Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Enig Grimnir. Om vi skal regulere åpningstider, noe jeg ikke ønsker, finnes det vesentlig bedre reguleringer.

 

1. Fjerne bustadbrua. Ingen grunn til at små butikker skal få unntak.

2. Begrens åpningstidene, det er ikke bedre å jobbe til klokken 11 på en hverdag enn å måtte jobbe på søndag. Fra forbrukerens synspunkt er det viktigere å kunne handle på søndag enn å kunne handle midt på natten.

3. Krev høyere lønn enn idag for arbeid gjort på lørdag og søndag. Da vil folk frivilig jobbe på søndag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

1. Fjerne bustadbrua. Ingen grunn til at små butikker skal få unntak.

En negativ bieffekt av brustadbua, det er at den favoriserer aktører som har råd til å sette til side et helt eget lokale som kun er åpent på søndager. I tillegg så gjør den at mindre butikker som kanskje akkurat overskrider grensen på 100kvm er nødt til å holde stengt på søndag, mens konkurrenten kanskje kan holde åpent.

 

Grensen på antall kvm er en fullstendig absurd kompromissløsning.

 

2. Begrens åpningstidene, det er ikke bedre å jobbe til klokken 11 på en hverdag enn å måtte jobbe på søndag. Fra forbrukerens synspunkt er det viktigere å kunne handle på søndag enn å kunne handle midt på natten.

Det er selvsagt et bedre alternativ, men heller ikke bra da butikkene kan bli tvunget til å holde stengt på tidspunkt som kunne vært meget lønnsomme. Sagt på en annen måte: politikerne vet ikke bedre enn butikkene selv når det er best å holde åpent.

 

3. Krev høyere lønn enn idag for arbeid gjort på lørdag og søndag. Da vil folk frivilig jobbe på søndag.

Det får være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker hva vilkår de skal ha. Ellers så vil jo arbeidsmiljølover fortsatt sette grenser på hvor mye man kan pålegges å jobbe i uken. :)

 

Ellers så brukes vel lønn allerede i dag som et virkemiddel for å få sine ansatte til å jobbe i helgene!?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ja, tipper det er mange "asiatiske" butikker som jubler nå. Bare i Askim er det vel 3 stykker, alle åpent på søndager, gjerne med mye trafikk fra morgen til kveld.

 

Hadde fornuften seiret, så måtte det ha blitt totalforbud for samtlige matbutikker. Og med Slagsvold Vedum sin argumentasjon, så burde jo alt foruten nødtjenestene og kollektivtrafikken, ikke jobbe på søndager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde fornuften seiret, så måtte det ha blitt totalforbud for samtlige matbutikker.

 

Det ville heller vært fullstendig ufornuft.

 

Husk hele formålet med Brustadbua i sin tid. Det var ikke å gjøre det umulig å få kjøpt en pose kaffe eller en liter melk på søndag, men å begrense det slik at søndag ikke ble en vanlig handelsdag i alle typer butikker, på linje med resten av uka.

 

Nå er det jo snart heller ikke kiosker og stor-kiosker igjen. For noen ti-år tilbake var det i byene "en i annethvert kvartal" omtrent, Det siste som gjør at de få gjenlevende kan holde hodet over vannet, er kanskje den fordelen de har av å selge litt ekstra på søndager.

 

Blir et fritt frem for de store kjedene, er det nok kroken på døra for "tippe-kiosken på hjørnet" og andre typer brustadbuer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

folk flest bryr seg vel ikke særlig om den religiøse biten, men de fleste vil beholde søndag som en fridag. dvs. et sosialt gode.

Mitt inntrykk er at skremmende mange har er uttalt ønske om å regulere hvordan andre skal leve.

 

«Åja, du jobber 100%, har små barn og ønsker å legge opp uka etter dem? Tough luck, for på søndag skal du enten gå til kirke eller på ski, for det passer meg fint og det skal passe deg fint også».

 

«Åja, du er student 5 dager i uken og vil gjerne tjene litt ekstra? Tough luck, her i landet jobber man bare i kontortiden. Det passer meg fint og det skal passe deg fint også»

 

Ikke bare er det en total mangel på empati ovenfor andre, men det er ønsket om å aktivt tre sitt livssyn ned over andre som gjør at jeg ser liberalisme som løsningen i denne saken.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det skrytes ofte av den kristne kulturarven. Da bør man også holde hviledagen hellig, hvis man skal være en smule konsekvent.

For å være konsekvent burde vi også drukne kvinner i elven, siden det er en del av den kristne kulturarven.

 

Evt så kan vi tillate oss å utvikle oss som kultur og prøve å finne ut hva som er «lurt» heller enn å kopiere forfedrenes feil.

 

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....I Norge er denne livsstilen i mot loven. Har du hørt noe så dumt? Vet ikke om jeg skal le høyt, eller skrike av frustrasjon.

Når det gjelder politikere og deres påfunn så er det ingenting som overrasker meg lenger når det kommer til dumhet og idioti.

Lenke til kommentar

Husk hele formålet med Brustadbua i sin tid. Det var ikke å gjøre det umulig å få kjøpt en pose kaffe eller en liter melk på søndag, men å begrense det slik at søndag ikke ble en vanlig handelsdag i alle typer butikker, på linje med resten av uka.

 

Du sier altså at målet er å gjøre butikkene mindre effektive på søndag, ved å forby de store butikkene. Da blir prisen høyere og færre vil handle på søndag.

 

Dette blir like dumt som å redusere bilbruken på søndag ved å forby alle biler over 1500kg på søndag. Det vil sikkert redusere bilbruken, men det vil også føre til at folk begynner å skaffe seg to biler. På samme måte fører bustadbrua til flere butikker enn nødvendig. Ønsker man å redusere noe, bruker man skatt. Det vil ikke føre til at vi får masse ineffektive bustadbruer og det vil gi penger tilbake til staten. 

 

Jeg har ikke mye tiltro til politikerene, men jeg tviler på at de er så dumme, spesielt når det er snakk om penger til statskassa. Den virkelige årsaken er at de ville beskytte småbutikkene mot store butikker. Siden dette var et elendig argument for bustadbrua, så brukte de unnskyldningen at de ville beskytte helligdagen men la folk kunne handle på søndag om de må.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...Den virkelige årsaken er at de ville beskytte småbutikkene mot store butikker. ...

Hvorfor skulle man ville det?

 

Hvorfor ikke like gjerne beskytte butikker med godt utvalg mot butikker med lite utvalg? Eller butikker med Norske eiere mot butikker med utenlandske eiere?

 

-k

Etterhvert blir det mindre utvalg og høyere priser hvis storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene pga lavere kostnader hos storbutikkene
Lenke til kommentar

Etterhvert blir det mindre utvalg og høyere priser hvis storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene pga lavere kostnader hos storbutikkene

 

Det der gir ingen mening.

 

Om storbutikkene favoriseres ovenfor småbutikkene vil det føre til større utvalg og lavere priser. Men det vil føre til litt lenger reisevei til butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja til søndagsåpne butikker!

 

Vil man forhindre for mye påkrevd arbeid så sett inn en restriksjon om at en evt butikk må søke, med de ansatte sin underskrift på at de er villige og har et fungerende oppsett ( vaktplan ) som gjør at alle parter er happy ^^

 

Søndagsåpne butikker er elsk for oss som har fullt kjør i hverdager og fotballtreninger + kamper på lørdagene

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja til søndagsåpne butikker!

 

Vil man forhindre for mye påkrevd arbeid så sett inn en restriksjon om at en evt butikk må søke, med de ansatte sin underskrift på at de er villige og har et fungerende oppsett ( vaktplan ) som gjør at alle parter er happy ^^

 

Søndagsåpne butikker er elsk for oss som har fullt kjør i hverdager og fotballtreninger + kamper på lørdagene

Alle må huske at det er ingen som taler for å fjerne arbeidsmiljølovens bestemmelser om allminnelig arbeidstid. Dvs at det ikke er noen som må jobbe døgnet rundt og aldri få fridager. Overtid må fortsatt avtales.

 

Så neste gang du hører noen bruke som argument mot søndagsåpne butikker at man ikke vil få noen fridager, og at man må jobbe mye mer; da kan du si at de bare snakker p**s. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...