Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Brustadbu-ordninga altså? Det løses i så fall ved å oppheve brustadbu-ordninga. Man trenger ikke være ingeniør for å trekke den slutningen. Så vidt jeg husker har ingen pratet særlig varmt om brustadbu-ordninga her i tråden.

 

De fleste som synes brustadbuene er idiotisk er jo de som bare vil åpne hele butikken.

 

 

Det er riktig. Jeg har til gode å se noen med en stemme av betydning i den offentlige debatten argumentere for å stenge brustadbuene. Kampen står mellom de som vil åpne for at alle skal få lov til å holde åpent, og de som vil beholde brustadbuordningen. Det er de to realistiske alternativene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som synes brustadbuene er idiotisk er jo de som bare vil åpne hele butikken.

Har du en link til den undersøkelsen? Jeg vil gjerne se spørsmålsformuleringen og alternativene de har satt opp så jeg kan vurdere om det var noe feil med undersøkelsen.

 

Det er riktig.

Spørsmålet over går til deg også siden du tydeligvis har lest samme undersøkelse.

Lenke til kommentar

Spørsmålet over går til deg også siden du tydeligvis har lest samme undersøkelse.

 

Herregud. Det er ingen som har snakket om noen undersøkelse. Om du hadde giddet å lese hele innlegget mitt, hadde du sett at det handlet om aktørene i den offentlige debatten, som i praksis er de som betyr noe når dette skal avgjøres.

 

Om det er hele befolkningens meninger du er bekymret for, kan jeg for øvrig glede deg med at folk i andre land som har innført søndagsåpent, elsker det. Selv om de i utgangspunktet var skeptiske. Å skyve en konservativ befolkning foran seg i kampen mot søndagsåpent er derfor ganske meningsløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når folk som handler på søndager irriterer seg over trange butikker, dårlig utvalg og uten mulighet for skikkelig handlevogn er det vel ikke at butikken er åpen søndager man irriterer seg over.

Det som irriterer meg er trafikken og støy på søndag her når jeg ville slappe av. Det finnes ingen pause når du bor i nærheten av disse butikker som åpnes hele døgnet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg er trafikken og støy på søndag her når jeg ville slappe av. Det finnes ingen pause når du bor i nærheten av disse butikker som åpnes hele døgnet.

 

 

Om du bor i Norge, er løsningen i så fall å jobbe for at alle butikker får holde åpent på søndager. Da kan de aller fleste spasere til sin lokale dagligvarehandel i stedet for å kjøre bil til nærmeste brustadbu. :)

Lenke til kommentar

 

Når folk som handler på søndager irriterer seg over trange butikker, dårlig utvalg og uten mulighet for skikkelig handlevogn er det vel ikke at butikken er åpen søndager man irriterer seg over.

Det som irriterer meg er trafikken og støy på søndag her når jeg ville slappe av. Det finnes ingen pause når du bor i nærheten av disse butikker som åpnes hele døgnet.

 

 

Det er faktisk ett argument i hvert fall...

Lenke til kommentar

 

Hva ville tilfredsstilt ditt krav for en kilde på at Coop gjorde masse-oppsigelser med nye avtaler til samtlige under utvidelse av sine åpningstider, slik som jeg skriver i mine eksempler? Må jeg scanne inn den signerte avtalen min som viser dette? Det er tåpelig at jeg skal måtte "finne kilder" på noe jeg selv er en kilde på, jeg kan ikke noe for at du er så ufattelig lite belyst om emnet at hver minste ting som er en selvfølgelighet er noe du tviler på og må få bekreftet av eksterne kilder.

Tja, en artikkel om det? Internt skriv? Er forøvrig ikke så viktig. Men la oss si at det stemmer: hva så om Coop har gjort dette, er det er brudd med loven? Mener du å si at Coop IKKE skulle hatt lov til det? Dersom dette er et lovbrudd så bør de ansatte som har vært berørt av dette ha en rimelig god sak mtp søksmål. Skal en bedrift aldri kunne endre arbeidsoppgavene og/eller arbeidstiden til de ansatte?

 

Nei, jeg mener ikke at Coop ikke skulle hatt lov til å gjøre det. Det er en eneste selvfølgelighet at det er slik det fungerer. Det er fantastisk at du ikke klarer å følge en rød tråd på bare to innlegg, spesielt siden vi har hatt akkurat denne samtalen før:

 

Du blir fortalt at en av konsekvensene ved utvidete åpningstider er at mange arbeidere må søke på sine egne stillinger med endret arbeidsbetingelser. Du forsøker å avfeie dette fullstendig ved å kreve "kilder". Jeg fortalte deg at det selvfølgelig fungerer slik, det har alltid gjort det, og at det ikke mangler på eksempler, og at det har hendt ikke mindre enn tre ganger på mitt eget arbeidssted. Dette er en kilde, og det er ganske tydelig at det du ble fortalt i utgangspunktet stemmer. Hvorfor i huleste du skulle forvente å finne en artikkel om noe så alminnelig må du selv svare for. Likevel var dette i oppslag i Handel & Kontor sitt medlemsskriv senest i 2010. Jeg har ikke tenkt til å bla dette opp for deg, du har mer enn nok grunn til å akseptere påstanden og ingen til å benekte den.

 

Jeg sier ingenting om at bedrifter aldri skal kunne endre arbeidsoppgavene eller arbeidstiden til de ansatte, du kan forsøke å lese litt bedre enn som så. Jeg sier at dette er en av konsekvensene når bedrifter gjør dette. De kan være svært uheldige i noen sammenhenger, og svært heldige i andre sammenhenger.

Endret av Denjam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

KrF vil ha egne kontrollører som går rundt på søndager og sjekker at ikke butikkene som holder åpent er over 100 kvm.

 

Det er liksom bare det som manglet. Religiøse skrullinger synes å være de eneste som vil ha søndagsstengt.

 

I Ungarn prøvde nylig å innføre noe lignende den norske modellen, men det ble fjernet igjen etter kort tid da de skjønte hvor absurd det var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med støy... de som i dag bor ved brustadbuer vil da få redusert støy dersom alle butikkene holder åpne, da ikke alt konsentreres på et lite antall steder. I tillegg har slik støy sammenheng med ønsket aktivitet fra de som er ute og gjør ærend. Dersom søndagsåpent medfører at det blir en generell handledag på lik linje med lørdag betyr jo det at folket har behov for denne dagen som handledag. Blir det lite eller ingen støy betyr det at dagen ikke trengs som handledag, men da faller det også på sin egen urimelighet å ønske forbud av støyhensyn. Utover det er det greiere å støyisolere sitt eget hjem enn å forvente at det skal være musestille utenfor. Ingen kan forvente et statisk nabolag om de kjøper/leier bolig, enten det åpner en butikk eller noe annet i nærheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Greit, her har dere den samme listen igjen.

 

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på."

 

Hva var det du sa om samfunnskritiske oppgaver, igjen? Og hvor mange ganger må jeg egentlig gjenta denne listen? Hvorfor insisterer dere at de eneste som jobber søndager er de som utfører "samfunnskritiske" oppgaver, når det overhode ikke stemmer?

 

Kampen for at butikkansatte spesifikt skal beskyttes fra å jobbe på søndager -- men ikke de andre yrkene -- og uansett hva de selv vil -- er helt bisarr.

Det er ikke kun en kamp for de butikkansatte.

 

Hvis søndagen skal gjøres til en dag tilnærmet lik lørdager (eller hverdager) må også flere i mange av yrkene du nevner jobbe søndager.

 

De fleste får nok en annen fridag i uken, men for en god del (butikk)ansatte så vil det føles annerledes. Jeg er i en stilling der jeg er ansvarlig for en butikk, og er jeg ikke på jobben så er jeg tilgjengelig på telefon i hele åpningstiden, mandag til lørdag.

 

Søndag er eneste dagen jeg kan slappe helt av, og slå av telefonen om jeg vil. Søndag er eneste dagen jeg vet at ingen kan bli syke så jeg må stille på kort varsel.

 

Blir vi tvunget til å ha åpent på søndag, så mister jeg min eneste ordentlige fridag. Jeg tror mange i ansvarsstillinger har det slik.

Kanskje alle som har fri søndager skal få liv til å jobbe søndager også:) mye kontor arbeid som kan bli gjort raskere med å holde åpent på søndag så får ingen en ordentlig fri dag:)

 

Mange skjønner ikke at man må ikke handle på en søndag. Kan pla legge litt. M

 

Mange butikker som spesial butikker vil slite på søndager. Feks frisører på senter blir tvunget til å være åpent hvis sentret er åpent. De kan ikke ansatte hvem som helst for den ekstra dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En gang i fremtiden så vil butikker driftes i hovedsak av datamaskiner, og mennesker vil stort sett ha enda færre arbeidsdager enn 5, og vil gremmes over tanken på å ha 7 potensielle arbeidsdager.

 

Da vil de nok lengte etter den tiden man faktisk hadde nok arbeid til å tjene til livets opphold. Man kan ikke være veldig smart om man tror man vil jobbe mindre og mindre for samme lønn i ett land som Norge som allerede har lønninger i verdenstoppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, denne dagligvarediskusjonen er jo egentlig dødfødt. Automatiseringen er på vei, og med f.eks. støysvake leveranseroboter forsvinner  en haug med småbutikker av typen kiwi/rema1000. Støyen forsvinner, matvarehandel kan skje på søndager selv med dagens lovverk, og prisene går ned. Minuset, for noen, vil være at arbeidsplassene forsvinner. Spørsmålet er om de erstattes av nye.

Forøvrig er det jo et sært, norsk fenomen at vi har alle disse knøttsmå butikkene fremfor noen få, store supermarkeder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, denne dagligvarediskusjonen er jo egentlig dødfødt. Automatiseringen er på vei, og med f.eks. støysvake leveranseroboter forsvinner  en haug med småbutikker av typen kiwi/rema1000. Støyen forsvinner, matvarehandel kan skje på søndager selv med dagens lovverk, og prisene går ned. Minuset, for noen, vil være at arbeidsplassene forsvinner. Spørsmålet er om de erstattes av nye.

 

Forøvrig er det jo et sært, norsk fenomen at vi har alle disse knøttsmå butikkene fremfor noen få, store supermarkeder.

 

Hvordan kan man ha søndagsåpne butikker med dagens lovverk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...