Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Nei, dette er ikke en stor sak for meg. Men saken er jo den at søndag fortsatt er en roligere dag i samfunnet. Ta deg en tur ut i byen eller på landet en lørdag versus en søndag. Lørdag = stress og mas. Søndag = rolig.

Tja, pleier å gå turer i ukedagene også jeg; er ikke så mye mas da. Lørdager pleier også  å gå bra.
 
Jeg liker det slik og om jeg skal synse litt tror jeg faktisk det er sunt for samfunnet som helhet.
Hver enkelt av oss får heller selv avgjøre hva vi synes er sunnest for oss.
 
Dette skillet mellom søndag og resten av uken vil nok forsvinne mer og mer på sikt.
Det skillet har allerede forsvunnet. Det er maaange yrker hvor man i dag jobber på søndag, men av en eller annen merkelig grunn så skal butikkansatte særbehandles.
Jeg ordla meg ikke på den måten. Den eneste av setningene over jeg brukte var at jeg TROR de andre butikkene på mitt hjemsted holdt åpent til 21:00, mens en av de holdt åpent til 22:00. Nøyaktig klokkeslett spiller ingen rolle. Poenget var at de andre butikkene ble nødt til å justere sine åpningstider for å henge med og ikke miste kunder til konkurrentene. Sunn fornuft.
Nei var ikke meningen i insinuere det heller, men det er alt for mange av forbudstilhengerne her inne som kun synser når det kommer til å argumentere for hvorfor forbudet skal bestå. Andre butikker er forøvrig heller ikke nødt til å justere åpningstidene sine, de står helt fritt til å holde stengt om de vil. Dersom kundene da går til konkurrenten i stedet så er det et valg hver enkelt butikkeier må ta.
 
Hva slags forskning er det du refererer til?
Disse. Det er referert til de maaaange ganger i debatten allerede.
Vil ellers anbefale deg å lese tråden så slipper vi å diskutere ting som allerede er diskutert 100 ganger tidligere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Søndag kan butikkene holde stengt, har nesten hel uke handle på, trenger ikke en dag til  :)

Mandag til fredag kan butikkene holde stengt, vi trenger ikke handle på disse dagene. Har jo da helgen til å handle på og det burde holde i massevis.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.

 

Det finnes forskning som viser at europeere som jobber på en søndag per måned er i dårligere helse enn de som ikke gjør det (40% mer hjertesykdommer hvis jeg husker rett). Hvorfor det er slik vet man ikke, men flere mener det har noe å gjøre med manglende "felles" fridager, at det finnes større sjanse å slappe av med familien, venner og andre aktiviteter enn hvis du har fri mandag og andre har fri på søndag. Det kan være at felles fridager er bedre enn andre individuelle fridager når det gjelder helse.

 

Selv tvinges jeg til å jobbe i all kjernetid jeg har. Dagtid. Fem dager i uken. Tid jeg mye heller ville brukt sammen med mine barn og på egne hobbyer som sykling og klatring. Fra mitt ståsted er noen søndager i tillegg til dette ikke veldig utslagsgivende på min helse. Jobben er i veien uansett. Ikke kan jeg sykle til jobben, for da jeg er eneforsørger må jeg bringe og hente barn hver dag, og det er rett og slett ikke tid til å sykle med to leveringer og to hentinger hver dag med full arbeidsdag imellom.

Med alt det sagt som bakteppe så blir hele denne helse-og-søndagsfri diskusjonen på linje med:

Hva er sunnest - potegull med eller uten dip.

 

Altså, det er klart det er bedre for helsen å ikke måtte gå på jobb hele tiden slik at man kunne brukt denne tiden på noe bedre. At det trengs forskning på dette er i seg selv helt fjernt for meg. Hva blir det neste? Forskning på om mat er sunnest med eller uten nitritsalt?

 

Jeg mener ikke å angripe det du skriver her jjkoggan, så ikke ta det slik. Det jeg vil frem til er at vi i praksis tvinges til å jobbe mesteparten av den tiden vi er opplagte (morgen til kveld), så får vi et par dager hvor vi kan samle oss igjen før vi må utpå igjen. Jeg ser ikke dette endre seg uansett om noen flere yrker må jobbe på søndager. Det hadde selvfølgelig klart vært bedre for helsen om man slapp dette. Men hvorfor stoppe der. Hadde det vært bedre for helsen om man bare jobbet mandag til torsdag? Mandag til onsdag? Mandag og tirsdag? Bare mandag? Ikke i det hele tatt?

Det å krangle om man skal flytte åtte timer til søndagen er, som vi sier i Norge, å kaste blår i øynene på folk. Noe tilsvarende en Red Herring. Det helsemessige problemet med at vi må jobbe "hele tiden" er der like forbannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.

 

Fint for deg. Men se gjerne det jeg skrev over.

 

Ok. Hinter du til det om at søndag er en roligiere dag? I så fall vil jeg anbefale å ta en sykkeltur i turområder på en ukedag etter jobben, og så samme tur på søndager. Da virker det helt motsatt på meg. Det er roligere i uken, for folk sitter hjemme.

Men jeg skjønner hva du mener selv om jeg ikke er helt enig. Når jeg kommer hjem etter jobben, da har jeg fint lite stress, og det er kun avslappende å kunne benytte tiden sammen med barna mine. Om man ikke kan "skru av" jobben når man kommer hjem, da burde man vel jobbe med dette i stedet for å kreve at lovgivningen skal gjøre det for seg.

Lenke til kommentar

Et forhold mellom en arbeidsgiver er basert på én ting i hovedsak: arbeidsgiveren gir deg penger og du gir arbeidsgiver din tid. Utover det så blir mengden penger og tid som skal jobbes et forhandlingspunkt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Og arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde.

I en perfekt verden... og så videre. Hvis jeg velger å ikke være tilgjengelig på telefon og til å steppe inn, og noe skjer (sykdom som gjør at butikken står ubemannet, eller lignende) så er det mitt ansvar. Jeg kan rett og slett ikke ta helt fri sånn helt uten videre. Har man en lederstilling, så har man et ansvar uansett hvor dårlig betalt den er. Og ansvarsstillinger i butikkbransjen kan ikke sammenlignes med advokater som har en million i årslønn. Det blir bare for dumt.

 

Dessuten så er det jo også mange andre yrkesgrupper som kan få endring i arbeidstiden som de ikke hadde planlagt. Fortjener de da samme beskyttelse som butikkansatte?

Se post 3006 hvor jeg skriver litt om akkurat det.

 

Jo man kan få seg en ny jobb, men da kan det jo hende at lønnen og andre vilkår blir dårlige. Dette er et valg den enkelte må ta.

Nei, det er ikke bare å få seg en ny jobb. Uansett om lønn og vilkår blir dårligere.

 

Nei det er ikke like gyldig. Du iverer etter å bruke statens makt for å nekte folk å jobbe og butikkeiere å ha åpent på søndager. Coffeee taler ikke for å bruke statens makt på noen som helst måte så vidt jeg har sett.

Verken jeg eller Coffee snakker om staten. Vi snakker om hva som er i vår egen interesse og om hans meninger og ønsker er viktigere enn mine.

 

Det er helt sykt at politikerne skal blande seg inn i når private butikkeiere skal kunne holde åpent, spesielt sett i lys av alle de andre yrkesgruppene som i dag jobber på søndager:

 

Kelnere, kokker, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. 

 

I tillegg så har du jo de "samfunnskritiske" yrkesgruppene: leger, sykepleier, politi, brann, etc.

 

Men det er kanskje ikke så farlige med disse yrkesgruppene?

Nå snakker du deg totalt bort... igjen. Jeg spurte hvorfor det var så ille for han... ikke noe av det du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 
Disse. Det er referert til de maaaange ganger i debatten allerede.
Vil ellers anbefale deg å lese tråden så slipper vi å diskutere ting som allerede er diskutert 100 ganger tidligere.

 

 

Får se om jeg leser de i morgen. Nei, jeg gidder ikke lese gjennom 150 sider med nettdiskusjon. :) 

 

 

 

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.

 

Det finnes forskning som viser at europeere som jobber på en søndag per måned er i dårligere helse enn de som ikke gjør det (40% mer hjertesykdommer hvis jeg husker rett). Hvorfor det er slik vet man ikke, men flere mener det har noe å gjøre med manglende "felles" fridager, at det finnes større sjanse å slappe av med familien, venner og andre aktiviteter enn hvis du har fri mandag og andre har fri på søndag. Det kan være at felles fridager er bedre enn andre individuelle fridager når det gjelder helse.

 

Selv tvinges jeg til å jobbe i all kjernetid jeg har. Dagtid. Fem dager i uken. Tid jeg mye heller ville brukt sammen med mine barn og på egne hobbyer som sykling og klatring. Fra mitt ståsted er noen søndager i tillegg til dette ikke veldig utslagsgivende på min helse. Jobben er i veien uansett. Ikke kan jeg sykle til jobben, for da jeg er eneforsørger må jeg bringe og hente barn hver dag, og det er rett og slett ikke tid til å sykle med to leveringer og to hentinger hver dag med full arbeidsdag imellom.

Med alt det sagt som bakteppe så blir hele denne helse-og-søndagsfri diskusjonen på linje med:

Hva er sunnest - potegull med eller uten dip.

 

Altså, det er klart det er bedre for helsen å ikke måtte gå på jobb hele tiden slik at man kunne brukt denne tiden på noe bedre. At det trengs forskning på dette er i seg selv helt fjernt for meg. Hva blir det neste? Forskning på om mat er sunnest med eller uten nitritsalt?

 

Jeg mener ikke å angripe det du skriver her jjkoggan, så ikke ta det slik. Det jeg vil frem til er at vi i praksis tvinges til å jobbe mesteparten av den tiden vi er opplagte (morgen til kveld), så får vi et par dager hvor vi kan samle oss igjen før vi må utpå igjen. Jeg ser ikke dette endre seg uansett om noen flere yrker må jobbe på søndager. Det hadde selvfølgelig klart vært bedre for helsen om man slapp dette. Men hvorfor stoppe der. Hadde det vært bedre for helsen om man bare jobbet mandag til torsdag? Mandag til onsdag? Mandag og tirsdag? Bare mandag? Ikke i det hele tatt?

Det å krangle om man skal flytte åtte timer til søndagen er, som vi sier i Norge, å kaste blår i øynene på folk. Noe tilsvarende en Red Herring. Det helsemessige problemet med at vi må jobbe "hele tiden" er der like forbannet.

 

 

Så det du sier er at livet ditt er kjipt? Og at det ikke gjør noe om det blir kjipere? :)

Lenke til kommentar

Ser for meg at det blir å koste butikkene dyrt å ha åpent på søndager, noe vi som kunder må betale for.

Ender opp med kiosk-priser på alle matvarer. Stikk på narvesen å kjøp en liter melk, uansett dag i uka forsåvidt, så får du se hvor ille prisene kommer til å bli/kan bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alt har ikke med religion å gjøre.

 

1. mai - Arbeidernes dag

17. mai - Grunnlovsdag

1. nyttårsdag - "Bakfulldag"

 

Julen (Jól/Jólablót) er heller ikke tradisjonelt en kristen feiring, men en feiring av at det går mot lysere tider ettersom solen nettopp har snudd. Kristendommen bare "kapret" denne feiringen.

Til og med påske ble feiret før kristendommen inntok Norge, i form av vårfest.

 

 

Hva står vi igjen med da? 2. pinsedag og Kristi Himmelfartsdag?

 

Ellers bør du legge fra deg den "jeg er så mye mer intelligent enn andre andre fordi de ikke er enige med meg"-holdningen du har inntatt. Da blir du bare tatt mindre seriøst.

 Vedkommende skrev om helligdager, og svaret mitt gjaldt helligdager.

1. mai og 17. mai er ikke helligdager.

Egentlig er ikke 1. januar helligdag heller, selv om den juridisk sett blir kalt det.

Så det ble 3 av 3 feil.

 

At du opplever at jeg har inntatt en slik holdning skyldes nok at jeg de facto er mer intelligent. Og du vet at mine argumenter er basert på rasjonalitet og logikk, ikke på føleri og eventyr. Blir jeg tatt mindre seriøst som følge av dette tilsier det at vedkommende ikke greier å skille mellom person og sak, noe som sier mer om vedkommende selv enn om meg.

 

Poenget er at det er snakk om kun to rene helligdager i løpet av et år.

 

Ellers er det jo håpløst å diskutere i en slik tråd når enkelte påstår at de er mer intelligente enn meningsmotstanderne. Og at deres argumenter er så mye mer gyldige, Egentlig ganske kvalmt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser for meg at det blir å koste butikkene dyrt å ha åpent på søndager, noe vi som kunder må betale for.

Ender opp med kiosk-priser på alle matvarer. Stikk på narvesen å kjøp en liter melk, uansett dag i uka forsåvidt, så får du se hvor ille prisene kommer til å bli/kan bli.

Det har ikke hendt i andre land med søndagsåpent. Lavere profitt er det som skjer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ser for meg at det blir å koste butikkene dyrt å ha åpent på søndager, noe vi som kunder må betale for.

Ender opp med kiosk-priser på alle matvarer. Stikk på narvesen å kjøp en liter melk, uansett dag i uka forsåvidt, så får du se hvor ille prisene kommer til å bli/kan bli.

 

hqdefault.jpg

They're coming outta the goddamn walls!

 

For 10 innlegg siden, og sikkert 100 ganger før det; så ble det lenket til forskningsrapporter som direkte tilbakeviser dette med at prisene vil øke. Så... kan vi la dette argumentet dø i stillhet nå?

 

Ellers kan det jo være en fordel å sette seg bittelitt inn i debatten før man kaster seg over tastaturet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I en perfekt verden... og så videre. Hvis jeg velger å ikke være tilgjengelig på telefon og til å steppe inn, og noe skjer (sykdom som gjør at butikken står ubemannet, eller lignende) så er det mitt ansvar. Jeg kan rett og slett ikke ta helt fri sånn helt uten videre. Har man en lederstilling, så har man et ansvar uansett hvor dårlig betalt den er. Og ansvarsstillinger i butikkbransjen kan ikke sammenlignes med advokater som har en million i årslønn. Det blir bare for dumt.

Kanskje du heller skulle si fra deg din lederstilling om det blir for mye for deg.
 
Se post 3006 hvor jeg skriver litt om akkurat det.
Det du skriver i innlegg 3006 er akkurat den samme gamle tralten, og du har heller ikke kommet med en eneste kilde på dette. 
 
Nei, det er ikke bare å få seg en ny jobb. Uansett om lønn og vilkår blir dårligere.
Jo det er det.
 
Verken jeg eller Coffee snakker om staten. Vi snakker om hva som er i vår egen interesse og om hans meninger og ønsker er viktigere enn mine.
Forskjellen på deg og Coffee er at du vil la dine preferanser trumfe andre sine preferanser. Du ønsker at butikkene skal måtte holde stengt, mens Coffee ønsker at den enkelte butikk skal kunne bestemme dette selv (så vidt jeg har skjønt). Vesentlig forskjell, men forventer ikke at du skal skjønne dette.
 
Nå snakker du deg totalt bort... igjen. Jeg spurte hvorfor det var så ille for han... ikke noe av det du snakker om.
Og jeg spørr deg hvorfor ikke andre yrkesgrupper fortjener samme beskyttelse. Har du noe godt svar på det?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Så det du sier er at livet ditt er kjipt? Og at det ikke gjør noe om det blir kjipere? :)

Neida. Men for å bruke ditt ordvalg videre så sier jeg at om livet mitt fortsetter å være like kjipt - men kjipt på en annen, nesten identisk måte - så er det ganske uviktig for meg.

 

Tar du ut flisa men lar bjelken være igjen så er resultatet stort sett det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er snakk om kun to rene helligdager i løpet av et år.

 

 

 

Ellers er det jo håpløst å diskutere i en slik tråd når enkelte påstår at de er mer intelligente enn meningsmotstanderne. Og at deres argumenter er så mye mer gyldige, Egentlig ganske kvalmt.

La oss si.... om15 år (om man skal tro ekspertene), så er de fleste dagligvarebutikker helt uten mennesker. Da vil butikkene være åpne 24 timer i døgnet 365 dager i året uansett. Slike butikker finnes allerede i Sverige.

 

Denne utviklingen kommer, enten du vil ha fri på søndager eller ikke. Fobrukerne krever mer tilgjengelighet, og for meg fremstår det synet du representerer litt som platebransjen som har forsøkt å stanse digitaliseringen av musikk. Det gjelder å følge med i tiden, ikke bli uvenner med kundene sine. 

 

Så det vi egentlig diskuterer nå er vel kan vi ikke begynne å ha søndagsåpent allerede nå, la oss slippe å vente på at den teknologiske revolusjonen skal gjøre butikkansatte overflødige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller vente på den teknologiske revolusjonen som gjør butikkansatte overflødige, før vi gir butikkansatte vilkår de generelt ønsker mindre enn de de har i dag?

mcdonalds-minimum-wage.jpg

 

Dette ser vi alt i flere butikker rundt om i Norge med automatiske kasser, dette kommer det mer og mer av. 

 

KRF kan godt mene at folk skal i kirka på søndager....  men endringer kommer selv om de ønsker det eller ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan vi ikke heller vente på den teknologiske revolusjonen som gjør butikkansatte overflødige, før vi gir butikkansatte vilkår de generelt ønsker mindre enn de de har i dag?

Hvem har sagt at de butikkansatte vil få dårligere vilkår? Vil de måtte jobbe flere timer i uken? Vil de få dårligere lønn?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller vente på den teknologiske revolusjonen som gjør butikkansatte overflødige, før vi gir butikkansatte vilkår de generelt ønsker mindre enn de de har i dag?

Hvem har sagt at de butikkansatte vil få dårligere vilkår? Vil de måtte jobbe flere timer i uken? Vil de få dårligere lønn?

Ikke spill dum, du vet godt hva det er snakk om.

Lenke til kommentar

 

Kan vi ikke heller vente på den teknologiske revolusjonen som gjør butikkansatte overflødige, før vi gir butikkansatte vilkår de generelt ønsker mindre enn de de har i dag?

Hvem har sagt at de butikkansatte vil få dårligere vilkår? Vil de måtte jobbe flere timer i uken? Vil de få dårligere lønn?

Ikke spill dum, du vet godt hva det er snakk om.

 

 

Det er langt fra alle som ser på søndagsjobbing (med betalt deretter) som dårligere vilkår. Veldig få søndagstimer vil basere seg på folk som ikke ønsker å jobbe siden det er bedre betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...