre land går helt fint?

 

En rekke undersøkelser viser at et klart flertall ikke ønsker søndagsåpnebutikker.

 

Apropos bransje hva de ønsker: En del av kjedene har vel rett nok sagt at de vil ha søndagsåpent. Men ifølge Virke som organiserer de som driver butikkene, være seg enkeltstående butikker og frachinetagere. Så er det et helt klart flertall mot å ha søndagsåpent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Faktum er at mange butikker vil bli tvunget til å holde åpent enten de vil eller ikke. Alle som holder til i kjøpesentre vil juridisk bli tvunget hvis senteret velger å holde åpent. Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

- Butikkene kan selv velge om de vil holde åpent eller ikke. Dersom de ikke liker å forholde seg til kjøpesenterets åpningstider så står de fritt til å leie egne lokale. De MÅ heller ikke holde åpent kun fordi at konkurrenten gjør det. Alt det du kommer med her er kun myter og skremmselspropaganda som ikke har rot i virkeligheten. Dette går helt fint i andre land, og det er ingen grunn til at det ikke skulle fungere også her.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En rekke undersøkelser viser at et klart flertall ikke ønsker søndagsåpnebutikker.

 

Apropos bransje hva de ønsker: En del av kjedene har vel rett nok sagt at de vil ha søndagsåpent. Men ifølge Virke som organiserer de som driver butikkene, være seg enkeltstående butikker og frachinetagere. Så er det et helt klart flertall mot å ha søndagsåpent.

Hvorfor er det relevant hva undersøkelser sier? Hvorfor skal ikke butikkene få bestemme dette selv? Skal spørreundersøkelser være avgjørende for hva som skal være lov eller ikke lov?

 

Ellers: hva medlemene til Virke velger å gjøre får være opp til de, men da har ingen rett å nekte andre aktører å holde åpent på søndager om de så ønsker.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Gratulerer til Grimnir med to fantastisk dårlige argument.

 

-de kan bare flytte ut av kjøpesentrene

-hvorfor høre på det norske folk

Lenke til kommentar

 

Faktum er at mange butikker vil bli tvunget til å holde åpent enten de vil eller ikke. Alle som holder til i kjøpesentre vil juridisk bli tvunget hvis senteret velger å holde åpent. Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

- Butikkene kan selv velge om de vil holde åpent eller ikke. Dersom de ikke liker å forholde seg til kjøpesenterets åpningstider så står de fritt til å leie egne lokale. De MÅ heller ikke holde åpent kun fordi at konkurrenten gjør det. Alt det du kommer med her er kun myter og skremmselspropaganda som ikke har rot i virkeligheten. Dette går helt fint i andre land, og det er ingen grunn til at det ikke skulle fungere også her.

 

Det der er tullball, for mange vil ikke det å leie et annet sted være er reelt alternativ. Da kjøpesentre ofte tar all handel og sentrumsområdene ligger mer og mer døde. Da vil det være praktisk umuilig å flytte ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En rekke undersøkelser viser at et klart flertall ikke ønsker søndagsåpnebutikker.

 

Apropos bransje hva de ønsker: En del av kjedene har vel rett nok sagt at de vil ha søndagsåpent. Men ifølge Virke som organiserer de som driver butikkene, være seg enkeltstående butikker og frachinetagere. Så er det et helt klart flertall mot å ha søndagsåpent.

Hvorfor er det relevant hva undersøkelser sier? Hvorfor skal ikke butikkene få bestemme dette selv? Skal spørreundersøkelser være avgjørende for hva som skal være lov eller ikke lov?

 

Ellers: hva medlemene til Virke velger å gjøre får være opp til de, men da har ingen rett å nekte andre aktører å holde åpent på søndager om de så ønsker.

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Gratulerer til Grimnir med to fantastisk dårlige argument.

 

-de kan bare flytte ut av kjøpesentrene

-hvorfor høre på det norske folk

Jaja, så nå er noen spørreundersøkelser synonymt med en folkeavstemning? Jeg kan ikke huske å ha fått sagt min mening om søndagsåpne butikker i noe referendum.  :)

Og om man ikke liker kjøpesenterets åpningstider, bør man da ikke leie lokaler en annen plass?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

Lenke til kommentar

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

Stråmannen din får ikke mer slagkraft kun fordi at du gjentar argumentet bygger den større.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...