Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det er korrekt på papiret, men i praksis har eg ingen tru på det. Sjølv om to konkurrerande bedrifter vil kunne tape på å halde ope på søndag trur eg likevel dei vil føle seg tvungen til å gjere det. Eller så vil kjedene komme inn og bruke tvang, eller kanskje "tvang", kvar enkelt butikk har uansett enormt lite dei skulle sagt i så tilfelle.

Eg forstår godt at det er mange som skulle ønske at det var ope på søndagar, men det er mange som blir påverka negativt av det. Klart, det er morsomt med prinsipp og "tvang vs. velge sjølv"-argument, men realiteten er ofte noko anna enn det som blir lagt som forutsetning.

Hva definisjon av "tvang" er det du opererer med? Du bør nesten spesifisere det, hvis ikke blir videre diskusjon helt meningsløs.

 

En liten digresjon: Der jeg bor så er det en frukthandel som holder åpent på søndager, mens naboen holder stengt (begge er under 100kvm). Virker ikke som om han som holder stengt på søndag føler seg "tvunget" til å holde åpent. I området er det også resturanter som holder åpent på ulike tidspunkt, og det virker til å gå helt fint.

 

EDIT: Men som sagt: kommer helt an på hva du mener når du skriver "tvang".

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

For å ikkje tape kundar til dei butikkane som vel å halde ope på søndag. Valet blir reellt sett ståande mellom å tape pengar på la vere og på å tape pengar på halde ope.

La meg se om jeg forstår det riktig: dere holder butikken på søndag selv om dere går med tap? Alternativet er å stenge butikken på søndag, hvilket innebærer at kundene som ville gått i deres butikk heller går til konkurrenten som har åpent den dagen? Mener du videre å si at disse kundene da aldri vil komme tilbake til deres butikk? Er det å holde åpent på søndag så viktig for dere at dere holder åpent da selv om dere går med tap? 

 

Beklager å si det, men det virker da som en helt utrolig dårlig idé. Tror også du sterk overvurderer kundenes lojalitet til enkeltbutikker og kjeder.

 

Jeg vil heller tro at kundene går dit hvor de får de beste varene til den billigste prisen, og som har åpent når de trenger å handle. Gode tilbud og god service vil nok også spille inn.

 

For å bruke meg selv som en anekdote: jeg er utrolig lite lojal når det kommer til å velge butikk, jeg er overhodet ikke lojal til en enkelt kjede eller en enkelt butikk. Jeg drar som regel til den butikken som er nærmest når jeg bestemmer meg for å handle. Av og til er det Kiwi, av og til Coop, av og til den lokale grønnsakshandelen... en sjelden gang bensintsasjonen (går ikke dit ofte fordi det er dyrt), osv.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Hvorfor holder dere oppe dersom det ikke er lønnsomt? Høres ikke spesielt fornuftig ut sett fra et forretningsmessing standpunkt.

For å ikkje tape kundar til dei butikkane som vel å halde ope på søndag. Valet blir reellt sett ståande mellom å tape pengar på la vere og på å tape pengar på halde ope.

 

 

Selv om jeg går til butikk A på søndag, så betyr ikke det at jeg vil gå til butikk A på hverdager også. Om en annen butikk er bedre, men ikke åpent på søndag, så velger jeg den på hverdager.

 

Det er ikke nødvendig å holde åpent på søndag om du kan konkurrere på pris eller utvalg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke nødvendig å holde åpent på søndag om du kan konkurrere på pris eller utvalg.

Eller om du har et monopol, som for eksempel et Vinmonopol. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hva definisjon av "tvang" er det du opererer med? Du bør nesten spesifisere det, hvis ikke blir videre diskusjon helt meningsløs.

Tvang betyr tvang. "Tvang" i den konkrete konteksten du siterte betydde at kjedene kan legge sterke føringar utan å direkte bruke tvang. Tenker ein reint prinsipielt er ikkje dette tvang, i praksis kan det raskt bli tvang.

 

Mener du videre å si at disse kundene da aldri vil komme tilbake til deres butikk?

Nei, det har eg ikkje sagt, men eg burde kanskje brukt andre ord, "tape omsetning" er meir korrekt.

 

Jeg vil heller tro at kundene går dit hvor de får de beste varene til den billigste prisen, og som har åpent når de trenger å handle. Gode tilbud og god service vil nok også spille inn.

Det trur eg og. Eg synest det er rimeleg å tru at det generelle konsumet ikkje vil gå opp i noko særleg grad. Ein del av den totale omsetninga vil ein derfor gå glipp av om ein held stengt på søndagar, på same tid vil ein etter alt å døme ikkje tene noko på å halde ope på søndagar heller.

 

Det er ikkje opplagt kvar for ein av dei som ein taper minst på, eller kor stor effekten vil vere. Og det vil sjøvsagt ikkje gjelde for alle. Det høyrest uansett ikkje ut som ein god foretningsstrategi å vere for noko som uansett sannsynlegvis vil føre til at vi taper pengar.

 

"Det er ikkje tvang" er i grunnen ikkje så relevant, sidan eg trur vi kjeme til å tape pengar på det uansett om vi vel å halde ope eller ikkje, derfor er eg i mot.

 

Det vil sjølsvagt vere lokale variasjonar, kanskje to bedrifter ein liten stad kan gå saman og bli einige om å ikkje halde ope, eg snakkar ut i frå det eg meiner ville skjedd med oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis tanken er at de små butikkene skal holdes i live ved å kreve at store butikker er søndagsstengt, er vel denne butikken noen i tråden her har nettopp et eksempel på en butikk som lider under reguleringene: staten sørger for at de som trenger mat på søndag ikke kan handle på denne butikken. Enten handler man da ingenting og "koker vassgraut i heimen", eller man handler hos en konkurrent - til en høyere pris, fordi staten favoriserer de små butikkene.

 

Det er ikke noen logikk i at generell søndagsåpent er drepen for enhver butikk på 85 kvadrat. Det kan da umulig være bærekraftig på sikt å utelukkende satse på overskudd en enkelt dag i uken?

Lenke til kommentar

 

Det er korrekt på papiret, men i praksis har eg ingen tru på det. Sjølv om to konkurrerande bedrifter vil kunne tape på å halde ope på søndag trur eg likevel dei vil føle seg tvungen til å gjere det. Eller så vil kjedene komme inn og bruke tvang, eller kanskje "tvang", kvar enkelt butikk har uansett enormt lite dei skulle sagt i så tilfelle.

 

 

I Sverige har det vært tillat med søndagsåpent siden 70-tallet.

Jeg har selv bodd på et lite sted midt i Svergie.  Der var det 3 matbutikker, 2 større i forskjellige kjeder samt 1 liten i samme kjede som en av de store.

 

Begge de 2 store holdt åpent, mens den lille holdt stengt.  

 

Hvorfor tror du det vil føre til "tvangsåpent" i Norge når det ikke gjør det i Sverige?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er korrekt på papiret, men i praksis har eg ingen tru på det. Sjølv om to konkurrerande bedrifter vil kunne tape på å halde ope på søndag trur eg likevel dei vil føle seg tvungen til å gjere det. Eller så vil kjedene komme inn og bruke tvang, eller kanskje "tvang", kvar enkelt butikk har uansett enormt lite dei skulle sagt i så tilfelle.

 

I Sverige har det vært tillat med søndagsåpent siden 70-tallet.

Jeg har selv bodd på et lite sted midt i Svergie. Der var det 3 matbutikker, 2 større i forskjellige kjeder samt 1 liten i samme kjede som en av de store.

 

Begge de 2 store holdt åpent, mens den lille holdt stengt.

 

Hvorfor tror du det vil føre til "tvangsåpent" i Norge når det ikke gjør det i Sverige?

En kan velge å tape penger hvis man tjener nok til å kompensere for det andre butikker må åpne på søndag til å overleve.

 

Her i usa finner du nesten ikke en butikk som stenges på søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tvang betyr tvang. "Tvang" i den konkrete konteksten du siterte betydde at kjedene kan legge sterke føringar utan å direkte bruke tvang. Tenker ein reint prinsipielt er ikkje dette tvang, i praksis kan det raskt bli tvang.

Mener ikke å være ufin, men dette minner bare om sirkeldefinisjon og equivocation. Du må nesten forklare mer konkret hva du mener med ordet "tvang".

 

Nei, det har eg ikkje sagt, men eg burde kanskje brukt andre ord, "tape omsetning" er meir korrekt.

Det er mulig å teste ut. Hold butikken stengt på søndag noen måneder og sjekk regnskapet.

 

Det trur eg og.

Som sagt: man må bare teste, se om lønnsomheten går opp eller går ned.

 

"Det er ikkje tvang" er i grunnen ikkje så relevant, sidan eg trur vi kjeme til å tape pengar på det uansett om vi vel å halde ope eller ikkje, derfor er eg i mot.

At din butikk taper penger er ikke noe godt argument for å nekte andre butikker å holde åpent på søndag om de så skulle ønske.

 

Det vil sjølsvagt vere lokale variasjonar, kanskje to bedrifter ein liten stad kan gå saman og bli einige om å ikkje halde ope, eg snakkar ut i frå det eg meiner ville skjedd med oss.

Ja skjønner det, men fortsatt ikke noe godt argument for å nekte andre å holde åpent. Dere må jobbe for å finne en forretningsmodell som er lønnsom, så får andre butikker gjøre det samme.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nei, det har eg ikkje sagt, men eg burde kanskje brukt andre ord, "tape omsetning" er meir korrekt.

 

Butikker over 100m2 vil definitivt ikke tape total omsetning på grunn av søndagsåpent. Men de vil potensielt få mindre omsetning per dag.

 

Men det vil ikke ha noen stor påvirkning. Om variable kostnader er 50%, så er kostnadsøkningen ca 50%*1/6 = 8.3%, Om du tar 25% margin så betyr det at prisene må økes med ca 2%. Søndagsåpent vil også gi deg mulighet til å få omsetningen fra unødvendige bustadbruer, redusere antall ansatte og redusere åpningstiden på lørdag.

 

Det betyr at i praksis vil søndagsåpent ikke påvirke prisen eller omsetningen for store butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det vil føre til "tvangsåpent" i Norge når det ikke gjør det i Sverige?

At "Det ikke gjør det i Sverige" veit vi jo sjølvsagt ikkje basert på det eine tilfellet, sjølv om eg ikkje tviler på at du snakkar sant.

 

Mange vil nok sikkert klare seg helt fint med å halde stengt, men dei vil uansett tape pengar på det. Ikkje alle har den luksusen at dei står fritt til velge. Om ein må velge mellom to tapsprosjekt for å halde det gåande så vel ein typisk det ein taper minst på, eg veit ikkje nødvendigvis om det er å halde ope eller ikkje, det vil nok sikkert variere.

 

Pengar blir tapt uansett, enten så tar vi den kostnaden sjølv, eller så tar forbrukarane den. Det er ein tap-tap situasjon i mi bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener ikke å være ufin, men dette minner bare om sirkeldefinisjon og equivocation. Du må nesten forklare mer konkret hva du mener med ordet "tvang".

Eg veit ikkje kva kjedene kan finne på, det er det sjølvsagt umogleg å vete. Faktum er likevel at ein liten butikk stiller svært svakt når kjeden først har bestemt seg for noko. Ein har rett og slett svært lite ein skulle sagt. Det blir sjølvsagt reint anektdotisk av meg å seie at eg trur dei vil bruke si makt til å tvinge oss til å halde ope, eg veit ikkje at dei kjeme til å gjere det.

 

Dette med tvang er uansett ikkje så viktig synset eg, eg svarte på det sidan de tok det opp. Det som er litt provoserande er at det sjølvsagt er mykje meir komplekst enn kva "Det er jo ingen som tvinger dere til å holde åpent" kan antyde.

 

At din butikk taper penger er ikke noe godt argument for å nekte andre butikker å holde åpent på søndag om de så skulle ønske.

Det forstår eg at du meiner, men det gjeld jo ikkje berre oss. Det er ein grunn til at handelstanden generelt er i mot. Daglegvarebransjen er svært pressa på marginar, og det å auke kostnadane er sjølvsagt ikkje ønskeleg. Det er kanskje egoistisk av meg og dei andre i bransjen som er einige å tenke slik, men "vi" utgjere ganske mange.

 

Eg trur elles det er stor forskjell på land og by i denne saka. I byar trur eg det vil fungere betre enn på mindre stader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forstår eg at du meiner, men det gjeld jo ikkje berre oss. Det er ein grunn til at handelstanden generelt er i mot. Daglegvarebransjen er svært pressa på marginar, og det å auke kostnadane er sjølvsagt ikkje ønskeleg. Det er kanskje egoistisk av meg og dei andre i bransjen som er einige å tenke slik, men "vi" utgjere ganske mange.

Sett fra borgerne og kundenes ståsted så eksisterer butikker for å forsyne oss med varer, vi ser det ikke slik at kundene eksisterer for å holde liv i butikker.

 

I den grad butikker kan levere en vare jeg trenger og tjener nok penger på det til at det er vits i å holde på så fint. Hvis de ikke greier det så får de finne noe annet å gjøre.

 

Jeg ser ikke poenget med at staten, skattebetalerne eller kunder ved statlig tvang skal påføres en ulempe som har til hensikt å redde butikk-eiere fra ruin, noe mer enn jeg ser poenget med at bønder skal "reddes" på samme måte, tung-industri, eller noen annen bransje som ett eller annet parti måtte mene krever mer redding enn andre.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eg veit ikkje kva kjedene kan finne på, det er det sjølvsagt umogleg å vete. Faktum er likevel at ein liten butikk stiller svært svakt når kjeden først har bestemt seg for noko. Ein har rett og slett svært lite ein skulle sagt. Det blir sjølvsagt reint anektdotisk av meg å seie at eg trur dei vil bruke si makt til å tvinge oss til å halde ope, eg veit ikkje at dei kjeme til å gjere det.

Hvilken kjede? Hva skulle den bestemt seg for? Norgesgruppen, Coop, Rema, etc kan vel ikke bestemme hvordan din familien legger opp driften sin?

 

Dette med tvang er uansett ikkje så viktig synset eg, eg svarte på det sidan de tok det opp.

Med mindre man utdyper hva man mener med begrepet så er det ikke vits å bruke tid på det.

 

Det er ein grunn til at handelstanden generelt er i mot.

"Handelsstanden"? Hvem er det?

 

Daglegvarebransjen er svært pressa på marginar,

Ja det kan stemme, noe som vel er fordi at mat er noe som det er såpass enkelt å selge. Nesten hvem som helst kan gjøre det, blant annet min lokale grønnsakshandler på hjørnet.

 

men "vi" utgjere ganske mange.

Da får dere (som i "vi") holde stengt om dere ønsker da, så kan de andre som vil holde åpent gjøre det. Må jo bli det mest rettferdige.

 

Eg trur elles det er stor forskjell på land og by i denne saka. I byar trur eg det vil fungere betre enn på mindre stader.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Hvilken kjede? Hva skulle den bestemt seg for? Norgesgruppen, Coop, Rema, etc kan vel ikke bestemme hvordan din familien legger opp driften sin?

Sjølvsagt kan dei det.

 

"Handelsstanden"? Hvem er det?

Dei som eig, driv og jobbar i butikkar.

 

Da får dere (som i "vi") holde stengt om dere ønsker da, så kan de andre som vil holde åpent gjøre det. Må jo bli det mest rettferdige.

Eg synest ikkje det er rettferdig å tvinge opp prisane på daglegvarer for alle, for at nokon få har lyst til å handle på søndagar.

 

Hvorfor det?

Fordi eg trur dei praktiske konsekvensane av å halde ope er lettare å handtere i byar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om flertallet (de som ønsker å opprettholde forbudet) dropper søndag som handledag har de all makt i verden til å sørge for at søndagsåpent ikke blir særlig utbredt. Det er en ærlig sak om de gjør de tpå den måten, men å gjøre det ved lov er noe ganske annet. Minner samtidig om at jeg betaler betydelig mer for at butikkene har åpent før lunsj (et tilbud jeg aldri benytter meg av) enn det folk ville betalt ekstra for retten til søndagsåpent. Om prisene kunne gått ned 6% ved forbud mot morgenåpent, hvorfor ikke gå for dette heller enn at det skal gjøres et stort nummer ut av en prisoppgang på 2% for søndagsåpent?

 

Regelverket opprettholdes av vane, først og fremt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

det er vel omvendt, 100 kvm for å forhindre de store mat-kjedene og dermed full utglidning.

Slik som dette mener du?

 

 2977307838.jpg?chk=FACA4F

 

Det er vel heller slik at de store kjedene jubler over dagens regelverk, dette da de faktisk har mulighet og råd til å tilrettelegge for egne lokaler som kun skal brukes en dag i uken. 

 

Eller mente du noe annet?

 

 

Ja men da er jo "problemet" løst.

Lenke til kommentar

 

Synes jeg har et valid argument.

 

Det fremstår som et paradoks for meg at enkelte mener "alle butikker eller ingen" helt uten å se nyansene i materien.

 

Vi kan dra en lignende parallell til spørsmålet om hvorvidt legalisere marihuana;

 

Person A:  ja, det hadde vært flott

Person B:  nei, enten får de legalisere alle typer narkotika, eller så får det være

 

Er ikke person B rimelig firkantet?

 

Hvis alle typer narkotika har de samme fordelene og ulempene så er jeg enig i at enten alle eller ingen. I praksis så taler vel mye for at noen typer narkotika er langt farligere og mer vanedannende enn andre, derfor kan man fint argumentere for noen uten å argumentere for alle. Det er derimot grunn til å stille spørsmål ved hvorfor samfunnet tillater alkohol og tobakk, og ikke hasj.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Drug_harmfulness#/media/File:Development_of_a_rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_of_potential_misuse_(physical_harm_and_dependence,_NA_free_means).svg

 

 

Men siden du later til å etterspørre en mer nyansert debatt, så er det fritt fram for å forklare hvorfor samfunnet burde forby søndagsåpne matbutikker av en viss størrelse, men tillate søndagsåpne hage-sentere.

 

-k

 

 

Du "greier" altså å se nyanser hvis du vil.

 

Men ikke om søndags-issuet.

 

Kunne forstått at du og likemenn var opprørte, hvis det var slik at søndag-reguleringen bare var byråkratisk tull og uvilje fra politikerne, og at bestemmelser manglet fundament i noe dypere basis.

 

Men slik er det jo ikke. Man må "ta det fra begynnelsen" for å forstå hensikten og sammenhengen. For det første, selve Grunnloven binder Stortinget til den kristne arv. Vi har også statsfinansiert kirke. Ergo er Stortinget (den lovgivende forsamling) satt til å forvalte lover som berører slike ting, bl.a.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

 

Men det er ikke svart-hvitt, det finnes en del unntak. Bensinstasjoner, butikk på turiststeder osv. Siden det er felles fridag, også ulike arrangementer etc. Samfunnet kan ikke stoppe helt opp. Men essensen hele veien, og intensjonen, er at det skal begrenses i respekt for Helligdagsfreden.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12/%C2%A71#§1

 

Inntil det evt. blir et folkekrav om å forkaste binding staten/religion, så kommer dette til å vedvare.

 

For det er så enkelt, at i det øyeblikk man evt. bryter båndet mellom religion og stat, så eksisterer det ingen grunn lengre for at politikerne skal sitte å lage "religiøse lover". Da blir religiøs tro (eller fravær av sådan) i stedet et privat personlig anliggende, og spørsmål om hvilke dager man kan jobbe eller kan ha åpent, blir da regulert av Arbeidsmiljøloven og overenskomster/tariffavtaler med næringslivet.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...