Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Faktumet er at mere butikk arbeidere blir misfornøyde med søndagsåpne enn som gleder seg fordi det finnes ikke nok arbeidere som ønsker å jobbe på søndag når de aller fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne seg pga markedskreftene.

Det der er bare vas, tror du alle i butikk jobber 6 dager i uka når de har lørdagsåpent ? 

 

De aller fleste jobber i turnus, og det finnes nok av folk som studenter som gjerne jobber en søndag for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 10-20 år så kommer vi til å lese denne debatten og le oss fillete.

 

I retrospekt så kommer den til å se ut som politikerne som ville nekte farge-tv fordi tv var anti-krist.

 

«Er det sant, pappa, at i 2018 så kunne man kjøpe plenklippere og kattemat og epletrær på søndag, men ikke fersk fisk? Og at butikken bare kunne bruke 100m2 av gulvflaten på søndager?»

 

«Det et nok sant sønnen min. Men du må se ting i perspektiv, det var bare 45

år siden staten kunne sette homofile i fengsel, og 6 år etter at minst halve regjerngen måtte være medlemmer i statskirken. Det var andre tider og vi hadde en kultur hvor staten og fellesskapet mente at de kunne og burde regulere detaljene i hver enkelts liv.»

 

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

De som ikke ønsker generelt frislipp, opplagt.

Og disse som ikke ønsker frislipp skal altså få bestemme over de som ønsker å ha butikken sin åpent på søndag?

 

Dersom forholdet tilsier det, ja.

 

 

Du forstår norsk?

Ja. Men utsagnet ditt forstår jeg ikke. "Jeg sier at den kan brukes til det, at det er prinsippielt ingen forskjell."

 

Hva mener du?

 

S er et sett med påstander P1-Pn.

P1-Pn antas å lede til konklusjon K1.

 

Jeg sier at P1-Pn også leder til konklusjon K2.

 

Det er ingenting ved P1-Pn som hindrer dette. Da er enten K1 og K2 sann, eller så er er an påstandene P1<=Pi<=Pn usann.

 

 

Argumentasjonsrekken jeg svarte på, selvfølgelig.

Kan du formulere denne argumentasjonsrekken på en logisk form som ville gjort Aristoteles stolt?

 

Dette var i utgangspunktet ikke min argumentasjonsrekke, men siden du er allergisk mot å lese så er argumentasjonsrekken sålangt ca. slik:

 

P1: Flertallet har ikke rett til å bestemme når individet arbeider.

P2: At noen ikke ønsker spesifikke arbeidstimer kan løses ved å ansette noen som ønsker dem.

 

 

Jeg har også forklart hvorfor det er ugunstig, for meg og veldig mange andre.

Da står du selv og disse "veldig mange andre" (hvem det nå måtte være) helt fritt til å holde stengt.

 

Det hjelper ikke. Det er ugunstig for meg og veldig mange andre at konkurrenten har frislipp til å holde åpent. At vi selv kan stenge gjør ingenting med den ugunstige situasjonen.

 

Men vennligst drit å skulle diktere hva andre mennesker skal kunne gjøre, pass dine egne saker.

Dersom det er mange nok i samfunnet som verdsetter de samme verdiene så har disse menneskene muligheten til å gjøre nettopp det gjennom en demokratisk prosess. At du ikke liker det er meg revnende likegyldig. Et eventuelt frislipp angår langt mer enn dem som velger å benytte seg av det, det har store implikasjoner på arbeidsfordelingen i samfunnet totalt sett. De fleste har en interesse i dette, enten det er ene veien eller andre. Din frihet til å gjøre hva du vil trumfer ikke nødvendigvis dette.

 

 

Ja, jeg ønsker kriterier som er "til fordel" for meg og veldig mange andre. Jeg har spesifisert disse tidligere i tråden, du har selv svart på de. Du får bla tilbake selv.

Det skal du ha, du legger ihvertfall ikke skjul på at du har et sterkt ønske om å diktere hva andre mennesker skal og ikke skal kunne gjøre.

 

Du er helt lik selv. Du tenker sannsynligvis at mord er en ulempe. På overflaten virker dette sikkert som en helt annet ting, men alt bunner ut i det samme: Hva er gunstig for meg, og hvordan kan man ekstrapolere det til samfunnet.

 

 

Det har sikkert gått deg hus forbi, men jeg har kommet med veldig konkrete kriterier for når jeg vil stemme for søndagsåpent.

Du har kun en agenda her: få lovgiverne (dvs politikerne) til å lage et lovverk som favoriserer deg selv. Det er en ærlig nok sak det, men da trenger du heller ikke komme med vikarierende argumenter som at du synes synd på de ansatte, at samfunnet vil endres, at folk må jobbe hele tiden eller hva det nå enn måtte være. Du vet ikke hva som er best for andre når det kommer til søndagsåpne butikker, like lite som at andre vet som er best for deg.

 

Jeg vet hva veldig mange syntes om det, og det er ikke feil å tale for det.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen argumenter mot søndagsåpent. La butikkene holde åpent når de vil. Med fare for å høres ut som Skatteflyktning: Hvis jeg vil kjøpe bananer på en søndag og Rema er villig til å selge meg det så har vel ingen rett til å legge seg opp i det?

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er helt lik selv. Du tenker sannsynligvis at mord er en ulempe. På overflaten virker dette sikkert som en helt annet ting, men alt bunner ut i det samme: Hva er gunstig for meg, og hvordan kan man ekstrapolere det til samfunnet.

Et mord er et inngrep i den enkeltes frihet av verste slag - vedkommende mister for all fremtid muligheten til å søke et lykkelig liv. Man skal ikke legge så veldig mange eller kontroversielle aksiomer til grunn før det er opplagt.

 

Hvis du vil sammenligne med noe så er assistert selvmord et langt mer relevant eksempel. Person A inngår en avtale med Person B om å ta livet av person B. Begge er ved sine fulle fem. Samfunnet velger like vel å straffe person A fordi vi legger til grunn at livet et ukrenkelig selv når voksne, åndsfriske personer ønsker seg ut.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg antar at butikker drives mest rasjonelt dersom man har et begrenset vare sortiment (røde epler men ikke grønne), dersom man har et betydelig kundegrunnlag (minimum 10 km mellom hver butikk), dersom man unngår å selge varer med tap (kampanjer og lokketilbud).

 

Så hvis man argumenterer for at butikkeiere er som små barn som må gjetes til rasjonell drift mhp åpningstider, hvorfor ikke gå hele veien og forby butikker med mer enn 1000 vare-typer, forby kampanjer og forby Kiwis nærbutikker? Egentlig kan vi bare forby privat å eie og drive butikker, det hadde vært bedre om staten solgte brød så kunne man optimalisere prosessen på sentralt hold?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

 

Hva med de som ønsker å ha en helgejobb, men får ingen jobb fordi det er for få søndagsjobber.

 

Er de også lykkeligere?

De er i et mindretall. Så lite at det knapt er på agendaen.
Under 50% i Norge liker opera. Så da er det altså bare å forby det ifølge din logikk.
Flertallet føler seg tvunget til å se på operaen, mens mindretallet gleder seg?
Lenke til kommentar

 

Faktumet er at mere butikk arbeidere blir misfornøyde med søndagsåpne enn som gleder seg fordi det finnes ikke nok arbeidere som ønsker å jobbe på søndag når de aller fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne seg pga markedskreftene.

Det der er bare vas, tror du alle i butikk jobber 6 dager i uka når de har lørdagsåpent ?

 

De aller fleste jobber i turnus, og det finnes nok av folk som studenter som gjerne jobber en søndag for å tjene penger.

Ifølge en del forskere er folk som jobber uvannlige timer og som forandrer seg ofte og som ikke hviler to dager med familie/venner i dårligere helse og økte risiko for ulykker

 

I usa, hvor 99% av butikkene åpnes på søndag, bare en liten mindretall ønsker å jobbe på søndag. De som jobber på søndag ofte har mindre erfaring og er hovedgrunnen til at de har mer ulykker. En venn som styrer en stor butikk (150 ansatte) hevder at bare 10% ønsker å jobbe på søndag. Hver uke krangler og klager de på dette. Det finnes ikke mange lykkelige søndagsarbeidere når alle butikker føler seg tvunget til å selge produkter på søndag

 

Det er mulig at Norge er annerledes, men det tviler jeg på.

Lenke til kommentar

I usa, hvor 99% av butikkene åpnes på søndag, bare en liten mindretall ønsker å jobbe på søndag.

Alle som har vært i USA vet at dette ikke stemmer. Det stemmer ikke engang at 99% hadde hatt lov til å holde åpent om de ønsket det.

 

Og hva med de som ikke ønsker jobbe mandag?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det er uansett meningsløst å prate om arbeidere som ikke vil jobbe på søndager, fordi det finnes løsninger som vil gjøre situasjonen bedre enn idag og det er ikke grunnen til at vi har forbud mot søndagsåpent for store butikker.

 

Om de mener at ansatte blir tvunget til å jobbe på ugunstige tider, så burde brustadsystemet fungere motsatt, bare store butikker får holde åpent på søndag, ikke små butikker hvor vi trenger flere ansatte per kunde. Eventuelt kan vi bare øke søndagstilegget.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

Faktumet er at mere butikk arbeidere blir misfornøyde med søndagsåpne enn som gleder seg fordi det finnes ikke nok arbeidere som ønsker å jobbe på søndag når de aller fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne seg pga markedskreftene.

Det der er bare vas, tror du alle i butikk jobber 6 dager i uka når de har lørdagsåpent ?

 

De aller fleste jobber i turnus, og det finnes nok av folk som studenter som gjerne jobber en søndag for å tjene penger.

Ifølge en del forskere er folk som jobber uvannlige timer og som forandrer seg ofte og som ikke hviler to dager med familie/venner i dårligere helse og økte risiko for ulykker

 

I usa, hvor 99% av butikkene åpnes på søndag, bare en liten mindretall ønsker å jobbe på søndag. De som jobber på søndag ofte har mindre erfaring og er hovedgrunnen til at de har mer ulykker. En venn som styrer en stor butikk (150 ansatte) hevder at bare 10% ønsker å jobbe på søndag. Hver uke krangler og klager de på dette. Det finnes ikke mange lykkelige søndagsarbeidere når alle butikker føler seg tvunget til å selge produkter på søndag

 

Det er mulig at Norge er annerledes, men det tviler jeg på.

 

Hvis turnus er et ukjent begrep, bruk Google.

Lenke til kommentar

 

I usa, hvor 99% av butikkene åpnes på søndag, bare en liten mindretall ønsker å jobbe på søndag.

Alle som har vært i USA vet at dette ikke stemmer. Det stemmer ikke engang at 99% hadde hatt lov til å holde åpent om de ønsket det.

 

I Utah, en av de mest religiøse delstatene(mormoner) åpner 9 av 10 butikker unntatt et meget religiøs fylket. Det er fornuftig å tro at andelener høyere på mindre religiøse steder.

 

But elsewhere in the state, nine of every 10 stores now open on Sundays — a monumental increase.

 

https://www.deseretnews.com/article/600106453/Open-on-Sunday-84-of-major-Utah-stores-do-business-on-the-Sabbath.html

 

Og hva med de som ikke ønsker jobbe mandag?

Ønsker flertallet å jobbe søndag eller lørdag istedenfor mandag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...