Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

... unntatt meg da.

Ja jeg er enig: kan ikke se hvorfor staten skal blande seg inn i hvor mye man skulle ønske å jobbe... så lenge man gjør det frivillig. Men uansett blir det en litt annen diskusjon, akkurat i diskusjonen om søndagsåpne butikker så er det vel ikke mange som taler for å droppe arbeidsmiljøloven. Det var det jeg mente. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Etterhvert blir det mindre utvalg og høyere priser hvis storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene pga lavere kostnader hos storbutikkene

Det der gir ingen mening.

 

Om storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene vil det føre til større utvalg og lavere priser. Men det vil føre til litt lenger reisevei til butikken.

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol

Hvor mange matmonopol (EDIT: eller noen som helst monopol egentlig) opp gjennom historien vet du om som over tid har klart å holde på sitt monopol uten hjelp fra staten?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol

Det skjer bare om det blir et monopol, det skjer ikke om antall butikker går fra 50 til 20.

F.eks. USA har for det meste store butikker, og butikkene i USA er vesentlige billigere enn Europa.

Lenke til kommentar

 

 

Etterhvert blir det mindre utvalg og høyere priser hvis storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene pga lavere kostnader hos storbutikkene

Det der gir ingen mening.

 

Om storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene vil det føre til større utvalg og lavere priser. Men det vil føre til litt lenger reisevei til butikken.

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol

 

Har ikke dette skjedd alt? Ser da ikke nærmat drevet av ekteparet som bor i 2 etasje av butikken lengre gitt.

Så nå sloss storbutikkene i stede :p 

Lenke til kommentar

Men dere som mener at søndagen skal være en annerledesdag/fridag: Hvorfor skal Hageland og Plantasjen få lov til å ha åpent hver eneste søndag hele året? Faktisk får omtrent 1/3 av Bauhaus også ha åpent på søndager, siden de har skillevegg mellom byggevareavdelingen og den som selger jord og snøfresere. 

Matbutikker i turistdestinasjoner får lov til å ha åpent på søndager, så der er det fritt frem for Trysil, Hemsedal, Arendal, Os kommune, Næroset, Austevoll, Hedalen, Skåbu, Bøverdalen, Engerdal, Eidsto, Valle, Tuddal og rundt 75 kommuner til. Men de to største byene, med desidert flest turister (Oslo og Bergen) får altså ikke lov, av en eller annen mystisk grunn. 

 

Likebehandling er fint. Alle eller ingen. Må ihvertfall være noen form for logikk i tillatelsene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol

Det skjer bare om det blir et monopol, det skjer ikke om antall butikker går fra 50 til 20.

F.eks. USA har for det meste store butikker, og butikkene i USA er vesentlige billigere enn Europa.

Flere price concentration undersøkelser sier noe annet.

 

En kan ikke sammenligne markedene i Europa og usa når det finnes så mange faktorer som er påvirker priser som er forskjellige mellom usa og Europa.

Lenke til kommentar

Flere price concentration undersøkelser sier noe annet.

 

En kan ikke sammenligne markedene i Europa og usa når det finnes så mange faktorer som er påvirker priser som er forskjellige mellom usa og Europa.

Du mener det finnes studier som viser en korrelasjon mellom antall selgere og pris?

 

Det finnes også en korrelasjon mellom inflasjon og reel vekst i vestlige land. Det betyr ikke at høy inflasjon vil føre til mer reel vekst.

 

I daglivarebransjen er det omtrent umulig å skape et naturlig monopol, fordi det er for mange butikker i hvert område. Derimot, om man har reguleringer som fører til mange små ineffektive butikker da vil prisen gå opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Blir det færre konkurrenter (hvis storbutikkene knuser småbutikkene) , så stiger prisene og utvalget minsker. For eksempel- er monopol

Hvor mange matmonopol (EDIT: eller noen som helst monopol egentlig) opp gjennom historien vet du om som over tid har klart å holde på sitt monopol uten hjelp fra staten?

 

Zorin :

 

There's ONE obstacle - Norgesgruppen !

 

They own , what....42 per cent.....of Norways grocery chains !

 

I propose to *end*....the *domination*....of Norgesgruppen......and leave use in control of that market !

 

:p

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Men dere som mener at søndagen skal være en annerledesdag/fridag: Hvorfor skal Hageland og Plantasjen få lov til å ha åpent hver eneste søndag hele året? Faktisk får omtrent 1/3 av Bauhaus også ha åpent på søndager, siden de har skillevegg mellom byggevareavdelingen og den som selger jord og snøfresere. 

Matbutikker i turistdestinasjoner får lov til å ha åpent på søndager, så der er det fritt frem for Trysil, Hemsedal, Arendal, Os kommune, Næroset, Austevoll, Hedalen, Skåbu, Bøverdalen, Engerdal, Eidsto, Valle, Tuddal og rundt 75 kommuner til. Men de to største byene, med desidert flest turister (Oslo og Bergen) får altså ikke lov, av en eller annen mystisk grunn. 

 

Likebehandling er fint. Alle eller ingen. Må ihvertfall være noen form for logikk i tillatelsene. 

Ja, det henger rett og slett ikke på greip. Dobbeltmoral :p

Lenke til kommentar

Men dere som mener at søndagen skal være en annerledesdag/fridag: Hvorfor skal Hageland og Plantasjen få lov til å ha åpent hver eneste søndag hele året?

Det er ikke noe i veien med søndagsåpent, sålenge bemanningen er basert på frivillighet. Og med det mener jeg en større frivillighet enn "om du ikke vil jobbe søndager, så kan du finne deg en annen jobb." Med den innsikten jeg har i hvordan butikkbransjen har som vane å utforme sine arbeidsavtaler, så vet jeg at fremtidige avtaler dersom generell søndagsåpent blir en ting, vil foregå sammenlignbart med hvordan helgejobbing i samme bransje fungerer i dag: Alle som har en en fast-avtale, har en avtale som sier at de skal jobbe minst annenhver helg, det vil si lørdag. Dette er ikke nok frihet, syntes jeg. Derfor er jeg veldig fornøyd med at forslaget om generell søndagsåpent stoppes for denne gang.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Men dere som mener at søndagen skal være en annerledesdag/fridag: Hvorfor skal Hageland og Plantasjen få lov til å ha åpent hver eneste søndag hele året?

.. så hele argumentet ditt bygger på at folk som mener søndagen skal være en annerledesdag/fridag også må mene at Hageland og Plantasjen må ha lov til å ha åpent på søndager? Da vil det vel komme som et sjokk at det slett ikke må være en slik meningssammenheng. Ergo faller hele det oppkonstruerte argumentet ditt.

 

Edit: Ser meningsfellene dine biter på og roper dobbeltmoral...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Husk hele formålet med Brustadbua i sin tid. Det var ikke å gjøre det umulig å få kjøpt en pose kaffe eller en liter melk på søndag, men å begrense det slik at søndag ikke ble en vanlig handelsdag i alle typer butikker, på linje med resten av uka.

 

Du sier altså at målet er å gjøre butikkene mindre effektive på søndag, ved å forby de store butikkene.

 

 

Jeg "sier ikke det"

 

Bakgrunnsteppet for alt, er Helligdagsfredloven

https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

 

lovens formålsparagraf

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12/%C2%A71#%C2%A71

 

loven er ikke fundamentalistisk, da den åpner for visse former for aktivitet på søndag/helligdager. Men intensjonen er å begrense det, slik at det ikke blir som en regulær arbeidsdag eller som en vanlig hverdag i alle henseender.

 

Norge er vel litt spesielt i forhold til andre europeiske sekulære land, siden vi har en viss "religiøsitet" i grunnloven og andre lover, fortsatt.

 

Og nei, jeg tror ikke at AP er spesielt kristne fordi de vil ha generelt søndagsstengt. De "utnytter" selvsagt bare loven for å holde seg på lag med LO som vil verne om fridager (og feriedager på helligdager)

 

Jeg tror ikke at Frp er spesielt religiøse heller, selv om de fra det holdet gjerne snakker varmt om "den kristne kulturarven". Det er nok bare en retorikk som brukes for å hevde egen fortreffelighet, i møte med andre religioner. Men Frp går altså ikke av veien for å utvanne det kristne (helligdagssloven), siden de vil slippe det løs på søndager med kommers og jobb.

 

Så mange har vikarierende motiv.

 

Strengt tatt bør vel selve grunnloven forandres først, dvs. gjøres helt religionsnøytral, før man kan slippe alt løs. Men har ikke inntrykk av at det er stemning for det på Stortinget (?)

Lenke til kommentar

 

Men dere som mener at søndagen skal være en annerledesdag/fridag: Hvorfor skal Hageland og Plantasjen få lov til å ha åpent hver eneste søndag hele året?

.. så hele argumentet ditt bygger på at folk som mener søndagen skal være en annerledesdag/fridag også må mene at Hageland og Plantasjen må ha lov til å ha åpent på søndager? Da vil det vel komme som et sjokk at det slett ikke må være en slik meningssammenheng. Ergo faller hele det oppkonstruerte argumentet ditt.

 

Edit: Ser meningsfellene dine biter på og roper dobbeltmoral...

Plantasjen og andre lignende butikker har lov til å ha åpent på søndager. Hvorfor skal ansatte på slike steder bli tredjerangs borgere uten rettigheter? Og hva er den elementære forskjellen på butikker som selger hagerelaterte artikler sammenlignet med byggerelaterte artikler? Hvorfor skal man med loven i hånd få lov til å planere tomten, anlegge ny gressplen og plante epletrær, men ikke få lov til å bygge ny garasje eller pusse opp innendørs? Endret av newman221
Lenke til kommentar

Har til dags dato aldri hatt en jobb der jeg har fri på søndager. Vi er ikke et kristent land. Den logiske forklaring på at samfunnet skal stoppe 1 av 7 dager i uken? Og hvorfor enkelte bransjer har fritak fra denne loven bortsett fra de nødvendige som sykehus/politi etc er jo merkelig. 

 

For min del så er søndagene bare dager jeg får vært lite produktiv om jeg har fri. Og ender ofte med og gjøre ingenting fornuftig siden jeg tenker på og ikke lage støy etc.

 

Jeg er alt for og ikke jobbe mer, ingen nødvendighet i det. Jeg lever hvertfall for min fritid. Samme arbeidstid, søndags åpent. 

Ser for meg det hadde skapet noen arbeidsplasser i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I propose to *end*....the *domination*....of Norgesgruppen......and leave use in control of that market !

Ja det er vel omtrent sånn det fungerer:

  1. Aktør A vokser seg stor.
  2. Aktør B blir misunnelig på A.
  3. B klager til politikerne / bedriver lobbyvirksomhet / etc.
  4. Politikerne "tar grep" og bryter opp A.
  5. B vokser seg stor.
  6. Aktør C blir misunnelig på B.
  7. .... og sånn går nu dagan.

Husk at en gang i tiden så var Rimi store, og det var helt sikkert de som også da klagde på at de hadde monopol. Og se på Rimi nå....

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...