Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Dersom butikken har en bemanning som for det meste ikke ønsker å jobbe søndager, så ja.

Da er det bare å ikke ha åpent på søndag. Problem solved!

 

Et problem er løst, et nytt har oppstått.

 

Når jeg ser at det bare er én som holder åpent så mye så skjønner jeg at de som argumenterer slik er på bærtur.

Nei, du er på bærtur når du antar at en utvidelse av åpningstiden noen få timer der det er ekstremt lav omsetning å hente er sammenlignbart med å endre handlingsmønsteret til tusener om ikke millioner til en hel ekstra dag.

 

Da kan man skaffe seg en ny ansatt som ønsker å jobbe på lørdager og søndag.

Dette er ikke bare-bare, noe mine innlegg på forrige side legger grunnlaget for. Selv de som spesifikt søker med den intensjonen om å jobbe lørdager og ha fri i ukedager, mistrives i en slik arbeidssituasjon.

 

Hvis problemet er at ansatte tvinges til å jobbe på lørdag og søndag mot deres vilje, så finnes det langt bedre løsninger enn å tvinge butikker over 100m2 til å holde stengt på søndager.

Det er jeg enig i. Men jeg er helt uenig i at fullstendig frislipp er en god ting før slike bedre løsninger er på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dersom butikken har en bemanning som for det meste ikke ønsker å jobbe søndager, så ja.

Da er det bare å ikke ha åpent på søndag. Problem solved!
Et problem er løst, et nytt har oppstått.

 

Når jeg ser at det bare er én som holder åpent så mye så skjønner jeg at de som argumenterer slik er på bærtur.

Nei, du er på bærtur når du antar at en utvidelse av åpningstiden noen få timer der det er ekstremt lav omsetning å hente er sammenlignbart med å endre handlingsmønsteret til tusener om ikke millioner til en hel ekstra dag.

Jeg har virkelig problemer med å skjønne hvilket problem det er du prøver late som om det er her. Du har flere ganger sagt at du skjønner at det ikke er snakk om et påbud om å holde åpnet søndager, men det er jo unektelig den stråmannen du fortsatt argumenterer mot.

Lenke til kommentar

Nei, jeg argumenterer fortsatt ikke mot et påbud om å holde åpent på søndager. Absolutt ingenting av hva jeg skriver antyder det. Det er i det hele tatt ganske idiotisk å påstå det.

 

Det nye problemet som har oppstått er en økonomisk utfordring. Mange butikker vil ikke overleve den.

Lenke til kommentar

Nei, jeg argumenterer fortsatt ikke mot et påbud om å holde åpent på søndager. Absolutt ingenting av hva jeg skriver antyder det. Det er i det hele tatt ganske idiotisk å påstå det.

 

Det nye problemet som har oppstått er en økonomisk utfordring. Mange butikker vil ikke overleve den.

Og det eneste du har klart beskrive som et problem generert av et forslag som du sier du har forstått ikke er et påbud om søndagsåpent er:

Dersom butikken har en bemanning som for det meste ikke ønsker å jobbe søndager, så ja.

 

Ha gjerne også stengt på lørdag om det er en dag som genererer problemer. Det er heller ikke noe lovpåbud om å ha åpent på lørdag.

Lenke til kommentar

Med andre ord er status quo det eneste "mulige"?

 

Problemet er generert av at regelverket er innført, først og fremst. Det er endringen som er problemet, også ut fra din argumentasjon - men endringer tvinger seg frem, uansett. Samfunnet er ikke det samme som for 30 år siden, og målt opp mot oppmykningen i åpningstider som har skjedd i den tidsperioden er ikke frislipp av søndagsåpent noen særlig big deal. Da kan man like gjerne ta steget fullt ut og tilby de som vil ha søndagsåpne butikker muligheten til å handle på søndag, så får markedet ta seg av resten - om det betyr 1,5% dyrere varer får så være. Det er ikke statens oppgave å vurdere om jeg er mer tjent med det ene eller det andre. Muligheten til å handle på søndag har en reell verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord er status quo det eneste "mulige"?

Nei. Hvor tar du det fra? Selv ønsker jeg et regelverk som tillater søndagsåpent. Men jeg anerkjenner at et frislipp sannsynligvis går på bekostning av det mange butikkarbeidere anser som godene i dies arbeidsvilkår. Jeg er kanskje den eneste her inne som syntes at det er et viktig moment, men jeg har ikke tenkt til å slutte å syntes så fordetom.

 

Problemet er generert av at regelverket er innført, først og fremst.

Slik jeg ser det kommer det av at det for veldig mange oppleves som mindre gunstig å ikke ha en felles frihelg kontra det å ha en felles frihelg. Dermed eksisterer det en optimal balanse mellom arbeidssteder av alle typer som har dette. Jeg mener dagens regelverk håndterer dette bedre enn et fullt frislipp. En annen regulering kan håndtere dette enda bedre enn dagens regelverk.

 

(..) målt opp mot oppmykningen i åpningstider som har skjedd i den tidsperioden er ikke frislipp av søndagsåpent noen særlig big deal.

Jeg er helt uenig. Forslaget om fullt frislipp leder til en omgjøring av mange arbeidsplasser som i dag er delvis felles helgefri til å ikke være det lenger. Det er en stor redusering av samfunnsgoder, i mine øyne.

 

Da kan man like gjerne ta steget fullt ut og tilby de som vil ha søndagsåpne butikker muligheten til å handle på søndag, så får markedet ta seg av resten - om det betyr 1,5% dyrere varer får så være. Det er ikke statens oppgave å vurdere om jeg er mer tjent med det ene eller det andre. Muligheten til å handle på søndag har en reell verdi.

At varene kanskje blir litt dyrere som følge av et fullt frislipp er for min del helt uvesentlig. Muligheten til å handle på søndager er allerede der selv med dagens lovverk. Det blir en overveiing av å moderat øke tilgangen til søndagshandling på bekostning av i hovedsak lavtutdannedes tilgang til tusenvis av arbeidsplasser med hva de anser som gunstigere arbeidsforhold.

 

Edit: Merk deg også at argumentene du her gjengir for et frislipp kan benyttes på nesten alle typer frislipp, også frislipp fra overtidsbegrensningen i arbeidsmiljøloven. Et frislipp av en lov av denne typen gir et konkurransefortrinn til den som aksepterer dårligere arbeidskår, eller det som etter egen fortolkning er dårligere arbeidskår. Det er et rasjonelt formål bak å definere dette i et fellesskap som samfunn, og ikke blankt avvise alle fortolkninger.

Endret av Denjam
Lenke til kommentar

I andre land som ikke har lukkelov er det altså mulig å drive butikk uten søndagsåpent akkurat som det der hvor jeg bor er mulig å drive butikk uten å ha åpent 24/7 slik som en brustadbu her har.

 

Det er også merkelig at i Norge har vi uten problemer bussjåfører, trikkesjåfører, lokførere, konduktører, taxi-sjåfører, politi, tollbetjenter, sikkerhetsvakter, vaskepersonale, komplette besetninger på båt og fly, sykesøstre, leger, hjelpepleiere, ambulansesjåfører, ansatte i museum, guider, kursholdere, bønder, ansatte i veivesen, menn i kjole som har standup-show i kirker, musikere, kokker, servitører, redaksjoner i papiraviser, webaviser, radio og tv samt presentatører i disse, flygeledere, militære, driftsoperatører/vakter for alle mulige tekniske systemer,  alle ansatte på oljeplattformer, ansatte på bensinstasjoner, gartnerier, kiosker, taxfreebutikker, brustadbuer, gatekjøkken, gallerier, supporttelefon for en rekke bedrifter, resepsjonsvakter og brannvesen som vi synes det er helt naturlig å ha i jobb på søndag. Men om vi lar matvarebutikker på over 100 kvadratmeter velge om de ønsker holde åpent på søndag så rakner samfunnet fullstendig.


 

Og husk at akkurat de samme argumentene ble brukt mot lørdagsåpent.

Endret av robertaas
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

At det er problematisk for meg og veldig mange andre ansatte i bransjen at denne reguleringen forsvinner helt, er et veldig godt argument for oss å ikke ønske at reguleringen forsvinner helt.

Da får du og disse "veldig mange andre" holde stengt på søndag da. Så kan de som ikke ser på det som problematisk holde åpent. Hva er egentlig greia? Takler du ikke at konkurrenten din klarer å finne en driftsmodell som gjør det mulig å ha søndagsåpent?

 

Merk deg også at argumentene du her gjengir for et frislipp kan benyttes på nesten alle typer frislipp, også frislipp fra overtidsbegrensningen i arbeidsmiljøloven. Et frislipp av en lov av denne typen gir et konkurransefortrinn til den som aksepterer dårligere arbeidskår, eller det som etter egen fortolkning er dårligere arbeidskår. Det er et rasjonelt formål bak å definere dette i et fellesskap som samfunn, og ikke blankt avvise alle fortolkninger.

Er det noen i løpen av denne trådens 167 sider som har talt for å fjerne arbeidsmiljølovens seksjon om allminnelig arbeidstid skal oppheves? Nei, nei og atter nei. Det du kommer med her er altså kun skråplansargumentasjon og skremmselspropaganda. 

 

Dersom butikken har en bemanning som for det meste ikke ønsker å jobbe søndager, så ja.

Da har du tre muligheter:

  1. Holde stengt på søndag.
  2. True dine ansatte med oppsigelse om de ikke jobber på søndag. Dette kan jo også få konsekvenser for deg som leder dersom dine ansatte ender opp med å jobbe mer enn 40 timer i løpet av 7 dager. Husk arbeidsmiljøloven... som ingen her taler for å fjerne.
  3. Ansatte noen på deltid spesifikt for å jobbe på søndag.
Jeg er helt uenig. Forslaget om fullt frislipp leder til en omgjøring av mange arbeidsplasser som i dag er delvis felles helgefri til å ikke være det lenger. Det er en stor redusering av samfunnsgoder, i mine øyne.

Hva med helgefri for en av de 50 yrkene som robertaas nevnte rett her oppe da? Skal ikke flygeledere ha dette "samfunnsgode"? Hva med kokker? Bensinstasjonsansatte som kanskje plutselig får endret arbeidstid? Ansatte på Hageland?

 

Jeg observerer også at du gjentatte ganger har sagt at du er for et regelverk som tillater søndagsåpent, men er du for et frislipp? Eller er du egentlig kun for dagens regelverk med brustadbuer? Du argumenterer ihvertfall på en måte som gjør at man oppfatter det som at du er i mot et generelt frislipp på søndager.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Med andre ord er status quo det eneste "mulige"?

Nei. Hvor tar du det fra? Selv ønsker jeg et regelverk som tillater søndagsåpent. Men jeg anerkjenner at et frislipp sannsynligvis går på bekostning av det mange butikkarbeidere anser som godene i dies arbeidsvilkår. Jeg er kanskje den eneste her inne som syntes at det er et viktig moment, men jeg har ikke tenkt til å slutte å syntes så fordetom.

 

Problemet er generert av at regelverket er innført, først og fremst.

Slik jeg ser det kommer det av at det for veldig mange oppleves som mindre gunstig å ikke ha en felles frihelg kontra det å ha en felles frihelg. Dermed eksisterer det en optimal balanse mellom arbeidssteder av alle typer som har dette. Jeg mener dagens regelverk håndterer dette bedre enn et fullt frislipp. En annen regulering kan håndtere dette enda bedre enn dagens regelverk.

 

(..) målt opp mot oppmykningen i åpningstider som har skjedd i den tidsperioden er ikke frislipp av søndagsåpent noen særlig big deal.

Jeg er helt uenig. Forslaget om fullt frislipp leder til en omgjøring av mange arbeidsplasser som i dag er delvis felles helgefri til å ikke være det lenger. Det er en stor redusering av samfunnsgoder, i mine øyne.

 

Da kan man like gjerne ta steget fullt ut og tilby de som vil ha søndagsåpne butikker muligheten til å handle på søndag, så får markedet ta seg av resten - om det betyr 1,5% dyrere varer får så være. Det er ikke statens oppgave å vurdere om jeg er mer tjent med det ene eller det andre. Muligheten til å handle på søndag har en reell verdi.

At varene kanskje blir litt dyrere som følge av et fullt frislipp er for min del helt uvesentlig. Muligheten til å handle på søndager er allerede der selv med dagens lovverk. Det blir en overveiing av å moderat øke tilgangen til søndagshandling på bekostning av i hovedsak lavtutdannedes tilgang til tusenvis av arbeidsplasser med hva de anser som gunstigere arbeidsforhold.

 

Edit: Merk deg også at argumentene du her gjengir for et frislipp kan benyttes på nesten alle typer frislipp, også frislipp fra overtidsbegrensningen i arbeidsmiljøloven. Et frislipp av en lov av denne typen gir et konkurransefortrinn til den som aksepterer dårligere arbeidskår, eller det som etter egen fortolkning er dårligere arbeidskår. Det er et rasjonelt formål bak å definere dette i et fellesskap som samfunn, og ikke blankt avvise alle fortolkninger.

 

Du bruker dagens innarbeidede handlemønster som argument for at man ikke kan stenge ytterligere dager. Når så ytterligere oppmykninger synes vanskelig (fra Brustadbu til full frihet til å holde søndagsåpent er det ikke spesielt langt, og mange mellomstasjoner eksisterer ikke) blir konklusjonen fort at enhver endring er et problem.

 

Disse "mange" du refererer til bør ikke ha mandat til å avgjøre om jeg, som en som gjerne arbeider søndag, skal få lov til det eller ikke. Ei heller bestemme om jeg skal jobbe mer enn 40 timer eller ikke, forsåvidt - eller de fleste andre påtvungne bakdeler man har "kjempet gjennom". Om jeg har lyst å signere en kontrakt på 60 timers arbeidsuke burde jeg få lov til det.

 

Når balansen dikteres av en butikks størrelse og varesortiment er den vilkårlig definert, og langt fra optimal. Der er vi kanskje også enige. Det er ingen balanse i at Bunnpris kan holde åpent, mens Meny må holde stengt. Tvert imot er det konkurransevridende i favør mindre butikker som konkurrerer direkte med større butikker, fremfor å velge sin egen nisje. I dag er denne nisjen søndagsåpent, ikke relatert til hverken sortiment eller kvalitet. Jeg kan dog ikke se at du kan oppnå en form for balanse uten frislipp, for en vilkårlig og kunstig grense vil du uansett måtte definere. Ellers er ren helgebetjening fortsatt en god løsning, uavhengig av om du har noe høyere egenemeldingsrater disse dagene (hvilket like gjerne kan komme av at det er yngre arbeidstagere du typisk ansetter til disse stillingene, studenter o.l., som kan ha til dels gode grunner til å prioritere f.eks. eksamen foran jobb en og annen helg).

Lenke til kommentar

I andre land som ikke har lukkelov er det altså mulig å drive butikk uten søndagsåpent akkurat som det der hvor jeg bor er mulig å drive butikk uten å ha åpent 24/7 slik som en brustadbu her har.

Det er mulig, men det er ikke uproblematisk, og det er ikke alltid mulig og det er sjeldnere mulig enn det er nå.

 

Det er også merkelig at i Norge har vi uten problemer bussjåfører(..)

Igjen, så er det ikke uten problemer. Som allerede påpekt så eksisterer det en optimal balanse mellom hvor mange arbeidsplasser som krever søndagstilsette ift. hvor ønskelig det er å jobbe søndager i samme bransje. Flere av yrkesgruppene du nevner har hatt høylytte debatter nettopp om sine elendige arbeidsvilkår slik de selv tolker det.

 

Og husk at akkurat de samme argumentene ble brukt mot lørdagsåpent.

Det gjør de ikke dårlige.

 

Da får du og disse "veldig mange andre" holde stengt på søndag da. Så kan de som ikke ser på det som problematisk holde åpent.

Det er ugunstig for "oss" at konkurrenten har et frislipp. Det putter oss i en situasjon vi ikke trenger å være i. Derfor burde "vi" motarbeide et slikt frislipp dersom vi er mange nok til at vi kan det. Det er slik et demokrati fungerer.

 

Er det noen i løpen av denne trådens 167 sider som har talt for å fjerne arbeidsmiljølovens seksjon om allminnelig arbeidstid skal oppheves?

Jeg har ikke sagt at noen har brukt argumentasjonsrekken til å argumentere det. Jeg sier at den kan brukes til det, at det er prinsippielt ingen forskjell. Det spiller ingen rolle hva du ønsker å bruke argumentasjonsrekken til. Enten er den god, eller så er den ikke det. Er den god, og du finner ingen prinsippiell forskjell mellom disse to, så må du akseptere konklusjonen av begge. Motsatt, aksepterer du ikke konklusjonen av én av dem, så må du innrømme at argumentasjonen ikke er god. Siste alternativ er å finne at disse to er prinsippielt ulike likevel. Velkommen til logikkens verden, Aristoteles hilser på deg.

 

Da har du tre muligheter:

  • Holde stengt på søndag.
  • True dine ansatte med oppsigelse om de ikke jobber på søndag. Dette kan jo også få konsekvenser for deg som leder dersom dine ansatte ender opp med å jobbe mer enn 40 timer i løpet av 7 dager. Husk arbeidsmiljøloven... som ingen her taler for å fjerne.
  • Ansatte noen på deltid spesifikt for å jobbe på søndag.

Nettopp derfor har jeg tatt stilling til både punkt 1, 2 og 3 allerede, og forklart hvorfor de er problematiske.

 

Jeg observerer også at du gjentatte ganger har sagt at du er for et regelverk som tillater søndagsåpent, men er du for et frislipp?

Jeg er for en regulering av søndagsåpent som er friere eller i hvertfall annerledes enn dagens regulering av søndagsåpent. Jeg er ikke for et generelt frislipp.

 


 

Alt over denne linjen er egentlig bare støy til debatten. Det er gjentakelser i det kjedsommelige. Ikke én eneste av elementene over er noe som ikke har blitt besvart før.

 

Disse "mange" du refererer til bør ikke ha mandat til å avgjøre om jeg, som en som gjerne arbeider søndag, skal få lov til det eller ikke. Ei heller bestemme om jeg skal jobbe mer enn 40 timer eller ikke, forsåvidt - eller de fleste andre påtvungne bakdeler man har "kjempet gjennom". Om jeg har lyst å signere en kontrakt på 60 timers arbeidsuke burde jeg få lov til det.

Her er vi nok prinsippielt uenige. Det er mange plasser i vårt lovverk at demokratisk balanse overstyrer individets frihet – og bra er det, mener jeg.

 

Når balansen dikteres av en butikks størrelse og varesortiment er den vilkårlig definert, og langt fra optimal. Der er vi kanskje også enige. Det er ingen balanse i at Bunnpris kan holde åpent, mens Meny må holde stengt. Tvert imot er det konkurransevridende i favør mindre butikker som konkurrerer direkte med større butikker, fremfor å velge sin egen nisje. I dag er denne nisjen søndagsåpent, ikke relatert til hverken sortiment eller kvalitet. Jeg kan dog ikke se at du kan oppnå en form for balanse uten frislipp, for en vilkårlig og kunstig grense vil du uansett måtte definere. Ellers er ren helgebetjening fortsatt en god løsning, uavhengig av om du har noe høyere egenemeldingsrater disse dagene (hvilket like gjerne kan komme av at det er yngre arbeidstagere du typisk ansetter til disse stillingene, studenter o.l., som kan ha til dels gode grunner til å prioritere f.eks. eksamen foran jobb en og annen helg).

Vi er nok for det meste veldig enige her. For å oppnå en vanlig praksis om ren helgebetjening må det dog eksistere intensiver for det. Per i dag er det slik at dette blir intensivert imot, ved å politisk angripe nullprosent-stillinger blant annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ugunstig for "oss" at konkurrenten har et frislipp. Det putter oss i en situasjon vi ikke trenger å være i. Derfor burde "vi" motarbeide et slikt frislipp dersom vi er mange nok til at vi kan det. 

Hvem er "oss" og "vi"? Du og...?

 

Det er slik et demokrati fungerer.

Det kommer vel helt an på hva du legger i ordet "demokrati". Dersom du med "demokrati" mener at "vi" og "oss" skal bestemme over "dem", ja da har du rett.

 

Jeg har ikke sagt at noen har brukt argumentasjonsrekken til å argumentere det.

Da er det kun en stråmann, intet mer.

 

Jeg sier at den kan brukes til det, at det er prinsippielt ingen forskjell.

Attdetvar?

 

....Er den god, og du finner ingen prinsippiell forskjell mellom disse to, så må du akseptere konklusjonen av begge..... Velkommen til logikkens verden, Aristoteles hilser på deg.

Hvilken argumentasjonsrekke snakker om? Kan du sette opp nevnte argumentasjonsrekken for meg, gjerne i form av for eksempel modus ponens? Altså bruk helt grunnleggende logikk man lærer på universitetet? Dersom du ikke klarer det så kommer jeg til å gå ut i fra at du ikke aner hva du snakker om.

 

Nettopp derfor har jeg tatt stilling til både punkt 1, 2 og 3 allerede, og forklart hvorfor de er problematiske.

Du har sagt hvorfor det er problematisk for deg selv. Om du synes det er så problematisk så står du helt fritt til å holde stengt på søndager, men ikke kom og lat som at du har en rett til å bestemme over andre.

 

Jeg er for en regulering av søndagsåpent som er friere eller i hvertfall annerledes enn dagens regulering av søndagsåpent. Jeg er ikke for et generelt frislipp.

Da må du, som det ble nevnt tidligere her, finne noen vilkårlige kriterier som avgjør hvem som får lov og hvem som ikke får lov. Men jeg mistenker at du helst vil ha kriterier som er til fordel for deg selv kanskje?

 

Alt over denne linjen er egentlig bare støy til debatten. Det er gjentakelser i det kjedsommelige. Ikke én eneste av elementene over er noe som ikke har blitt besvart før.

Du bør du kanskje selv unngå å gjennta disse "kjedsommelighetene", så slipper vi andre å måtte svare på det igjen og igjen?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Disse "mange" du refererer til bør ikke ha mandat til å avgjøre om jeg, som en som gjerne arbeider søndag, skal få lov til det eller ikke. 

Man skulle tro at dette var rimelig åpenbart for voksne, rasjonelle mennesker. Men dessverre så er finnes det maktgale... personer... der ute som mener at de har en suveren rett til å skulle bestemme over andre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Men jeg er helt uenig i at fullstendig frislipp er en god ting før slike bedre løsninger er på plass.

 

Da kunne de sagt,

- Vi vil stemme for søndagsåpent, om vi også innfører disse reguleringene for å hindre at folk blir tvunget til å jobbe på lørdag og søndag.

 

Det gjør de ikke, og det får meg til å tro at dette er en unnskyldning og det ligger andre motivasjoner bak søndagsforbudet, f.eks. at brustadbruene ikke skal miste sin konkurransefordel.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem er "oss" og "vi"? Du og...?

De som ikke ønsker generelt frislipp, opplagt.

 

 

Jeg har ikke sagt at noen har brukt argumentasjonsrekken til å argumentere det.

Da er det kun en stråmann, intet mer.

 

Nei, det er det ikke. Det er en påpekelse av argumentets potensielle mangler.

 

 

Jeg sier at den kan brukes til det, at det er prinsippielt ingen forskjell.

Attdetvar?

 

Du forstår norsk?

 

 

....Er den god, og du finner ingen prinsippiell forskjell mellom disse to, så må du akseptere konklusjonen av begge..... Velkommen til logikkens verden, Aristoteles hilser på deg.

Hvilken argumentasjonsrekke snakker om?

 

Argumentasjonsrekken jeg svarte på, selvfølgelig.

 

 

Nettopp derfor har jeg tatt stilling til både punkt 1, 2 og 3 allerede, og forklart hvorfor de er problematiske.

Du har sagt hvorfor det er problematisk for deg selv. Om du synes det er så problematisk så står du helt fritt til å holde stengt på søndager, men ikke kom og lat som at du har en rett til å bestemme over andre.

 

Jeg har også forklart hvorfor det er ugunstig, for meg og veldig mange andre.

 

 

Jeg er for en regulering av søndagsåpent som er friere eller i hvertfall annerledes enn dagens regulering av søndagsåpent. Jeg er ikke for et generelt frislipp.

Da må du, som det ble nevnt tidligere her, finne noen vilkårlige kriterier som avgjør hvem som får lov og hvem som ikke får lov. Men jeg mistenker at du helst vil ha kriterier som er til fordel for deg selv kanskje?

 

Ja, jeg ønsker kriterier som er "til fordel" for meg og veldig mange andre. Jeg har spesifisert disse tidligere i tråden, du har selv svart på de. Du får bla tilbake selv.

 

 

Alt over denne linjen er egentlig bare støy til debatten. Det er gjentakelser i det kjedsommelige. Ikke én eneste av elementene over er noe som ikke har blitt besvart før.

Du bør du kanskje selv unngå å gjennta disse "kjedsommelighetene", så slipper vi andre å måtte svare på det igjen og igjen?

 

Vi er nok låst i en loop.

 

 

 

Det er jeg enig i. Men jeg er helt uenig i at fullstendig frislipp er en god ting før slike bedre løsninger er på plass.

 

Da kunne de sagt,

- Vi vil stemme for søndagsåpent, om vi også innfører disse reguleringene for å hindre at folk blir tvunget til å jobbe på lørdag og søndag.

 

Det gjør de ikke, og det får meg til å tro at dette er en unnskyldning og det ligger andre motivasjoner bak søndagsforbudet, f.eks. at brustadbruene ikke skal miste sin konkurransefordel.

 

Det har sikkert gått deg hus forbi, men jeg har kommet med veldig konkrete kriterier for når jeg vil stemme for søndagsåpent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De som ikke ønsker generelt frislipp, opplagt.

Og disse som ikke ønsker frislipp skal altså få bestemme over de som ønsker å ha butikken sin åpent på søndag?

 

Du forstår norsk?

Ja. Men utsagnet ditt forstår jeg ikke. "Jeg sier at den kan brukes til det, at det er prinsippielt ingen forskjell."

 

Hva mener du?

 

Argumentasjonsrekken jeg svarte på, selvfølgelig.

Kan du formulere denne argumentasjonsrekken på en logisk form som ville gjort Aristoteles stolt?

 

Jeg har også forklart hvorfor det er ugunstig, for meg og veldig mange andre.

Da står du selv og disse "veldig mange andre" (hvem det nå måtte være) helt fritt til å holde stengt. Men vennligst drit å skulle diktere hva andre mennesker skal kunne gjøre, pass dine egne saker.

 

Ja, jeg ønsker kriterier som er "til fordel" for meg og veldig mange andre. Jeg har spesifisert disse tidligere i tråden, du har selv svart på de. Du får bla tilbake selv.

Det skal du ha, du legger ihvertfall ikke skjul på at du har et sterkt ønske om å diktere hva andre mennesker skal og ikke skal kunne gjøre. Det betyr heldigvis ikke at du har rett, og jeg håper for all del at du ikke er i en posisisjon med makt... og om du er butikksjef så synes jeg oppriktig synd på dine ansatte.

 

Vi er nok låst i en loop.

Mulig, men om du fortsetter å gjenta den samme gamle skråplansargumentasjonen og skremmselspropagandaen, da kommer jeg til å fortsette å svare på det. For det er alt det er: skråplansargumentasjon og skremmselspropaganda... og ja kanskje et snev av misunnelse på de butikkene som klarer å komme opp med en fornuftig forretningsmodell som gjør det mulig å holde åpent på søndager?

 

Det har sikkert gått deg hus forbi, men jeg har kommet med veldig konkrete kriterier for når jeg vil stemme for søndagsåpent.

Du har kun en agenda her: få lovgiverne (dvs politikerne) til å lage et lovverk som favoriserer deg selv. Det er en ærlig nok sak det, men da trenger du heller ikke komme med vikarierende argumenter som at du synes synd på de ansatte, at samfunnet vil endres, at folk må jobbe hele tiden eller hva det nå enn måtte være. Du vet ikke hva som er best for andre når det kommer til søndagsåpne butikker, like lite som at andre vet som er best for deg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Faktumet er at mere butikk arbeidere blir misfornøyde med søndagsåpne enn som gleder seg fordi det finnes ikke nok arbeidere som ønsker å jobbe på søndag når de aller fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne seg pga markedskreftene.

&De fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne mandag-lørdag pga av de samme markedskreftene.
Lenke til kommentar

 

Faktumet er at mere butikk arbeidere blir misfornøyde med søndagsåpne enn som gleder seg fordi det finnes ikke nok arbeidere som ønsker å jobbe på søndag når de aller fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne seg pga markedskreftene.

&De fleste butikkene føler seg tvunget til å åpne mandag-lørdag pga av de samme markedskreftene.
Og arbeiderne er lykkeligere og har færre ulykker/bedre helse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...