Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke helt sikker på om det er riktig, og at det er bankenes valg om de vil ha åpent tidspunkt X eller Y. Jeg vet dog at de fleste banker har åpent i Spania på Lørdags formiddag til rundt 14.00. Det var for min del vanvittig praktisk når jeg bodde i Spania.

 

Jeg hadde selv brydd meg mer om å ha bankene åpne lenger på ettermiddagen og eventuelt på lørdager slik at folk faktisk har mulighet til å gå i banken, enn å ha butikker søndagsåpent. Hadde jeg vært butikkarbeider hadde jeg blitt rimelig frustrert om det er snakk om å ha åpent enda en dag. Altså slik at det ikke finnes noen fridager igjen for butikkarbeidere. De fleste som jobber på kontor etc har fridag både Lørdag og Søndag. Faktisk er det slik i en hel rekke type sektorer av økonomien.

 

For folk som jobber 08-16 f.eks er det langt mer nytteverdi i at banker er åpne på tider de kan gå i banken, enn at butikker har åpent på Søndager. Hvor er behovet liksom? Jeg kan jo se det at noen har problemer med å planlegge dagene sine og at det kan være greit å ha mulighet til å handle på søndager også. Men det er alikevel ingen som sulter fordi butikkene har stengt på søndager. Man har alikevel mulighet til å handle på Søndager, gjennom f.eks bensinstasjon og andre type salgsposter som ikke er underlagt tradisjonell butikkvirksomhet.

 

Jeg tenker selv det hadde vært mer praktisk om butikkene selv kunne velge stengetid på hverdager, og for mange ville det nok vært mer praktisk å kunne gå på butikken om kvelden på hverdager enn å gå på Søndager. Tenk de som jobber sene kvelder osv, greit med butikker som er åpne til 02.00 f.eks.

 

Jeg ser jo også problemene med økte åpningstider, men jeg er mer for et 24 timers samfunn, enn et 7 dagers samfunn. Om noe bør vi heller ha lovpålagt fridag også på Lørdager i de fleste sektorer av økonomien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er poenget med søndagsåpne butikker? Det er vel langt mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne døgnet rundt ellers i uken?

 

Hvis de som absolutt vil ha søndagsåpne butikker, er de også villige til å jobbe i butikkene på søndagen slik at butikkarbeidere kan slippe det?

 

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag og søndag også? Markedene, alt sammen, slik at folk får minimalt med muligheter for fridager..

 

Jeg tviler på at flertallet av butikkarbeidere ønsker søndagsåpne butikker. Men det teller vel ikke? For de er vel bare lavpannede tjenere i de som ønsker søndagsåpne butikker sitt liv? De betyr ingenting?

 

1. Noen av poengene med å tillate søndagsåpne butikker er at folk skal få handle på søndag, at sysselsettingen øker, samt at konkurransen i dagligvarebransjen blir mer rettferdig.

 

2. Jada, det er garantert mange arbeidsledige som gladelig vil ta nye søndagsvakter dersom butikkene vil la dem gjøre det. 

 

3. Hvorfor ikke bankene er åpne i helgene skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp i denne tråden. De har så vidt jeg vet allerede lov til å holde åpent om de ønsker det. Jeg ser uansett ikke motsetningen mellom å være for søndagsåpne butikker og helgeåpne banker.

 

4. Hva du tror butikkarbeiderne mener er strengt tatt ganske uinteressant. Jeg ser uansett større verdi i det samfunnet taper på at flere arbeidssøkende får jobb enn i at noen av dagens butikkarbeidere må ta noen søndagsvakter de ikke ønsker.

 

 

I forhold til det du sier vil det være mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne 24 timer i døgnet, heller enn å ha søndagsåpent.

Lenke til kommentar

I forhold til det du sier vil det være mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne 24 timer i døgnet, heller enn å ha søndagsåpent.

 

Nei. Det er mindre lønnsomt for butikkene å ha åpent midt på natten enn på søndag, det er verre for arbeiderne å jobbe midt på natten enn på søndag, og det er færre kunder som vil handle midt på natten enn på søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I forhold til det du sier vil det være mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne 24 timer i døgnet, heller enn å ha søndagsåpent.

 

Nei. Det er mindre lønnsomt for butikkene å ha åpent midt på natten enn på søndag, det er verre for arbeiderne å jobbe midt på natten enn på søndag, og det er færre kunder som vil handle midt på natten enn på søndag.

 

Butikkene kan vel selv få lov å bestemme hvilke tidspunkt de ønsker å ha åpent mellom 00.00 Mandag og 23.59 Fredag?

 

Hvordan vet du at færre mennesker vil handle på natten enn på Søndag? At butikker har mulighet til å ha døgnåpent betyr ikke at de må det. Men det kan godt tenkes at en del butikker i Oslo heller hadde valgt åpningstid fra f.eks 10.00 til 02.00 enn å stenge butikken 22.00, eller hva? Eller at noen velger å ha åpent fra 05.00 - 00.00 f.eks og åpne f.eks bakeriavdeling i butikken og andre liknende aktiviteter for folk som skal på arbeid. Selge lunch som folk kan ta med på jobb f.eks.

Lenke til kommentar

Søndagsstengt gjør at man må detaljplanlegge dagen på forhånd - ingen som kan gjøre  noe stort og spontant som involverer et måltid mat dersom butikkene har stengt. At andre sitter hjemme og strikker votter hver søndag burde ikke vært noe som hindrer oss som griper dagen i å kunne handle noe mer enn basisvarer på knøttsmå brustadbuer.

Det sier litt om argumentasjonen når den ene parten krever et forbud mot frislipp på søndag, mens den andre ikke krever at det skal være påbudt med søndagsåpent. La kundemassen bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med søndagsåpne butikker? Det er vel langt mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne døgnet rundt ellers i uken?

Det finnes ingen lov som forbyr butikker å holde åpent mandag kl. 00:00 til lørdag kl. 23:59. Søndag derimot er lovbestemt forbudt.

 

Hvis de som absolutt vil ha søndagsåpne butikker, er de også villige til å jobbe i butikkene på søndagen slik at butikkarbeidere kan slippe det?

Da er vel de også butikkarbeidere, eller?

 

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag og søndag også? Markedene, alt sammen, slik at folk får minimalt med muligheter for fridager..

Ja, hvorfor ikke? Meg bekjent ingen lov som forbyr dette. De holder stengt fordi nok folk ikke etterspør åpning.

Totalt irrellevant i denne tråden!

 

Jeg tviler på at flertallet av butikkarbeidere ønsker søndagsåpne butikker. Men det teller vel ikke? For de er vel bare lavpannede tjenere i de som ønsker søndagsåpne butikker sitt liv? De betyr ingenting?

Å fjerne forbud er ikke det samme som å påby åpning. Dersom ingen ønsker å arbeide på søndag vil butikkene tvinges til å fortsette å holde steng.

 

Hvorfor er siste åpningstid for ordinære butikker 22.00?

Fordi de frivillig velger å stenge kl. 22 eller 23. Ingen lov forbyr de å holde døgnåpent 6 dager i uken. Endret av Solaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Butikkene kan vel selv få lov å bestemme hvilke tidspunkt de ønsker å ha åpent mellom 00.00 Mandag og 23.59 Fredag?

 

Hvordan vet du at færre mennesker vil handle på natten enn på Søndag? At butikker har mulighet til å ha døgnåpent betyr ikke at de må det. Men det kan godt tenkes at en del butikker i Oslo heller hadde valgt åpningstid fra f.eks 10.00 til 02.00 enn å stenge butikken 22.00, eller hva? Eller at noen velger å ha åpent fra 05.00 - 00.00 f.eks og åpne f.eks bakeriavdeling i butikken og andre liknende aktiviteter for folk som skal på arbeid. Selge lunch som folk kan ta med på jobb f.eks.

 

 

Det er veldig få butikker som ønsker å holde åpent på natta, mens mange ønsker å holde åpent på søndag. Det er fordi det åpenbart er flere som vil handle på søndag enn på natta. Jeg skjønner uansett ikke hva det har i denne diskusjonen å gjøre. Det er ingen motsetning mellom å være for nattåpent og for søndagsåpent.

 

I tillegg er det allerede lovlig for de fleste å holde åpent på natta, og når det ikke finnes noe lovforbud som setter hindringer, skjønner jeg ikke problemet. Det er jo ingen som vil tvinge butikkene til å holde åpent om de ikke ønsker det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag

Værsågod, ingenting i veien for det! Men ingen banker er interessert. Dette i motsetning til varehandelen, der en del butikker velger å ha åpent på lørdag. En liten del av dem igjen vil gjerne ha åpent på søndag også, men der sier staten nei. Med mindre de selger varer til hagen eller bilen, er bittesmå, eller det fins mange turister der. Logikken fins sikkert der et sted, men den er vond å få øye på.

Det fins så vidt jeg vet lørdagsåpne banker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Rema 1000 kaster seg på Brustadbu-bølgen:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-kommer-Rema-etter-med-sondagsapne-Brustadbuer-605383b.html

 

Butikkene blir altså tvunget til å bruke store, helt unødvendige ressurser på å bygge en trang ekstrabutikk ved siden av hovedbutikken, med negative konsekvenser for miljøet, kundene og butikkene selv, og ingen positive effekter. Ganske ufattelig at så mange politikere synes dagens idiotiske lov er en god løsning.

Ja jeg leste den artikkelen. Gode nyheter, men litt dumt at Rema 1000 må bruke store summer på å tilrettelegge egne lokaler for søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor er siste åpningstid for ordinære butikker 22.00?

Vel, Kiwi Strandgaten har jo åpent til kl 23.00. Mener også å ha sett matbutikker som holder åpent til midnatt (husker bare ikke hvor akkurat nå). Utover det så har du jo ymse kjøpesenter som holder nattåpent.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er siste åpningstid for ordinære butikker 22.00?

Vel, Kiwi Strandgaten har jo åpent til kl 23.00. Mener også å ha sett matbutikker som holder åpent til midnatt (husker bare ikke hvor akkurat nå). Utover det så har du jo ymse kjøpesenter som holder nattåpent.

Coop Prix Postgirobygget (Oslo) har åpent 05-01 (07-24 lørdag).

 

 

Ok, da tok jeg feil. Jeg har trodd Norske butikker hadde begrensede åpningstider på hverdager. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+2534

Ja hva kan man si, men er vel akkurat som forventet fra overformynderne i SP, AP, SV og KrF.  Disse menneskene lever jo av å behandle borgerne i dette landet som små barn som ikke vet sitt eget beste.

 

Hør bare på disse såkalte "argumentene":

– Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre prøver gang på gang å tvinge flere til å jobbe på søndager. Folk vil jo ha fri på søndagen, sier han.

Dette er bare fullstendig tøv, ingen vil bli tvunget til å jobbe. Det som det derimot er snakk om, det er å fjerne et forbud; noe som ikke er det samme som et påbud. Snakker om å være kunnskapsløs.

 

Og det bare fortsetter:

– Søndag vil vi at folk skal arbeide minst mulig, sier Slagsvold Vedum.

Hør på dette tøvet!! Hvordan vet Slagsvold Vedum hva folk vil? Hva med de som vil jobbe på søndag, eller holde sin butikk åpen på søndag? De bare driter man i. Du kan ta deg en BOLLE Slagsvold Vedum. Du ønsker kun å presse dine egne preferanser på andre. Du er i mangel av en bedre beskrivelse en bedreviter og en moralist.

 

– La søndag være anderledesdagen, så folk kan gå på fotballkamp, være med familien, gå på tur, i kirken, gjøre ingenting Bare kose seg, sier Senterpartiets leder.

Bortsett fra de som jobber i resturantbransjen, på kinoer, på gatekjøkken, sykepleiere, politi, brannfolk, flyplassansatte, kioskansatte, bensinstasjonansatte, ansatte på Hageland.... og en million andre mennesker som i dag jobber på søndag. De skal selvsagt ikke få "kose" seg.

 

Tryge Slagsvold Vedum, hva om du heller passer dine egne saker og lar folk selv få bestemme? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...