Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her i usa finner du nesten ikke en butikk som stenges på søndag.

.. og det sier du som en positiv ting? USA er skrekkeksemplet på hvordan det kan bli. Vi tror vi har styrtrike matvarekonger og dårlige arbeidsforhold og lønninger i matvarebransjen? USA er ekstrem i forhold:

 

  

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Nettopp! Derfor vil ikke jeg som ikke har noe med matvarebransjen å gjøre at de som jobber der skal få forverrede arbeidsforhold.
Lenke til kommentar

Men de får jo ikke forverrede arbeidsforhold..?

Spørs helt hvordan de største kjedene i butikkbransjen vil utforme sine arbeidsavtaler, det. Blir det slik at alle faste arbeidsavtaler sier at alle skal jobbe annenvher eller hver tredje søndag, for eksempel, så vil veldig mange syntes at dette er forverrede arbeidsforhold. Mange studenter også.

Lenke til kommentar

 

  

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Nettopp! Derfor vil ikke jeg som ikke har noe med matvarebransjen å gjøre at de som jobber der skal få forverrede arbeidsforhold.

 

 

La oss si at du eide en butikk som fant ut at den skulle begynne med søndagsåpent. Nils på bananlageret ønsker ikke å jobbe på søndager fordi han vil spise potetgull og lese Donald. Ville du godta at Nils har i arbeidsavtalen sin at han ikke skal jobbe på søndager? Jeg ville ihvertfall godtatt det...

Lenke til kommentar

Ingen har en arbeidsavtale hos oss som ikke inkluderer lørdagsarbeid. Ingen får det heller. Lørdager er dessuten helt umulig å bemanne opp uten såkaldte nulltimersavtaler, fordi grunnbemanningen er større på lørdager mens sykefraværet er flatt ut (høyt) for uken. En hypotetisk søndagsbemanning forventes å foregå veldig likt som dagens lørdagsbemanning.

Lenke til kommentar

Ingen har en arbeidsavtale hos oss som ikke inkluderer lørdagsarbeid. Ingen får det heller. Lørdager er dessuten helt umulig å bemanne opp uten såkaldte nulltimersavtaler, fordi grunnbemanningen er større på lørdager mens sykefraværet er flatt ut (høyt) for uken. En hypotetisk søndagsbemanning forventes å foregå veldig likt som dagens lørdagsbemanning.

 

Da bør vi øke lørdag og søndagstilegget til et nivå hvor folk vil frivilig jobbe på lørdag og søndag.

 

Da kan folk handle på søndag og vi får bedre arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke poenget med at staten, skattebetalerne eller kunder ved statlig tvang skal påføres en ulempe

Eg ser ikkje poenget med at kundane skal påførast auka kostnadar ved å oppheve eit forbud som mindretalet ønsker å oppheve.

 

Å bruke flertall og mindretall som argumenter for sitt ståsted er et svakt argument. Flertallet kan faktisk ta feil. Som et liberalt menneske så synes jeg at det ikke er tilstrekkelig at "flertallet" misliker noe for å forby det. Jeg og mange med meg synes at fotball er en meningsløs idrett, og rart at en ballsparker skal kunne tjene fantasi-summer, eller at familie-fedre roper til tv-en sin heller enn å dra på tur med barna. Jeg kunne dog ikke drømme om å ville forby det for de mange som tydeligvis har stor glede av det.

 

Kort og godt: utgangspunktet i samfunnet burde være at "alt er lov". Staten burde blande seg inn i minst mulig. Bare når det finnes gode argumenter for det motsatte, burde staten regulere samfunnet. Et relevant område for denne debatten er monopol - bedrifter som får for mye makt bør reguleres for å opprettholde et "sunt" marked.

 

Når du som bransjemann hevder at kostnadene vil øke om vi fjerner et forbud mot søndagsåpne butikker så blir vel omtrent det som når bøndene hevder at vi vil få mindre og dyrere mat om vi fjerner tollmurer. Det er lett å mistenke at det er bukker og havresekker ute og går, evt frykt for forandring. Se også taxi-bransjen som hales baklengs inn i vårt århundre av mer strømlinjeformede konkurrenter, men som er mer opptatt av å beholde status quo vha regulering, enn å tilby kundene bedre tjenester.

 

 

Det vil opplagt være flere måter å forholde seg til en liberalisering av søndags-åpning for den enkelte butikk/kjede.

* Holde sjappa stengt på søndag

* Holde åpent men med begrenset personale/areal (ala Brustadbu)

* Holde full åpning

* Øke prisene på søndag

* Økt grad av automatisering

* Vurdere lønnspolitikk og ansettelses-politikk

* ...

 

Hvilken av strategiene som er fornuftig overlater jeg til de som driver butikk. Hvis man ser på forskjellen mellom Kiwi og Meny (som er de jeg oftest benytter) så er det opplagt at det er rom for å drive matbutikk på forskjellige vis i Norge. Man kan prioritere nærhet til kunden, priser, utvalg, eller noe annet.

 

 

Jeg håper at det vi snakker om her uansett er overgangs-problemer i det store bildet. På sikt så tror jeg at vi kan få den maten vi trenger på døra sånn passe hyppig, og/eller at en tur på butikken består i å hente poser med (maskinelt) ferdig-plukkede varer foran en container. Da forsvinner matbutikken som vi kjenner den, og matvare-bransjen blir mer som komplett.no - et spørsmål om effektiv distribusjon og en nettside.

 

For de som bor i tettbygde strøk kan man se for seg å få ferskt brød på trappa hver morgen (gitt 50 meter avstand fra hus til hus og at halvparten benytter seg av tjenesten så blir godt planlagt transport neppe veldig dyr/utslippsbefengt). For de som bor i grisgrendte strøk kan man tenke seg at matleveranser skjer hver 2. dag, evt samkjørt med post/avis/søppel eller en annen tjeneste som naturlig stopper ved alle dører.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kveld fredag + lør/søn er jo omtrent en halv stilling. Jeg kan ikke se at dette er lite attraktivt, om lønnen er noe høyere disse dagene.

 

Personlig ville jeg foretrukket å jobbe søndag, da det er mer å gjøre på ukedagene - nettopp fordi andre faktisk arbeider disse dagene. Heller fri tirsdag og onsdag, for eksempel.

 

Hei! Dette er et veldig sent tilbakesvar, men du er ikke alene i den tankegangen. Veldig mange studenter åpner med det samme på intervju, og vi ansetter folk spesielt for å dekke ekstra bemanning på fredager og lørdager. Vi har egne stillinger som kun inkluderer arbeid på fredagskveld, og annenhver lørdag.

 

I 2017 hadde vi 52 fredager og lørdager. Samme år hadde vi 74 egenmeldinger eller sykemeldinger på fredager, og 86 egenmeldinger eller sykemeldinger på lørdager. Samme år hadde vi 89 egenmeldinger eller sykemeldinger på mandager, tirsdager, onsdager og torsdager tilsammen. Denne forskjellen er veldig signifikant. Samtidig viser det seg mye vanskeligere å få en ansatt til å ta en ekstravakt på en lørdag enn noen annen dag i uken, dette selv om lørdagen har en UB-sats som er høyere enn andre dager, der lønnen blir forsterket mellom 30-65% for de fleste ansatte. Når vi gjør undersøkelser på hvorfor ansatte ikke ønsker å jobbe lørdager eller takker nei til ekstraskift så er den hyppigste tilbakemeldingen at de ønsker fri sammen med familie og venner.

 

Med andre ord er argumentet du gir noe som virker fint på papiret, men noe som vi i industrien vet at ikke virker for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om mange ikke har skjønt det, men det er ingen som har foreslått et påbud om søndagsåpent. Så alle merkelige argumenter folk har klart spa opp mot søndagsåpent er irrelevante.

 

At vi Norge skal bruke masse ressurser forvaltning og oppfølging av en lov som skal regulere når noen får lov å åpne sin egen butikk som funksjon av butikkareale, tid på året, plassering i forhold til trafikknutepunkt, om det er en utstilling der, om de selger mye planter der, om de selger bensin der og sikkkert masse annet rart de har klart komme på, er ikke mindre enn surrealistisk. I Sverige klarer de seg godt uten en slik tullelov.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kveld fredag + lør/søn er jo omtrent en halv stilling. Jeg kan ikke se at dette er lite attraktivt, om lønnen er noe høyere disse dagene.

 

Personlig ville jeg foretrukket å jobbe søndag, da det er mer å gjøre på ukedagene - nettopp fordi andre faktisk arbeider disse dagene. Heller fri tirsdag og onsdag, for eksempel.

 

Hei! Dette er et veldig sent tilbakesvar, men du er ikke alene i den tankegangen. Veldig mange studenter åpner med det samme på intervju, og vi ansetter folk spesielt for å dekke ekstra bemanning på fredager og lørdager. Vi har egne stillinger som kun inkluderer arbeid på fredagskveld, og annenhver lørdag.

 

I 2017 hadde vi 52 fredager og lørdager. Samme år hadde vi 74 egenmeldinger eller sykemeldinger på fredager, og 86 egenmeldinger eller sykemeldinger på lørdager. Samme år hadde vi 89 egenmeldinger eller sykemeldinger på mandager, tirsdager, onsdager og torsdager tilsammen. Denne forskjellen er veldig signifikant. Samtidig viser det seg mye vanskeligere å få en ansatt til å ta en ekstravakt på en lørdag enn noen annen dag i uken, dette selv om lørdagen har en UB-sats som er høyere enn andre dager, der lønnen blir forsterket mellom 30-65% for de fleste ansatte. Når vi gjør undersøkelser på hvorfor ansatte ikke ønsker å jobbe lørdager eller takker nei til ekstraskift så er den hyppigste tilbakemeldingen at de ønsker fri sammen med familie og venner.

 

Med andre ord er argumentet du gir noe som virker fint på papiret, men noe som vi i industrien vet at ikke virker for de aller fleste.

 

Er det overraskende at det er vanskelig å få folk til å ta ekstravakter dager de har andre planer? Når du setter opp en plan som tilsier at de ofte har fri lørdag, så setter de seg vel ikke i standby i tilfelle sjefen ringer. Om du ansetter noen til å jobbe i helgene er det problemet løst.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om mange ikke har skjønt det, men det er ingen som har foreslått et påbud om søndagsåpent. Så alle merkelige argumenter folk har klart spa opp mot søndagsåpent er irrelevante.

Problematikken jeg og de fleste andre har tatt opp kommer av en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud. Enten misforstår du, eller så lager du deg en stråmann.

 

At vi Norge skal bruke masse ressurser forvaltning og oppfølging av en lov(..)

Dette argumentet vinner over seg selv. Uansett, hvor mye ressurser tror du vi faktisk bruker på dette?

Lenke til kommentar

 

Det kan virke som om mange ikke har skjønt det, men det er ingen som har foreslått et påbud om søndagsåpent. Så alle merkelige argumenter folk har klart spa opp mot søndagsåpent er irrelevante.

Problematikken jeg og de fleste andre har tatt opp kommer av en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud. Enten misforstår du, eller så lager du deg en stråmann

En "fullstendig frigjøring" er fortsatt ikke et påbud så her er det du som bringer stråmenn.

 

 

At vi Norge skal bruke masse ressurser forvaltning og oppfølging av en lov(..)

Dette argumentet vinner over seg selv. Uansett, hvor mye ressurser tror du vi faktisk bruker på dette?

Av merkelige og dumme ting man gjør i Norge er dette sikkert ikke det mest ressurskrevende, men det å ha en egen tullelov vil kreve et visst antall byråkrater som skal forvalte den, vi må ha jurister og rettsvesen som må lære og forholde seg til loven, vi har politi som må håndheve tulleloven og ikke minst bruker flere utsalgssteder ekstra ressurser på å lage doble butikker.

 

Og ikke glem at vi her har brukt 165 sider på å diskutere en tullelov. Det blir som om man i et vitenskapelig forum hadde brukt 165 sider på å diskutere om jorden var flat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det kan virke som om mange ikke har skjønt det, men det er ingen som har foreslått et påbud om søndagsåpent. Så alle merkelige argumenter folk har klart spa opp mot søndagsåpent er irrelevante.

Problematikken jeg og de fleste andre har tatt opp kommer av en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud. Enten misforstår du, eller så lager du deg en stråmann

 

En "fullstendig frigjøring" er fortsatt ikke et påbud så her er det du som bringer stråmenn.

 

Du dummer deg selv ut:

 

Du hevdet at det virker som at flere ikke har skjønt at ingen har foreslått et påbud om søndagsåpent.

 

Jeg poengterer at problematikken jeg og flere andre har kommet med gjelder en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud.

 

Siden det du kritiserer ikke er det samme som det flere tar opp, så hører kritikken din til en av to kategorier:

 

1. Misforståelse.

2. Stråmann.

 

Og nei dette er ingen stråmann. Jeg har aldri hevded at fullstendig frigjøring er et påbud, tvert imot var hele poenget at det ikke er det, og at problematikken rundt søndagsåpent ikke er begrenset til et påbud. Jeg håper du klarer å forstå såpass.

 

Og ikke glem at vi her har brukt 165 sider på å diskutere en tullelov. Det blir som om man i et vitenskapelig forum hadde brukt 165 sider på å diskutere om jorden var flat.

Det eneste tullete her er hvordan du konkluderer med at du har rett og at alt annet er tullete helt fraværende noen som helst refleksjon om tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg poengterer at problematikken jeg og flere andre har kommet med gjelder en fullstendig frigjøring, og ikke et påbud.

At det er problematisk for deg selv å holde åpent på søndag er ikke noe godt argument for å nekte andre å holde åpent. Du står helt fritt til å holde butikken din stengt om det er mer hensiktsmessig for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...