Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

nei. hvis en senterkjede feks bestemmer seg for å holde søndagasåpent blir alle butikkene nødt til å holde åpent.

 

jeg mener søndagen skal forbli fridag.

I Danmark endret de reglene for sentrene da søndagsåpent ble tillatt, der sentrene ikke kan pålegge butikker å holde åpent.

Hvorfor skal vi være noe dårligere enn danskene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, behov er det jo ikke. Du klarer å feks kjøpe en iphone, sko og møbler resten av uka. Butikkene tjenes IKKE ekstra på å holde åpent på søndager. de taper penger pga man drar kundene fra lørdag og mandag inn på søndag. dette vil resultere i høyere priser pga kostnader med å holde oppe en dag ekstra,,,

Jeg blir regelrett uvel av å bevitne slik totalitært tankegods. Så lenge det er folk som vil ha søndagsåpne butikker er det et marked for det og da er det et behov for det, i den normalt aksepterte betegnelsen vi bruker av "behov". Har du et så innholdsløst og fattig liv at du må bruke det på å plage andre? Påstå at du vet når jeg har et behov og ikke, ser du ikke selv hvor sykelig det er?

 

Dessuten lyver du. Prisene vil gå NED som følge av søndagsåpent, ikke opp. Dette viser all erfaring fra andre land.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke hold i påstanden om at prisene vil gå ned. Erfaringene fra andre land er blandet, og det finnes ingen sterk korrelasjon. Noen steder går prisene ned, noen stedene går prisen opp. Uansett er det ikke store summene det snakkes om. Det er forøvrig grunner til å tro at Norge er et av stedene hvor prisene kan gå opp, fordi vi har veldig høye lønninger sammenlignet med de andre landene denne sammenligningen gjøres med, og enda høyere utgifter oppå lønningene enn de samme landene i form av skatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare bestemme en dag noen andre ikke skal handle på, da? Jeg bestemmer at Christoffero89 greier seg fint uten å handle på mandager. Hvis ikke får han planlegge bedre.

 

Disse belærende argumentene er regelrett patetiske, som om noen innbiller seg at de har en vetorett over andres shoppingbehov. Denne helgen er jo et godt eksempel. Når handlet folk inn drikkevarer til 17 mai? Fredag 13? Det skal ikke være nødvendig å kjøpe inn noe så banalt som en flaske vin FIRE dager før 17-mai, og det på grunn av en rekke lovbestemmelser som overhodet ikke burde ha livets rett i et sivilisert og fritt samfunn..

 

Helt enig... "fordi jeg klarer fint å ikke handle på en søndag så klarer alle det".

 

Arbeidstider er forskjellig, rutiner er forskjellig, folk er rett og slett forskjellig og for noen passer det bedre å handle på søndag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helt klart, økonomiske interesser er viktige, men søndagsåpent kan ha andre viktige påvirkninger enn økonomiske. Det er ikke usaklig å vurdere andre effekter annet enn de økonomiske. Det er usaklig å latterligjøre disse spørsmål som Simen refererer til som ikke er økonomiske.

For all del, må gjerne vurdere andre aspekter. MEN: når man ikke klarer å komme med noen som helst slags form for dokumentasjon når det kommer til å vurdere disse "andre effekter" men i stedet tyr til synsing; hvordan mener du da at diskusjonen skal foregå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

 

Hva ville tilfredsstilt ditt krav for en kilde på at Coop gjorde masse-oppsigelser med nye avtaler til samtlige under utvidelse av sine åpningstider, slik som jeg skriver i mine eksempler? Må jeg scanne inn den signerte avtalen min som viser dette? Det er tåpelig at jeg skal måtte "finne kilder" på noe jeg selv er en kilde på, jeg kan ikke noe for at du er så ufattelig lite belyst om emnet at hver minste ting som er en selvfølgelighet er noe du tviler på og må få bekreftet av eksterne kilder.

Tja, en artikkel om det? Internt skriv? Er forøvrig ikke så viktig. Men la oss si at det stemmer: hva så om Coop har gjort dette, er det er brudd med loven? Mener du å si at Coop IKKE skulle hatt lov til det? Dersom dette er et lovbrudd så bør de ansatte som har vært berørt av dette ha en rimelig god sak mtp søksmål. Skal en bedrift aldri kunne endre arbeidsoppgavene og/eller arbeidstiden til de ansatte?

 

Nei, jeg mener ikke at Coop ikke skulle hatt lov til å gjøre det. Det er en eneste selvfølgelighet at det er slik det fungerer. Det er fantastisk at du ikke klarer å følge en rød tråd på bare to innlegg, spesielt siden vi har hatt akkurat denne samtalen før:

 

Du blir fortalt at en av konsekvensene ved utvidete åpningstider er at mange arbeidere må søke på sine egne stillinger med endret arbeidsbetingelser. Du forsøker å avfeie dette fullstendig ved å kreve "kilder". Jeg fortalte deg at det selvfølgelig fungerer slik, det har alltid gjort det, og at det ikke mangler på eksempler, og at det har hendt ikke mindre enn tre ganger på mitt eget arbeidssted. Dette er en kilde, og det er ganske tydelig at det du ble fortalt i utgangspunktet stemmer. Hvorfor i huleste du skulle forvente å finne en artikkel om noe så alminnelig må du selv svare for. Likevel var dette i oppslag i Handel & Kontor sitt medlemsskriv senest i 2010. Jeg har ikke tenkt til å bla dette opp for deg, du har mer enn nok grunn til å akseptere påstanden og ingen til å benekte den.

 

Jeg sier ingenting om at bedrifter aldri skal kunne endre arbeidsoppgavene eller arbeidstiden til de ansatte, du kan forsøke å lese litt bedre enn som så. Jeg sier at dette er en av konsekvensene når bedrifter gjør dette. De kan være svært uheldige i noen sammenhenger, og svært heldige i andre sammenhenger.

Hvilken "rød tråd" er det egentlig jeg ikke klarer å følge? Du klarer jo ikke å fremlegge en eneste kilde på dette med søking på egne stillinger, på tross av at det har skjedd flere ganger på din arbeidsplass. Men det går bra, jeg har nå tatt meg den frihet å gjøre det for deg:
 
 
Riktignok ikke fra Coop, men det var to eksempler jeg fort fant ved å bruke 30 sekunder på Google. 
 
Er det ellers urimelig å be om kilder på påstander? Hva slags debatt blir det om alle bare sitter og slenger ut påstander uten å backe det opp med fakta? Uansett: jeg valgte å tro på deg som et tegn på "godwill" da jeg ikke har noen grunn til å tro at du skulle lyve om hvordan Coop sine ansettelsesrutiner er.
 
Men tilbake til saken: for meg ser det ut til at det som Coop har gjort, nemlig å få de ansatte til å søke på egne stillinger på nytt (såkalt "fristilling") er litt i gråsonen rent juridisk sett. Faktisk så virker det rimelig useriøst fra Coop sin side. 
 
Ser ellers  ikke helt hva du vil frem til ved å påpeke at Coop har drevet på slikt. Hva er relevansen til søndagsåpne butikker her? At bedrifter har ulike personalrutiner? At arbeidsoppgaver og arbeidstider kan forandre seg?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan vi ikke bare bestemme en dag noen andre ikke skal handle på, da? Jeg bestemmer at Christoffero89 greier seg fint uten å handle på mandager. Hvis ikke får han planlegge bedre.

 

Disse belærende argumentene er regelrett patetiske, som om noen innbiller seg at de har en vetorett over andres shoppingbehov. Denne helgen er jo et godt eksempel. Når handlet folk inn drikkevarer til 17 mai? Fredag 13? Det skal ikke være nødvendig å kjøpe inn noe så banalt som en flaske vin FIRE dager før 17-mai, og det på grunn av en rekke lovbestemmelser som overhodet ikke burde ha livets rett i et sivilisert og fritt samfunn..

Fantastisk bra skrevet. Det er ellers litt morsomt at når noen her i denne tråden har spurt om hvorfor andre yrkesgrupper ikke fortjener samme type beskyttelse som butikkansatte, da blir vi møtt med en øredøvende stillhet. Som en liten recap, her er noen av de som i dag jobber på søndager:

 

Kelnere, kokker, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker.

Fortjener ikke disse fri på søndager? Ellers så var det massevis av butikker (ikke matbutikker), bensinstasjoner, kiosker, resturanter som hadde åpent i går, på selve nasjonaldagen, fortjener ikke disse ansatte fri?

 

Dessuten lyver du. Prisene vil gå NED som følge av søndagsåpent, ikke opp. Dette viser all erfaring fra andre land.

Vel det er vel ikke helt riktig. Det var vel ikke akkurat det forskerne kom frem til. Det de konkluderte med, om jeg husker det riktig, var at det ikke var noen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Kan godt være at prisene også sank, men jeg kan ikke huske å ha lest noe om det i de to rapportene.

 

Det er ikke hold i påstanden om at prisene vil gå ned....

Det forskerne vel kom frem til var at det ikke var noen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Dvs: det ble ikke funnet noen bevis på at fjerning av forbudet førte til økte priser.

Kan du også vise til disse "noen stedene" der prisen har gått opp som følge av fjerning av forbudet? 

Og hva faktorer er det som gjør Norge så spesielt sett i forhold til land i Europa som også har spredt bebyggelse, men der det er lov å holde åpent når man vil?

 

Avslutningsvis når det gjelder priseffekten så skrev forskerne følgende:

Similarly, the effect of deregulation on prices is also theoretically ambiguous. On the one hand, if Sunday deregulation implies an increase in competition (due to extended operating hours allowing more time for consumers to search and compare prices) then we would expect prices to fall.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I Danmark endret de reglene for sentrene da søndagsåpent ble tillatt, der sentrene ikke kan pålegge butikker å holde åpent.

Hvorfor skal vi være noe dårligere enn danskene?

Jeg synes dette også blir feil. Hvilke avtale kjøpesenteret og butikkene i kjøpesenteret har seg i mellom, det bør ikke politikerne blande seg inn i. Dersom eierne av kjøpesenterer vil legge inn klausuler i kontrakten om at butikkene må holde åpent i kjøpesenteret sine åpningstider, da bør de stå fritt til det; så får det være opp til butikkene å velge om de vil inngå kontrakt eller ei.

Klarer heller ikke å se hva kjøpesenteret skulle tjene på å legge inn en slik klausul. De som leier lokaler i et kjøpesenter betaler vel gjerne samme leie uansett!?

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje vi skal åpne opp for at alle yrker skal jobbe helg? Spesielt de på kontor burde jobbe søndager :)

Hvilken lov forbyr disse å jobbe søndager nå? Forklar gjerne!

 

forbyr det ikke men de fleste har helgestengt.

 

Dette er faktisk et godt poeng. Hvorfor er det slik at mange (andre) arbeidsgivere har adgang til å drive geskjeften på søndager, men velger å ikke gjøre det?

 

Er det slik at disse arbeidsgiverne er mer rasjonelle, mens stakkars butikk-eiere er så enkle sjeler at staten må gå inn og rasjonalisere driften deres ved å nekte dem å holde søndagsåpent?

 

 

Hvordan er det med mine musiker-venner som har størst arbeidsmulighet fredag, lørdag, rundt juletider og midt på sommeren? Akkurat når alle andre har fri (og mulighet til å legge igjen penger som igjen gir musikerne lønn). Burde vi ikke regulere fest på lokalet til å kun foregå onsdag mellom 08.00 og 15.00?

 

Hvordan er det med bønder som må opp og melke kyrne kl 06.00 søndags morgen? Burde de ikke heller få ta en rolig morgen i senga etterfulgt av familie-aktivitet? Unner du ikke bøndene såpass?

 

Hvorfor må IT-folk forsvare lønna si sammenlignet med en outsourcet Inder? Er ikke det sosial dumping? Burde vi ikke lukke oss ute fra resten av verden?

 

 

Det er fordeler og ulemper med absolutt alle yrker. Men noen yrker (og deres organisasjoner) har vært vesentlig flinkere enn oss andre til å framstå som offer i offentligheten, og forventer at fellesskapet skal regulere deres yrke helt spesielt, typisk ved å gi dem konkuransefortrinn, monopol eller ved å ofre fellesskapets interesser.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig... "fordi jeg klarer fint å ikke handle på en søndag så klarer alle det".

 

Arbeidstider er forskjellig, rutiner er forskjellig, folk er rett og slett forskjellig og for noen passer det bedre å handle på søndag.

Det går et klart skille mellom "liberal" og "illiberal". Det fascinerende er at det finnes liberale og illiberale både på venstre- og høyresida politisk.

 

Noen mener at deres behov, normer og evner bør fungere som mal for andre mennesker. Disse vil kanskje tenke at "siden jeg ikke trenger å handle på søndager, så trenger ikke naboen det heller". "når jeg går i kirken på søndag så bør andre det også". "siden jeg ikke liker Bare Egil så skal ingen andre det heller".

 

Jeg finner dette synet foraktelig. Jeg kan ikke sette meg inn i hva naboen tenker, føler, trenger og så videre. Derfor mener jeg at naboen bør få vide fullmakter til å finne sin egen lykke, så lenge dette ikke påvirker andres rimelige frihet til å søke egen lykke.

 

Siden krigen så har det vært en kontinuerlig kamp mellom liberalitet og illiberalitet i Norge, og jeg liker retningen landet har tatt i så måte. Spørsmålet er hvorvidt utviklingen vil og bør fortsette i samme retning.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Rema 1000 kaster seg på Brustadbu-bølgen:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-kommer-Rema-etter-med-sondagsapne-Brustadbuer-605383b.html

 

Butikkene blir altså tvunget til å bruke store, helt unødvendige ressurser på å bygge en trang ekstrabutikk ved siden av hovedbutikken, med negative konsekvenser for miljøet, kundene og butikkene selv, og ingen positive effekter. Ganske ufattelig at så mange politikere synes dagens idiotiske lov er en god løsning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er poenget med søndagsåpne butikker? Det er vel langt mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne døgnet rundt ellers i uken?

 

Hvis de som absolutt vil ha søndagsåpne butikker, er de også villige til å jobbe i butikkene på søndagen slik at butikkarbeidere kan slippe det?

 

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag og søndag også? Markedene, alt sammen, slik at folk får minimalt med muligheter for fridager..

 

Jeg tviler på at flertallet av butikkarbeidere ønsker søndagsåpne butikker. Men det teller vel ikke? For de er vel bare lavpannede tjenere i de som ønsker søndagsåpne butikker sitt liv? De betyr ingenting?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag

Værsågod, ingenting i veien for det! Men ingen banker er interessert. Dette i motsetning til varehandelen, der en del butikker velger å ha åpent på lørdag. En liten del av dem igjen vil gjerne ha åpent på søndag også, men der sier staten nei. Med mindre de selger varer til hagen eller bilen, er bittesmå, eller det fins mange turister der. Logikken fins sikkert der et sted, men den er vond å få øye på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er poenget med søndagsåpne butikker? Det er vel langt mer nyttig å tillate at butikker kan være åpne døgnet rundt ellers i uken?

 

Hvis de som absolutt vil ha søndagsåpne butikker, er de også villige til å jobbe i butikkene på søndagen slik at butikkarbeidere kan slippe det?

 

Hvorfor ikke da åpne bankene lørdag og søndag også? Markedene, alt sammen, slik at folk får minimalt med muligheter for fridager..

 

Jeg tviler på at flertallet av butikkarbeidere ønsker søndagsåpne butikker. Men det teller vel ikke? For de er vel bare lavpannede tjenere i de som ønsker søndagsåpne butikker sitt liv? De betyr ingenting?

 

1. Noen av poengene med å tillate søndagsåpne butikker er at folk skal få handle på søndag, at sysselsettingen øker, samt at konkurransen i dagligvarebransjen blir mer rettferdig.

 

2. Jada, det er garantert mange arbeidsledige som gladelig vil ta nye søndagsvakter dersom butikkene vil la dem gjøre det. 

 

3. Hvorfor ikke bankene er åpne i helgene skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp i denne tråden. De har så vidt jeg vet allerede lov til å holde åpent om de ønsker det. Jeg ser uansett ikke motsetningen mellom å være for søndagsåpne butikker og helgeåpne banker.

 

4. Hva du tror butikkarbeiderne mener er strengt tatt ganske uinteressant. Jeg ser uansett større verdi i at flere arbeidssøkende får jobb enn i det samfunnet taper på at noen av dagens butikkarbeidere må ta noen søndagsvakter de ikke ønsker.

Endret av Husam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...