Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det kan virke som om mange ikke har skjønt det, men det er ingen som har foreslått et påbud om søndagsåpent. Så alle merkelige argumenter folk har klart spa opp mot søndagsåpent er irrelevante.

Problematikken jeg og de fleste andre har tatt opp kommer av en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud. Enten misforstår du, eller så lager du deg en stråmann

 

En "fullstendig frigjøring" er fortsatt ikke et påbud så her er det du som bringer stråmenn.

 

Du dummer deg selv ut:

 

Du hevdet at det virker som at flere ikke har skjønt at ingen har foreslått et påbud om søndagsåpent.

 

Jeg poengterer at problematikken jeg og flere andre har kommet med gjelder en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud.

 

Siden det du kritiserer ikke er det samme som det flere tar opp, så hører kritikken din til en av to kategorier:

 

1. Misforståelse.

2. Stråmann.

 

Og nei dette er ingen stråmann. Jeg har aldri hevded at fullstendig frigjøring er et påbud, tvert imot var hele poenget at det ikke er det, og at problematikken rundt søndagsåpent ikke er begrenset til et påbud. Jeg håper du klarer å forstå såpass.

Du argumenerer jo som om det var et påbud som er foreslått. Det er som sagt bare å ikke ha åpent på søndag om det blir problematisk. Problem solved!

 

Vi har idag ikke noen lover mot å hinke rundt baklengs på venstre fot. Dette kan være både belastende og lett føre til ulykker. Idag har vi altså "fullstendig frigjøring" her. De som ønsker argumentere for lukkeloven burde også argumentere for at vi får en lov mot i hinke rundt baklengs på venstre fot. Ja, som jeg har sagt tidligere er det fullstendig surrealistisk at vi har en lukkelov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Ja, som jeg har sagt tidligere er det fullstendig surrealistisk at vi har en lukkelov.

Det er faktisk helt absurd når man tenker over det. Tenk at voksne mennesker ikke skal få lov å selv velge når de vil holde sin egen butikk åpent. Her snakker vi nanny-state 101.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Problemet med ei lovendring som opner for sødangsopent er at lokal konkurranse vil tvinge fram at enkelte butikkar må halde opent på søndagar til tross for at det verken er ynskjelig av verken tilsette eller butikksjefen. Dei tilsette må då jobbe på søndagar, og butikken tapar pengar ved at ein får større lønnsutgifter enn inntjening på dei dagane.

 

 

Eit godt eksempel er vinmonopolet sine opningstider. Når lova blei endra i 2015 slik at vinmonopolet fekk lov til å halde opent på julafta, påskeafta, pinseafta, valgdagane og nyttårsafta, so blei det også tvinga fram at vinmonopolet måtte halde opent. Riktignok ikkje før i 2016 då ein skulle reforhandle tariffavtalen som bestemte at polets tilsette skulle ha fri på desse dagane.

 

Lengre opningstider på vinmonopolet er sjølvsagt positivt for kundane som no kan vente heilt til kl 15 på nyttårsaftan med å kjøpe inn champagne til kvelden, men eg tvilar på denne endringa er til det betre for vinmonopolet då dette gir fleire dagar med lønnsutgifter i løpet av året og gjer arbeidsplassen mindre attraktiv sidan dei tilsette kan bli pålagt å jobbe på dagar før helligdagar.

I tillegg blir vinmonopolet sin omsetning omtrent uforandra sidan kundane uansett måtte ha handla dagen før om lova ikkje hadde blitt endra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet med ei lovendring som opner for sødangsopent er at lokal konkurranse vil tvinge fram at enkelte butikkar må halde opent på søndagar til tross for at det verken er ynskjelig av verken tilsette eller butikksjefen. Dei tilsette må då jobbe på søndagar, og butikken tapar pengar ved at ein får større lønnsutgifter enn inntjening på dei dagane.

Beklager å måtte være krass, men dette er på godt norsk noe man kaller for P**SPRAT! Det er INGEN som tvinges til å holde åpent! Man står helt fritt til å holde stengt, så det du kommer med her er skremmselspropaganda og skråplansargumentasjon, intet mer.

....vinmonopolet sine opningstider. ...

Hvem bestemte at Vinmonopolet skulle holde åpent på de dagene du nevner?

 

Ellers er det jo litt festlig at du trekker frem et statlig monopol som et eksempel på hva som skjer når man tillater økte åpningstider.

 

Og hvorfor er det negativt at Vinmonopolet holder åpent på disse dagene? Dersom det er noe kundene etterspør, hva er da problemet? Som den eneste aktøren i Norge som har lov til å selge vin og brennevin så bør det vel bare mangle at de holder åpent på de tidspunktene når folk ønsker å kjøpe vin og brennevin?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Problemet med ei lovendring som opner for sødangsopent er at lokal konkurranse vil tvinge fram at enkelte butikkar må halde opent på søndagar til tross for at det verken er ynskjelig av verken tilsette eller butikksjefen. Dei tilsette må då jobbe på søndagar, og butikken tapar pengar ved at ein får større lønnsutgifter enn inntjening på dei dagane.

 

Jeg tror det du beskriver her, er at søndagsåpent vil føre til lavere lørdagsalg og de føler seg tvunget til å åpne opp på søndag for å kompansere for lavere salg på lørdag.

 

Men det er ikke noe de må, de kan velge å ha litt lavere salg og holde stengt på søndag. Det er også mye annet som kunne ført til lavere salg for denne butikken, f.eks. Coop Extra åpner opp en lavprisbutikk.

Lenke til kommentar

Problemet med ei lovendring som opner for sødangsopent er at lokal konkurranse vil tvinge fram at enkelte butikkar må halde opent på søndagar til tross for at det verken er ynskjelig av verken tilsette eller butikksjefen.

Min nærmeste matvarebutikk holder åpent 24/7. Innen 500 meters avstand har jeg 9 andre matvarebutikken og 3 helsekostgreier. Gjett hvor mange av disse som har blitt tvunget til å også holde åpent 24/7?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å forby søndagsåpent fordi butikker "tvinges" av markedskreftene til å holde åpent søndag er som å forby butikker å føre melk i sortimentet, fordi de "tvinges" til det fordi andre har det. Som i ethvert marked lønner det seg å sette sortiment, åpningstider etc. slik at omsetning/overskudd blit størst mulig. Om det medfører søndagsåpent, go ahead, men noen tvang er det strengt tatt ikke. Isåfall er jo rubbel av bit av det butikker driver med et resultat av den samme tvangen, og må forbys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er praktisk at det er noe å få kjøpt på søndager.

Den mest surrealistisk politiske debatten jeg har sett på TV var 2 norske politikere som diskuterte søndagsåpne butikker da det kom. Den ene var for begrensning på 100 kvadratmeter og sa at en begrensning på 2500 vareslag var en dårlig ide da man lett kunne ha 2 butikker med 2500 vareslag hver ved siden av hverandre. Den andre var for en begrensning på 2500 vareslag og at at en begrensning på 100 kvadratmeter var en dårlig ide da man lett kunne ha 2 butikker med 100 kvadretmeter hver ved siden av hverandre.  Og der satt en programleder fra NRK som lot som om dette var en normal og rasjonell debatt.

 

De diskuterte selvsagt også hvilke varer man skulle få lov til å kjøpe. Den ene mente at man burde ha mulighet til å kjøpe meieriprodukter som for eksempel kremfløte om det kom overraskende besøk. Den andre mente at denslags burde man klare planlegge, men bleier derimot, det kunne man plutselig få behov for.

 

Jeg skjønner ofte ikke hvordan folk har klart stemme på de politikerne vi har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du argumenerer jo som om det var et påbud som er foreslått. Det er som sagt bare å ikke ha åpent på søndag om det blir problematisk. Problem solved!

Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Ikke en eneste ting jeg har sagt tar dette som utgangspunkt. Her er du helt på jordet, og det er nettopp derfor jeg sier at du enten misforstår eller stråmannsargumenterer.

Lenke til kommentar

 

Jeg poengterer at problematikken jeg og flere andre har kommet med gjelder en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud.

At det er problematisk for deg selv å holde åpent på søndag er ikke noe godt argument for å nekte andre å holde åpent. Du står helt fritt til å holde butikken din stengt om det er mer hensiktsmessig for deg.

 

At det er problematisk for meg og veldig mange andre ansatte i bransjen at denne reguleringen forsvinner helt, er et veldig godt argument for oss å ikke ønske at reguleringen forsvinner helt.

Lenke til kommentar

 

Du argumenerer jo som om det var et påbud som er foreslått. Det er som sagt bare å ikke ha åpent på søndag om det blir problematisk. Problem solved!

Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Ikke en eneste ting jeg har sagt tar dette som utgangspunkt. Her er du helt på jordet, og det er nettopp derfor jeg sier at du enten misforstår eller stråmannsargumenterer.

Da tar vi det sakte:

Er det et problem for butikken at det blir lov for alle å holde åpent på søndag? Ja[ ] Nei [ ]

Lenke til kommentar

Min nærmeste matvarebutikk holder åpent 24/7. Innen 500 meters avstand har jeg 9 andre matvarebutikken og 3 helsekostgreier. Gjett hvor mange av disse som har blitt tvunget til å også holde åpent 24/7?

I sammenligning så snakker du om helt irrelevante summer og skifte i kundestrøm og bemanningsbehov, sammenlignet med å holde åpent en ekstra dag.

Lenke til kommentar

Dersom butikken har en bemanning som for det meste ikke ønsker å jobbe søndager, så ja.

 

Da kan man skaffe seg en ny ansatt som ønsker å jobbe på lørdager og søndag. 

 

Hvis problemet er at ansatte tvinges til å jobbe på lørdag og søndag mot deres vilje, så finnes det langt bedre løsninger enn å tvinge butikker over 100m2 til å holde stengt på søndager.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Min nærmeste matvarebutikk holder åpent 24/7. Innen 500 meters avstand har jeg 9 andre matvarebutikken og 3 helsekostgreier. Gjett hvor mange av disse som har blitt tvunget til å også holde åpent 24/7?

I sammenligning så snakker du om helt irrelevante summer og skifte i kundestrøm og bemanningsbehov, sammenlignet med å holde åpent en ekstra dag.

Enkelte argumenterer jo som om alle butikker er nødt til å ha samme åpningstid. For meg ville det betydd at jeg ville hatt minst 10 matbutikker som holder åpent 24/7 innen 500 meters avstand. Når jeg ser at det bare er én som holder åpent så mye så skjønner jeg at de som argumenterer slik er på bærtur.

Lenke til kommentar

 

 

Min nærmeste matvarebutikk holder åpent 24/7. Innen 500 meters avstand har jeg 9 andre matvarebutikken og 3 helsekostgreier. Gjett hvor mange av disse som har blitt tvunget til å også holde åpent 24/7?

I sammenligning så snakker du om helt irrelevante summer og skifte i kundestrøm og bemanningsbehov, sammenlignet med å holde åpent en ekstra dag.

 

Enkelte argumenterer jo som om alle butikker er nødt til å ha samme åpningstid. For meg ville det betydd at jeg ville hatt minst 10 matbutikker som holder åpent 24/7 innen 500 meters avstand. Når jeg ser at det bare er én som holder åpent så mye så skjønner jeg at de som argumenterer slik er på bærtur.

 

Her I Ohio finner jeg INGEN butikker som ikke holder seg åpent på søndager. Kanskje det tar bare litt mer tid I Norge før alle holderseg åpent. Det er også færre småbutikker generellt etter de fleste fikk lov å holde seg åpent på søndager.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...