Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jo mindre staten regulerer og forbyr, jo flere muligheter til søndagsarbeid vil det være. Det hjelper ikke å søke på en jobb som ikke eksisterer, eller en jobb som allerede er tatt.

 

Naboen har like lite med hvorvidt jeg skal få lov til å arbeide i en stor dagligvareforretning, eller en annen forretning som i dag tvinges med loven i hånd til å være stengt, på søndag som den jevne politiker har. La folk bestemme selv, fremfor at tredjeparter skal synse og mene om dette.

Har naboen noe å si hvis din «frihet» påvirker han?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og på hvilket grunnlag profitterer butikkene? Jo, ved at folk kjøper ting. Dersom butikkene lurer folk til å tro at de har et behov de egentlig ikke har og utnytter disse impulsene vi ofte har/får (noe de selvsagt gjør), men dette kommer tilbake og biter de i toern da har de seg selv å takke.

Folk er mer lettlurte på søndag?

 

 

Vet ikke hva du mener, men mitt poeng var å belyse absurditeten i at butikkene eventuelt klager over et markedslandskap de selv aktivt er med på å lage.

Lenke til kommentar

 

Jo mindre staten regulerer og forbyr, jo flere muligheter til søndagsarbeid vil det være. Det hjelper ikke å søke på en jobb som ikke eksisterer, eller en jobb som allerede er tatt.

 

Naboen har like lite med hvorvidt jeg skal få lov til å arbeide i en stor dagligvareforretning, eller en annen forretning som i dag tvinges med loven i hånd til å være stengt, på søndag som den jevne politiker har. La folk bestemme selv, fremfor at tredjeparter skal synse og mene om dette.

Har naboen noe å si hvis din «frihet» påvirker han?

 

Kommer helt an på hva slags frihet du snakker om. Naboen har intet å klage over om jeg ønsker å handle på søndager, og det medfører at han må ta en søndagsvakt en gang iblant. Eller skulle naboen klaget og fått medhold om han ikke ville jobbe onsdag morgen, også, og sørget for søndagsstengt som en nasjonal regel?

Lenke til kommentar

 

 

Jo mindre staten regulerer og forbyr, jo flere muligheter til søndagsarbeid vil det være. Det hjelper ikke å søke på en jobb som ikke eksisterer, eller en jobb som allerede er tatt.

 

Naboen har like lite med hvorvidt jeg skal få lov til å arbeide i en stor dagligvareforretning, eller en annen forretning som i dag tvinges med loven i hånd til å være stengt, på søndag som den jevne politiker har. La folk bestemme selv, fremfor at tredjeparter skal synse og mene om dette.

Har naboen noe å si hvis din «frihet» påvirker han?
Kommer helt an på hva slags frihet du snakker om. Naboen har intet å klage over om jeg ønsker å handle på søndager, og det medfører at han må ta en søndagsvakt en gang iblant. Eller skulle naboen klaget og fått medhold om han ikke ville jobbe onsdag morgen, også, og sørget for søndagsstengt som en nasjonal regel?
Du er imot demokratiske diskusjoner om reguleringer som påvirker mange folk og selskap?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du er imot demokratiske diskusjoner om reguleringer som påvirker mange folk og selskap?

Diskusjonen forløper seg vel noe slikt som dette:

- "Jeg har lyst til å holde butikken min åpent på søndag".

- "Nei, det får du ikke lov til fordi <insert vilkårlig skråplansargument her>".

 

De som er tilhenger av søndagsåpent taler altså ikke for noe påbud. De som taler for et forbud derimot, de taler for å bestemme over andre menneskers mulighet til å holde åpent sin egen butikk når de vil.

 

Edit: Og hvor demokratisk er det egentlig at gruppe A påroper seg retten til å bestemme over gruppe B?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Du er imot demokratiske diskusjoner om reguleringer som påvirker mange folk og selskap?

Diskusjonen forløper seg vel noe slikt som dette:

- "Jeg har lyst til å holde butikken min åpent på søndag".

- "Nei, det får du ikke lov til fordi <insert vilkårlig skråplansargument her>".

 

De som er tilhenger av søndagsåpent taler altså ikke for noe påbud. De som taler for et forbud derimot, de taler for å bestemme over andre menneskers mulighet til å holde åpent sin egen butikk når de vil.

 

Edit: Og hvor demokratisk er det egentlig at gruppe A påroper seg retten til å bestemme over gruppe B?

Det er slik demokratiet fungerer, gruppe A (flertallet) bestemmer over gruppe B (mindretallet)

 

Jeg får ikke kjøpe alkohol hvis jeg er under 21 år, selv om jeg er en ansvarlig kar fordi flertallet mente det var best for samfunnet generellt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er imot demokratiske diskusjoner om reguleringer som påvirker mange folk og selskap?

Nei, demokratiske diskusjoner har jeg intet imot - men her snakker vi ikke om et demokrati som et sunt system, men et flertallsdiktatur, hvor flertallets ønsker trumfer mindretallets grunnleggende rettigheter. I dette tilfellet retten til å bestemme når man skal ha kunder i egen butikk. Ingens rettigheter brytes idet man åpner for generell søndagsåpent.

Lenke til kommentar

Det er slik demokratiet fungerer, gruppe A (flertallet) bestemmer over gruppe B (mindretallet)

 

Jeg får ikke kjøpe alkohol hvis jeg er under 21 år, selv om jeg er en ansvarlig kar fordi flertallet mente det var best for samfunnet generellt.

Det er slik et flertallsdiktatur fungerer. Et sunt demokrati vil ikke sette vilkårlige grenser for å tekkes et flertall. At grensene er vilkårlige ser du fra at aldersgrensene varierer til dels stort fra ett land til et annet. Det er ingen logisk grunn til at folk i Norge skal forholde seg til andre aldersgrenser for alkohol og andre ting enn folk i USA, for eksempel. Modnes amerikanere i Idaho to år raskere enn amerikanere i Indiana, siden du får førerkort ved fylte 16 år i førstnevnte stat, men må vente til fylte 18 i sistnevnte? Jeg kunne byttet Indiana med Norge, siden grensen overlapper, forøvrig.

Lenke til kommentar

 

Det er slik demokratiet fungerer, gruppe A (flertallet) bestemmer over gruppe B (mindretallet)

 

Jeg får ikke kjøpe alkohol hvis jeg er under 21 år, selv om jeg er en ansvarlig kar fordi flertallet mente det var best for samfunnet generellt.

Det er slik et flertallsdiktatur fungerer. Et sunt demokrati vil ikke sette vilkårlige grenser for å tekkes et flertall. At grensene er vilkårlige ser du fra at aldersgrensene varierer til dels stort fra ett land til et annet. Det er ingen logisk grunn til at folk i Norge skal forholde seg til andre aldersgrenser for alkohol og andre ting enn folk i USA, for eksempel. Modnes amerikanere i Idaho to år raskere enn amerikanere i Indiana, siden du får førerkort ved fylte 16 år i førstnevnte stat, men må vente til fylte 18 i sistnevnte? Jeg kunne byttet Indiana med Norge, siden grensen overlapper, forøvrig.

 

Da er de fleste vestlige landene flertallsditaturer, særlig Norge.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er slik demokratiet fungerer, gruppe A (flertallet) bestemmer over gruppe B (mindretallet)

Jeg får ikke kjøpe alkohol hvis jeg er under 21 år, selv om jeg er en ansvarlig kar fordi flertallet mente det var best for samfunnet generellt.

Nei, det er sånn parlamentarismen (aka flertallsdiktaturet/pøbelveldet) fungerer. Men sett om vi opererer ut i fra det, ville en folkeavstemning om søndagsåpent vært aktuelt? Om flertallet av de stemmeberettigede faktisk stemte ja, ville du da skiftet mening?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da er de fleste vestlige landene flertallsditaturer, særlig Norge.

Det stemmer, men Norge er vel verken bedre eller verre enn de fleste andre vestlige land. Dog: Sveits er nok best i klassen når det kommer til å respektere folkets vilje.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det er slik demokratiet fungerer, gruppe A (flertallet) bestemmer over gruppe B (mindretallet)

Jeg får ikke kjøpe alkohol hvis jeg er under 21 år, selv om jeg er en ansvarlig kar fordi flertallet mente det var best for samfunnet generellt.

Nei, det er sånn parlamentarismen (aka flertallsdiktaturet/pøbelveldet) fungerer. Men sett om vi opererer ut i fra det, ville en folkeavstemning om søndagsåpent vært aktuelt? Om flertallet av de stemmeberettigede faktisk stemte ja, ville du da skiftet mening?
Helt klart, 90% av butikkene her i Ohio åpnes imorgen. Jeg mener fordelene til søndagsåpent er mer enn ulempene.
Lenke til kommentar

 

Markedskreftene er profitt-justert, befolkningens ønsker er aldri primærbehovet.

 

Og på hvilket grunnlag profitterer butikkene? Jo, ved at folk kjøper ting. Dersom butikkene lurer folk til å tro at de har et behov de egentlig ikke har og utnytter disse impulsene vi ofte har/får (noe de selvsagt gjør), men dette kommer tilbake og biter de i toern da har de seg selv å takke. Det finnes definitivt mer kjøpbare argumenter for et forbud enn dette, f.eks. med tanke på arbeidernes komfort med en fast fridag i uka.

 

 

Det er nettopp der jeg tok dette argumentet.

 

"Markedskreftene" er et resultat av markedsaktørenes interesse i å tjene profitt. Vi har muligheten til å lage et lovverk over dette som tjener befolkningens andre behov utenom dette, heldigvis.

Lenke til kommentar

Hvilket inkluderer befolkningens behov for å handle på søndag. Befolkningens behov for søndagsfri reguleres av kontraktene arbeidstagerne har med sin arbeidsgiver.

 

De færreste arbeidsgivere ser seg vel tjent med å sette folk som absolutt ikke vil jobbe søndag på et søndagsskift gang etter gang? Dårlig ytelse hos arbeidstageren som en følge av dårlig humør e.l. er seg selv et tapsprosjekt, og ikke minst er ansettelsesprosesser kostbare mtp opplæring o.l. om en av partene sier opp avtalen.

Lenke til kommentar

Hvilket inkluderer befolkningens behov for å handle på søndag. Befolkningens behov for søndagsfri reguleres av kontraktene arbeidstagerne har med sin arbeidsgiver.

 

De færreste arbeidsgivere ser seg vel tjent med å sette folk som absolutt ikke vil jobbe søndag på et søndagsskift gang etter gang? Dårlig ytelse hos arbeidstageren som en følge av dårlig humør e.l. er seg selv et tapsprosjekt, og ikke minst er ansettelsesprosesser kostbare mtp opplæring o.l. om en av partene sier opp avtalen.

De færreste arbeidere ønsker å jobbe søndag, de fleste bare tåler det.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De færreste arbeidere ønsker å jobbe søndag, de fleste bare tåler det.

De færreste arbeidere ønsker å jobbe mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag OG søndag, de fleste bare tåler det.

Lenke til kommentar

Da får de få dette inn i kontrakten med arbeidsgiver, så kan de som ønsker jobbe søndag velte seg i søndagsvakter der de måtte ønske (forutsatt at arbeidsgiver mener man skal holde åpent søndag).

Det endrer ikke problemet, det blir alltid en jobb som få ønsker og som lav kvalifiserte/uerfarne arbeidere tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...